Myyränkarkotuskukat

Igg

Ostimme juurakoita, joiden kerrottiin olevan "myyränkarkotuskasveja". Lähtivätkin kasvuun ja ovat jo kukassa - ja tuntuvat jopa toimivan. Olisi vain kiva tietää, mitä nuo kasvit ovat. Ja ennen muuta, mitä niille pitäisi tehdä syksyllä, ts. kestävätkö talven yli vai pitäisikö ottaa kellariin talveksi. Kukat ovat sinipunaisia, esikkomaisia, lehdet kai pariliuskaiset, tummat. Kasvi on n. 30 cm korkea. Osaako joku kertoa, mikä se on?

17

7210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

      En tiedä muita 'myyränkarkoituskukkia' kuin tuon keisarinpikarililjan,eikä sekään ole ainakaan meillä tehonnut.
      Katsohan kuvaa :

      http://www.henriettesherbal.com/pictures/p06/images/fritillaria-imperialis-4.jpg

      • Igg

        Juu, ei se lilja missään nimessä ole. Siitä minäkin olen kuullut, mutta tämä meidän on ihan erilainen pikku kasvi. Sanoivat sen karkoittavan myyrät n. 10 neliömetrin alalta. Laitoin niitä sitten neljä eri kohtiin kukkamaata ja sitten hernemaalle. Sikäli päättelin sen tepsivän, että ennen sen laittoa maa kupruili myyrän käytävistä, ja nyt sellaista ei ole enää ollut.


      • ellit
        Igg kirjoitti:

        Juu, ei se lilja missään nimessä ole. Siitä minäkin olen kuullut, mutta tämä meidän on ihan erilainen pikku kasvi. Sanoivat sen karkoittavan myyrät n. 10 neliömetrin alalta. Laitoin niitä sitten neljä eri kohtiin kukkamaata ja sitten hernemaalle. Sikäli päättelin sen tepsivän, että ennen sen laittoa maa kupruili myyrän käytävistä, ja nyt sellaista ei ole enää ollut.

        Igg, ota nyt ihmeessä selvää kukan nimestä ja kerro,täälläkin myyriä vilisee pilvin pimein ;(
        Onko sinulla siitä kuvaa, voitais katsoa onko tuttu ?


      • Onttomukulakiurunkannus
        ellit kirjoitti:

        Igg, ota nyt ihmeessä selvää kukan nimestä ja kerro,täälläkin myyriä vilisee pilvin pimein ;(
        Onko sinulla siitä kuvaa, voitais katsoa onko tuttu ?

        Pihamessuilla Rixussa meillekin yritettiin myydä myyränkarkotuskukkien juuria, mutta emme ostaneet, kun myyriä ei ole riesaksi asti.

        Olisi kyllä kiva tietää kukan nimi ja sukujuuret! Kerää siemeniä, jos se niitä tekee! ;-)

        Ja lähetä kuva, niin selvitellään!


      • pitäisi karkoittaa
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Pihamessuilla Rixussa meillekin yritettiin myydä myyränkarkotuskukkien juuria, mutta emme ostaneet, kun myyriä ei ole riesaksi asti.

        Olisi kyllä kiva tietää kukan nimi ja sukujuuret! Kerää siemeniä, jos se niitä tekee! ;-)

        Ja lähetä kuva, niin selvitellään!

        Tyräkin ainakin pitäisi karkoittaa myyriä.


      • ellit
        pitäisi karkoittaa kirjoitti:

        Tyräkin ainakin pitäisi karkoittaa myyriä.

        Ei se ainakaan meidän myyriä ole karkoittanut ;(


      • Igg
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Pihamessuilla Rixussa meillekin yritettiin myydä myyränkarkotuskukkien juuria, mutta emme ostaneet, kun myyriä ei ole riesaksi asti.

        Olisi kyllä kiva tietää kukan nimi ja sukujuuret! Kerää siemeniä, jos se niitä tekee! ;-)

        Ja lähetä kuva, niin selvitellään!

        Sieltähän minä ne ostin, puutarhamessuilta. Yritän saada kuvan laitettua vaikka huomenna johonkin nähtäväksi.


      • Igg
        ellit kirjoitti:

        Igg, ota nyt ihmeessä selvää kukan nimestä ja kerro,täälläkin myyriä vilisee pilvin pimein ;(
        Onko sinulla siitä kuvaa, voitais katsoa onko tuttu ?

        No nyt sain kuvan laitettua. Se on osoitteessa http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/26cmd marika-kasvi.html
        Ei kovin hyvä kuva, mutta eiköhän siitä jotenkin selvän saa. Herne ja pieni lupiinirikkaruoho (pahus!) häiritsevät vain vähän.


      • Anonyymi

        Myyrälilja nimellä ostettu on menestemyt hyvin ja on myös toiminut hyvin myyrien karkoittajana. Pari vuotta siinä meni, että viimeisetkin myyrät muuttivat pois.


    • pikarililjoja

      paas säilyttää viileässä kellarissa talven yli.

      • talveksi viedä

        suojaa vain kevätkylmiltä !


      • Igg

        Sanoin kai jo aiemmin, että eivät nämä ole liljoja, eivät mitään liljoja (en ainakaan usko). Ovat ihan erilaisia. Ihan hauskan näköisiä kasveja, vaikka eivät myyriä karkottaisikaan. Silti vielä elän toivossa, että ne edes vähentäisivät myyrien halukkuutta tulla lähelle kukkamaatani.


    • kertoa,

      mutta tämä vuosi on ns.huono myyrävuosi. parempana myyrävuonna, myyrät popsivat juuresi suihinsa. ikävä asia, mutta tosi.

      • Igg

        No, tarkoitus oli juuri muutenkin vetää sanani takaisin siitä tehoamisesta. Nyt niitä myyränkäytäviä on siellä taas. Mutta ne kyllä kai saattavat olla kontiaisen (ent. maamyyrä, joka ei ole myyrä) käytäviä, en tiedä. Nehän eivät kasveja syö.
        Mutta eivätpä ne käytävätkään kukkamaassa mikään kiva juttu ole. Olisi ollut kiva löytää niille humaani karkoitin, mutta ei kai tämäkään sitä ole.


      • tietoa
        Igg kirjoitti:

        No, tarkoitus oli juuri muutenkin vetää sanani takaisin siitä tehoamisesta. Nyt niitä myyränkäytäviä on siellä taas. Mutta ne kyllä kai saattavat olla kontiaisen (ent. maamyyrä, joka ei ole myyrä) käytäviä, en tiedä. Nehän eivät kasveja syö.
        Mutta eivätpä ne käytävätkään kukkamaassa mikään kiva juttu ole. Olisi ollut kiva löytää niille humaani karkoitin, mutta ei kai tämäkään sitä ole.

        http://kasvinsuojelu.berner.fi/kotiinjapuutarhaan/jyrsijat/vesimyyra.html


      • tepsiny on
        tietoa kirjoitti:

        http://kasvinsuojelu.berner.fi/kotiinjapuutarhaan/jyrsijat/vesimyyra.html

        Kokeilin vaihteeksi myyrien tuhoamiseen tavallisia valkosipulinkynsiä. Laitoin kynsiä myyrän käytäville ja ihime kyllä myyriä ei ole näkyny nytten kahteen vuoteen. Tottapa ovat saaneet sipuleista tarpeekshen.
        Eräs tuttava kertoi, että kun heittää kanankakkaa käytäville niin tehoais, mutta mulle on riittänyt nuo kynnet.


    • Anonyymi

      Ei tarvii tehdä mitään, kestävät talven hyvin, näin ainakin meillä jo 40 vuoden kokemuksella ja myyrät ovat muuttaneet pois, eikä niitä ole yhtään ikävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe