Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mittaako lääkäri verenpaineesi

vuositarkastuksessa?

Olen syönyt verenpainelääkkeitä kohta kymmenen vuotta. Tauti todettiin tuolloin työterveydessä. Sain juosta alkuun joka päivä aamuisin terkkarin luonna mittauttamassa paineet ja sitten kolmenkuukauden ajan kerran viikossa. Sain lääkkeet. Ja vuosittain olen käynyt reseptiä uusimassa. Tuona aikana yhden kerran on lääkäri mitannut vastaanotolla paineet.

Itse olen tehnyt kotimittauksia ja paineet on koholla, tuloksia olen lääkärille näyttänyt. Eikö lääkärin kuitenkin pitäisi asia tarkastaa? Voinhan minä, niin halutessani, esittää tuloksiksi mitä haluan.

12

1327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kait paineet

      mitataan vuositarkastuksessa. Mutta eihän kertamittaus vastaanotolla mitään kerro, useimmilla paineet on vastaanotolla mitattuna paljon korkeammat jännityksestä johtuen.

      "Eikö lääkärin kuitenkin pitäisi asia tarkastaa? Voinhan minä, niin halutessani, esittää tuloksiksi mitä haluan."
      Tämäpä hauska ajatus :D jos esittäisit lääkärille vääristeltyjä tuloksia, se on ihan oma asiasi ja oma kroppasi joka siinä menee! Sittenhän voisit vaikka jättää lääkkeet syömättäkin ja merkata aina paineet 120/70 ja näyttää tällainen kirjanpito lääkärille. Ei potilaat mitään alakoululaisia ole joita pitäis valvoa, itsellä se vastuu on!

      • peruste lääkemääräykselle

        Ja toisin päin, voin kirjata lukemat 160/100 ja saada nappeja, vaikken niitä tarvitse.


    • Stadin mies

      Kertokaa joku minulle verenpaineen mittauksesta
      mm. Kun on kotona, kotikäyttöön ostettu verenpaineenmittari, käsivarsimalli.Paljonko pitää"pumpata"tätä ilmaa mittariin, josta sitten saa luotettavan arvon esiin.Asia on minulle tärkeä, ihan totta,kun asia ei ole selvinnyt(lääkärin ja terveyshoitajan)ohjeistuksena.Olen tarkistanut(mittarin)ns.kalibroinin(terveyshoitajalla)ja edes siinä yhteydessä ei saa selkoa asiasta.Terveydenhoitja mumisee jotain jotain outoa....? Tämä siis HELSINGIN KAUPUNGIN Terveysasemalla 2007! Onko tämä vain"arvauskeskusten" arkipäivää?

      • automaattinen

        Siis mulla on kotimittarina automaattinen Omronin mittari (jota myös useat terveyskeskukset tai mitkä vastaanotot nyt yleensäkin näyttävät käyttävän).

        Ei siinä tarvi itse mitään pumppausta tehdä. Siis mansetti vain käsivarteen, virta päälle ja sitten painaa start-nappulaa. Mansetti täyttyy automaatisesti oikeaan kireyteen (eli kireämmälle, jos paineet korkealla ja vastaavasti kevyemmin, jos paineet matalat).

        Olen myös kalibroinut mittariani niin työterveyshoitajan luona kuin terveysasemallakin omahoitajan luona. Kumpikin mittaa paineet omalla (automaattisella tai sitten vanhalla manuaalisella) ja perään mun mittarilla ja tulosten samansuuruisuutta katsotaan.

        Kait sinä itse näit ne mittaustulokset siinä kalibrointitilanteessa? Siis oman mittarisi ja vertailumittarin?


      • manuaalisella

        periaatteessa ainakin 20 mmHg sen painetason yli, jossa kohdassa radialisvaltimon pulssi ranteesta häviää. Käytännössä harvemmin tunnustellaan pulssia ranteesta pumpatessa vaan pumpataan esim 180/140:een ja siitä aletaan laskea alaspäin painetta, ja jos olikin korkeammat paineet pumpataan uudestaan ylöspäin. Mutta kuulostaa kummalliselta, että sinulla olisi manuaalinen mittari jossa pitää itse pumpata, en tiennyt että sellaisia onkaan, joissa sitten pystyy itseltään ottamaan paineet. Yleensä kaikki omamittaukseen tarkoitetut mittarit ovat automaattisia.


      • automaattinen
        manuaalisella kirjoitti:

        periaatteessa ainakin 20 mmHg sen painetason yli, jossa kohdassa radialisvaltimon pulssi ranteesta häviää. Käytännössä harvemmin tunnustellaan pulssia ranteesta pumpatessa vaan pumpataan esim 180/140:een ja siitä aletaan laskea alaspäin painetta, ja jos olikin korkeammat paineet pumpataan uudestaan ylöspäin. Mutta kuulostaa kummalliselta, että sinulla olisi manuaalinen mittari jossa pitää itse pumpata, en tiennyt että sellaisia onkaan, joissa sitten pystyy itseltään ottamaan paineet. Yleensä kaikki omamittaukseen tarkoitetut mittarit ovat automaattisia.

        Minulla ei ainakaan ole tiedossa, että kotikäyttöön edes tarjottaisiin manuaalisia mittareita.


      • osaajille..

        Olet tainnut olla koulutetun terveydenhuollon ammattilaisen käsittelyssä..


      • itse pumpattava
        automaattinen kirjoitti:

        Minulla ei ainakaan ole tiedossa, että kotikäyttöön edes tarjottaisiin manuaalisia mittareita.

        Pumppaa 20-30 pykälää yli oletetun yläpaineen. Jos pumppaat liian vähän, mittaus ei onnistu. Näyttöön tulee virhekoodi.

        Yli pumppaaminen ei varsinaisesti haitta, mutta voi herkälle tehdä vähän kipeetä ja on mittauksen kannalta turhaa. Kipu voi myös nostaa painetta.

        Eli jos ylä paineesi on yleensä n. 140 pumpaa kerran päälle, kun mittari näyttää 160.


      • Stadin mies
        osaajille.. kirjoitti:

        Olet tainnut olla koulutetun terveydenhuollon ammattilaisen käsittelyssä..

        Joskus ihan tuntee"ilmapiiriä"Helsingin Kaupungin terveysasella, että potilas on(liian) tervetullut ja ongelmia on pohtimassa(liian monta
        heh)ammtti-ihmistä.Minäkin"kuormitan"omasta mielestäni turhaan henkilökuntaa ja vien arvokasta aikaa sitä akuuttisesti potevilta.Kaikki siis puhtaasti HILJAISEN HENKILÖKUNNAN TAKIA?.On se kumma, että samaan aikaan esim. media puskee tehokkuusuutisia ja oman HOIDON puolesta ja sitten tämä ei ole totta Helsingissä.Jopa Labran hoitajat on oppinut vaikenemisen! Onko tässä jokin jekku?.Olen VERENPAINE POTILAS jo vuosia ja vieläkin olen ihan poissa tästä elintärkeästä totuudesta.Olisi hyvä, jos joku(terveysaseman työntekijä)olisi kertomassa tätä outoa politiikkaa.Piste.Kiitos!


      • os..

        sellainen, missä on kellonmallinen mittari, se ei anna merkkiä, muut vanhemmat mittarit piippaa, kun painetta on tarpeeksi. Kellomallista pitää pumpata niin kauan, että sydämen ääni stetoskoopissa lakkaa ja siitä hieman yli. Vanhoissa mittareissa kumit haurastuu ja alkaa vuotaa. Uuden ostaminen on edessä.


      • ei ymmärrä
        Stadin mies kirjoitti:

        Joskus ihan tuntee"ilmapiiriä"Helsingin Kaupungin terveysasella, että potilas on(liian) tervetullut ja ongelmia on pohtimassa(liian monta
        heh)ammtti-ihmistä.Minäkin"kuormitan"omasta mielestäni turhaan henkilökuntaa ja vien arvokasta aikaa sitä akuuttisesti potevilta.Kaikki siis puhtaasti HILJAISEN HENKILÖKUNNAN TAKIA?.On se kumma, että samaan aikaan esim. media puskee tehokkuusuutisia ja oman HOIDON puolesta ja sitten tämä ei ole totta Helsingissä.Jopa Labran hoitajat on oppinut vaikenemisen! Onko tässä jokin jekku?.Olen VERENPAINE POTILAS jo vuosia ja vieläkin olen ihan poissa tästä elintärkeästä totuudesta.Olisi hyvä, jos joku(terveysaseman työntekijä)olisi kertomassa tätä outoa politiikkaa.Piste.Kiitos!

        Verenpaineesi ja rytmihäiriösi kanssa olet turha hössöttävä potilas niin kaun kunnes saat sen slaakin - ensimmäisen infraktin taikka aivoverenkierron häiriön. Silloin kysytään, mikset pitänyt itsestäsi huolta?

        Mikset?

        Ehkä koulutettu ammattitaitoinen henkilökunta oli niin tylyä, että et uskaltanut 'pikkuvaivoista' valitella, kun on ne lakisääteiset kaffepaussit ja kaikki..!!


    • käydä työterveyshoitajan luona mittauttamassa paineet (ennen lääkärille menoa), jos lääkäri on noin saamaton?

      Kotimittari näyttää yleensä pienempiä lukemia verrattuna "ammattimittareihin" - lisäksi on eroa siinä mitataanko verenpaine makuu- vai istuma-asennossa (jälkimmäisessä korkeampi).

      Aina jännittäminen ei ole syy verenpaineen nousuun terveyskeskuksen mittauksissa - pikemminkin se typerä jonottaminen/odottaminen..:DDD

      Lääkäri/terveydenhoitaja mittaavat paineet ollessasi istuma-asennossa, mutta sairaalassa usein mitataan makuulta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe