Heissan,
osaisikohan joku vähän auttaa mua tässä mun Wlan ongelmassa.
Mulla on kannettava (amilo) ja telewellin 501 modeemi ja sain nyt velipojalta sen vanhan wlan tukiaseman: dlinkin 514.
Kokeilin eilen laitella langatonta toimimaan, ja vaikka verkko löytyi ja pääsin siihen yhdistymään niin en kuitenkaan päässyt koneella nettiin?
Kun irrotin modeemiin menevän kaapelin tukiasemasta ja tökkäsin suoraan kannettavaan niin netti toimi taas. Mikähän tässä nyt on vialla?
Velipojan asetuksillahan se verkko löytyi ja toimii ihan ok; salasanat on samat ja asetuksiin en koskenut. Joten mikähän mun nettiä nyt vaivaa? Vaikuttaako se asiaan että sekä modeemissa että reitittimessä on omat palomuurit päällä? Ja koneessa tietenki?
Vai onko itse windowsin asetuksissa jotain hätää?
Auttaisiko joku noviisia?
Wlan ja ei pääse nettiin
20
2834
Vastaukset
- Laura vaasasta
Niin se verkko on suojattu (salattu) jo valmiiksi ja vaikka vedin pari kertaa piuhat ja virrat irti vehkeistä, niin nettiin ei vaan pääse.
Että sitäkin on siis kokeiltu jo.- mä se vaan
toimimaan ap:nä eli accesspointtina, mac filtteröinti veks jne...
- nämä olis...
Mene dos-ikkunaan kirjoita ipconfig -all
Isäntänimi: tietokoneesi nimi
Dns-palvelin: palvelun tarjoavan ip-osoitteet ovatko oikein?
Tietokoneesi ethernet sovitin sen fyysinen (mac) osoite tulee olla reitittimessä sallittu. Mene selaimella reitittimeen ja tarkista.
DHCP päällä se antaa ip-osoitteet.
Koneen ip-osoite näkyykö reitittimen tiedoissa?
Aliverkon peite annettu? esim. 255.255.255.0
Oletusyhdyskäytävä sama ip-osoite kuin reitittimessä.
DHCP-palvelin sama ip-osoite kuin reitittimessä.
Anna dos ikkunassa ping reitittimen ip-osoite esim. ping 192.168.1.1 pitäis tulla vastaus jos aikakatkaisua valittaa reitti reitittimeen palomuurin takia tukossa.- Laura vaasasta
Juu,
kaikki on tarkistettu velipojan kanssa ja yhteys toimii niin viimesenpäälle hienosti, mutta nettiin ei vaan pääse :-(
Ip:t ja kaikki on asetettu oikein, mutta joku hemmetti tässä nyt vaan mättää...
Velipojan seinästä kun ottaa dlinkillä wlanin niin pelittää nettikin, mutta mun seinästä ei sitten enää toimikaan.
Mun tarvii mennä vielä kerran tää velipojan kanssa läpi jos jotain jäi vaikka huomaamatta. Mutta kiitti tuosta "litaniasta", tarkistetaan vielä kerran :-) - sinun,,
Laura vaasasta kirjoitti:
Juu,
kaikki on tarkistettu velipojan kanssa ja yhteys toimii niin viimesenpäälle hienosti, mutta nettiin ei vaan pääse :-(
Ip:t ja kaikki on asetettu oikein, mutta joku hemmetti tässä nyt vaan mättää...
Velipojan seinästä kun ottaa dlinkillä wlanin niin pelittää nettikin, mutta mun seinästä ei sitten enää toimikaan.
Mun tarvii mennä vielä kerran tää velipojan kanssa läpi jos jotain jäi vaikka huomaamatta. Mutta kiitti tuosta "litaniasta", tarkistetaan vielä kerran :-)ne oman operaattorisi tiedotkin sinne syöttää. Voi olla että joudut resetoimaan purkin ja aloittamaan alusta.
- Laura vaasasta
sinun,, kirjoitti:
ne oman operaattorisi tiedotkin sinne syöttää. Voi olla että joudut resetoimaan purkin ja aloittamaan alusta.
Modeemiin ja reittittimeen on asetettu asetukset, ip:t hakee automaattisesti ja yhdyskäytävä toimii ja tavaraa liikkuu ja verkko toimii jne.
Mutta kun se netti ei vaan pelaa. **kele.
Että resetointia tässä itsekin funtsailen ja kaiken alottamista ihan alusta asti.
Joku vika täytyy olla modeemin ja reitittimen välissä, en mä muuta syytä enää keksi. - sinun,,
Modeemiin ja reittittimeen on asetettu asetukset, ip:t hakee automaattisesti ja yhdyskäytävä toimii ja tavaraa liikkuu ja verkko toimii jne.
Että resetointia tässä itsekin funtsailen ja kaiken alottamista ihan alusta asti.
Joku vika täytyy olla modeemin ja reitittimen välissä, en mä muuta syytä enää keksi.yleisohje koneen asetuksiin.
http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/Attachments/internetasetukset_windowsXP.pdf - esko
Joku vika täytyy olla modeemin ja reitittimen välissä, en mä muuta syytä enää keksi.kerrotko vielä mitä tarkoitat että netti ei toimi ?
Siis selaimella ei pääse minnekään ? luultavasti tätä tarkoitat.
Koitas pingata jotain ulkopuolista tahoa, esim vaikka www.google.fi
eli avaat start->run->cmd
kirjoita ping www.google.fi
jos tulee että se vastaa verkko toimii kuten pitääkin, selain on silloin vain kuralla. jos pingi ei kulje ulos on verkko itsessään solmussa. - laura vaasasta
esko kirjoitti:
kerrotko vielä mitä tarkoitat että netti ei toimi ?
Siis selaimella ei pääse minnekään ? luultavasti tätä tarkoitat.
Koitas pingata jotain ulkopuolista tahoa, esim vaikka www.google.fi
eli avaat start->run->cmd
kirjoita ping www.google.fi
jos tulee että se vastaa verkko toimii kuten pitääkin, selain on silloin vain kuralla. jos pingi ei kulje ulos on verkko itsessään solmussa.Kiitos avusta, kokeillaan nyt näitäkin vielä :-)
- laura vaasasta
sinun,, kirjoitti:
yleisohje koneen asetuksiin.
http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/Attachments/internetasetukset_windowsXP.pdfTuo ohje oli hyvä, huomasin että 1 sivu oli mulla aivan jäänyt välistä. Nimittäin se ruksi siitäö "poista käytöstä netBIOS TCP/IP päällä"-kohdasta. Kaiken muun olenkin tehnyt jo ainakin viis kertaa.
Katsotaan jos tuo auttaisi :-) - laura vaasasta
Hei,
testasin vielä ja kun pingaa modeemin niin aikakatkaisuahan se valittaa. Eli herjaako se just sitä modeemin palomuuria, ja se pitäs nyt ottaa pois?
Selaimen palomuurin poistaminen ei vaikuttanut yhtään mitään. Tuplipa sekin sitten testattua.
Selain päästi jo nettiin mutta offline tilaan. Ehkä kohta jo pääsis surffaamaankin :-) - pingaa...
laura vaasasta kirjoitti:
Hei,
testasin vielä ja kun pingaa modeemin niin aikakatkaisuahan se valittaa. Eli herjaako se just sitä modeemin palomuuria, ja se pitäs nyt ottaa pois?
Selaimen palomuurin poistaminen ei vaikuttanut yhtään mitään. Tuplipa sekin sitten testattua.
Selain päästi jo nettiin mutta offline tilaan. Ehkä kohta jo pääsis surffaamaankin :-)pelkkää modeemia esim. ping 192.168.100.1 pitäis vastaus tulla. Reititintäkin voi pingata esim. 192.168.1.1 ja senkin pitäis vastata. Onko modeemissa ja reitittimessä kummassakin palomuuri? Sotkevatkohan nämä "rauta palomurit" toisiaan? Laita reitittimen ja tietokoneen palomuurit tai modeemin ja tietokoneen palomuurit päälle. Älä kokeile ilman palomuureja koneeseen tulee pöpöjä.
- vielä...
Hei,
Selain päästi jo nettiin mutta offline tilaan. Ehkä kohta jo pääsis surffaamaankin :-)Tarkista, että DHCP on antanut ip-osoitteet. Antaako modeemi vai reititin ne?
- laura vaasasta
pingaa... kirjoitti:
pelkkää modeemia esim. ping 192.168.100.1 pitäis vastaus tulla. Reititintäkin voi pingata esim. 192.168.1.1 ja senkin pitäis vastata. Onko modeemissa ja reitittimessä kummassakin palomuuri? Sotkevatkohan nämä "rauta palomurit" toisiaan? Laita reitittimen ja tietokoneen palomuurit tai modeemin ja tietokoneen palomuurit päälle. Älä kokeile ilman palomuureja koneeseen tulee pöpöjä.
Eli ne varmaan nyt sotkee toisiaan.
Reititin vastaa pingiin mutta modeemi tosiaan valittaa aikakatkaisua. Eli onko parempi ottaa tukiaseman palomuuri pois välistä ja jättää modeemiin ja teitokoneeseen palomuuri päälle?
Ja se on se modeemi joka jakaa ne ip-osotteet eteenpäin. Dchp on päällä. - ettei...
Reititin vastaa pingiin mutta modeemi tosiaan valittaa aikakatkaisua. Eli onko parempi ottaa tukiaseman palomuuri pois välistä ja jättää modeemiin ja teitokoneeseen palomuuri päälle?
Ja se on se modeemi joka jakaa ne ip-osotteet eteenpäin. Dchp on päällä.reitittimessä ole toista dhcp:tä päällä, sitten jommasta kummasta modeemi tai reititin palomuuri pois päältä ja tietokoneessa päällä.
- myös...
Ja se on se modeemi joka jakaa ne ip-osotteet eteenpäin. Dchp on päällä.tuota verkkoasi myös siltaavana. Molemmat dhcp:t päälle. Tosin tuo modeemi muistaakseni menettää jotain ominaisuuksia. Jotka voi olla tuossa reitittimessä päällä. Eikös tuo modeemi ole uudempi? Toi reititin taitaa olla b-nopeus luokkaa.
- laura vaasasta
ettei... kirjoitti:
reitittimessä ole toista dhcp:tä päällä, sitten jommasta kummasta modeemi tai reititin palomuuri pois päältä ja tietokoneessa päällä.
Heippa,
ropelsin tämän kanssa taas viikonlopun eikä mitään.
Palomuuri on poistettu reitittimestä ja ei auttanut. Modeemi edelleen valittaa pingatessa sitä aikakatkaisua eikä selain mene nettiin.
Perkules, pitää varmaan soittaa laajakaistaoperaattorille ja kysyä että mikä siinä voisi olla. Kenties linjassa on joku juttu mitkä estää wlan-käytön.
Tota tupla dhcp:tä en oo hoksannut katsoa. Eli kun modeemissa on dhcp päällä niin eikö reitittimessä tarvi olla? Vai modeemista pois ja reitittimeen päälle?
Modeemin asetuksissa oli kyllä kaksi kohtaa: dhcp päällä (se mulla nyt) ja dhcp välityspalvelin.
Mikähän tuo välityspalvelin vois sitten olla? - on...
Heippa,
ropelsin tämän kanssa taas viikonlopun eikä mitään.
Palomuuri on poistettu reitittimestä ja ei auttanut. Modeemi edelleen valittaa pingatessa sitä aikakatkaisua eikä selain mene nettiin.
Perkules, pitää varmaan soittaa laajakaistaoperaattorille ja kysyä että mikä siinä voisi olla. Kenties linjassa on joku juttu mitkä estää wlan-käytön.
Tota tupla dhcp:tä en oo hoksannut katsoa. Eli kun modeemissa on dhcp päällä niin eikö reitittimessä tarvi olla? Vai modeemista pois ja reitittimeen päälle?
Modeemin asetuksissa oli kyllä kaksi kohtaa: dhcp päällä (se mulla nyt) ja dhcp välityspalvelin.
Mikähän tuo välityspalvelin vois sitten olla?palveluntarjoasi jonka osoitteen modeemisi hakee. Välityspalvelin nopeuttaa nettisivujen selaamista, kun se hakee taltioidun sivun sieltä eikä netistä. Sullahan on siis yksi verkko, jossa on kaksi dhcp palvelinta: modeemissa ja reitittimessä. Yhdessä verkossa ei voi olla kahta dhcp palvelinta, silloin tulee ongelmia. On aivan laitekohtainen asia pystyykö modeemisi tai reitittimesi antamaan ip:t kun toisen dhcp on pois päältä. Yksi vaihtoehto on näillä vehkeillä tehdä asetuksilla kaksi verkkoa: modeemi/reititin ja laittaa nämä sillattuun tilaan. Silloin molemman dhcp:t antavat ip:t niihin liitetyille laitteille.
Yleensä verkko kannattaa rakentaa mahdollisimman yksinkertaiseksi. Eli jos on tarvetta langalliseen/langattomuuteen kannattaa hankkia modeemi/palomuuri/reititin/langallinen/langaton yhdistelmä laite maksaa noin 70-90€. - laura vaasasta
on... kirjoitti:
palveluntarjoasi jonka osoitteen modeemisi hakee. Välityspalvelin nopeuttaa nettisivujen selaamista, kun se hakee taltioidun sivun sieltä eikä netistä. Sullahan on siis yksi verkko, jossa on kaksi dhcp palvelinta: modeemissa ja reitittimessä. Yhdessä verkossa ei voi olla kahta dhcp palvelinta, silloin tulee ongelmia. On aivan laitekohtainen asia pystyykö modeemisi tai reitittimesi antamaan ip:t kun toisen dhcp on pois päältä. Yksi vaihtoehto on näillä vehkeillä tehdä asetuksilla kaksi verkkoa: modeemi/reititin ja laittaa nämä sillattuun tilaan. Silloin molemman dhcp:t antavat ip:t niihin liitetyille laitteille.
Yleensä verkko kannattaa rakentaa mahdollisimman yksinkertaiseksi. Eli jos on tarvetta langalliseen/langattomuuteen kannattaa hankkia modeemi/palomuuri/reititin/langallinen/langaton yhdistelmä laite maksaa noin 70-90€.laittaa modeemin niin silloinhan palomuuri tipahtaa päältä.
En viitsisi alkaa semmoseen.
Eli koittelen ottaa sen wlan tukiaseman dhcp:n pois päältä ja katson taas jos jotain tapahtuisi.
Mieluusti pitäisin velipojan tukiaseman, ei oo ku vuoden vanha se.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006