tauot siivousalalla

jippu81

pitääkö paikkaansa että siivous alalla ei tunneta taukoja.Törmäsin joskus sollil siihen kun tein koko päivä töitä 7 1/2 tuntia.kun aloitin niin pomo vaan tokaisi ettei taukoja ole et ite saa huilata silleen ku tykkää.mites noi ku pompitaan paikasta toiseen,eikös niistä kuuluis saada siirtymä korvauksen?kuuluiskos siitä saada kans joku korvaus jos hälytetään yks kaks töihin?auttakee tietämätöntä.

20

6517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Japi..

      Sinulle kuuluu vähintään puolen tunnin ruokatauko sekä kaksi 15.minuutin kahvitaukoa. Nämä on myös sovittu työehtosopimuksessa.

    • Japi..

      Myös siirtymäajan korvaus kuuluu sinulle.

    • SWEPPI

      Kai nyt jo järkikin sanoo, että joka alalla on lain mukaiset tauot!!!
      Ja ne saa todellakin ja kuuluu pitää!

      • .....

        Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää 6 tuntia, työntekijälle on annettava vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, lepoaikaa ei lasketa työajaksi... lukee maran tess...

        Työtekijällä on oikeus yhteen taukoon työajan ylittäessä 4 tuntia ja kahteen työajan ylittäessä 6 tuntia, eli ns. tupakkatauko, max 10 min....


      • pimppula
        ..... kirjoitti:

        Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää 6 tuntia, työntekijälle on annettava vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, lepoaikaa ei lasketa työajaksi... lukee maran tess...

        Työtekijällä on oikeus yhteen taukoon työajan ylittäessä 4 tuntia ja kahteen työajan ylittäessä 6 tuntia, eli ns. tupakkatauko, max 10 min....

        maraan? eiks sinne kuulu vaan majoituspaikkojen siivoojat, kerroshoitajat? Mihinvaikka toimistosiivooja tai tehdassiivooja kuuluu?


      • ....
        pimppula kirjoitti:

        maraan? eiks sinne kuulu vaan majoituspaikkojen siivoojat, kerroshoitajat? Mihinvaikka toimistosiivooja tai tehdassiivooja kuuluu?

        Kiinteistö ja puhdistusalan tess


    • myös siivooja

      Teen 7,5 tuntia töitä ja esimieheni sanoi,että
      puolentunnin ruokatunti ja aamulla 10min.mistä
      saat 15min ja vielä 2 kertaa.

      • 1964

        Hei!
        Tessin mukaan taukoja voi pitää työn soveliaan aikana. Siinä ei määritellä niiden pituutta. Muistakaa että ruokatauko ei olen palkallista aikaa vaan sinun omaa aikaa. Olen alalla ollut 25 vuotta ja pitänyt aina vain lyhyen tauon missä ennätän syödä. Näin olen saanut myös tuolta ajalta palkan. Siirtymät kuuluu maksaa ekan kohteen jälkeen, palkka tulee siltä ajalta vain 80% sinun tuntipalkasta. Käy pamin sivuilla siellä on alan tessi jossa näistä kaikista kerrotaan kun jaksaa lukea.


      • ainaskin ruokkis..
        1964 kirjoitti:

        Hei!
        Tessin mukaan taukoja voi pitää työn soveliaan aikana. Siinä ei määritellä niiden pituutta. Muistakaa että ruokatauko ei olen palkallista aikaa vaan sinun omaa aikaa. Olen alalla ollut 25 vuotta ja pitänyt aina vain lyhyen tauon missä ennätän syödä. Näin olen saanut myös tuolta ajalta palkan. Siirtymät kuuluu maksaa ekan kohteen jälkeen, palkka tulee siltä ajalta vain 80% sinun tuntipalkasta. Käy pamin sivuilla siellä on alan tessi jossa näistä kaikista kerrotaan kun jaksaa lukea.

        on palkallista omaa aikaa,mut se taitaakin olla harvinaisuus nykyään...


      • Eina
        1964 kirjoitti:

        Hei!
        Tessin mukaan taukoja voi pitää työn soveliaan aikana. Siinä ei määritellä niiden pituutta. Muistakaa että ruokatauko ei olen palkallista aikaa vaan sinun omaa aikaa. Olen alalla ollut 25 vuotta ja pitänyt aina vain lyhyen tauon missä ennätän syödä. Näin olen saanut myös tuolta ajalta palkan. Siirtymät kuuluu maksaa ekan kohteen jälkeen, palkka tulee siltä ajalta vain 80% sinun tuntipalkasta. Käy pamin sivuilla siellä on alan tessi jossa näistä kaikista kerrotaan kun jaksaa lukea.

        sanoo, että virkistäytymistaukoja työn lomassa. Oikeasti on siis aivan täyttä puppua kun sanotaan, että kuuluu ruokatauko ja kahvitauot. Ruokatauko 7,5 tunnin alueella on puoli tuntia ja se pidetään omalla ajalla (näin siis oikeasti), mutta esim. meillä ei pomo ole tuosta asiasta napissut. Tosin joillekin se tuntuu olevan itsestäänselvyys ja siitä kait tämä harhaluulo että sisältyy työaikaan. Kavitauotkin (virvokkeiden nauttiminen työnlomassa) tulee ajoittaa niin että se haittaa työn sujuvuutta.
        Uusille sanoisin, että kannattaa varmistaa asiat esim. luottamusmieheltä ennenmmin kuin täältä.... täältä kun herkästi saa väärää tietoa.


      • piikalikka
        1964 kirjoitti:

        Hei!
        Tessin mukaan taukoja voi pitää työn soveliaan aikana. Siinä ei määritellä niiden pituutta. Muistakaa että ruokatauko ei olen palkallista aikaa vaan sinun omaa aikaa. Olen alalla ollut 25 vuotta ja pitänyt aina vain lyhyen tauon missä ennätän syödä. Näin olen saanut myös tuolta ajalta palkan. Siirtymät kuuluu maksaa ekan kohteen jälkeen, palkka tulee siltä ajalta vain 80% sinun tuntipalkasta. Käy pamin sivuilla siellä on alan tessi jossa näistä kaikista kerrotaan kun jaksaa lukea.

        TES'ssä voi lukea tauoista jotain (esim kahvitauot poikkeavat toisistaan eri aloilla), mutta TES ei kuitenkaan ole laki.

        Laki on TES'n yläpuolella ja sitä pitää kaikkien noudattaa.

        Lain mukaan yli 6-tunnin työpäivää tekevälle on järjestettävä mahdollisuus pitää vähintään puolen tunnin lepotauko (omalla ajalla). On lain vastaista olla pitämättä vähintään puolen tunnin lepotaukoa yli 6-tunnin työpäivänä (lepotaukoa ei myöskään voi sijoittaa ennen työajan alkua tai sen jälkeen).


      • ruokatuntini
        Eina kirjoitti:

        sanoo, että virkistäytymistaukoja työn lomassa. Oikeasti on siis aivan täyttä puppua kun sanotaan, että kuuluu ruokatauko ja kahvitauot. Ruokatauko 7,5 tunnin alueella on puoli tuntia ja se pidetään omalla ajalla (näin siis oikeasti), mutta esim. meillä ei pomo ole tuosta asiasta napissut. Tosin joillekin se tuntuu olevan itsestäänselvyys ja siitä kait tämä harhaluulo että sisältyy työaikaan. Kavitauotkin (virvokkeiden nauttiminen työnlomassa) tulee ajoittaa niin että se haittaa työn sujuvuutta.
        Uusille sanoisin, että kannattaa varmistaa asiat esim. luottamusmieheltä ennenmmin kuin täältä.... täältä kun herkästi saa väärää tietoa.

        ei ainakaan ole harhaluulo sillä se kuuluu 8tunnin työaikaani.puolen tunnin ruokkis ja 2kahvipaussia,,työaika 8h ja palkka 8tunnilta


      • Eina
        ruokatuntini kirjoitti:

        ei ainakaan ole harhaluulo sillä se kuuluu 8tunnin työaikaani.puolen tunnin ruokkis ja 2kahvipaussia,,työaika 8h ja palkka 8tunnilta

        Eli jos tekee 8 tunnin työpäivää saa myös niin sanottuja pekkaspäiviä... Etuus jota ei voida ottaa pois, mutta siksipä ei enää 40 tunnin viikkotyöaikaisia sopimuksia kirjoitetakaan.
        Poikkeuksia tietysti saattaa löytyä esim. jos on suorassa työsuhteessa asiakkaaseen eli ns. oma siivooja.


      • minä olen
        Eina kirjoitti:

        Eli jos tekee 8 tunnin työpäivää saa myös niin sanottuja pekkaspäiviä... Etuus jota ei voida ottaa pois, mutta siksipä ei enää 40 tunnin viikkotyöaikaisia sopimuksia kirjoitetakaan.
        Poikkeuksia tietysti saattaa löytyä esim. jos on suorassa työsuhteessa asiakkaaseen eli ns. oma siivooja.

        ..pekkasia kertyy.erittäin harvat firmat tekee 40tunnin/vko soppareita,meillä tehdään vielä nykyäänki,oma soppari vajaa vuoden vanha.


    • tällainen taukosysteemi

      En tiedä onko tällainen käytäntö oikein,mutta näin meillä kuiteskin:
      4-6 tunnin työpäiviin EI KUULU taukoa.Jos pitää vaikka sen 5 minuuttia,se pitää vähentää työajasta.
      Yli 6 tunnin päivään kuuluu 1* 30 minuutin tai 2* 15 minuutin taukoa ja ne pitää vähentää tunneista.
      Jos ei ehdi pitää taukoa yli 6 tunnin päivänä,se joka tapauksessa vähennetään esimiehen toimesta lopullisessa tuntilaskennassa.
      Tosin tänäänkin kun olin hotellin kerroksilla vajaa 6 tuntia,ei olisi ollut minkäänlaista tauonpaikkaa,tai taas olisi päivä jatkunut ja olisi pitänyt sitten vielä pitää se puolentunnin tauko,joka kuiteskin olisi vähennety minun tunneista.....Hoh Hoijaa.
      Ollaan me esimiehen kanssa välillä kiivaastikin keskusteltu nuista tauoista,mutta turhaan.
      Joku kyllä väläytti ammattiliittoon yhteydenottoa.

      • ku te

        siistijät ootte noin "onnettomia" ajamaan omia työsuhdeasioita. Miksi te "tollot" (anteeksi )kuuntelette pomojen ns. sääntöjä, koska hehän ovat tulosvastuullisella palkalla pyörittämässä orjatyövoimaa. Ammattiliitot ovat sitä varten, että hoitavat työsuhdeasioita, yks puhelinsoitto ja silleen.


    • näin valtiolla

      Riippuu työpaikasta. useissa yksityisissä firmoissa tauot pidetään hätäseen millon kerityään ja joissain ei kai ollenkaan.Mutta sehän on sitten taas työntekijän omaa tyhmyyttä.
      Mä palasin tänään kesälomalta töihin ja ei ollut kauheeta inspiraatiota tehdä mitään,asiakkaistakin suurin osa oli lomilla joten pysty itsekkin ottaan lunkisti.
      Otin parin tunnin päikkärit tuntematta paljon huonoa omaatuntoa =D
      Ei sitä tälläsellä lämpösellä ilmalla jaksa älyttömiä rehkiä =D
      Mulla kuuluu virallisesti 8 tunnnin työpäivään 1 puolen tunnin ruokatunti ja 2 12 minuutin kahvitaukoa.käytännössä ruokatunti venyy aina 45 minuuttiin ja kahvitauot melkeen puoleen tuntiin...kyllä niistä pomot aina välillä huomauttelee että pitäkääpäs niistä taukoajoista kiinni, homma pelaa vähän paremmin ehkä muutaman päivän, sitten kaikki taas löysäilee....näin valtiolla. Ei liikaa kiirettä. Mukava työmaa, lepposa tahti. Suhteessa palkkaan just hyvä. Ei tällä liksalla niskalimassa kyllä ainakaan meikäläinen juoksis...

    • Domestic

      öh... meidän firmassa ei ole ku puolen tunnin ruoka tauko vaikka 9h työtä! ja kuulemma ku teet 4h työtä sulla pitäs lain mukaan olla 15 min kahvitauko. meiti on vieraillut labrassa verikokeita ottamassa väsymyksen takia.työn antaja sanoi että on PETTYNYT muhun kun "noin" vaan lähden.vaikka työ kverille sanoin ja kysyin että saanko lähteä käymään että haittaako häntä! ja firmassa painotetaan että työn tekijöistä pidetään huolta!mitä huolen pitoa tuo on???? ja joustavuuttakin pitäs olla,missä joustavuus on???ku ei lääkäriin saa oman terveyden takia mennä! töitä tehhään niinku juhta ja palkka on paska ja terveydestä ei saa huolehtia! mietin jo työpaikan vaihdosta

      • voi, voi

        Voi voi, sun olis pitänyt ilmoittaa työnantajalle poissaolostasi. Ei pelkkä ilmoitus työkaverille riitä!
        Taisi tulla luvaton poissaolo töistä: varoituksen paikka!


    • Valitatko vaan??!

      En ymmärrä, mitä valitatte täällä!!! Ei teidän pomo tätä maata pyöritä!! Lue tessi ja sitten ota liittoon yhteyttä jos on kysyttävää/ongelmia!! Jos et kuuluu liittoon niin oma on ongelmas eikä sull aole silloin aihetta valittaa!! Eikai asiat ikinä muutu jos teette just niin kuin pomo sanoo! Silloinhan pomo luulee, että hyväksytte asian!
      Kyllä tässä maassa työtä on tarjolla jos vaan on valmis tekemään!! Ite en ole ollut päivääkään työttömänä ja amis pohjalla työmarkkinoilla liikun.
      Jos ei hommat pelitä työpaikalla niin hommaa uusi duunii itsellesi!!
      Puhukaa asiat pomon kanssa läpi hyvässä hengessä. Näin itse olen ainakin saanut aikaan rakentavia keskusteluja sekä toimintatapoja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe