Napatyrä-leikkaus

....

Onko kenelläkään kokemusta, millainen toimenpide on lapsen napatyrän leikkaus? Meillä 11kk ja napa pullottaa (viinirypäleen kokoinen), lääkäri sanoi että vuoden ikäiseksi katsotaan aluksi. On siis pullottanut ihan vauvasta asti.

Neuvolan täti sanoi, että hän on pistänyt merkille, että usein napatyrä johtuu sidonnasta..

Onko iso toimenpide ja paraneeko hyvin...Äitiä pelottaa jo valmiiksi!

3

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytöllä

on ilmeisesti samaa ongelmaa..on kai aika yleistä..joten olen jonkin verran siitä lukenut. Eli tietääkseni leikkaus ei ole mikään kovin suuri ja siitä pitäisi parantua nopeasti. mielestäni sairaalasta pääsee samana päivänä kotiin..tietenkin riippuen potilaan voinnista..itseäni ehkä eniten mietityttää se nukutus..

• meillä näin

Eli ei ole isosta toimenpiteestä kysymys. Meillä napatyräleikkaukseen tullaan aamulla ja iltapäivästä pääsee kotiin, jos vointi onhyvä. Eli lapsi on virkeä, kivut hallinnassa eikä ole pahoinvointia. Leikkaus tehdään nukutuksessa. Meillä vanhempi saa tulla leikkaussaliin asti ja lapsi voidaan nukuttaa äidin tai isän syliin tai sitten leikkaustasolla niin, että vanhempi pitää esim. kädestä kiinni. Riippuen siis lapsen käyttäytymisestä. Sitten kun toimenpide on ohi ja lapsi on viety heräämöön saa äiti tai isä tulla vierelle. Itse leikkaus valmisteluineen (nukutus, herätys jne.) kestää n. tunnin. Heräämössä lapsen vointia seurataan, lapsi saa juotavaa ja syötävää, kun sitä haluaa ja kipulääkettä tarvittaessa. Meillä leikkaushaava vielä puudutetaan toimenpiteen lopuksi, jotta kipua toimenpiteen jälkeen olisi mahdollisimman vähän.

Lapset toipuvat näistä pienehköistä leikkauksista yleensä tosi nopeasti. Illalla voi olla vähän uneliaisuutta, kärttyisyyttä, lievää pahoinvointia ja kipua. Mutta seuraavana päivänä tuskin enää mitään näistä.

Ymmärrettävää on, että leikkaukseen meno jännittää vanhempia. Mutta omaa pelkoa ei kannata tartuttaa lapseen. Yleensä kaikki sujuu kuitenkin hyvin ja napatyräleikkaukset ovat yksi yleisimmistä lasten kirurgisista toimenpiteistä.

Rohkeasti matkaan vaan ja toivottavasti saat vielä jonkun omakohatisen kertomuksen toimenpiteestä. Tämä oli vain leikkaussalihoitajan näkemys asiasta=)

• ap.

Tämä helpotti jo todella paljon! Kuinka pieniltä yleensä leikataan napatyrä? Vai riippuuko tyrän suuruudesta?
        Jokatapauksessa huokaisin ääneen luettuasi tekstisi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe