Miten sytostaattihoitoja annetaan?
sytostaattihoidot
7
5121
Vastaukset
- käteen
yleensä kolmen viikon välein,ainekin rintasyövässä.
- Tietoa
Yleistä
Solunsalpaajat on yleisnimi lääkeaineille, joita käytetään tuhoamaan syöpäsoluja. Solunsalpaajia voidaan antaa potilaalle eri tavoin sen mukaan, mistä lääkkeestä on kyse. Solunsalpaajia annetaan usein suonensisäisesti.
Tämä tehdään polikliinisesti, eli potilas tulee sairaalan poliklinikalle saamaan hoitoa, joka kestää joitakin tunteja. Hoitojaksoon sisältyy useita sairaalassakäyntejä. Joitakin solunsalpaajia annetaan jatkuvana suonensisäisenä tiputuksena pidemmän ajanjakson aikana. Potilas saa kannettavakseen erityisen laitteen ja tarkat käyttöohjeet.
Kolmas tapa on antaa solunsalpaajia suun kautta tabletteina. Potilas voi silloin useimmiten olla kotona. Tavallisimmin potilaat saavat hoitojakson aikana useita eri solunsalpaajia.
canceranemia.info/ - oma kokemukseni
Menin syöpäklinikalle ensin verikokeisiin ja sitten osastolle. Siellä ystävällinen henkilökunta otti minut vastaan ja osoitti paikan eli vuoteen, jossa hoidon saisin. Koetulosten perusteella sitten se lääkitys annettiin tiputuksessa suoraan suoneen. Siinä tiputuksen aikana hoitajat välillä kävivät katsomassa tilannetta. Itse makoilin siinä vuoteellani ja katselin telkkaria, lueskelin lehtiä tai juttelin muiden hoitoja saavien kanssa. Hoitohuoneessa oli tavallisesti kolme potilasta kerrallaan. Toimenpide on täysin kivuton ja aika nopea. Kaikenkaikkiaan siinä meni aikaa ehkä korkeintaan pari tuntia. Vaatetustakaan ei tarvinnut vaihtaa. Oikeastaan se klinikalla käynti oli aika positiivinen kokemus. Siellä välitettiin ja huolehdittiin kaikesta, kysyttiin vointia ja tarvittaessa keskuseltiinkin. Tuli sellainen tunne että on hyvässä hoidossa. Sivuvaikutukset, jos niitä on tullakseen, tulevat sitten vasta sen hoitotapahtuman jälkeen. Lääkkeiden sivuvaikutuksetkaan eivät olleet niin pahat kuin olin alunperin kuvitellut.
Minulle noita sytostaatteja annettiin kuusi kertaa kolmen viikon välein.
Jokaisella tietysti on yksilöllinen lääkitys, joka on suunniteltu tapauskohtaisesti. Näin ollen hoitojen määrä ja tiheys voi vaihdella paljonkin.
Onnea matkaan! - Kindermuna
Solusalpaajahoitojen antotapa riippuu syövän laadusta.
Lähiomainen sairasti NHL:aa ja hänelle hoidot annettiin aina osastolla suonensisäisesti 5 päivää putkeen kolmen viikon välein.
Joillekin syöpäpotilaille riittää pelkästään poliklinikalla annetut hoidot.
Pahoinvointilääkkeet on hyviä nykyään. Potilaasta huolehditaan sekä poliklinikalla että osastolla hyvin. Ole huoleti! - Janett
kanyylistä. Eka hoito tiputettiin hitaammiin ja olin yön seurannassa. Seuraavat hoidot päiväseltään muutaman tunnin kestävinä. Aamulla labraan, sitten lääkärinkierto, jolloin labrat tarkistettiin ja sen jälkeen tipat ja sitten kotiin. Hoidot kolmen viikon välein, yhtensä 6. Enää yksi jäljellä. Pahoinvointia ei ole ollut, yleiskunto on vain välillä heikko. Mitään infektiotauteja ei myöskään ole ollut.
Ei syöpiin on erilaiset sytostaattihoidot. Toiset ovat hoidossa monta päivää peräkkäin ja saavat useammanlaisia. Minulla tippui ehkä 4 - 5 pussia ja yksi laitettiin suoraan kanyylistä. Pahoinvointilääkettä annetaan myös suoraan kanyylistä, eli kaikki tehdään mahdollisimman hyvin huomioiden kunkin potilaan oma sairaus.
Ei kannata pelätä! Henki ja terveys on kuitenkin kaikkein tärkeintä.- Nimetön
Kiitokset kaikille viesteistä ja kannustuksista :o)
- kuuri.
Minä sain yllä mainitun hoidon vuonna 2001. Tippana suoneen ja meni yleensä verikokeineen aamukahdeksasta iltapäivä 3-4:n. Kaikki hoidot eivät aiheuta hiustenlähtemistä, mutta tämä aiheuttaa ja pahoinvointia myös vaihdellen eri kerroilla. Kannattaa ottaa kaikki mahdolliset pahoinvointi-lääkkeet mitä annetaan. Hoitojakso oli lyhyt aika ainakin minun elämässäni näin jälkeenpäin ajatellen, vaikka silloin laskin suurinpiirtein päiviä hoidon loppumiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789