Turku vs. Tampere historia

nirppa

Ihan kyselen yleistä mielipidettänne näistä kahdesta historian laitoksesta. Kumpaa suosittelette, miksi ja osaatteko sanoa jotakin esim. painotuksista.

Olisin myös kiinnostunut kuulemaan, millaisia sivuaineita suosittelisitte, jos haluaisi mahdollisimman monipuolisen tutkinnon, joka mahdollistaisi mahdollisimman monipuoliset tulevaisuuden näkymät. (ei kuitenkaan mitään sillisalaattia). Kansainvälinenkin ura saattaisi kiinnostaa.

7

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä
    • vastaan Tampere

      Vain Turussa voi opiskella kulttuurihistoriaa pääaineena. Katsele myös kiinnostavia sivuaineita sillä silmällä ja tee vertailua. Tutustu opintovaatimuksiin myös. Turussa ainakin kauppis ja yht.kuntatieteellinen voisi tarjota ulkomaille halajavalle mahdollisuuksia.

    • ...

      Hei,

      sinun kannattanee tutustua sivuun osoitteessa http://www.hol.fi/oppiaineet.html . Sivulla esitetään kattavasti tiedot eri yliopistojen historian laitosten oppiaineista.

      Turun yliopisto vaikuttaisi tuon sivun perusteella monipuolisemmalta.

      • Jepus

        Ehdottomasti Tampere. Voit opiskella huomattavasti vapaammin sivuaineina muissa tiedekunnissa olevia aineita. Muutenkin Tampereen historianlaitos voittaa kyllä Turun, parempi opetus jne. Kansainvälistä politiikkaa voit tampereella opiskella jos politiikka kiinnostaa.

        - Molemmissa laitoksissa opiskellut.


    • opiskelija216

      Kannattaa varmaan vain itse tutustua molempien yliopistojen tarjontaan ja esimerkiksi eroihin kurssien kuvauksissa, ja tehdä päätös omien kiinnostusten pohjalta. Molemmat on kuitenkin arvostettuja yliopistoja, vaikka toiset hehkuttaakin Turun yliopistoa ja toiset Tampereen. Tuohon hehkutukseen vaikuttaa kuitenkin niin suuresti makuasiat, ettei siihen kannattane pahemmin tukeutua.

      Itse tein kanssa valinnan Turun ja Tampereen välillä, ja päätin valita Turun yliopiston. Syynä oli Turun humanistisen tiedekunnan laajempi ainevalikoima, joihin kuului monia minua kiinnostavia aineita. Tampereella sellaisia ei ollut. Myös historian kurssien painotukset olivat Turussa enemmän minun makuuni kuin Tampereella. Kaiken lisäksi Turussa pääsee opiskelemaan minun näkökulmastani paremmin joitakin muiden tiedekuntien aineita kuin Tampereella. Opetuksen tason erosta en voi sanoa mitään, mutta toisaalta toiset tykkää erilaisesta opetuksesta kuin toiset... Sekin voi siis olla vähän makuasia.

      • Man-tse

        Miten Turussa voi päästä helpommin opiskelemaan haluamiaan sivuaineita, kun Tampereella taitaa olla ainoana koko maassa vapaa sivuaineoikeus. Ts. sivuaineeksi voi valita mitä vaan, pl. lääketiede.


      • tarkoita sitä
        Man-tse kirjoitti:

        Miten Turussa voi päästä helpommin opiskelemaan haluamiaan sivuaineita, kun Tampereella taitaa olla ainoana koko maassa vapaa sivuaineoikeus. Ts. sivuaineeksi voi valita mitä vaan, pl. lääketiede.

        (En ole aiemmin tähän kirjoittanut)

        Katselin pikkuisen Tampereen juttuja, mutta epäselväksi jäi, mitä vapaa sivuaineoikeus käytännössä tarkoittaa. Kun kuitenkin monissa aineissa on tasokokeita ja edellytetään tiettyjä valmiuksia, jotta sivuaineopiskelijaksi pääsee, tässä on ymmärtääkseni kaksi eri asiaa:

        1) Mitä sivuaineita tutkintoon tiedekunnassa hyväksytään
        2) Mitä itse kukin pääsee tasokokeiden ja kiintiöiden puitteissa opiskelemaan.

        Toisin sanoen valita voi periatteessa lähes mitä vaan, jos pääsee mahtuu mukaan eli oikeus liittää tutkintoon jokseenkin vapaasti sivuaineita ei takaa, että kaikki voisivat ottaa haluamansa. Olenko ymmärtänyt oikein?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe