tinnitus

niin kyllästynyt 23vee tyttö

Mulla on ollut tinnitystä nyt 10 kuukautta vasemmassa korvassa, ja huomasin juuri että kuuloni siinä korvassa on alentunut huimasti, melkein puolet pois. Välillä meinaa itku päästä kun ei enää jaksais tuota ulinaa. Ulina sävel korvassa vaihtelee melkein sekunnin välein. Epäilen että sain tuon tinnityksen kovasta melusta, kun olin kuuntelemassa bändejä.Kun ei silloin tajunnut, eikä ajatellut , ja nyt ajattelee sitten aivan liikaa. Tuon tinnityksen alkamisen jälkeen ei sitten oo kyllä huvittanut mennä enää mihinkään missä on kovaa melua, kun jotenkin pelkää, että tinnitus ääni tuosta vielä kovenisi. Olen myös käynyt noin 5 kertaa korvahuuhtelussa ennen tinnituksen alkua, ja minulla on ollut korvatulehduksia aika rutkasti. Luulen näiden olevan myös osasyy. Koskahan se parannus tähän keksitään!!!!?

Olen kuullut että korvakynttilät auttaisivat tinnituksen hoidossa.Onko kellään kokemuksia? Entä olisiko jokin lääke, joka hiljentäisi ääntä?

10

3818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen kyllästynyt, 30+ mies.

      Tinnitus on kuuloaistimus ilman ulkoista ärsykettä, eli ääntä. Se tapahtuu aivoissa, vaikka korvat otettaisiin pois. Näin ollen on todettava, että korvakynttilä on vain uskomushoitoa, jonka tehoa ei ole osoitettu. Kannattaa lukea tuo:
      http://www.skepsis.fi/jutut/kynttila-korvassa.html

      Minullakin vinkuu (enimmäkseen) vasemmassa korvassa, kiitos mm. viime uudenvuoden pommien. Olen herkistynyt koville äänille, enkä mene esim. leffaan ilman "hifi" -tyyppisiä korvatulppia. Tuossa esimerkkejä sellaisista: http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=56

      Tärkeää on, että ei anna tinnitukselle yhtään lisäsyytä voimistua entisestään. Pääsääntöisesti kaikki baarit ja muut vastaavat illanviettopaikat ovat liian äänekkäitä. Kannattaa aivan ehdottomasti lakata miettimästä (jos sellaista mietit), että mitä joku sattuisi ajattelemaan korvatulppien käytöstä vaikkapa juuri ravintolassa tai jonkun bändin keikalla. Ajatelkoon mitä haluaa, tärkeintä on suojautua melulta jatkossa, koska juuri SINUN korvasi vinkuvat, eivät sen ihmettelijän (vielä).

      Toivotaan, että lääketiede keksisi jotain parannusta ongelmaan, mutta sitä odotellessa: kannattaa ehkä välttää totaalisen hiljaisia paikkoja, jos vinkuminen on hyvin häiritsevää. Ilmastoinnin kohina, tietokoneen tuulettimet (niissä on turhan äänekkäitäkin tätä silmälläpitäen) tai hiljaisella oleva radio rikkovat hiljaisuuden, ja tinnituksen häiritsevyys vähenee.
      Kaikkinensa harmi homma koko juttu. Ärsyttää älyttömästi, mutta minkäs teet.

    • hal9000

      Mulle tuli tinnitus vapun tienoilla (nyt 2007) ja sen jälkeen tuntui siltä että koko maailma hyökkäs päälle. Olin todella paniikissa voimakkaasta, korkeasta äänestä.

      Tässä näyte:

      http://www.youtube.com/watch?v=OE5fIoveLoM

      Eli mulla oli toi ensimmäinen ääni mikä videolta demonstroitiin.

      Kävin erikoislääkärillä, kuulotesteissä ja pari kertaa happihoidossa... eikä ne auttaneet vaan sitä jatkui jonkin aikaa. Käytin Rivatril lääkettä (unilääke, paniikkihäiriöt), c-vitamiineja, Neurobion Fortea ja magnesium tabletteja. Lisäsin urheilua ja lopetin kahvin, makeisen syömisen, alkoholin käytön. Tinnitus helvettiä oli noin 1 kuukautta kunnes se ihan yhtäkkiä hävis kokonaan! En tiedä miksi mutta en valita =D. Ei kai tinnitus ole luuloharha/aisti? Tiedä sitä mutta opin läksyni. En enää käytä kuulokkeita ja olen jatkossa varovainen äänekkäistä paikoista. Korvatulppia tulen varmasti käyttämään kun on tarvis.

      Todella inhottava vaiva =/. Pisti masennukseen kerta heitolla.

      • Anonyymi

        Hei! Sain meluvamman , elokuun alussa -22 hälytysjärjästelmästä korkeasta äänestä, en tiedä mitä tehdä? Kävin happihoidossa ja nyt siitä on muutama päivä, äänet vaihtelee päivittäin , tuntuu että tätä ei kestä. Mikä ois neuvoksi mitä voi tehdä apua !


    • niin kyllästynyt

      Kiitos vastauksistanne=)
      Hyvät korvatulpat pitää tosiaan hankkia, ei tässä varmaan muu auta. Aattelin nyt viimein varata lääkärillekkin ajan. Ja kattella mitä se tähän sanoo. Mutta tuntuu että sekin on niin turhaa se lääkärillä käynti, kun on vaivana tuo tinnitus.

      Mutta eiku vaan lisäämään liikuntaa ja venyttelyä, niin eiköhän tässä pärjätä.

      • korvissa soi

        Keväällä 2007 todettiin tuo tinnitus. Varmaan samanlainen vastaus korvalääkäriltä kuin muillekin "ei voi tehdä mitään, koeta pärjätä".
        Nyt on vain ollut todella voimakas tuo vinkuna ja kitinä molemmissa korvissa. Koetan nyt siihen akupunktioo. Toivon että se auttaisi edes vähän. Onko kellään kokemusta. Pinna on todella kireällä kun mistään ei vielä saanut apua. Olen tehdnyt erilaisia venytys liikkeita kaulalle ja niskalle. Sauvalenkillä käynti on hieman auttanut, mutta ei pitkäksi aikaa. aamulla on kaikkein pahinta kun heräät ja takaraivossa vinkuu niin että luulen monesti että tuo vierustoverikin sen kuulee. Kertokaa kokemuksistanne


      • niin kyllästynyt
        korvissa soi kirjoitti:

        Keväällä 2007 todettiin tuo tinnitus. Varmaan samanlainen vastaus korvalääkäriltä kuin muillekin "ei voi tehdä mitään, koeta pärjätä".
        Nyt on vain ollut todella voimakas tuo vinkuna ja kitinä molemmissa korvissa. Koetan nyt siihen akupunktioo. Toivon että se auttaisi edes vähän. Onko kellään kokemusta. Pinna on todella kireällä kun mistään ei vielä saanut apua. Olen tehdnyt erilaisia venytys liikkeita kaulalle ja niskalle. Sauvalenkillä käynti on hieman auttanut, mutta ei pitkäksi aikaa. aamulla on kaikkein pahinta kun heräät ja takaraivossa vinkuu niin että luulen monesti että tuo vierustoverikin sen kuulee. Kertokaa kokemuksistanne

        Kerro sitten että oliko siitä akupunktiosta apua. Oon kanssa ajatellut myös sitä vaihtoehtoa, mutta en oo vielä siihen uskaltautunut.

        Mietityttää vaan että miten selviää koulusta tän tinnituksen kanssa, kun pitäis pystyä keskittymään johonkin hiljaisessa luokkahuoneessa. Pitää varmaan yrittää aina istua jonkun tuulettimen tai jonkin muun viereen mikä pitää jonkinlaista huminaa.

        Onko muilla sillälailla, että tinnitus-sävel korvassa vaihtelee sekunnin välein? minkälaisia ääniä teillä kuuluu? Mulla on sellanen perus humina ja sitten sellanen lisä humina, ja sitten tuo sävel ulina joka tosiaan kokoajan vaihtelee. Jos oikein venyttelen ja liikunnoin kunnolla, saan sen sävelen pysymään suurinpiirtein samana, mutta ei se häviä kuitenkaan mihinkään, minuutiksikaan.


      • Kokeilut on!
        niin kyllästynyt kirjoitti:

        Kerro sitten että oliko siitä akupunktiosta apua. Oon kanssa ajatellut myös sitä vaihtoehtoa, mutta en oo vielä siihen uskaltautunut.

        Mietityttää vaan että miten selviää koulusta tän tinnituksen kanssa, kun pitäis pystyä keskittymään johonkin hiljaisessa luokkahuoneessa. Pitää varmaan yrittää aina istua jonkun tuulettimen tai jonkin muun viereen mikä pitää jonkinlaista huminaa.

        Onko muilla sillälailla, että tinnitus-sävel korvassa vaihtelee sekunnin välein? minkälaisia ääniä teillä kuuluu? Mulla on sellanen perus humina ja sitten sellanen lisä humina, ja sitten tuo sävel ulina joka tosiaan kokoajan vaihtelee. Jos oikein venyttelen ja liikunnoin kunnolla, saan sen sävelen pysymään suurinpiirtein samana, mutta ei se häviä kuitenkaan mihinkään, minuutiksikaan.

        Mä olen kokeillut akupunktiota tinnitukseen. Ei auttanut!! Kävin säännöllisesti muutaman kuukauden klinikalla toimenpiteissä. Kannustavaahan se on kun akupunktion on sanottu parantaneen halvauksiakin...

        Kävin myös kallonpohja hieronnassa. Joku fysio kouri takaraivon luita niin perkuleen lujasti. Ei siitäkään ollut apua..

        ystäväni on auyrdveran ammattilainen. Intialaisen lääketieteen siis. Hän sanoi että tinnitus on hermostollinen sairaus ja sitä pystytään hoitamaan. Hoito vaatii järkkymätöntä itsekuria koska ruokavalio ja elämäntavat tulee olla kriittiset.

        lisäksi hän antoi ohjeen omatekoiselle rohdolle minkä pitäisi auttaa vinkumiseen. En ole vielä kokeillut mutta resepti odottaa kaupassa käyntiä varten taskussa...

        hakekaa ystävät apua sitä kautta. Voi toimiakin.

        länsimaisesta lääketieteestä sen verran että on tukittu puudutus aineen vaikutusta tinnitus potilaisiin. Aine käsittääkseni vaikuttaa kuulohermoon puuduttavasti jolloin tinnitus aistimus pienenee tai katoaa kokonaan. Aine ei paranna tinnitusta mutta poistaa sen hetkeksi. Näin ollen sitä joutuisi ottamaan lisäannoksia toistuvasti, mutta ainakaan itselleni se ei olisi ongelma jos näin ikävästä vaivasta pääsisi eroon edes hetkeksi.

        VOIMIA KAIKILLE!


      • !.,.
        Kokeilut on! kirjoitti:

        Mä olen kokeillut akupunktiota tinnitukseen. Ei auttanut!! Kävin säännöllisesti muutaman kuukauden klinikalla toimenpiteissä. Kannustavaahan se on kun akupunktion on sanottu parantaneen halvauksiakin...

        Kävin myös kallonpohja hieronnassa. Joku fysio kouri takaraivon luita niin perkuleen lujasti. Ei siitäkään ollut apua..

        ystäväni on auyrdveran ammattilainen. Intialaisen lääketieteen siis. Hän sanoi että tinnitus on hermostollinen sairaus ja sitä pystytään hoitamaan. Hoito vaatii järkkymätöntä itsekuria koska ruokavalio ja elämäntavat tulee olla kriittiset.

        lisäksi hän antoi ohjeen omatekoiselle rohdolle minkä pitäisi auttaa vinkumiseen. En ole vielä kokeillut mutta resepti odottaa kaupassa käyntiä varten taskussa...

        hakekaa ystävät apua sitä kautta. Voi toimiakin.

        länsimaisesta lääketieteestä sen verran että on tukittu puudutus aineen vaikutusta tinnitus potilaisiin. Aine käsittääkseni vaikuttaa kuulohermoon puuduttavasti jolloin tinnitus aistimus pienenee tai katoaa kokonaan. Aine ei paranna tinnitusta mutta poistaa sen hetkeksi. Näin ollen sitä joutuisi ottamaan lisäannoksia toistuvasti, mutta ainakaan itselleni se ei olisi ongelma jos näin ikävästä vaivasta pääsisi eroon edes hetkeksi.

        VOIMIA KAIKILLE!

        "ystäväni on auyrdveran ammattilainen"

        "lisäksi hän antoi ohjeen omatekoiselle rohdolle minkä pitäisi auttaa vinkumiseen. En ole vielä kokeillut mutta resepti odottaa kaupassa käyntiä varten taskussa..."

        saammeko mahdollisesti ylläolevasta joskus kuulla lisää"?


    • ....................

      Tinnitus, johon liittyy tinnittävän korvan kuulon heikkeneminen, tulisi tutkia tarkemminkin. Kyseessä voi olla parannettavissakin oleva sairaus, esim. akustikusneurinooma.
      Eli hop hop lääkärille

    • Pepe68

      Tinnitukseenkin voi tottua. Itselläni on korvat soineet jo ainakin parikymmentä vuotta. Ääni on melko korkea ja tasainen. En sitä enää huomaakkaan muuten kuin tarkkuutta vaativassa kuubntelussa. Minulla oli meluisa työpaikka, josta arvelen tinnituksen saaneen alkunsa. Ikäni on 68 vuotta. Luulen, että lääkärit tietävät aineen, jota nauttimalla tinnituskin vaimenee. Samalla voi vaimeta muutakin. En suosittele.
      Koeta kestää !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe