Kaikkea tässä saa lukea , vai että on vielä siivoajiakin olemassa?.
Olen käsittänyt että on vain "monitoimipiikoja" joille on pistetty kaikki mahdollinen kiinteistönhoidosta , soppakauhaan , puhelin vaihteeseeseen ,ja mitä ikinä työnantaja sitten siihen vielä keksiikään teettää.
Helppoa se on vielä toisilla jos saa vain siivota .
Itse olen ollut koulutettu monitoimipiika jo vuosia ja tietenkin samalla palkalla kuin joku "pystymetsästä" tullut kouluttamaton kanssa- sisar se on tietenkin selvää että koulutus lisää tietoisuutta laajentaa osaamista mutta, ei palkkaa.
Liitot on lähinnä kalevalan sampo joka jauhaa rahaa siitä jo ennestäänkin pienestä tilipussista , ilman mitään kongreettista vastinetta.
Kohta toistakymmentä vuotta tätä työtä tehneenä en voi kuin ihmetellä omaa typeryyttäni , sillä ilman meitä typeyksiä ei olisi ihmisiä jotka osaisivat lypsää ja polkea vuosi vuodelta syvempään suohon ja imeä kaiken hyödyn meistä .
Mitä typerämpiä asioita on mennyt läpi vuosien saatossa , se että toveri siivojan poissa ollessa, hänen työt on tehtävä ,tietenkin ilman lisäpalkkaa ja oman työn ohessa lisäkustannuksia on vältettävä, "työ tekijänsä palkitsee motolla".
Kyseessä on kuitenkin fyysinen työ jota ei hoideta faksilla eikä puhelimitse* valitettavasti kaikki linjamme ovat juuri nyt varattuja , olkaa hyvä ja odoittakaa*se että on fyysinen mahdottomuus tehdä 2 työtä yhtäaikaa ei ole meille siivoustyötä tekeville mikään mahdottomuus(muille ammattiryhmille se kyllä olisi)vaan pakko velvoite.
Joskus sitä naivina nuorena siivoajana kuvittelin että työ palkitsee tekijänsä , mutta säästöt ,koulutuksen vaikuttamattomuus palkkaukseen ,mitoituksien kiristyminen, lisätöiden ilmainen pakko teettäminen,moniosaaminen jolla teetetään ilmaistyötä yli ammattirajojen,palkka ym.. ovat saaneet silmäni aukeamaan tämä siivousalan alas ajo on päättymätön tarina , jota itse en jää seuraamaan .
Pahoittelen niitä muita jotka joutuvat painamaan taskurahalla ilman arvostusta, ja tekemään työtä jota ilman suomi ,sivistysvaltiona ei pyörisi päivääkään.
Liitojen puolesta häpeän , heidän pitäisi olla se joka ajaa meidän etuja eikä hiljaa hyväksy suohon ajoa.
Mikä siivoaja?
12
1143
Vastaukset
- minttu
En ymmärrä valitustasi...miksi jatkoit/jatkat siivoojana? Tiedoksi: Ammattinimike on siivooja eikä siivoaja tai jossain työpaikoissa käytetään siistijää.
Ihmettelen ihmisiä, jotka tekevät 20 vuotta samaa työtä eivätkä vieläkään osaa arvostaa omaa työtänsä?!!!Itsessä se vika täytyy olla eikä muissa, typeryyttäkin on monenlaista.- Moppimurhaaja
Onkohan sisälukutaidossasi jotain pahasti vialla kun et oikein hahmota mitä kirjoitetaan? Minni Microliina mielestäni hyvin selvästi ilmaisi ettei aina ole ollut yhtä vittuuntunut tähän työhän vaan että vuosien saatossa on nujerrettu pieni ihminen... Ei kyse ole etteikö hän olisi arvostanut, vaan ettei häntä arvosteta ja se johtaa lopulta siihen ettei itse välitä hevonp*skaa työstään. Kummalliset on omat kuvitelmas tän alan hommista, lähinnä huvittavat.
- minttu
Moppimurhaaja kirjoitti:
Onkohan sisälukutaidossasi jotain pahasti vialla kun et oikein hahmota mitä kirjoitetaan? Minni Microliina mielestäni hyvin selvästi ilmaisi ettei aina ole ollut yhtä vittuuntunut tähän työhän vaan että vuosien saatossa on nujerrettu pieni ihminen... Ei kyse ole etteikö hän olisi arvostanut, vaan ettei häntä arvosteta ja se johtaa lopulta siihen ettei itse välitä hevonp*skaa työstään. Kummalliset on omat kuvitelmas tän alan hommista, lähinnä huvittavat.
Etkö vielä ole oppinut sellaista asiaa, että omasta itsestä lähtevä työn arvostus nostaa sitä myös muiden silmissä?
Jos omalla työpaikalla tai missä tahansa ei itse puolusta ja arvosta omaa työtänsä, niin aivan varmasti saa takaisin mitä petaa.
Minulla ei ole kuvitelmia tämän työn osalta vaan tosiasioita elävästä elämästä. Sellaiset työntekijät jotka ovat minulle tulleet sanomaan työnsä epäkohtia ym. juttuja ovat saaneet äänensä kuuluville ja epäkohdat mahdollisuuksien mukaan korjattua. Työntekijä joka osaa perustella valituksensa ja ehdotuksensa on varmasti vahvoilla.
Olen edelleen sitä mieltä, että siivoojien täytyy itse tehdä epäkohtien eteen jotakin. Mitä se hyödyttää valittaa selän takana? Eihän se työnantaja voi teetättää ihan mitä tahansa ilman korvausta. Siivoojan työ perustuu mitoitukseen ja jos töitä lisätään, niin mitoitus täytyy tarkistaa. Useimmilla siivoojilla on liitto takana josta voi apua pyytää jos työnantaja alkaa teetättää liikaa töitä. Siitä on pykälä työturvallisuuslaissa.
Toinen ongelma näissä valittamatta jättämisissä on työpaikan menettämisen pelko. Ammattitaidottomia ja ilman koulutusta olevia itseään siivoojiksi nimittämiä henkilöitä on melko helposti tilalle saatavissa. Itse en palkkaa ilman koulutusta omaavia ja meidän firmaan töihin tulevilla on oltava laitoshuoltajan ammattitutkinto takana.
Mutta totisinta totta on, että siivoojien palkkaan eikä muihin epäkohtiin tule muutosta jos emme itse sitä halua. Eikä niitä muutoksia saadaan aikaan täällä valittamalla vaan tuomalla epäkohtia esiin siellä omassa työyhteisössä. - SIIVOOJA
minttu kirjoitti:
Etkö vielä ole oppinut sellaista asiaa, että omasta itsestä lähtevä työn arvostus nostaa sitä myös muiden silmissä?
Jos omalla työpaikalla tai missä tahansa ei itse puolusta ja arvosta omaa työtänsä, niin aivan varmasti saa takaisin mitä petaa.
Minulla ei ole kuvitelmia tämän työn osalta vaan tosiasioita elävästä elämästä. Sellaiset työntekijät jotka ovat minulle tulleet sanomaan työnsä epäkohtia ym. juttuja ovat saaneet äänensä kuuluville ja epäkohdat mahdollisuuksien mukaan korjattua. Työntekijä joka osaa perustella valituksensa ja ehdotuksensa on varmasti vahvoilla.
Olen edelleen sitä mieltä, että siivoojien täytyy itse tehdä epäkohtien eteen jotakin. Mitä se hyödyttää valittaa selän takana? Eihän se työnantaja voi teetättää ihan mitä tahansa ilman korvausta. Siivoojan työ perustuu mitoitukseen ja jos töitä lisätään, niin mitoitus täytyy tarkistaa. Useimmilla siivoojilla on liitto takana josta voi apua pyytää jos työnantaja alkaa teetättää liikaa töitä. Siitä on pykälä työturvallisuuslaissa.
Toinen ongelma näissä valittamatta jättämisissä on työpaikan menettämisen pelko. Ammattitaidottomia ja ilman koulutusta olevia itseään siivoojiksi nimittämiä henkilöitä on melko helposti tilalle saatavissa. Itse en palkkaa ilman koulutusta omaavia ja meidän firmaan töihin tulevilla on oltava laitoshuoltajan ammattitutkinto takana.
Mutta totisinta totta on, että siivoojien palkkaan eikä muihin epäkohtiin tule muutosta jos emme itse sitä halua. Eikä niitä muutoksia saadaan aikaan täällä valittamalla vaan tuomalla epäkohtia esiin siellä omassa työyhteisössä.Luin alkuperäisen kirjoittajan jutun pariin kolmeen kertaan!
-ei oikein tuntunut avautuvan jutun ydin???- - MinniMicroliina
minttu kirjoitti:
Mutta totisinta totta on, että siivoojien palkkaan eikä muihin epäkohtiin tule muutosta jos emme itse sitä halua. Eikä niitä muutoksia saadaan aikaan täällä valittamalla vaan tuomalla epäkohtia esiin siellä omassa työyhteisössä.Kaikkea hyvää valitsemallesi tielle,en näe tarpeelliseksi selitellä sinulle kantaani, enkä syitä mitkä saivat kirjoittamaan.
Toivon totisesti ettei se päivä tule sinun kohdallesi jolloin kenties sinunkaan panoksesi ei ole riittävä ja kaikki ei ehkä enään lähdekkään sinusta ja hyvin tehty työ ei enään riitä.
Mitoituksen reiluudesta ja oikeuden mukaisuudesta työelämässä ,lähinnä hymyilen viattomuudellesi.
Toisaalta olen käsittänyt että olet esimies- asemassa , on hyvin ymmärrettävää että ole oikeassa ja minä väärässä , näin se menee oikeassa elämässäkin. - ex-pölynoomi
minttu kirjoitti:
Mutta totisinta totta on, että siivoojien palkkaan eikä muihin epäkohtiin tule muutosta jos emme itse sitä halua. Eikä niitä muutoksia saadaan aikaan täällä valittamalla vaan tuomalla epäkohtia esiin siellä omassa työyhteisössä."Sellaiset työntekijät jotka ovat MINULLE tulleet sanomaan työnsä epäkohtia ym. juttuja ovat saaneet äänensä kuuluville ja epäkohdat mahdollisuuksien mukaan korjattu." - Etkö sinäkään ole kaikkia epäkohtia pystynyt korjaamaan, vaikka kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että pystyt mihin vain, kun olet niin itseäsi arvostava ja hyvin asiasi perusteleva? Mihin unohtui sinulta nyt se, että KAIKKI lähtee/johtuu ITSESTÄ??? Miksei nämä SINULLE sanoneet ITSE pitäneet puoliaan?? Kun näin on tapahtunut, YMMÄRRÄ sinäkin, ettei kaikki muut ole yhtä sanovaisia ja rohkeita kuin SINÄ!! Lisäksi jokainen työpaikka ja sen ilmapiiri ja suhtautuminen esim. siivoojiin on ERILAINEN, kuin SINUN työpaikallasi! Et voi verrata kaikkia muita työpaikkoja omaasi! Eikä kaikilla työpaikoilla ole noin ERINOMAISIA minttuja!!! Anna siis arvo niillekkin mielipiteille, jotka muodostuvat ERILAISISTA kokemuksista, kuin omasi!! Älä AINA teilaa niitä, ja tyrkytä OMAA, ainoaa OIKEAA mielipidettäsi tilalle!
- minttu
MinniMicroliina kirjoitti:
Kaikkea hyvää valitsemallesi tielle,en näe tarpeelliseksi selitellä sinulle kantaani, enkä syitä mitkä saivat kirjoittamaan.
Toivon totisesti ettei se päivä tule sinun kohdallesi jolloin kenties sinunkaan panoksesi ei ole riittävä ja kaikki ei ehkä enään lähdekkään sinusta ja hyvin tehty työ ei enään riitä.
Mitoituksen reiluudesta ja oikeuden mukaisuudesta työelämässä ,lähinnä hymyilen viattomuudellesi.
Toisaalta olen käsittänyt että olet esimies- asemassa , on hyvin ymmärrettävää että ole oikeassa ja minä väärässä , näin se menee oikeassa elämässäkin."Toivon totisesti ettei se päivä tule sinun kohdallesi jolloin kenties sinunkaan panoksesi ei ole riittävä ja kaikki ei ehkä enään lähdekkään sinusta ja hyvin tehty työ ei enään riitä."
Tottakai se päiväkin joskus tulee, emmehän elä täällä ikuisesti ja jokainen toivottavasti pääsee vielä nauttimaan eläkepäivistään.
Tuosta mitoituksesta vielä muutama sananen. Mitoituksessa on monia hyviäkin puolia, jos ne sieltä osaa oikein oivaltaa. Standardiaikoihin toivoisin itsekin parannusta, mutta kun mitoitusta aletaan kartoittaa, niin silloin työkohteen siivooja on avainasemassa vaikuttamaan myös standardiaikoihin. Jos mitoituksen kartoittaja on ammattilainen hän ottaa huomioon siivoojan näkemykset esim. mitä todellinen työ vie aikaa. Mitoituksen ohjelmalla mitoittaja voi räätälöidä ajan lähes siihen mitä työn tekemiseen todellisuudessa aikaa kuluu.
Jos ette pääse vaikuttamaan mitoituksen kartoittamisvaiheessa, vaatikaa sitä työnantajaltanne. Mitoituksen kartoitukseen on oikeus osallistua työkohteen siivooja ja luottamusmies. Luottamusmiehellä on erittäin tärkeä asema kartoituksessa. Hän osaa yhdessä siivoojan kanssa katsoa ja puuttua epäkohtiin. Jos ette välitä oikeuksistanne, niin en yhtään ihmettele jos teette työtä "niska limassa".
Siitä huolimatta vaikka olenkin esimiesasemassa yritän kaikin tavoin pitää siivoojien puolia.:) - minttu
ex-pölynoomi kirjoitti:
"Sellaiset työntekijät jotka ovat MINULLE tulleet sanomaan työnsä epäkohtia ym. juttuja ovat saaneet äänensä kuuluville ja epäkohdat mahdollisuuksien mukaan korjattu." - Etkö sinäkään ole kaikkia epäkohtia pystynyt korjaamaan, vaikka kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että pystyt mihin vain, kun olet niin itseäsi arvostava ja hyvin asiasi perusteleva? Mihin unohtui sinulta nyt se, että KAIKKI lähtee/johtuu ITSESTÄ??? Miksei nämä SINULLE sanoneet ITSE pitäneet puoliaan?? Kun näin on tapahtunut, YMMÄRRÄ sinäkin, ettei kaikki muut ole yhtä sanovaisia ja rohkeita kuin SINÄ!! Lisäksi jokainen työpaikka ja sen ilmapiiri ja suhtautuminen esim. siivoojiin on ERILAINEN, kuin SINUN työpaikallasi! Et voi verrata kaikkia muita työpaikkoja omaasi! Eikä kaikilla työpaikoilla ole noin ERINOMAISIA minttuja!!! Anna siis arvo niillekkin mielipiteille, jotka muodostuvat ERILAISISTA kokemuksista, kuin omasi!! Älä AINA teilaa niitä, ja tyrkytä OMAA, ainoaa OIKEAA mielipidettäsi tilalle!
Ensinnäkin meillä on paljon asiakkaita joiden luona siivoojat tekevät työtänsä. Sopimuksiin kuuluu myöskin se, niin meidän kuin asiakkaan puoleltakin, että epäkohtiin puututaan välittömästi. Se koskee myös henkistä puolta. On hyvä, että siivoojat ovat avoimia ja tulevat kertomaan minulle heitä koskevia epäkohtia ja niihin tartutaan heti eikä jätetä niitä muhimaan kuukausikaupalla.
On asioita joita siivoojani eivät itse saa käsitellä ilman että niistä on ensin keskustelu esimiesten kanssa.
Sitten näistä mielipiteistä.
Eikös vuorovaikutteinen keskustelu koostu monista erilaisista mielipiteistä? Minun mielipiteeni ja perusteluni ovat tosiaan vain mielipiteitäni eikä niitä tarvitse kenenkään ottaa turhan vakavasti. Jos täällä toiset saavat mollata siivoojien työtä avoimesti, niin kaiketi minäkin silloin voin esittää omia mielipiteitäni siivoojien työn arvostuksen nousemisesta. Ja huomaa vielä, että ne ovat mielipiteitä ja jokaisella on oikeus mielipiteeseen, oli se hyvä tai huono. - ex-pölynoomi
minttu kirjoitti:
Ensinnäkin meillä on paljon asiakkaita joiden luona siivoojat tekevät työtänsä. Sopimuksiin kuuluu myöskin se, niin meidän kuin asiakkaan puoleltakin, että epäkohtiin puututaan välittömästi. Se koskee myös henkistä puolta. On hyvä, että siivoojat ovat avoimia ja tulevat kertomaan minulle heitä koskevia epäkohtia ja niihin tartutaan heti eikä jätetä niitä muhimaan kuukausikaupalla.
On asioita joita siivoojani eivät itse saa käsitellä ilman että niistä on ensin keskustelu esimiesten kanssa.
Sitten näistä mielipiteistä.
Eikös vuorovaikutteinen keskustelu koostu monista erilaisista mielipiteistä? Minun mielipiteeni ja perusteluni ovat tosiaan vain mielipiteitäni eikä niitä tarvitse kenenkään ottaa turhan vakavasti. Jos täällä toiset saavat mollata siivoojien työtä avoimesti, niin kaiketi minäkin silloin voin esittää omia mielipiteitäni siivoojien työn arvostuksen nousemisesta. Ja huomaa vielä, että ne ovat mielipiteitä ja jokaisella on oikeus mielipiteeseen, oli se hyvä tai huono.Toki on hyvä, että vastaat siivoojien mollaajien kirjoituksiin. Siivoustyöstä vain oman mielikuvansa perusteella ymmärtämättömän mielipiteensä siivoojasta luoneen ilkeilijän irvailuihin! Mutta se, mikä minua ärsyttää kirjoituksissasi on, ettet näytä ymmärtävän ettei jokainen työpaikka ole samanlainen kuin omasi! Jokaisessa työpaikassa ei siivooja, tai edes hänen ohjaajansa,(pikkupomo) voi/saa sanoa joka asiaan, vaikka koskeekin siivousta, omaa mielioidettään!!!Siivoustyönohjaajallakin on esimies, ainakin minun työpaikallani oli! Viime kädessä hän saneli miten asiat on!! Vaikka mielipiteensä erosi joskus huomattavastikkin ohjaajan ja/tai siivoojan näkemyksestä se EI vaikuttanut mitään!! Vaikka tilasto, maalaisjärki ja rautalankamalli olisi perustellut siivoojan/ohjaajan näkemykset oikeiksi, asioita ei muutettu, jos olivat siivoustyönohjaajan/siivoojan näkemysten kanssa ristiriidassa, kuten useinkin olivat! Tätä tarkoitin, kun sanoin, ettei aina asiat ole niinkuin sinä yleistät niiden olevan! Tällaisessa "melskeessä" siivooja alkaa helposti itsekkin väheksymään työtänsä, kun ei hyvätkään ideat mene läpi! Tulee ikäänkuin poljetuksi tulemisen tunne! Luovuttamisen ja hälläväliätyylin meininki!! Arvosta siinä sitten itseäsi tai työtäsi!
- Siivooja
minttu kirjoitti:
"Toivon totisesti ettei se päivä tule sinun kohdallesi jolloin kenties sinunkaan panoksesi ei ole riittävä ja kaikki ei ehkä enään lähdekkään sinusta ja hyvin tehty työ ei enään riitä."
Tottakai se päiväkin joskus tulee, emmehän elä täällä ikuisesti ja jokainen toivottavasti pääsee vielä nauttimaan eläkepäivistään.
Tuosta mitoituksesta vielä muutama sananen. Mitoituksessa on monia hyviäkin puolia, jos ne sieltä osaa oikein oivaltaa. Standardiaikoihin toivoisin itsekin parannusta, mutta kun mitoitusta aletaan kartoittaa, niin silloin työkohteen siivooja on avainasemassa vaikuttamaan myös standardiaikoihin. Jos mitoituksen kartoittaja on ammattilainen hän ottaa huomioon siivoojan näkemykset esim. mitä todellinen työ vie aikaa. Mitoituksen ohjelmalla mitoittaja voi räätälöidä ajan lähes siihen mitä työn tekemiseen todellisuudessa aikaa kuluu.
Jos ette pääse vaikuttamaan mitoituksen kartoittamisvaiheessa, vaatikaa sitä työnantajaltanne. Mitoituksen kartoitukseen on oikeus osallistua työkohteen siivooja ja luottamusmies. Luottamusmiehellä on erittäin tärkeä asema kartoituksessa. Hän osaa yhdessä siivoojan kanssa katsoa ja puuttua epäkohtiin. Jos ette välitä oikeuksistanne, niin en yhtään ihmettele jos teette työtä "niska limassa".
Siitä huolimatta vaikka olenkin esimiesasemassa yritän kaikin tavoin pitää siivoojien puolia.:)Toimisto mitoitetan muualla ilman että siivoojaan ollaan missään yhteydessä.
Toimistoon tehdään muutostöitä myöhemmin, mm. huoneita jaetaan, asiakastilaan tehdään lasikopit, kun kysyn alueelliselta siivouspäälliköltä uudelleen mitoituksesta vastaus oli selkeä, jos moista vaadit niin työaikasi lyhenee, missään nimessä ei pitene.
Toimistoon on tullut hyvin paljon lisää kalusteita tämän 9-vuoden aikana, niitä on toimihenkilöt siirrelleet itselleen sopiviin paikkoihin.
Kyllä minä vaan monessa huoneessa ihmettelen, että millä ihmeellä minä tämänkin huoneen siivoan kunnolla alle kahden minuutin.
Ja siihen on laskettu myös konetus, että ehkä sinä pomona kerrot minulle mitä teen väärin. - minttu
Siivooja kirjoitti:
Toimisto mitoitetan muualla ilman että siivoojaan ollaan missään yhteydessä.
Toimistoon tehdään muutostöitä myöhemmin, mm. huoneita jaetaan, asiakastilaan tehdään lasikopit, kun kysyn alueelliselta siivouspäälliköltä uudelleen mitoituksesta vastaus oli selkeä, jos moista vaadit niin työaikasi lyhenee, missään nimessä ei pitene.
Toimistoon on tullut hyvin paljon lisää kalusteita tämän 9-vuoden aikana, niitä on toimihenkilöt siirrelleet itselleen sopiviin paikkoihin.
Kyllä minä vaan monessa huoneessa ihmettelen, että millä ihmeellä minä tämänkin huoneen siivoan kunnolla alle kahden minuutin.
Ja siihen on laskettu myös konetus, että ehkä sinä pomona kerrot minulle mitä teen väärin.Mielestäni sinä et tee väärin, mutta työnantajasi tekee. Työnantajasi ei ole täysin mieltänyt, mikä tarkoitus mitoituksella on. Jos kohteessasi työolosuhteet muuttuvat oleellisesti, olisi työnantajan ehdottomasti tehtävä uusi mitoitus tai tarkistettava kohteen mitoitus ajantasalle. Mitoitus määrittelee työntekijöiden tarpeen sekä siivoustyönajan kohteessasi.
Katsoisin, että jos kohteessasi on tehty muutoksia kalusteiden määrään, lisätty siivottavaa pystypintaa jne. olisi mitoitusta tarkistettava.
Työaikasi yhdessä toimistohuoneessa on aivan liian lyhyt aika. Kannattaisi kysyä työnantajaltasi mitä töitä tähän kahteen minuuttiin on laskettu. Onko kertonut sinulle? Ymmärrän täysin näin pienen ajan ollessa kyseessä, että sinulta ei mielipidettä ole kysytty mitoitusta tehdessä. - ex-sellainen
minttu kirjoitti:
Mutta totisinta totta on, että siivoojien palkkaan eikä muihin epäkohtiin tule muutosta jos emme itse sitä halua. Eikä niitä muutoksia saadaan aikaan täällä valittamalla vaan tuomalla epäkohtia esiin siellä omassa työyhteisössä.ex-siivoojaa!ex-erikois keikkalainen!ex-työnohjaaja"ryhmänvetäjä!oman siivous firman pitäjä.
Kyllä halvalla paljon töitä,ei työn arvostusta,käsittämättömiä työaikoja jne.arvostus ei ollut itsestä kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537870- 614400
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404023Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353373Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423330Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383238- 482983
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422761- 492514