kissojen yskiminen!!

huolestunut...

olen varmaan kysynyt täältä aiemminkin tuosta kahden kisuni yskimisestä ja neuvottiin käyttämään eläinlääkärillä... no lääkärillä käytiin mutta kissassa ei näkynyt mitään vikaa, eikä eläinlääkäri osannut sanoa mitä se on, se voisi olla sydän vikaa tai kissojen astmaa mutta se niitä ei ole yleensä niin nuorilla kissoilla kun omani ovat, eli missä vika? mitään sivuääniä sydämestä ei kuulunut eli ei luultavasti sydänvikaa...
kun siisat köhii ne menevät ihan kyyryyn ja ojentavat päänsä eteenpääin. onko jollain ollut samanaista? selvisikö mikä oli vikana?
muuta neuvoa ei eläinlääkäri osannut antaa kuin että jos haluaa jatkaa tutkimuksia niin kannattaisi kääntyä yliopistollisen eläinlääkärin puoleen ja keuhkot röntken kuvata sun muita kokeita. en kuitenkaan viitsisi kissaani stressata moisella jos sillä ei olekaan mitään pahempaa vikana ja se tulisi varmaan maksamaan hirveästi...
ja vielä: voiko kissan aivastelu/yskä johtua pölyävästä kissanhiekasta?

kiitos jos osaatte auttaa :)

6

6376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köhökisut

Minäkin olen pitkään miettinyt mikä niitä vaivaa, kun molemmat kissa aina rupeaa yskimään, tai no paremminkin köhimään.
      Myös anoppini kissat köhivät. Ajateltiin itsekin aikoinaan että johtuisko kissanhiekasta mutta...?
      Näyttää siltä kuin kissa aikoisi oksentaa.
      Se menee silleen kyykkyyn ja rupeaa köhimään.
      Työnsin niille aluksi kauhuissani vesikuppia ja hieroin selkää, ei ne siitä mitään. Yskä meni ohi ja tuli aina uudestaan. Kissat silti terveitä. Vein sitten nuoremman mirrin eläinlääkäriin ja kerroin tästä.
      Mieslääkäri tutki kissan ja sanoi, että se on ihan normaalia, että esim. voi johtua siitä että jotain on mennyt väärään kurkkuun.
      Ja enpä ihmettelisi, meidän kissat tuppaa ahmimaan. Että jos joku kuiva raksunmurunen jää kurkkuun, niin kai sitä vähemmästäkin köhivät.
      Kai niillä on kaikki ok.

• tietysti

johtua hiekastakin. Kannattaa nyt ehdottomasti kokeilla hiekan vaihtoa! Astmaatikkoa ainakin varmaan pöly haittaa.

Olisihan se syytä selvittää mikä kissaa vaivaa, jos saisi sen oloa helpotettua.
      Ei se ole kissan kiusaamista. On ihan turha miettiä ja arpoa, että lääkäri rahat menevät hukkaan, jos kissaa ei mikään suurempi vaivaakaan, koska sinä et voi sitä tietää. Hyvähän se olisi, jos ei vaivaisikaan!

Ei se ole normaalia jatkuva yskiminen, vaikka joku niin väittäisikin.

• hhhhhhhhhhhhhh

oletko madottanut esim. axilur lääkkeellä parin viikon välein ? pitäs tehota . lisää ruokaan ruokaöljyä tai muuta rasvaa että saavat karvapallot oksennettua ulos. heinää syötäväksi myös jos eivät ulkoa saa sitä ja talviaikaan myös hyvä kasvattaa . auttaa karvapaakkujen lähtöön myös. jatkuva köhä ei normaalia. madot tai karvatukos veikkaan. käytä monikirjoisia vaihtelevia matolääkkeitä vaik söiski vaan purkkiruokaa. toukkia tulee kengis ja munia ulkoa .

• yskintää

Miten usein yskintää tapahtuu?

Pitää muistaa, että kissat voivat välillä yskiä karvojensa vuoksi. Tuloksena on joskus oksennus, mutta toisinaan ei mitään ja kohtaus menee ohi. Toisaalta voi sinne kissan kurkkuun eksyä joskus jotain muutakin pientä ja ärsyttävää. Mutta kuten sanottu, riippuu tietysti, miten usein kissa yskii.

Jos yskimistä tapahtuu usein, kannattaa miettiä esimerkiksi millaista kissanhiekkaa käyttää. Jos pölisee paljon, niin se voi aiheuttaa hengitystieongelmia. Tällaisessa tapauksessa voi kokeilla vaikka hiekasta puupohjaiseen tuotteeseen siirtymistä.

Paakkuuntuva ja pölisevä hiekka on minusta jo ajatuksen tasolla terveydellisesti kammottava. Jokainen voi ajatella asiaa vaikka näin: hiekka imee nestettä ja sen seurauksena paakkuuntuu, pienihiukkaisen pölyn vuoksi sitä ainetta joutuu kissan elimistöön pieniä määriä jo turkin välitykellä... Terveysriskit lienevät ilmeiset.

• kisullani

Oon kanssa ravannu kisuni kanssa eläinlääkärillä keuhkot on kuvattu,tulehdusarvot mitattu ja sydäntä kuunneltu ja sama tulos:epäillään astmaa tai allergiaa :( Oon kans kokeillu vaihtaa hiekkaa, madottanu ja tyhjennin asunnon kaikista kasveista,mut mikään ei auta, (niin kissa on yskinu pennusta asti). Surullista katottavaa!
        Oon kuullu et apteekista sais reseptillä astmaan jotain lääkettä. Tietääkö kukaan asiasta?

• noista
        kisullani kirjoitti:

Oon kanssa ravannu kisuni kanssa eläinlääkärillä keuhkot on kuvattu,tulehdusarvot mitattu ja sydäntä kuunneltu ja sama tulos:epäillään astmaa tai allergiaa :( Oon kans kokeillu vaihtaa hiekkaa, madottanu ja tyhjennin asunnon kaikista kasveista,mut mikään ei auta, (niin kissa on yskinu pennusta asti). Surullista katottavaa!
        Oon kuullu et apteekista sais reseptillä astmaan jotain lääkettä. Tietääkö kukaan asiasta?

apuja..
        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kissan astma&btnG=Google-haku&meta=
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000133&posting=22000000008954056

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe