pennun koulutus

Minkä ikäisenä ja mitä asioita olet koirallesi ensimmäisenä opettanut ja kuinka nopeasti se on oppinut?
Me haettiin viime perjantaina meidän pentu kotiin. Se on nyt pian 8 viikon ikäinen. Istuminen alkaa jo jotenkin sujua. Myös vähän muuta ollaan harjoiteltu, kuten ei, irti, paikka, mut niitä se ei oikein meinaa uskoa. Useimmiten kyllä tulee luokse jos pyytää, mutta jos on jotain muuta oikein kiinnostavaa kesken, niin sitten ei usko.
Mutta ei varmaan noin pieneltä vielä paljon tarvitse odottaakkaan...?

12

1144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

...kouluttamaan, vaikka eihän se penikka usko, niin kyllä se pikkuhiljaa tajuaa. Parempi aloittaa heti, kuin odotella ja myöhemmin huomata, että perskule, kun koirasta onkin yllättäen tullut kaksivuotias ja koulutus jäänyt kokonaan väliin

• m-li

kun koira tulee ovesta sisään, alkaa sen "kouluttaminen". Itse tosin en pidä pennun tavoille opettamista minään varsinaisena kouluttamisena, pikemminkin arkisiin asioihin tutustumista ja perusasioiden (hihnassa kävely, sisäsiisteys, muutamia peruskäskyjä) opettelua. Lue itse sitä omaa pentuasi, kauanko se jaksaa keskittyä. Hyvin pieniä pätkiä, paljon toistoja. Ei vaadita mitään, tehdään LEIKIN varjolla. Leiki pennun kanssa, rakenna siihen suhdetta.

Ruokakupilla voi opettaa yllättävän paljon. Kuten vaikkapa suoran perusasennon. Kun pentu osaa odottaa ruokaansa istuen, menet itse sen vierelle seisomaan, odotat että se katsoo sinua ja sanot vaikkapa sen "sivu" -käskyn- ja heti annant ruokaa. Koira oppii kerralla kontaktin ja suoran perusasennon. Riippuu tietysti koirasta, kuinka paljon toistoja vaatii.

Mutta minun mielestä voi hyvin opetella istumista, maahanmenoa yms. perusjuttuja, jos pentu on innostunut ja itse on rauhallinen eikä vaadi liikoja. Luoksetulo tietenkin ehdottoman tärkeä asia. Ei kannata edes kutsua sitä pentua kun näyttää, että on jotain mielenkiintoisempaa meneillään, vaan silloin, kun se varmasti tulee. Ja tietysti kiitosta, leikkiä, nameja.

Tuota "paikka" -käskyä jaksan aina hämmästellä. Mitä se tarkoittaa, se "paikka"? Meillä on kyllä kotona "oma paikka" joka tarkoittaa siis omalle petille menemistä. Mutta jos koiralle on annettu vaikkapa se istu käsky, niin kyllähän sen pitää istua niin kauan kun on lupa tehdä jotain muuta. Sama koskee maahanmenoa yms. Ei se istuminen tarkoita, että "istahda siihen ja mene sitten kun siltä tuntuu". Tietenkin pennun kanssa sitä istumisaikaa pidennetään tosi hitaasti ja varovasti kokeillaan itse liikkua poispäin. Tuon ikäisellä siihen nyt on vielä matkaa. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että on helpompi opettaa kerralla asioita oikein kuin ensin sinne päin ja sitten oikoa omia opetuksiaan. Jos vaikka se harrastuskärpänen vielä puraisee :)

• noorayyy

moi;)minulla on itselläni 3 koiraa joista yksi on ikiomani!minä ole opettanut sitä silleen että ku kun kutsuu pitää esim.namupalaa kädessään,näyttää sitä pennulle ja jos vaikka kutsuu sitä niin sitten kun pentu tulee ,antaa sille sen makupalan...ja aina kun pentu tottelee antaa ainaki näin ensalkuun aina namupalan ja kehuu pentua!!!minun koiranui onainaki hyvin oppinnu tuolla systeemillä:)ja jos koiran tulee olla sisäsiisti niin pitää kehua pentua aina kun se pissa tai kakkaa ulos!

• kuin nauraa

EN pysty ymmärtämään, miten ihmiset KEHTAAVAT neuvoja muita, jos itselläkään ei ole koirista juuri lainkaan käytännön kokemusta, saati taitoa koiran kouluttamiseen.

Koiraa EI edes pentuna houkutella namin avulla tulemaan luokse. Palkkio on palkkio, ei koskaan kannustin tekemiseen!

• noorayyy
        kuin nauraa kirjoitti:

EN pysty ymmärtämään, miten ihmiset KEHTAAVAT neuvoja muita, jos itselläkään ei ole koirista juuri lainkaan käytännön kokemusta, saati taitoa koiran kouluttamiseen.

Koiraa EI edes pentuna houkutella namin avulla tulemaan luokse. Palkkio on palkkio, ei koskaan kannustin tekemiseen!

jaahas!!!itselläs ei taida olla mitään kokemusta koirista!minä olen ollut koiroien kanssa tekemisisää ihana pikku naperosta asti!ja kun nuilla oheilla olen kouluttanut niin tähän asti kaikki ovat kehuneet koiriani ja niiden taitoja!!!mutta en jaksa alkaa riellä tällaisesta turhanpäiväisestä!

• arkielämää

Joku mietti tuota paikka-käskyä..."paikka" käsky meillä tarkoittaa juuri sitä paikalla oloa eli pysähdy siihen ja ole siinä.
      Metsästyskoira on kyseessä. Eli sitä ei pyydetä istumaan ja sitten vapauteta siitä, mikä sekin olisi varmasti ihan toimivaa mutta tällä olen hakenut sitä että se koira saa istua, seisoa tai maata, kunhan se ei liiku. Toiminut vallan mainiosti kaikilla koirillamme ;)

Tietenkin jos se pyydetään maahan niin siinä ei erillistä käskyä anneta myöskään vaan siinäkin ollaan sitten maassa niin kauan kunnes tulee se vapautus. Mutta kuten jo mainitsin tätä ei käytetä arkielämässä, on enemmänkin toko puolen juttuja.

Mitä sitten tulee tuohon mitä ja minkä ikäisenä. Meillä on pennun kanssa keskitytty enemmänkin sellaiseen arkielämän opettamiseen alussa, hoitotoimenpiteisiin yms. Ns liikkeistä luoksetulo tietenkin ja paikallaolo sekä istuminen ovat sellaisia joita aletaan harjoittelemaan heti. Ja paljon leikkiä ja yhdessä oloa.
      Muut sitten aikanaan mutta ilman kiirettä.

Pääasia että se harjoittelu on hauskaa, pyydetyt asiat tulee vaatia mutta jos pentu ei osaa niin on turha vaatia mitään.

Esim alkuperäisen 8 vk pentu ei mitenkään voi vielä varmasti osata EI, irti ja paikka käskyjä eli turha on rankaista jos se ei tottele vaan harjoitella lisää ( en siis tarkoita että sinä rankaiset vaan ihan yleisesti kaikille sillä olen tavannut ihmisiä jotka manaavat kun juuri kotiin tullut pentu muka temppuilee vaikka "kyllä se ihan hyvin tietää mitä istu tarkoittaa".
      Ruokakuppia pentu varmasti oppii odottamaan jo kerrasta mutta ei se tarkoita että se osaa paikallaan pysyä muualla.

• mistica

vain, mitä haluat,mutta tosi lyhyitä pätjiä. Itse pidän luoksetuloa tärkeimpänä, ja sitten ne yleiset pelisäännöt, mikä on kiellettyä/sallittua jne.

Se on makuasia ja koirakohtaistakin, miten ne jaksaa tosi nuorina kiinnostua. Mutta se, että sinä olet se, joka sanelee säännöt, on se pointti.

Ja leikkiä, jonka lomassa voi opettaa monia pikkujuttuja.

• mistica

sanoa, että jos kirj.virheitä ilmenee-kiittäkää tai syyttäkää konetta tällä kerralla, täältä voi tulla mitä vain...Toki pienet lipsahdukset on eri asia, mutta kun tässä ei oikein toimi koko ajan kaikki, ja saattaa tulla haamuja.

Hihnakäytös toki on tärkeä,näin teemaan palatakseni, ja esim. ennen kadun ylitystä pysähtymiskäsky.
        Kannattaa totuttaa eri ympäristöihin ja ääniin, kulkuneuvoihin sun muihin. Se on sitä aikaa, jolloin se oppii mieltämään ne normaaliin elämään kuuluviksi.

• mitä pidät tärkeänä
        mistica kirjoitti:

sanoa, että jos kirj.virheitä ilmenee-kiittäkää tai syyttäkää konetta tällä kerralla, täältä voi tulla mitä vain...Toki pienet lipsahdukset on eri asia, mutta kun tässä ei oikein toimi koko ajan kaikki, ja saattaa tulla haamuja.

Hihnakäytös toki on tärkeä,näin teemaan palatakseni, ja esim. ennen kadun ylitystä pysähtymiskäsky.
        Kannattaa totuttaa eri ympäristöihin ja ääniin, kulkuneuvoihin sun muihin. Se on sitä aikaa, jolloin se oppii mieltämään ne normaaliin elämään kuuluviksi.

Tuosta mistican "pysähtyminen ennen kadun ylitystä" jutusta tuli mieleen että opeta sille pennulle kaikki mitä sinä pidät tärkeänä. Jos haluaa että koira pysähtyy ennen kuin mennään kadun yli automaattisesti niin opetetaan sitten sitä, tai että sinä menet aina ovesta ensin jne.

Itse opetan omille koirilleni luoksetulon, ruuan odottamisen, autosta pois tulon vasta käskyn jälkeen, hoitotoimenpiteiden aikana nätisti olemisen heti pennusta. Muut voi sitten odottaa.

• ja paikka

Jos haluaa opettaa koirallensa täsmällisesti eri käskyjen merkityksen ilman, että pitää myöhemmin paikkoa, on syytä lukea uudelleen tuo m.II:n kirjoitus, jota tässä (?) kritisoitiin.

Mitä tulee arkielämän käskyihin ja kisakäskyihin, voi olla kaksi eri käskyä. Meillä esim. kotona istuminen (josta siitäkään ei kyllä saa karata kun itteä huvittaa) on "istu" ja kentällä taas käskysana on "sit"

• mistica
        ja paikka kirjoitti:

Jos haluaa opettaa koirallensa täsmällisesti eri käskyjen merkityksen ilman, että pitää myöhemmin paikkoa, on syytä lukea uudelleen tuo m.II:n kirjoitus, jota tässä (?) kritisoitiin.

Mitä tulee arkielämän käskyihin ja kisakäskyihin, voi olla kaksi eri käskyä. Meillä esim. kotona istuminen (josta siitäkään ei kyllä saa karata kun itteä huvittaa) on "istu" ja kentällä taas käskysana on "sit"

alkuun ei kaikki ole edes vastaanottavaisia käskyille.

Siksi juuri luoksetulo, se pysähtyminen, oli sitten liikennevaloissa tai muussa vaarapaikassa-se voi säästää jopa koirna hengen.
        HOitotoimenpiteet on itsestäänselvyys.
        Meillä ovista menee kuka menee, oli vaikea saada yksi menemään ennen mua, kun tuli ahdasta, tai vaikka hissiin.
        Makuasia.

samaten koira odottaa ruokaa ennen kuin anna luvan mennä kupille-ei mitään pitkää sessiota.

Irti on hyvä, opettaa siis koiralle, ettei ulkona oteta suuhun mitään, kaikki tulee omistajan kädestä.

Niin, jos kisaamaan menee tai ylipäätään tokoon tai pk-tottikseen, on katsottava, että "puolikäskyille", vaikka odota, llöytyy siellä treeneissä sitten toinen sana. Oli se paikka tms. Ja vieraita kieliä kannattaa hyödyntää, etenkin jos saa napakampia sanoja sieltä.
        Tai "ootas vähän" voi olla kentällä sama kuin "paikka".

• arkielämää
        ja paikka kirjoitti:

Siis minuako tarkoitat "ja paikka", en kyllä kritisoinut mitään kirjoitusta millään tavalla. Kerroin vain yksinkertaisesti miten meillä metsällä toimivat koirat on koulutettu.
        Paikka on paikka, oli se koira sitten seisaallaan tai istuvilteen. Kellahtakoon vaikka selälleen, en välitä, kunhan ei poistu siitä metrin säteeltä mihinkään;) Yleensä koira menee meillä istumaan. Ja luonnollisesti kun on kyseessä metsästyskoira niin käskyä ei rikota ikinä tai seurauksena on hauli persseessä;)

Tuossa joku neuvoi houkuttelemaan pentua namipalalla ja joku viisas jos siihen vastasikin.
        Ei ikinä houkutella sillä palkalla, se on nimenomaan se palkka. Pennulla pitäisi riittää aivan hyvin se että sen oma ihminen kutsuu sitä ja sitten se palkka. Eikä sitäkään loputtomiin, lopulta sen koiran tehtävä asioita ihan siksi kun sitä käsketään. Tietenkin ensin pitää varmistaa että se koira osaa sen asian.
        Toki minäkin käytän jonkin verran makupaloja mutta pääsääntöisesti meidän huushollin jokainen koira on koulutettu niin että se meidän lauman johtajien kiitoskin on tarpeeksi. Koira on meille perheenjäsen mutta sillä on myös työnsä jonka se joutuu tekemään. Ei sille siitä aina nakkia voi tunkea suuhun:/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      9
      4897
    2. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      63
      4489
    3. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      45
      3816
    4. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      19
      3462
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      34
      3348
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      45
      3222
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      41
      3133
    8. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      52
      2819
    9. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      2545
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      45
      2289
    Aihe