Kyseessä siisteys

huomioita

Musta tuntuu, että Azoreita on joka paikassa ylistetty ennennäkemättömästä siistiydestä ja ötökköjen puutteesta.
Huomioita matkaltamme: kärpäsparvet kaupungilla, torakat juoksentelemassa kävelykadun reunalla, rotan ja linnun raato keskellä Terra Nostran puutarhan käytäviä, useita hiirenraatoja kaupungilla ja muuallakin, roskia, metsät kaatopaikkoina, kusilätäköitä rakennusten nurkilla yms. Kaikkea siis löytyy, mutta mistäpä ei löytyisi. Lähinnä kirjoitin tämän siksi, ettei kukaan odottaisi liikoja. Hienon loman siellä silti vietimme, mutta odotin kirjoitusten perusteella jotain muuta kuin vastaan tuli.

Positiivisena asiana pitää mainita yleisten vessojen siisteys. Siis se oli asia, josta saarella tunnuttiin pitävän hyvää huolta. Levädys-/pikinikalueet grilleineen olivat kauniita ja siistejä.

13

2735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoitin aikaisemmilla kirjoituksillani.Ei se saari loppujen lopuksi ole niin siisti.Se mikä turisti näkee kun autolla liikkuu on viimeisen päälle siistiä.Kävelkää syrjäkujia ja lähiöitä,kyllä roskaa löytyy.Esm.Ribeira Granden rantabulevaardin kun kävelee päästä päähän niin ihmettelee sitä paskan määrää.Olen toista mieltä 2 viikon kokemuksella Furnasista ja Terra Nostrasta.Siellä aamusta iltaan työskenteli ryhmä pitääkseen alueen siistinä,ja se oli tosi siisti.

    • Portugalissa, ei pelkästään Azoreilla, ulkoalueet, jotka eivät näytä kuuluvan kenellenkään, täyttyvät helposti paperi- ja pulloroskasta yms. Tässä kultturissa asia on vain näin. Omat koti kyllä pidetään siistinä.

      Torakat oleskelevat sisätiloissa ja näyttäytyvät yleisimmin yöaikaan. Niitä tavataan hyvin todennäköisesti kaikissa lämpimissä, myös erittäin kehittyneissä maissa, kuten Yhdysvalloissa, joissa niihin tutustuin ensi kertaa 34 vuotta sitten. Viestistä ei käy ilmi, mihin aikaan päivästä matkailija havainnon torakoista teki.

      Jos torakoita tulee sisätiloihin, niiden kokonaan hävittäminen on melko hankala juttu, mutta kurissa populaation kyllä voi pitää nykymyrkyillä.

      Ulkonavirtsaamista täällä kyllä näkee joskus, mutta jos teistä joku tuntee ongelman Helsingissä, niin huomattavasti pienempi se täallä on sekä suhteellisesit että absoluuuttisesti.

      Juopuneita täällä on vähemmän kuin Suomessa ja tämän Ponta Delgadan vakioviinot tuntevat kaikki.

      Täällä on myös jonkun verran kulkukoiria ja kulkukissoja, joten ottakaa rokotus. Niitä on runsaasti myös Algarvessa.

      Nämä saaret ovat vielä suhteellisessa luonnontilassa, mutta juuri siinä piilee niiden viehätys. Ongelmia löytyy, täällä asuvana tunnen ne varsin hyvin, sillä niistä puhutaan mediassa jota kuinkin päivittäin.

      Nautin puhtaasta ilmasta, jonka vertaista en koskaan voi Helsingissä hengittää. Täällä ei myöskään koskaan puhalla arktinen pohjatuuli. Azorien ihmiset ovat ystävällisiä, aitoja eivätkä nipota turhasta. Täällä ei ole kiirettä (mmuta kuin autoilla) ja ihmisillä on vielä aikaa toisilleen.

      Ponta Delgadan minibussit jopaa odottavat kyytiin aikovaa ja niistä poistutaan rauhallisesti - klujettaja odottaa, niitä että matkustaja on varmasti ulkona. Miten onkaan Helsingissä? Bussissa annetaan usein vielä paikka vanhemmalla, vammaiselle, odottavalle ja lapsen kanssa matkustavalle. Näin on myös turistin syytä tehdä.

      Mitkähän ovat ötököitä? Ei ole ihmi, jos täältä löytyy kärpäsiä, sillä eism. Sao Miguelin saarella, jossa valtaosa suomalaisista käy, on runsaat 100 000 lehmää eivätkä ne ole kovinkaan kaukana Ponta Dedgadan keskustasta. Täällä on myös hyttysiä ja niitä torakoita. Terceiran saarella saattavat termiitit tehdä tuhoja.

      Minun tietooni ei ole tullut, että Azoreita olisi ylistetty mitenkään eriotyisen siistinä paikkana. Sen sijaan luonnonkaunis aito saarivaltakunta tämä on ja sellaisena toivon tämän säilyvän.

      Toivon, että turismista ei koskaan tule täällä pääelinkeinoa, sillä se merkitsee autenttisuuden tuhoamista ja sen viehätyvoiman katoamista mikä Azoreilla tällä hetkellä on.

      Olen matkustellut Portugalissa vuodesta 1994 lähtien vähintään kaksi kertaa vuodessa ja oleskellut pidempiäkin aikoja. Koskaan en ole sairastuntut ruoasta ja olen syönyt varsin matalissa majoissa, joissa hyvin todennäköisesti on ollut myös torakoita.

      Täydellisyyttä hakevan on syytä valita joku muu maa kuin Portugal ja Azorit.

      • aloitin keskustelun

        Ei ollut tarkoitukseni loukata! Ennen matkalle lähtöä hain aika paljon tietoa Azoreista ja matkalaisten mielipiteistä kävi ilmi, että Azorit tai sao Miguel on jokin siisteyden mekka. Luin asiasta netistä, en kylläkään muista mikä sivusto oli kyseessä. Täydellisyyttä en tavoittele, Ponta Delgadan luxushotellit oli mulle ihan uutta. Monessa paikassa suosin pieniä yksinkertaisia huoneita ja oli vaikea sopeutua tähän laatuun, mitä oli tarjolla.
        Hienon loman vietin, mutta halusin valmistella niitä ihmisiä, jotka ovat lukeneet kanssani samat kirjoitukset. Ettei tulisi pettymyksiä ja jäisi saaren hyvät puolet huomioimatta. Omasta mielestäni lehmät, aasit ja hevoset olivat ainakin puolet saaren ihanuudesta! Elukat on ihania, mutta vain elävinä!!!


    • epähesalainen

      Joopa joo, azorit on käyty, ja samanlaista on kuin naapurissa madeiralla. Tyhjiä kaljapulloja siellä täällä, rakennusjätteet kipataan suoraan luonnonsuojelualueelle jne. Vituttaa, kuin noin kauniit paikat pilataan typerällä käytöksellä. Turha syyttää turisteja, useimmat käyttäytyvät näissä paikoissa siivosti ja tuskin raahaavat vanhaa autonromuaan mätänemään merten taakse metsikköön. Mutta kai se on kulttuuria.. portugali ja varsinkin sen etäiset saaret ovat kehitysmaita/alueita, jotka ovat rajusti riippuvaisia meistä turisteista. Meistäkin, jotka emme roskaa ja kuse/pasko sinne sun tänne.

      Ja nimimerkki masseurille: älä mollaa meitä helsinkiläisiä. Ottaa pannuun kun kaikki on aina stadilaisten vika oltiin sitten malilla tai missä vitussa perähikiällä. Karjalalippispäiset maalaiset ne pahimpia pellejä on.

      Ei pahalla, maalaiset on kivoja, ainakin Suomessa.. landellakin sentään osataan käyttää kaatopaikkoja
      :p

      • Eivät ole

        Riippuvaisia turismista. Alle 10% tuloista tulee turismista. Suurimmat tulonlähteet maatalous ja teollisuus.. Pientä sivistyksen tynkää sinne helsinkiin.


      • epähesalainen
        Eivät ole kirjoitti:

        Riippuvaisia turismista. Alle 10% tuloista tulee turismista. Suurimmat tulonlähteet maatalous ja teollisuus.. Pientä sivistyksen tynkää sinne helsinkiin.

        Kävisit sinäkin nim. "eivät ole" paikan päällä, niin tietäisit mistä on kyse.

        Minulla ei ole tarvetta valehdella, kunhan kerroin mitä näin. Jos ei meikäläisen näkemys kelpaa, niin ei väkisin.

        Ja googgelia osataan täälläkin käyttää - Suomen vihatuimmassa paikassa - Helsingissä! Jopa espoossa kuulemma.


      • ...tiedän kyllä aika tarkkaan, miten osa helsinkiläisistä käyttäytyy eli mihin se voi tarpeensa ja vastaavia havaintoja minulla on myös stockan kulmilta.

        Luonnon likaaminen on valitettavaa tapahtuipa se sitten missä hyvänsä. Euroopan Unionissa on Portugalin on monille mittareilla mitaten häntäpäässä, se on ihan faktaa, mutta kehityksen eteen tehdään työtä. Toki tulosten näkeminen vie aikaa.

        Yhdessä maassa on yksi ongelma, toisessa toinen. Autonromuja ja muuta metalliromua on kyllä löytynyt myös suomalaismetsistä eivätkä kaljapullot ja niiden sirpaleet ole mitenkään harvinaisia Helsingin puistometsissä, sillä sieltä on suurin osa havainnoistani.

        Azorien pääelinkeino on maatalous - maidon, maitotaloustuotteiden ja lihan tuotanto, toisella sijalla on kalastus, kolmantena matkailu. Viimeksimainitun merkitys on kasvannut, mutta massaturismikohteeksi Azoreilla tuskin on edellytyksiä ja hyvä niin.


      • "eivät ole"
        epähesalainen kirjoitti:

        Kävisit sinäkin nim. "eivät ole" paikan päällä, niin tietäisit mistä on kyse.

        Minulla ei ole tarvetta valehdella, kunhan kerroin mitä näin. Jos ei meikäläisen näkemys kelpaa, niin ei väkisin.

        Ja googgelia osataan täälläkin käyttää - Suomen vihatuimmassa paikassa - Helsingissä! Jopa espoossa kuulemma.

        Käyty on.. Suosittelen myös sinullekkin!
        Kannattaa katsella ympärilleen niin huomaa kumpia saarilla näkyy enemmän lehmiä vai turisteja.


      • nimmarini 4563487563485634
        masseur kirjoitti:

        ...tiedän kyllä aika tarkkaan, miten osa helsinkiläisistä käyttäytyy eli mihin se voi tarpeensa ja vastaavia havaintoja minulla on myös stockan kulmilta.

        Luonnon likaaminen on valitettavaa tapahtuipa se sitten missä hyvänsä. Euroopan Unionissa on Portugalin on monille mittareilla mitaten häntäpäässä, se on ihan faktaa, mutta kehityksen eteen tehdään työtä. Toki tulosten näkeminen vie aikaa.

        Yhdessä maassa on yksi ongelma, toisessa toinen. Autonromuja ja muuta metalliromua on kyllä löytynyt myös suomalaismetsistä eivätkä kaljapullot ja niiden sirpaleet ole mitenkään harvinaisia Helsingin puistometsissä, sillä sieltä on suurin osa havainnoistani.

        Azorien pääelinkeino on maatalous - maidon, maitotaloustuotteiden ja lihan tuotanto, toisella sijalla on kalastus, kolmantena matkailu. Viimeksimainitun merkitys on kasvannut, mutta massaturismikohteeksi Azoreilla tuskin on edellytyksiä ja hyvä niin.

        Ikävä pilata päiväsi, mutta...
        hallintoherrojen mielestä turismi on bem!

        Lomani aikana minulta tultiin kolmasti kysymään mielipidettäni turismin edelleen kehittämisestä. Pyrin vastaamaan luonto-ja-maisemat-pohjalta, joten lappuseni joutunevat roskakoriin.

        On hienoa, että kyseisessä maailman kolkassa (keskellä ei mitään) ollaan vielä lehmissä ja hevosissa. MUTTA tulevaisuus EI näytä hyvältä!

        Turismi tuo ja turismi tuhoaa.


      • nimmarini 4563487563485634 kirjoitti:

        Ikävä pilata päiväsi, mutta...
        hallintoherrojen mielestä turismi on bem!

        Lomani aikana minulta tultiin kolmasti kysymään mielipidettäni turismin edelleen kehittämisestä. Pyrin vastaamaan luonto-ja-maisemat-pohjalta, joten lappuseni joutunevat roskakoriin.

        On hienoa, että kyseisessä maailman kolkassa (keskellä ei mitään) ollaan vielä lehmissä ja hevosissa. MUTTA tulevaisuus EI näytä hyvältä!

        Turismi tuo ja turismi tuhoaa.

        ...on suurin uhka perinteisen azorilaisen elämänmuodon katoamiselle. Sen mukana maitotonkkia kuljettavat hevoset ja niiden ratsastajat ovat jonkin ajan kuluttua muisto eikä vuohiakaan enää lypsä tienvarressa kovin moni.

        Toki sittenkin turistille voidaan yhä näyttää vehmasta, jylhää ja henkeäsalpaavaa luontoa, mutta jotakin hyvin oleellista azorilaisesta maisemasta on silloin kadonnut.

        Olen juuri pari päivää ihaillut azorilaislehmien stressitöntä elämäntapaa. Siellä ne syövät vuorten ja kukkuloiden rinteillä vihreää ruohoa ympäri vuoden! Maistakaapa niiden maitoa, voita, juustoja täällä käydessänne!

        Vähintään jonkinlaisena haaveena täällä on tehdä azorilaisesta maidosta ihan oma tuote ja asettaa sille tietyt laatuvaatimukset. Azorilaispihville on jo näin tehty. Tosin tätä pihvilihaa (IGP) on vielä varsin niukasti saatavissa.


    • korkealla...

      Meinaan fakta nyt vaan on, että siellä missä on ihmisiä on roskia. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Jos puhutaan hyvästä siisteydestä, niin itse käsittäisin sen esim. toimivana jätehuoltona. Vertaa vaikka Intiaan jossa jätehuolto... no voiko puhua mistään jätehuollosta? Ai niin, ovathan siellä ne lehmät jotka syövät kaupungeissa roskat aina muovipusseihin asti... Mitä oikeastaan odotit siisteydeltä?

      Suomessakin on roskiksia kaupungeissa joka nurkassa, mutta jostain syystä ihmiset eivät jaksa kiikuttaa roskia kädessään 50 metriä, vaan pullot, karkkikääreet ym ym heitetään kyllä juuri mihin lystää. Kyllä Suomessakin roudataan jos jonkilaista isompaa roinaa metsiin. Ja vanhemmat näyttävät lapsilleen hyvää esimerkkiä, täällähän kasvatetaan lapsista oikein esimerkkikansalaisia: no ei tod! Sääli kyllä.

      Ihmisten välinpitämättömyydestä ja tietämättömyydestä tässä on kyse.

      • aloitin keskustelun

        Siis sitähän mieltä minäkin olen, että mun odotukset olivat aivan liian korkealla!!! Ja toivon, ettei kukaan muu koe samoin kuin minä, siksi lähdin asiasta kirjoittamaan. Suomestahan löytyy vaikka mitä paskaa metsistä, kaikkialta muualtakin, missä olen reissannut. Mutta odotin todellakin LUKEMANI PERUSTEELLA jotain ihan muuta. Jonkin kommentin mukaan ei edes sisiliskoja pitänyt saarelta löytyä saati sitten yhtäkään roskaa. Hieno saari joka tapauksessa, sitä haluan painottaa!!!


      • ...
        aloitin keskustelun kirjoitti:

        Siis sitähän mieltä minäkin olen, että mun odotukset olivat aivan liian korkealla!!! Ja toivon, ettei kukaan muu koe samoin kuin minä, siksi lähdin asiasta kirjoittamaan. Suomestahan löytyy vaikka mitä paskaa metsistä, kaikkialta muualtakin, missä olen reissannut. Mutta odotin todellakin LUKEMANI PERUSTEELLA jotain ihan muuta. Jonkin kommentin mukaan ei edes sisiliskoja pitänyt saarelta löytyä saati sitten yhtäkään roskaa. Hieno saari joka tapauksessa, sitä haluan painottaa!!!

        Pientenkin kahviloiden wc:t oli kaikki siistejä, osa jopa tuoksui desinfiointiaineelle. Suomesta löytyy tosi likaisia vessoja, Azoreilla en sattunut yhteenkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe