Hirvittävä väsymys

masennuksestako?

Heipä hei! Ajattelin tulla täältä kyselemään olisiko muilla masennus diagnoosin saaneilla väsymystä joka estää normaalin elämisen.. tuntuu kuin ei jaksaisi edes elää kun väsyttää niin paljon, heti kun aamulla heräät niin olet väsynyt. Tuntuu etten olisi masentunut, ainoastaan väsynyt ja olisi kiva tietää mistä se johtuu. Diagnooseja on siis vakava masennus, psykoosioireita johon lääkitys efexor ja zyprexa. Epilepsia, refluksitauti, krooninen poskiontelotulehdus, mutta noistakaan minkään ei pitäisi näin kamalaa väsymystä aiheuttaa. Menen nukkumaan 2400 illal ja heräilen joskus kahen aikaan päiväl ja silti olen sssairaan väsynyt, enkä usko että kyse on "liikaa nukkumisesta" sillä olen kokeillut nousta kaheksalta jne mutta väsymys säilyy. Liikuntaa harrastan joka päivä sen minkä väsymykseltä jaksan, ei ole auttanut:/ Töissä en pysty käymään. Yöt nukun mielestäni ihan hyvin.. en heräile yöllä tms. Mitähän tässä on enää tehtävissä kun kaikki verikokeen jne on otettu ja muuta fyysistä vikaa ei pitäisi olla ja olen tässä kunnossa... onko kohtalotovereita?

15

2004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsynyt tyttö

Joo sama täällä. Mulla on todettu lievä masennus.
      On jo yli vuoden ajan väsyttänyt koko ajan. Nukun n. 8-12 tuntia. Kun kävin vielä töissä niin heti työpäivän jälkeen menin kotiin suoraan nukkumaan n. 3 tunniksi. Talvella väsymys oli todella paha, saatoin keskellä päivää nukahtaa bussiin tai töissä, vaikka olin nukkunut 10h yöunet. Nyt kesällä hieman helpottanut.
      Lääkityksenä mulla on Cipralex.
      Olen jutellut asiasta lääkärin kanssa ja hän arvioi sen johtuvan masennuksesta tai väärästä ruokavaliosta ja liian vähän vitamiineja.
      Kilpirauhas arvot, verikokeet ym. otettu ja niistä ei löytynyt mitään, myöskin hemoglobiini normaali.

• ewgjoewgo

Nukut liian paljon. 8h maksimissaan kannattaisi nukkua, koska vaikka nukkuisi enemmän, voi olla vielä väsyneempi. 6-8h ja päiväunet lyhyemmäks. Töistä tullessa otat vaikka 30min-1h tirsat ja sitten alat tekemään jotain kunnes nukkumaan.

• 24/7 ajan

Mulla toi väsymys on ihan kokoaikaista. Nukun n. 10 tuntia yössä ja päiväunet siihen lisäksi.
      Oletan sen kyllä johtuvan vast'ikään aloitetusta lääkityksestä. Sitä ennen nukkumisen kanssa oli suuria ongelmia. Nyt taas hereillä pysymisessä on ongelmia...

• sairaslomalle

nukuin 14-16 vrk, noin kahden kk:n ajan ja se johtui juuri masennuksesta.
      Sitten väsymys helpotti, ei kokonaan, mutta kuitenkin.
      Yritä muuttaa rytmiäsi.
      Mene nukkumaan jo n, klo 22 ja herää aamulla jo vaikka klo 8, olet nukkunut silloin jo 10h, sekin saattaa olla liikaa, mutta lyhennä yöunia asteittain, jos olet kovin väsynyt.
      Ja kyllä poskiontelotulehduskin saattaa sinua nyt väsyttää, mutta kyllähän sen pitäisi pian helpottaa.
      Anna itsellesi aikaa, ei masenuksesta parannu, kuin nuhasta.
      Voimia.

• Tuulenruhtinas

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kyllä se masennus itsessäänkin toki väsyttää aivan tolkuttomasti. Mutta minulla pisti silmään tuo maininta Zyprexasta. Minulla oli kyseinen lääke käytössä reilun vuoden verran, ja juuri se väsytti vielä enemmän, kuin itse masennus. Jouduin vaihtamaan sen Risperdaliin, kun elämästä ei tahtonut tulla mitään, kun voimat eivät riittäneet mihinkään. Joten jos tuo lääke vaikuttaa sinuun samalla tavalla, niin syy väsymykseen voi olla hyvinkin siinä.

Kannattaisi ehkä kysyä lääkäriltä, jos voisit vaihtaa johonkin toiseen lääkkeeseen, sillä ne voivat olla parempia tuon väsymyksen suhteen.

• Sekopää

...Nimittäin tuo Zyprexa. Se todella väsyttää ainakin minua.

Minulla univaikeuksia, joiden vuoksi nykyisin syön Zyprexaa, sillä lääkäri piti sitä kohdallani parempana vaihtoehtona kuin unilääkkeiden jatkuvaa käyttöä. Jo 5 mg Zyprexa tekee todella väsyneeksi aamuisin, ja yöt nukun kuin tukki, yhtään vahvempaa en voi syödä, muuten elämä menisi pelkäksi nukkumiseksi.

Minulle paras annos on 2,5 mg, silloin saan nukuttua, mutta jaksan myös aamulla herätä töihin.

• väsyttää

Hei! Minullakin on ollut kamalaa väsymystä jo parisen vuotta ja uskon että se lääkitys vain pahentaa sitä. Minultakin verikokeet yms. otettu, mut mitään ei oo todettu, paitsi masennus. Syön Cipralexia, joka vaihdettiin apteekissa Sepramiin, mut on periaatteessa sama lääke ja sitten vielä Serenasea, joka kyllä poistetaan multa nyt kokonaan. Jos saan niin nukun jopa 15 tuntia eli kymmeneltä nukkumaan ja nukun sinne yhteen asti. Syön kaikenlaisia vitamiineja mut ei ne mitään auta väsymykseen ainakaan. Eli olen lopulta tullut siihen tulokseen että lääkkeet ne on mitkä väsyttää...!

• lääkkeet

väsyttivät minua, olo oli kertomasi mukainen. Kun lopetin masennuslääkkeet, tilanne muuttui paremmaksi ja väsymys katosi. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa lääkkeiden vaihdosta.

• unen lahjat

Minä olen parantumassa vakavasta masennuksesta.Takana on kaksi ja puolivuotta sairaslomaa. Minulla taas oli , ja on edelleen ongelmana unettomuus. Edelleen tarvitsen unilääkkeet, mutta alussa en tuntenut edes tarvetta nukkua, joten minut jouduttiin nukuttamaan useamman kerran sairaalassa.Väsymystä mulla oli enemmänkin selviytymisestä joka päiväisistä askareista , jotka jäivätkin tekemättä. Jopa suihkussa käynti tuotti vaikeuksia.Huoneiden siivouksesta
      puhumattakaan.

Nyt kun lääkityksen lopettamisesta on vajaa vuosi, tunnen edelleen väsymystä , mutta en yhtä painostavaa. Nyt teen kotityöni ja siistin itseäni , mutta en pääse uneen ilman lääkkeitä, olen sitä monesti yrittänyt.Joten on pakko jatkaa lääkkeillä nukkumista.

• Sekopää

Millaisella annoksella ja mitä vahvuutta syöt Zyprexaa? Itselläni jo 5 mg Zyprexa aiheuttaa aamuväsymystä, puolikas siitä riittää minulle ja takaa sopivan mittaiset yöunet. Keskustele lääkärisi kanssa jos annostustasi voidaan pienentää tai vaihtaa Zyprexa johonkin muuhun.

• viestiketjun aloittaja

Minulla annos 7mg iltaisin, mutta olen jo pitkän aikaa puolittanut tabletin, koska olen ajatellut että väsymys johtuu zyprexasta, eipä ole auttanut. Olen menossa ens kuussa poskionteloiden fess leikkaukseen ja toivon että se toisi helpotusta väsymykseen,.. tuntuu että nukun pinnallisesti/huonosti tukkoisen ja nieluun limaa vuotavien poskionteloiden takia..

• Sekopää
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

Minulla annos 7mg iltaisin, mutta olen jo pitkän aikaa puolittanut tabletin, koska olen ajatellut että väsymys johtuu zyprexasta, eipä ole auttanut. Olen menossa ens kuussa poskionteloiden fess leikkaukseen ja toivon että se toisi helpotusta väsymykseen,.. tuntuu että nukun pinnallisesti/huonosti tukkoisen ja nieluun limaa vuotavien poskionteloiden takia..

Niin, Zyprexa on vain yksi vaihtoehto mistä väsymyksesi voi johtua. Itse syön tällä hetkellä puolikkaan 5 mg eli 2,5 mg ja vieläkin aamuväsymystä. (Mitään muita lääkkeitä ei ole käytössä.)

Mutta voi toki olla että unesi on vain niin huonoa ja pinnallista poskionteloiden takia, että väsymyksesi on puhtaasti siitä.
        Jaksamista sulle!

• Santra

Minulla on myös aivan tuskastuttavaa väsymystä. Minulla kaikki alkoi uupumuksesta, jonka kanssa todettiin vaikea masennus ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen ollut masennuksesta sairaslomalla 2 vuotta. Koodi on nykyään F29 Määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriö. Menen nukkumaan klo 23-24 ja herään puolenpäivän aikaan. Välillä vaan syön ja nukun taas tunnin pari. Olen kokeillut herätä aikaisemmin, mutta tuntuu että taju lähtee justiinsa. Hereillä ei kertakaikkiaan pysy. Lääkkeitä mulla on vaihdettu, on kokeiltu johtuuko väsymys juuri niistä. Ixel Risperdal yhdistelmällä olin hieman pirteämpi, mutta Ixel oli lopetettava kohonneen pulssin takia, lepopulssi oli 100. Nyt kokeilussa Cipralex ja ainakaan pienellä annoksella en ole piristynyt. Väsymys on kokopäiväistä. Ei jaksaisi ryhtyä mihinkään, hyvä että jaksaa pakolliset ruuat ja siivoukset tehdä. Öisin en saa nukuttua ilman Seroquellia, vaikka olen aivan väsynyt. Olen aivan epätoivoinen. Olisi kiva kun joskus olisi oma pirteä itsensä.

• Santra myös

Kurjaa kuulla väsymyksestäsi.
        Lääkitystäsi en osaa juurikaan kommentoida, käytän itse aivan erilaista lääkitystä (Zyprexaa, joka myös kovin väsyttävä lääke.) Mutta mietin vain, kuinka paljon kilpirauhasen vajaatoiminta mahtaa väsymykseesi vaikuttaa? Varmaan saat siihenkin jotain lääkitystä?

Jaksamista, kaima!

• nukkumatti

Mua väsyttää ihan jatkuvasti, mutta kun pitäisi nukkua niin en saa unta. Unilääkkeitä olen nyt käyttänyt erinäisiä jaksoja ja niiden avulla nukahtaminen on helpottunut.

Menin noin 2v sitten lääkäriin pääasiassa näiden uniongelmien vuoksi ja lääkäri diagnosoi masennuksen ja kirjoitti SSRI masennuslääkettä sekä nukahtamislääkettä. Itse en ollut edes tiedostanut että olen masentunut vaikka kokoajan oli todella huono fiilis ja kärsin hyvin pahoista sosiaalisentilanteen peloista. Masennuslääkkeet auttoivat mielialaan ja sosiaalisentilanteen pelkoihin erittäin hyvin mutta nukkumisongelmat ei ole vieläkään kunnossa.

Tänä keväänä ei töiden tekemisestä meinannut tulla taas yhtään mitään jatkuvan väsymyksen vuoksi, nyt olen kesälomalla ja koko viikonloppu on mennyt ihan hukkaan kun en väsymykseltä ole saanut tehtyä mitään. Kämppä on ihan sekaisin, astiat tiskaamatta, autossa on vieläkin talvirenkaat (kitkat tosin) .. ei yhtään kivaa eikä minun luonnolle sopivaa mutta kun ei kykene niin ei kykene.

Tämä on aika pirullinen noidankehä, tiedän että väsymys ja uniongelmat johtuvat masennuksesta johon myös osaan määrittää syyn. Jatkuva väsymys taas aiheuttaa lisää masennusta koska en pysty elämään normaalia elämää uupumukseltani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2608
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2404
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1674
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1369
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      94
      1290
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1153
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1096
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      975
    Aihe