Reumaa mietoa alkavaa on nyt lääkitty 1v9kk ja kun
trexan 15mg on tehonnut hyvin ja oireet ollu yli
vuoden poissa lopetin sen koska se aiheuttaa aina
sitä pahoinvointia,otan kuitenkin 300mg oxyklooria
lääkäri kyllä sano että 2v oireetonna pitää olla
mutta noita pirun pahoinvointeja joka viikko viitsi.Saas nähä nyt uusiiko 3viikkoa nyt ilman trexania ei oireita,tuleekohan vielä?
trexan
14
8239
Vastaukset
- lääkäriltä
että saitko lopettaa trexanin. Mulla 2 vuotta takana, ja suht hyvin on purrut, silmien värikalvon tulehdus vaan vaivaa kovasti, sekä tauti mulla muutenkin ailahtelevainen, joten lääkityksen lopettamisesta ei tietoa. Mulla siis selkärankareuma. Yksi tuttuni lopetti omin päin trexanin, joka oli lääkityksenä nivelpsoriin, ja parin kuukauden päästä saikin kovan reaktion. Oli sitte pari kuukautta sairaalassa, crp huiteli jossain melkein 300 ja tyyppi oli tosi sairas. Ensin ei edes tajuttu mistä kaikki johtuu, mut ilmeisesti lääkityksen lopettaminen oli aktivoinu pahan tulehduksent tms. Nyt pitää annos olla tuplana, kun pienempi ei sit enää tehonnut. Saatiin kyllä onneks kuriin, mut ei kannattais lopetella ilman lupaa niitä lääkkeitä. Ymmärrän kyllä, että toi pahoinvointi ottaa päähän, tietty se tuntuu turhalta siitä kärsiä, kun olo on muuten terve.. Mutta ettei sullekaan tulis sit mitään takapakkia sairauden kanssa, kannattaa olla varovainen. Tsemppiä! -karo
- reumaa
Kyllähän minä ominpäin sen lopetin nyt4 viikkoa
ei oireita,pitäsiköhän alottaa taas uudestaan.syksyllä on seuraava lekuriaika et silleen. - Trexanin
reumaa kirjoitti:
ei oireita,pitäsiköhän alottaa taas uudestaan.syksyllä on seuraava lekuriaika et silleen.käyttäjä.
En kans lopettaisi ko. lääkkeen käyttöä ilman lääkärin lupaa. Jos pidät taun, niin kestää taas pitkään ennenkuin lääkee tehookaan.
En tiedä olenko väärässä, mutta tämä ei ole pelkkä kipulääke nivelreumassa ja nivelpsorissa.
Laitoin alle otteen vaikutustavasta;
Nivelreumassa imusolujen toiminnan säätely on häiriintynyt. Toimintahäiriöitä pyritään korjaamaan ns. immunosuppressiivisilla lääkkeillä eli solunsalpaajilla. Metotreksaatti on tällainen lääke.
Varmaan tämän tiesistkin, mutta... - käyttäjä
reumaa kirjoitti:
ei oireita,pitäsiköhän alottaa taas uudestaan.syksyllä on seuraava lekuriaika et silleen.Trexan on paras lääke nivelreumaan (ei tietenkään tehoa tai sovi kaikille. Sen takia ei ole ihme, että sinäkin olet oireeton. Muutama viikko ilman lääkettä ei vielä todista mitään. Nivelreuman aktivoituminen on todennäköisintä ensimmäisten sairausvuosien aikana. Tietysti niin voi käydä, vaikka söisi yhtä aikaa monta lääkettä tunnollisesti ohjeiden mukaan. Älä unohda tiheämpiä verikokeissa käyntejä, jos aloitat Trexanin käytön uudelleen.
- alkavaa
käyttäjä kirjoitti:
Trexan on paras lääke nivelreumaan (ei tietenkään tehoa tai sovi kaikille. Sen takia ei ole ihme, että sinäkin olet oireeton. Muutama viikko ilman lääkettä ei vielä todista mitään. Nivelreuman aktivoituminen on todennäköisintä ensimmäisten sairausvuosien aikana. Tietysti niin voi käydä, vaikka söisi yhtä aikaa monta lääkettä tunnollisesti ohjeiden mukaan. Älä unohda tiheämpiä verikokeissa käyntejä, jos aloitat Trexanin käytön uudelleen.
No otin sitten tiistaina 10mg alotusannoksen 4 vii
kon tauon jälkeen ja seuraava aika on 2kk päästä
normaaliannos on 15mg.Tuli siis varmuudenvuoksi
alotettua uudestaan ja silti se perhanan pahoinvointi vaikka annos pienempi. - reumaa mullakin
alkavaa kirjoitti:
No otin sitten tiistaina 10mg alotusannoksen 4 vii
kon tauon jälkeen ja seuraava aika on 2kk päästä
normaaliannos on 15mg.Tuli siis varmuudenvuoksi
alotettua uudestaan ja silti se perhanan pahoinvointi vaikka annos pienempi.Kantsii kysyä, et voisitko hieman pienentää trexan annosta, jos sul nyt siis menee 15mg, niin onhan tota vara pienentää, jos ei sul ole oireitakaan ollut pitkiin aikoihin.
Itselläni oli Trexan annos vain 7,5mg ja lääkäri sanoi, et ku olet 2v oireettomana voit itsenäisesti pikkuhiljaa vähentää lääkitystä ja sitten koettaa lopettaa se. jos oireet taas tulevat niin lääkitys sitten aloitettava uudestaan. Pikkuhiljaa vähentelin ja kun annos oli 2,5 mg, niin oireilu alkoi. Mutta enää ei 7,5mg annos tehonnutkaan, annos nostettiin 12,5 mg.
Kyl mielestäni voit vähentää annoksen vaik 12,5mg ja koklata pari kk tota annosta, sit 10 mg ja taas pari kk tota annosta, jne. Mut kantsii tosiaan vähentää pikkuhiljaa ja kuulostella nivelten vointia. Jos vähänkään tulee oireita, annosta on sit nostettava. Kysys reumahoitajalta tarkempia ohjeita viel. Mut näin on mua neuvottu.
- Reumatäti
Olen syönyt Methotreksaattia ja nyt Trexania( methotreksaatti oli loppunut apteekista)kohta kaksi vuotta. Noina päivinä pitää ottaa aina 4 foolihappo tablettia, muina päivinä yksi. Edellisellä viikolla unohdin ottaa nuo foolihapot. Pahoinvointia ei tullut. Testasin sen vielä eilen, eli en ottanut foolihappotabletteja Trexanin otto päivänä. Ja sama juttu, ei tullut sitä oksettavaa oloa. Eli nuo foolihapotabletit taitavat tehdä sen pahan olon. Ainakin mulle.
- trexanista...
Moi!
Olen ennenkin huomannut näitä sivuja lukiessani, että miten erilaisia ohjeita tuon folviten suhteen on.,,
Minun lapsellani on ohje, että kun perjantaina ottaa 20mg trexan annoksen, niin folvite otetaankin sitten lauantaista keskiviikkon aina 1 tabl kerralla.
Tuttavallani on sitten taas ohje, että trexanin otosta neljän tunnin päästä voi ottaa 4 folvitea kerralla..Eli hyvin erilaisia tuntuu ohjeet olevan. - reumaatikko_76
trexanista... kirjoitti:
Moi!
Olen ennenkin huomannut näitä sivuja lukiessani, että miten erilaisia ohjeita tuon folviten suhteen on.,,
Minun lapsellani on ohje, että kun perjantaina ottaa 20mg trexan annoksen, niin folvite otetaankin sitten lauantaista keskiviikkon aina 1 tabl kerralla.
Tuttavallani on sitten taas ohje, että trexanin otosta neljän tunnin päästä voi ottaa 4 folvitea kerralla..Eli hyvin erilaisia tuntuu ohjeet olevan.Trexanin oton jälkeisenä päivänä foolihapon otto. Trexanin tosin lopetin tammikuussa kaiken henkisen kriisin ym. takia, mutta nyt on palaillut oireet takaisin (ja pahempana :( ) mistä olen erittäin pahoillani ja vihainen ittelleni. Niin siis olen todnäk-DG nivelpsoriaatikko :) Odottelen uutta aikaa yksityiselle toivottavasti jo tän kuun puolella. Sitten kai aloittelen Trexanin uudelleen. Se tosin ei minulla ole vaikuttanut koskaan oikein mihinkään (maaliskuusta 2004 asti tammi-07 käyttänyt). Saas nähdä, mitä sitten neuvotaan. Pelottaa vaan oma typeryys, kun lopetin käytön: nyt on tietty arvot persiillään.
- foolihappoa
trexanista... kirjoitti:
Moi!
Tuttavallani on sitten taas ohje, että trexanin otosta neljän tunnin päästä voi ottaa 4 folvitea kerralla..Eli hyvin erilaisia tuntuu ohjeet olevan.Ja mulle ei lainkaan ole puhuttu foolihaposta yhtään mitään. Ihmettelinkin, kun toiset siitä puhuu, mut mulle sitä ei annettu.
- ja metotreksaatti
trexanista... kirjoitti:
Moi!
Tuttavallani on sitten taas ohje, että trexanin otosta neljän tunnin päästä voi ottaa 4 folvitea kerralla..Eli hyvin erilaisia tuntuu ohjeet olevan.Folvite on vain yksi foolihapon kauppanimi. Läheskään kaikki eivät syö sitä. Ilmeisesti sinä puhut 1 mg:n tableteista, kun jotkut muut taas 5 mg:n tableteista foolihappoa.
Jos pahoinvointia ei ole tai se on hyvin lievää, foolihapon voi ottaa vasta seuraavana päivänä. Minimiaika foolihapon ottamiselle on tuo 4 tuntia, jotta se ei vaikuta metotreksaatin (Trexan tai Methotrexate) tehoon.
Itse otan edellisenä päivänä foolihappoa 2,5 mg ja 5 tuntia metotreksaatin jälkeen 5 mg. Silti pahoinvointi (yökkäily, väsymys, päänsärky) on voimakasta yhden päivän ajan ja muutama tunti seuraavanakin päivänä. - happo
foolihappoa kirjoitti:
Ja mulle ei lainkaan ole puhuttu foolihaposta yhtään mitään. Ihmettelinkin, kun toiset siitä puhuu, mut mulle sitä ei annettu.
Foolihappo on yksi B-vitamiineista. Jotkut lääkärit kirjoittavat foolihappoa vasta, kun potilas alkaa valittaa Trexanin sivuvaikutuksista. Ravinnosta ja monivitamiinitableteista saa foolihappoa, joten reseptillä saatavan foolihapon syönti ei ole välttämätöntä, jos ei pahoinvoinnin vuoksi sitä tarvitse. Ilman reseptiä myytävä foolihappo on paljon laimeampaa.
- hissukka
ja metotreksaatti kirjoitti:
Folvite on vain yksi foolihapon kauppanimi. Läheskään kaikki eivät syö sitä. Ilmeisesti sinä puhut 1 mg:n tableteista, kun jotkut muut taas 5 mg:n tableteista foolihappoa.
Jos pahoinvointia ei ole tai se on hyvin lievää, foolihapon voi ottaa vasta seuraavana päivänä. Minimiaika foolihapon ottamiselle on tuo 4 tuntia, jotta se ei vaikuta metotreksaatin (Trexan tai Methotrexate) tehoon.
Itse otan edellisenä päivänä foolihappoa 2,5 mg ja 5 tuntia metotreksaatin jälkeen 5 mg. Silti pahoinvointi (yökkäily, väsymys, päänsärky) on voimakasta yhden päivän ajan ja muutama tunti seuraavanakin päivänä.Olen testannut monella eri tavalla kuinka saan minimoitua pahoinvoinnit. Otan trexsanin vähän ennen nukkumaan menoa. Noin kahta tuntia aikaisemmin en ole syönyt mitään. Seuraavana aamuna otan foolihapon(5 mg) tyhjään vatsaan ennen aamupalaa. Toimii, vain satunnaisia yökötyksiä! Kahvia vältän trexsanin otto sekä seuraavana päivänä.
- metotreksaatin käyttäjä
hissukka kirjoitti:
Olen testannut monella eri tavalla kuinka saan minimoitua pahoinvoinnit. Otan trexsanin vähän ennen nukkumaan menoa. Noin kahta tuntia aikaisemmin en ole syönyt mitään. Seuraavana aamuna otan foolihapon(5 mg) tyhjään vatsaan ennen aamupalaa. Toimii, vain satunnaisia yökötyksiä! Kahvia vältän trexsanin otto sekä seuraavana päivänä.
Minä en saa nukuttua pahoinvoinnin takia, jos otan metotreksaatin illalla tai iltapäivällä. Kahvia en juo koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3096726Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai585872Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1945364Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi634125Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan383358Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava53353HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok533264Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan293028Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739122277Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?
Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?401143