Heippa! Tein mahtavan löydön kodin1:sen kasviosastolla ja ostin suht. tuuhean n. metrin pituisen kultaköynnöksen olohuoneeseen pilkkahinnalla! Kasvissa oli vain muutamia vähän kärsineitä lehtiä, mutta aattelin vaan leikata ne pois, koska kasvi muuten näyttää voivan hyvin ja uusia lehtiä kasvaa latvaan :)Nyt sitten muodostui semmoinen ongelma, että tuon kasvin lehdistä putoaa jatkuvasti pieniä pisaroita laminaattilattialle! Koko asuntooni olen laittanut laminaattilattian ja pelkään että se menee pilalle, kun kasvi tiputtaa pieniä vesipisaroita jatkuvasti. Onko muilla ollut tätä ongelmaa? Olen ihan neuvoton, mitä tekisin.
Toinen ongelma on, että kasvin tukikeppiä pitäisi vähän pidentää, enkä ole aikaisemmin sitä tehnyt. Pitääkö koko keppi vaihtaa vai voiko sitä pidentää ihan vaan vanhan päälle? Missä noita keppejä myydään ja semmosia niitin näköisiä rautaisia kiinnikkeitä, joilla kasvin vartta kiinnitetään siihen keppiin?
Kultaköynnös ja vesipisarat
7
6633
Vastaukset
- Riippuu olosuhteista
Itselläni ei ole kultaköynnös niin pahasti ikinä itkenyt että olisi ollut ongelmia (mm. kannettava tietokone on sen alla). Joskus pisaran tai kaksi tiristää kun kastelee paljon. Se on ihan luonnollista tuolle. Tuskin se sinunkaan kultaköynnöksesi jatkuvasti tihrustaa?
Tukikeppejä saa esim. prismasta, suurista kukkakaupoista löytyisi ehkä paremmin mitä etsit.
(muuten, jos leikkaat siitä lehtiä irti niin leikkauskohdista ainakin alkaa tiputtaa pisaroita kunnes haava umpeutuu)- kasvit 123
Ostin sen juuri ja ruukun multa oli tosi kuiva niin kaadoin sitten runsaasti vettä, mutta en kuitenkaan liikaa niin varmaan juuri sen takia itkee ja poistaa ylimääräistä vettä? Tarkkailen tota tilannetta. Luin jostain, että varsinkin nuoret kultaköynnöskasvit itkevät ja että sen pitäisi vähentyä jossain vaiheessa.
- sanovat
kasvit 123 kirjoitti:
Ostin sen juuri ja ruukun multa oli tosi kuiva niin kaadoin sitten runsaasti vettä, mutta en kuitenkaan liikaa niin varmaan juuri sen takia itkee ja poistaa ylimääräistä vettä? Tarkkailen tota tilannetta. Luin jostain, että varsinkin nuoret kultaköynnöskasvit itkevät ja että sen pitäisi vähentyä jossain vaiheessa.
että kultaköynnös ennustaa säätä... Eli itkee, kun on sadetta tulossa. Sitä itkemistä teki minun kultaköynnös koko 15vuotisen ajan, minkä se oli minulla.. Sit kyllästyin ja heitin kasvin pois..
Samaa teki taskujuoru... Mut siitä ennustamisesta en mene takuuseen, joskus tais onnistua.. - vesiä
kasvit 123 kirjoitti:
Juuri liikoja vesiä kultaköynnös päästää lehdistänsä ulos. Vähennä kastelua. Tuo lukemasi nuoret sitä tekevät = kastellaan tarvetta paljon enemmän kun eivät pienuutensa takia kuluta vielä paljon mitään.
Omaani monta kertaa suurempaa kastelen kerran viikossa kesällä, talvella 2 kertaa kuukaudessa; multa on sitä ennen aivan rutikuiva.
- oma iso x4
Itselläni on useita Kultaköynnöksiä ja jopa riesaksikin asti. Suurin on altakasteluruukussa ja siinä on 8 haaraa ja niiden pituudet vaihtelee metrin ja 4:n metrin välillä.
Pienet pärjää kastelulla, mutta isommat vaatii altakastelun.
Kasvilla on kyky tarttua seinään kiivetäkseen ja siitä jää aina jälki. Jos haluaa kasvattaa kasvia, niin joko amppeliin tai sellaiselle seinälle mistä saa tukea.
Amppelissa kasvaa ylös ja sitten voi ohjata minne haluaa.
Pisin haara mitä itsellä on ollut oli 6,3 metriä pitkä.
Kasvi siis kasvaa ja leviää! - ana tippua
Kyllä se lattia kestää. Olen asentanut useita laminaattilattioita ja vain yksi on pilattu käytöllä ja siellä oli lattia pesty tyyliin, ämpärillinen vettä ja pesuaineet perään ja sitten aletaan hankaamaan. Eli ei muutamat pisarat lattialla tuhoa lattiaasi.
Kykkähän ihmisestäkin tippuu esim. hikeä ja muuta ja ei ne tuhoa lattiaa, jos sitä ei ole älyttömästi.
Onnea kukan kasvatukselle, vaikkei kai kukille saisikaan toivottaa onnea. - kasvit 123
Hei. Pisarointi on selvästi vähentynyt ja johtui liika kastelusta alussa. Kuinka usein kastelette kultaköynnöstä?
Mistä kohtaa kultaköynnöstä voi leikata, nivelen ylä- vai alapuolelta? Kultaköynnökseni alkaa vähän ylikasvaa tuon kepin, voiko sen kiertää takaisin alaspäin vai katkeaako se? Kannattaako mielummin leikata, juurruttaa ja istuttaa samaan ruukkuun ja kasvattaa taas ylöspäin eli ns. tuuheuttaa mielummin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815