Kertokaapa

minulle mielipiteenne,

kannattaako raittiutta yrittävän alkoholistin nauttia ruuan kanssa edes kotikaljaa? Voiko siitä tulla viinanhimo? Eräs vaimo vaan kyselee...

11

1131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jätän kotikaljan

      väliin, kun sitä ei koskaan tiedä. Jotkut toiset eivät. Mulla raitista elämää takana yli 20 vuotta toveriseuran tukemana.

    • vaan..

      kukin tyylillään, se on ok. Mutta kysehän on alkoholista.

      Hyvät ihmiset järki käteen.
      Kun puhutaan riippuvuuksistö niin se tarkoittaa että riippuvuudesta yritetään päästä eroon, ei elämästä.

      Itse vedin monta vuotta joka viikonloppu, ja välillä viikkokin meni että heilahti.

      Olen juonut ehtoollisviiniä, joskus alkumalja juhlissa. Ei muuta.

      Koti kaljaa juon, ykkösolutta vallan ja simaa menee myös. Niin, ja partavettä käytän myös.

      Joskus maistan velipojan kotiviiniä suullisen, se on siinä.

      En pystyisi elämään kahlittua elämää. Joisin jos haluaisin , mutta en halua.

      Olen ollut alkoholin väärinkäyttäjä ja kova juomari joskus. Minä en ole sairas.

      A-klinikka on tuttu paikka. AA-ryhmissä käynyt, ei kiitos.

      Enkä yritä mitään raittiina olemista yksin. Yritän olla normaali ja elää niinkuin muut. Tiedän heikkouteni ja se on viina, en anna sille mahdollisuuttaa jotta se voisi pilata taas elämäni. Voi olla että joskus juon, en tiedä.
      Nyt elämä on moninverroin mukavampaa.
      Janoon voi juoda muutakin kuin sitä kaljan litkua. Fyysinen kuntokin on parempi kuin moniin vuosiin.

      Elän.

    • niin miksi ihmeessä pitäisi kiusata itseään esimerkiksi kotikaljalla? Raitistuminen on - tietysti juoppouden asteesta riippuen - elämän perusteita perinpohjin muuttava tapahtuma. Se pitää myös hyväksyä sellaiseksi, muuten ei onnistu. Puolittainen yritys, esimerkiksi määräaikainen viinalakko, juomisen vähentäminen, juominen vain tiettynä aikana tai tietyssä tilanteessa tai vain tietyn alkoholijuoman juominen, epäonnistuu varmasti. Minä tiedän. Olen yrittänyt niitä kaikkia.

      • vee-e

        kun olen samaa mieltä. maailmassa on paljon muita hyviä juomia, jotka eivät muistuta alkoholia. miksi härnätä itseään ?
        juomarilla se on joko tai.

        jos ei usko nii eikun seuraavaksi kokeilemaan paria saunakaljaa ja kohtuukäyttöä siihen perään.
        eikä juomari usko kuin kokeilemalla ja moneen, moneen kertaan.

        jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta.


      • kuinka sairasta juttua
        vee-e kirjoitti:

        kun olen samaa mieltä. maailmassa on paljon muita hyviä juomia, jotka eivät muistuta alkoholia. miksi härnätä itseään ?
        juomarilla se on joko tai.

        jos ei usko nii eikun seuraavaksi kokeilemaan paria saunakaljaa ja kohtuukäyttöä siihen perään.
        eikä juomari usko kuin kokeilemalla ja moneen, moneen kertaan.

        jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta.

        "jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta"

        joku haluaa kotikaljaa ja sinä heiluttelet tuomionpäivän lippua.

        Ei kaikilla, ei kaikilla ole niinkuin SINULLA!!!
        Ja ei kaikille käy samoin.


      • vee-e
        kuinka sairasta juttua kirjoitti:

        "jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta"

        joku haluaa kotikaljaa ja sinä heiluttelet tuomionpäivän lippua.

        Ei kaikilla, ei kaikilla ole niinkuin SINULLA!!!
        Ja ei kaikille käy samoin.

        jos/ kun kaikille ei käy samoin. silloin joutuvat vielä juomaan.

        tämä palsta käsittelee alkoholia. olen ymmärtänyt, että kirjoittajat/ lukijat ovat alkoholisteja tai alkoholisoitumassa olevia tai heidän läheisiään. myöskin tämä osa käsitteli alkoholismia.


      • Juoppopete
        vee-e kirjoitti:

        kun olen samaa mieltä. maailmassa on paljon muita hyviä juomia, jotka eivät muistuta alkoholia. miksi härnätä itseään ?
        juomarilla se on joko tai.

        jos ei usko nii eikun seuraavaksi kokeilemaan paria saunakaljaa ja kohtuukäyttöä siihen perään.
        eikä juomari usko kuin kokeilemalla ja moneen, moneen kertaan.

        jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta.

        Kyllä monet juomarit pystyy kohtuukäyttöönkin. Ideana on se, ettei ''humallu''. Mä ite oon raittiina kausina dokaillu 0.8 % sidukkaa kolmisen litukkaa/päivä ja olo on ollut vallan mainio.

        Tokihan nää on yksilöllisiä asioita, mutta ilman alkoholia on melkein mahdotonta elää, koska esim. purukumissa on sitä.


      • on kuitenkin
        Juoppopete kirjoitti:

        Kyllä monet juomarit pystyy kohtuukäyttöönkin. Ideana on se, ettei ''humallu''. Mä ite oon raittiina kausina dokaillu 0.8 % sidukkaa kolmisen litukkaa/päivä ja olo on ollut vallan mainio.

        Tokihan nää on yksilöllisiä asioita, mutta ilman alkoholia on melkein mahdotonta elää, koska esim. purukumissa on sitä.

        ... aivan eri aine kuin etanoli.


      • ALGOHOLIDZDI
        on kuitenkin kirjoitti:

        ... aivan eri aine kuin etanoli.

        Saatika sitten metanoli.


    • Juoppopete

      Kannattaa nauttia kotikaljaa, jos pitää siitä. Itekin nautin 0.8 % siideriä, vaikka oon ''kuivilla''. Ei tästä tuu känniin vaikka miten jois. Kotikalja ei edes maistu samalta kuin kotimainen keskari. Itelläni ei ole nollatoleranssia, mutta sekoilu on ollut niin kovaa, että en aio enää humaltua. Ainakaan pitkään aikaan.

    • calmato

      Tiedän raittiita alkoholisteja, jotka eivät juo edes kotikaljaa eivätkä simaa, puhumattakaan kaupan ykkösoluesta tai kotikaljasta.

      Oma mieheni on raitis alkoholisti, jolla ei ole mitään ongelmia kotitekoisen siman tai kotikaljan kanssa. Tietenkään en päästä niitä käymään muuta kuin sen verran, että niihin muodostuu raikas hiilihappopitoisuus - totta kai jos niihin lappaa pussikaupalla sokeria ja käyttää pitkään, niistä tulee ties mitä kiljua ja moskaa.

      Oman järjen käyttö sallittu! Vaimo ei ole miehensä raittiuden vahti, eikä mies vaimonsa, joten ratkaisu on täysin raittiutta haluavan itsensä tehtävä. Mutta jos raittius on ihan aluillaan, niin itse kyllä ensimmäisen kuukauden ajan kehittelisin jotain muuta juotavaa pöytään - varsinkin, jos mies on aikaisemmin tottunut juomaan keskiolutta ruuan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe