Sattuisiko täällä harhailemaan Targan omistajia? Tuskin tähän aikaan vuodesta :) Olen aikeissa hankkia Targan lähimmän 5 vuoden kuluessa. Voi mieli muuttuakin, mutta ei helpolla. Se olisi sijoitus, jolla ajelisi sitten eläkepäivätkin tai myisi hyvään hintaan pois. Onko 23.1 "lelu"? Aika pieneltä todelliseksi matkaveneeksi se tuntuu. Enempi yhteys- ja kalavene.
Joh.
Targa
4
3758
Vastaukset
- järvelä_50
Mulla on nyt kolmas Targa ajossa, eikä paljoa negatiivista sanottavaa ole vuosien varrella kertynyt, olettaen että venetyyppi noin muuten miellyttää käyttäjää. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen veneisiin, niin käytännöllisyyden, meriominaisuuksien, laadun kuin jälleenmyyntiarvonkin osalta. Myös jälkimarkkinointi on Botnia Marinilla kunnossa ja asiakkaista huolehditaan kaupanteon jälkeenkin hyvin. (Tietävät kai että useimmat Targan omistajat vaihtavat myöhemmin suurempaan Targaan...)
Meidän ensimmäinen Targa oli 27, josta on jäänyt erittäin hyvät muistot. Monet pitävät 27:aa ajo-ominaisuuksiltaan parhaan Targana ja itsekin kyllä yhdyn tähän mielipiteeseen. Varsinkin kun nykyään on saatavilla riittävän tehokkaita dieseleitä kuljettamaan suht raskasta venettä asiallisesti. Meillä oli veneessä Volvon KAD42, jonka teho ei mielestäni ollut aivan riittävä, jotta veneen ominaisuuksista olisi saanut kaiken irti. Myös tiloiltaan 27 on erinomainen jopa matkaveneeksi, kunhan porukkaa ei ole kahta enempää.
Seuraava paatti oli Targa 30, joka tarjoaa tietysti lisää asumismukavuutta, mutta häviää mielestäni ajo-ominaisuuksissa pienemmälle sisarelleen jonkin verran, vaikka massa toki osaltaan auttaa kulussa. Kaiken kaikkiaan hieno vene joka tapauksessa.
Nykyinen on sitten viime keväänä toimitettu Targa 35, josta tähänastiset kokemukset ovat niin positiivisia, ettei oikein valittamista löydy hakemallakaan. Tilat erittäin hyvät, meriominaisuudet , nopeutta on tarjolla riittävästi ja koko on juuri sopiva pitkillekin reissuille. Tätä suurempaa venettä emme kaipaa. Jos vene joskus vielä vaihtuu, niin todennäköisesti samanlaiseen, mutta hieman eri tavalla varusteltuna.
Targa 23 mallista mulla ei ole kokemusta, mutta tilat on toki erittäin pienet, joten matkaveneeksi en ehkä laittaisi moista. 25:sta olen ajanut paljon ja se on jo ominaisuuksiltaan ja tiloiltaan selvästi parempi. Mutta kuten edellä jo kirjoitin, minusta Targa 27 on ehdottomasti paras ensimmäiseksi Targaksi, mikäli vain budjettiisi sopii.- 33670
Ensimmäinen Targa oli myös 27, valinnan ratkaisi veneen legendaarinen maine ja halu kokeilla onko se todella sitä mistä on puhuttu. Viisi vuotta 27:lla ja kokemukset olivat kelissä kuin kelissä hienot. Vene on maineensa veroinen kokoluokassaan, liikuimme kaikissa keleissä Turun saaristossa ja olo oli aina turvallinen.
Targa on meidän käytössä pääasiassa yhteysveneenä mökille, jonne on matkaa 25 mpk/suunta.
Pienemmät Targat < 30 jalkaa ovat enemmän yhteysveneitä, kuin retkiveneitä.
Seuraava ja nykyinen Targa on 30, jossa on jo parivuode ja hieman enemmän sisätilaa kahdelle käyttäjälle. Vene on varustettu kahdella D4 koneella, jotka antavat huippunopeudeksi 38 solmua.
Kaikki Targat ovat erittäin hyvin tehtyjä ja niiden käyttäjät varustavat veneet ”viimeisen päälle” hyvin. Kuten edellinen vastaaja kirjoitti, 30 ominaisuudet merellä eivät ole 27 luokkaa.
Botnia Marin tekee Targat työvenenormien mukaan, jolloin veneet ovat huviveneitä tukevammin tehtyjä ja eron huomaa, kun vertaa veneen painoa samankokoisiin muihin veneisiin.
Botnia Marinin suunnitelmissa on uusia 31, joka voisi itselleni olla seuraava Targa.
- Targaa
Mutta 37 mallissa olen istuskellut, ja tykkäsin että on se varmaan ihan hyvä vene. Kunnes kuulin hinnan. Sitten tulin toisiin ajatuksiin, koska samalla rahalla saisi sellaisen huvijahdin millä Kimi Räikköset ja Teemu Selänteet ajelevat. Ajo-ominaisuuksista en mitään ymmärrä, mutta lähinnä ajankuluttelu ja vieraiden viihdyttämis tarkoitukseen löytyy paljon hienompia, tilavampia ja viihtyisämpiä veneitä kuin Targa 37. Mutta päätellen viimeistelyn tasosta, Targa 37 onkin vissiin tarkoitettu joillekin rajavartioille työveneeksi, ja varmaankin työkäytössä saaristossa ihan tukeva paatti.
- jäykkääjät
Targan ehdoton huono puoli on irtoilevat jäykkäjät. Jos pysyy tosi keleissä satamassa,
niin ei pitäisi olla huolta.
Kysy ja vaadi eri paperi mitä takuu todella kattaa venemalleittain takuuaikana ja myöhemmin.
Jäykkääjien korjaaminen on uuden veneen rakentamista vastaava toimenpide.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6392807Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H252247Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4302179- 892016
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran201829Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe671590- 1281372
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231300Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau271241- 661174