Etäisyydet Venetsiassa

Jatta

Olemme lähdössä syyskuussa Venetsiaan, ja varailemme majapaikkoja. Mietinkin nyt, minkälaiset etäisyydet siellä on esimerkiksi sen mantereen ja saaren välillä, kilometreissä ja "henkisesti"? Minkälaista julkinen liikenne on käytännössä, ja kannattaisiko suosiolla majoittua kaiken keskelle kalliimmalla? Onkohan tuskaista varata hostelli jostakin mantereen puolelta ja sitten könytä edes takaisin. Minkälaiset liikenneyhteydet ovat ja paljonko maksaa esimerkiksi shuttle bus, venekyydit tms. julkinen liikenne, ja liikkuuko julkiset myöhäänkin?

Niin, ja että onko siellä mitään muuta kuin nämä perinteiset taide ja kirkko tyyppiset nähtävyydet. Kirpputoreja, toreja, hienoja katuja tms.

14

5912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gondooli

      Olen pariin otteeseen yöpynyt Venetsiassa ja silloin lähellä rautatieaseman päättäriä,pienellä sivukadulla. Siitä on helppo lähteä Venetsiaa tutkimaan vaporetolla pitkin Grand Ganalia tai kävellen katuja pitkin aina Markuksen torille asti, tosin eksymisen vaara mutta sehän on vain antoisaa,kun ei tiedä mille piatzalle törmää. Venetsian "julkiset" ovat siis nämä vaporetot(vesibussit) ja vesitaksit.Kulkevat iltamyöhään. Keskustassa asumisessa on puolensa mutta tämä on huomattavasti edullisempaa.Jos Venetsiaan matkustaa, kyllä mielestäni historiasta tulisi olla edes hieman kiinnostunut. Kauniita palatseja jokapuolella, jo pelkästään niiden ihasteleminenkin on antoisaa ja kahviloissa istuskeleminen jos ei nyt muu paljon sitten kiinnosta, silmä lepää kaikkialla.

      • AK :o)

        Vaporettot eli vesibussit kulkevat varsinkin Grand Canalia pitkin todella tiheään. Päivälippu (12 tuntia) maksoi 13 euroa ja sillä pääsi sitten suhailemaan ympäriinsä kaikkia reittejä. Mikäli otatte hotellin Rooman aukion puolelta (hyvä edullisempi paikka), pääsette kulkemaan vaporettoilla Rooman aukion asemalta, josta on hyvät yhteydet joka puolelle. Gondoliajelu on luonnollisesti romanttista ja erityinen kokemus mutta alle tunnin ajelu maksaa noin 70-80 euroa, joten sitä annattaa miettiä sitten varallisuuden mukaan. Venetsia on todella kaunis paikka, joten nauttikaahan matkastanne!


      • MaTe
        AK :o) kirjoitti:

        Vaporettot eli vesibussit kulkevat varsinkin Grand Canalia pitkin todella tiheään. Päivälippu (12 tuntia) maksoi 13 euroa ja sillä pääsi sitten suhailemaan ympäriinsä kaikkia reittejä. Mikäli otatte hotellin Rooman aukion puolelta (hyvä edullisempi paikka), pääsette kulkemaan vaporettoilla Rooman aukion asemalta, josta on hyvät yhteydet joka puolelle. Gondoliajelu on luonnollisesti romanttista ja erityinen kokemus mutta alle tunnin ajelu maksaa noin 70-80 euroa, joten sitä annattaa miettiä sitten varallisuuden mukaan. Venetsia on todella kaunis paikka, joten nauttikaahan matkastanne!

        Olen ollut Venetsiassa kaksi kertaa. Toinen kerta oli neljä vuotta sitten ja toiselta tulin viime viikolla. Ensimmäisellä kerralla majoituin Lido de Jesoloon, josta matka Venetsiaan kesti bussi laivakyyteineen ainakin puolitoista tuntia. Tämän kesän matkalla olimme yötä Venetsiassa. Kolmen päivän vaporetto- lippu maksoi 30 €. Samalla lipulla pääsi käymään myös läheisillä saarilla. Näistä Murano on kuuluisa lasidesignistaan ja Burano pitseistään. Venetsiassa yöpyminen mahdollistaa iltakävelyt kujilla ja piazzoilla. Ne olisvat nautittavia. Silloin siellä on myös rauhallisinta, kun päiväturistit ovat lähteneet pois.Mestreen mantereen puolelle menee junia tiheästi, mutta kulkemiseen menee aikaa. Junaliput olivat mielestäni edullisia. Itse kuljin tosin vain välin Tieste- Venetsia ja lippu maksoi n. 10 €. Matka kesti kaksi tuntia. Junat kulkivat myös hyvin aikataulussa.

        Venetsiassa nähtävää on joka kulman takana. Taiteen ystäville on Academia ja monernin taiteen kokoelmia. Kirkkoja on tosi monta, samoin palatseja.Kirppareita en nähnyt, mutta Rialton markkinat kala- ja vihannestoreineen ovat näkemisen arvoisia. Ruoka on arvokasta, mutta syrjäisemmiltä paikoilta sitäkin löytää kohtuu hintaan.



        Mielestäni Venetsia


      • pihistelijä
        MaTe kirjoitti:

        Olen ollut Venetsiassa kaksi kertaa. Toinen kerta oli neljä vuotta sitten ja toiselta tulin viime viikolla. Ensimmäisellä kerralla majoituin Lido de Jesoloon, josta matka Venetsiaan kesti bussi laivakyyteineen ainakin puolitoista tuntia. Tämän kesän matkalla olimme yötä Venetsiassa. Kolmen päivän vaporetto- lippu maksoi 30 €. Samalla lipulla pääsi käymään myös läheisillä saarilla. Näistä Murano on kuuluisa lasidesignistaan ja Burano pitseistään. Venetsiassa yöpyminen mahdollistaa iltakävelyt kujilla ja piazzoilla. Ne olisvat nautittavia. Silloin siellä on myös rauhallisinta, kun päiväturistit ovat lähteneet pois.Mestreen mantereen puolelle menee junia tiheästi, mutta kulkemiseen menee aikaa. Junaliput olivat mielestäni edullisia. Itse kuljin tosin vain välin Tieste- Venetsia ja lippu maksoi n. 10 €. Matka kesti kaksi tuntia. Junat kulkivat myös hyvin aikataulussa.

        Venetsiassa nähtävää on joka kulman takana. Taiteen ystäville on Academia ja monernin taiteen kokoelmia. Kirkkoja on tosi monta, samoin palatseja.Kirppareita en nähnyt, mutta Rialton markkinat kala- ja vihannestoreineen ovat näkemisen arvoisia. Ruoka on arvokasta, mutta syrjäisemmiltä paikoilta sitäkin löytää kohtuu hintaan.



        Mielestäni Venetsia

        Viime kesänä ostin 15 euron turistilipun Venetsian juna-asemalta, ja reissasin vaporetolla ympäriinsä kolme päivää. Nostavatpa venetsialaiset nopeasti hintoja!! No, ehkä sen ymmärtää, ja onhan se kaupunki rahan arvoinen. Ja vaporettolipulla näki paljon ja säästi jalkoja, eli suosittelen sitä kalliimpaankin hintaan.


      • pihistelijä kirjoitti:

        Viime kesänä ostin 15 euron turistilipun Venetsian juna-asemalta, ja reissasin vaporetolla ympäriinsä kolme päivää. Nostavatpa venetsialaiset nopeasti hintoja!! No, ehkä sen ymmärtää, ja onhan se kaupunki rahan arvoinen. Ja vaporettolipulla näki paljon ja säästi jalkoja, eli suosittelen sitä kalliimpaankin hintaan.

        Voi olla, että puhutte eri lipuista. 72 tunnin turistilippu maksaa 30e. Sitten on esimerkiksi nuorisolippu, joka tietyin edellytyksin maksaa 18e kolmelta vuorokaudelta. Eivät ne hinnat sentään noin ole nousseet.


    • iguasbasker

      Olen just kuuden viikon matkalla Italiassa ja lauantaina kävin tuttuja tapaamassa Venetsiassa. Jätin auton parkkiin Mestreen mantereelle ja juna Venetsiaan maksoi euron per suunta. Itse kyllä majoittuisin Mestreen, mutta yksillä tutuilla oli hotelli Venetsiassa 50 euroa huone. Olivat kyllä varanneet syyskuussa. Olen ollut useita kertoja Venetsiassa ja se on upea kaupunki - idyllinenkin turistivirtojen ulkopuolella. Lauantai-iltana juhlivat paikalliset tyonsivät ruokaa ja viinilasit käteen kun kävelimme ohi. Ja historiaan kannattaa perehtyä!

      Kai

      • Venziassa

        Piazzale Romalla maksaa maltaita. Asuminen on halvenpaa mannermaan puolella mutta jotta pääsee aitoon Venezian tunnelmaan niin asuminen Veneziassa on silloin välttämätön. Venezia on kaupunki jossa voi yksinäinen nainenkin kävellä öisin ihan rauhassa. Yö-ja aikaiset aamukävelyt onkin ihania Veneziassa.

        Veneziasta löytyy kyllä halvempiakin majoitusmahdollisuuskia kunhan vaan hakee ja aika moinen määrä luostareita, casa per ferie ( matkustajakoteja) joissa on oikein mukava yöpyä.

        http://www.italyguide.com/CASERELIGIOSE/Venezia/Venezia.html


        http://www.italyguide.com/cercaccomreg.php?acco=religiosi&nome=&stelle=---&city=venezia&Submit=OK


        http://www.veniceguide.net/rolling.htm

        CASA CARDINAL PIAZZA
        Cannaregio 3539/a, Fond.ta Contarini
        Tätä suosittelen kaikille, sopii niin nuoremmille, vanhemmille parsikunnille kuin lapsiperheillekkin. Voi valita joko aamiaisen, tai puoli- tai täysihoidon halvalla.

        Veneziassa onkin vaikea löytää hyvää ruokaa, ennenkaikkea halpaa. Pitää mennä Venezian laitamille ravintoloihin joissa paikalliset käyvät.


      • Venez1ano
        Venziassa kirjoitti:

        Piazzale Romalla maksaa maltaita. Asuminen on halvenpaa mannermaan puolella mutta jotta pääsee aitoon Venezian tunnelmaan niin asuminen Veneziassa on silloin välttämätön. Venezia on kaupunki jossa voi yksinäinen nainenkin kävellä öisin ihan rauhassa. Yö-ja aikaiset aamukävelyt onkin ihania Veneziassa.

        Veneziasta löytyy kyllä halvempiakin majoitusmahdollisuuskia kunhan vaan hakee ja aika moinen määrä luostareita, casa per ferie ( matkustajakoteja) joissa on oikein mukava yöpyä.

        http://www.italyguide.com/CASERELIGIOSE/Venezia/Venezia.html


        http://www.italyguide.com/cercaccomreg.php?acco=religiosi&nome=&stelle=---&city=venezia&Submit=OK


        http://www.veniceguide.net/rolling.htm

        CASA CARDINAL PIAZZA
        Cannaregio 3539/a, Fond.ta Contarini
        Tätä suosittelen kaikille, sopii niin nuoremmille, vanhemmille parsikunnille kuin lapsiperheillekkin. Voi valita joko aamiaisen, tai puoli- tai täysihoidon halvalla.

        Veneziassa onkin vaikea löytää hyvää ruokaa, ennenkaikkea halpaa. Pitää mennä Venezian laitamille ravintoloihin joissa paikalliset käyvät.

        "Parkkitalo Venziassa Piazzale Romalla maksaa maltaita." En tiedä maltaista enkä niiden maailmanmarkkinahinnasta. Ja jos parkkitalo maksaa maltaita, enhän minä hyvänen aika koko parkkitaloa aio ostaakaan.

        Pari vuotta sitten pysäköinti Tronchetossa maksoi 18e/vrk. Onko se liian paljon? Kannattako jättää ainutlaatuinen Venetsia kokonaan käymättä, kun pysäköintikin maksaa melkein parikymppiä? Älkää nyt naurattako. Pitäisikö herran tähden muutaman kympin takia jättää auto johonkin Mestren kemikaalitehtaan taakse? Ihan samahan se on, maksaako siitä jonkun kympin ja sitten ajassa ja vaivassa säästää sen moninkertaisesti. Sama käsittämätön myytti elää puhuttaessa Venetsian hotelleista. Ovat niin kalliita, kannattaa muka ehdottomasti yöpyä Mestressä tai jossain muussa teollisuusghetossa mantereen puolella ja kulkea sitten busseilla ja junilla Venetsiaan. Mihin ne säästyneet kaksikymmpiä voikaan sitten kotimaassa sijoittaa?

        Itse olin viimeksikin ihan Piazzale Roman reunalla mukavassa hotellissa, jossa kahden hengen huone maksoi 55e. Varmaan halvemman majoituksen saa jostain yhteismajoituksesta Mestren takaa tai vielä kauempaa. Siinä vaan jää merkittävä osa Venetsia-kokemusta samalla saamatta: öiset kävelyt Venetsian kujilla ja silloilla.

        Miten aikuiset ihmiset voivat olla niin hölmöjä, että ylipäänsä lähtevät mihinkään, jos sitten ei paria kymppiä makseta juuri siitä mitä varten reissuun on lähdetty. Ja ruoka on kuulemma kallista. Tai kuten edellinen kirjoittaja väitti: "Veneziassa onkin vaikea löytää hyvää ruokaa, ennenkaikkea halpaa". Joopa joo. Totta on, että ilmaista ruokaa ei tahdo Venetsiasta löytää, oletkos kokeillut kerjäämistä? Itse olen aina syönyt hyvällä ruokahalulla Venetsiassa, välttänyt pahimmat turistikeskittymät ja avot: ruoka on ollut hyvää, eikä juuri sen kalliimpaa kuin Martina-ketjussa kotisuomessa - laatua ei voi edes verrata.

        Eikös keskusteltaisi vaihteeksi Italian matkailusta, kuten tämän palstan tarkoitus on, eikä aina vaan silmät kiiluen sitä yhtä ja samaa halpaa-halpaa-halpaa vouhkaamista. Eikös puhuttaisi Venetsian nähtävyyksistä ja kokemuksista, annetaan sen muutamasta kympistä pihtaamisen jo riittää. Oikein hävettää mokoma jauhaminen, kun kyse sentään on ainutlaatuisesta kaupungista, jonka arkkitehtuuri ja taideaarteet ovat mittaamattoman arvokkaat.


      • ellina
        Venez1ano kirjoitti:

        "Parkkitalo Venziassa Piazzale Romalla maksaa maltaita." En tiedä maltaista enkä niiden maailmanmarkkinahinnasta. Ja jos parkkitalo maksaa maltaita, enhän minä hyvänen aika koko parkkitaloa aio ostaakaan.

        Pari vuotta sitten pysäköinti Tronchetossa maksoi 18e/vrk. Onko se liian paljon? Kannattako jättää ainutlaatuinen Venetsia kokonaan käymättä, kun pysäköintikin maksaa melkein parikymppiä? Älkää nyt naurattako. Pitäisikö herran tähden muutaman kympin takia jättää auto johonkin Mestren kemikaalitehtaan taakse? Ihan samahan se on, maksaako siitä jonkun kympin ja sitten ajassa ja vaivassa säästää sen moninkertaisesti. Sama käsittämätön myytti elää puhuttaessa Venetsian hotelleista. Ovat niin kalliita, kannattaa muka ehdottomasti yöpyä Mestressä tai jossain muussa teollisuusghetossa mantereen puolella ja kulkea sitten busseilla ja junilla Venetsiaan. Mihin ne säästyneet kaksikymmpiä voikaan sitten kotimaassa sijoittaa?

        Itse olin viimeksikin ihan Piazzale Roman reunalla mukavassa hotellissa, jossa kahden hengen huone maksoi 55e. Varmaan halvemman majoituksen saa jostain yhteismajoituksesta Mestren takaa tai vielä kauempaa. Siinä vaan jää merkittävä osa Venetsia-kokemusta samalla saamatta: öiset kävelyt Venetsian kujilla ja silloilla.

        Miten aikuiset ihmiset voivat olla niin hölmöjä, että ylipäänsä lähtevät mihinkään, jos sitten ei paria kymppiä makseta juuri siitä mitä varten reissuun on lähdetty. Ja ruoka on kuulemma kallista. Tai kuten edellinen kirjoittaja väitti: "Veneziassa onkin vaikea löytää hyvää ruokaa, ennenkaikkea halpaa". Joopa joo. Totta on, että ilmaista ruokaa ei tahdo Venetsiasta löytää, oletkos kokeillut kerjäämistä? Itse olen aina syönyt hyvällä ruokahalulla Venetsiassa, välttänyt pahimmat turistikeskittymät ja avot: ruoka on ollut hyvää, eikä juuri sen kalliimpaa kuin Martina-ketjussa kotisuomessa - laatua ei voi edes verrata.

        Eikös keskusteltaisi vaihteeksi Italian matkailusta, kuten tämän palstan tarkoitus on, eikä aina vaan silmät kiiluen sitä yhtä ja samaa halpaa-halpaa-halpaa vouhkaamista. Eikös puhuttaisi Venetsian nähtävyyksistä ja kokemuksista, annetaan sen muutamasta kympistä pihtaamisen jo riittää. Oikein hävettää mokoma jauhaminen, kun kyse sentään on ainutlaatuisesta kaupungista, jonka arkkitehtuuri ja taideaarteet ovat mittaamattoman arvokkaat.

        Tänä kesänä 20€ / vrk. Matkustelun yleisissä hinnoissa olematon hinta siitä, että miten kätevää on liikkua omalla autolla...


      • Venez1ano
        ellina kirjoitti:

        Tänä kesänä 20€ / vrk. Matkustelun yleisissä hinnoissa olematon hinta siitä, että miten kätevää on liikkua omalla autolla...

        Aivan niin. Ja juuri näistä marginaalikysymyksistä täällä kuitenkin väännetään kättä vuodesta toiseen.


      • jeh vai mitä
        Venez1ano kirjoitti:

        Aivan niin. Ja juuri näistä marginaalikysymyksistä täällä kuitenkin väännetään kättä vuodesta toiseen.

        Sitävarten tämänkaltainen palsta on olemassa, eikö niin?


      • nousu ja laskukaudet
        Venez1ano kirjoitti:

        Aivan niin. Ja juuri näistä marginaalikysymyksistä täällä kuitenkin väännetään kättä vuodesta toiseen.

        Venezialaiset ovat muuttaneet sankoin joukoin pois Veneziasta. Ravintoloitsijat myyneet ravontolansa aasialaisille jotka eivät ole koskaan laittaneet ruokaa eikä tarjouluhenkilökunta koskaan tarjoillut. Ruoka on usein laitettu jo vuorokausia aikaisemmin, pakastettu ja sitten vaan lämmitetty, usein jäinen vielä keskeltä ja päälle kaadettu kylmää kermaa jääkaapista. Tuuria jos sattuu menemään ravintolaan jossa saa kunnon ruokaa eikä tarjoilijat riitele keskenään asiakkaista.

        Aikoinaan maksoi vuorokausi parkissa 80 euroa, siitä se sitten laski 60 euroon ja näköjään nykyään on 18 euroa. Siihen aikaan monet kääntyivät takaisin sillan yli Maestreen.

        Venezia ei nouse enää kuopastaan koskaan. Oi niitä aikoja...


      • Venez1ano
        nousu ja laskukaudet kirjoitti:

        Venezialaiset ovat muuttaneet sankoin joukoin pois Veneziasta. Ravintoloitsijat myyneet ravontolansa aasialaisille jotka eivät ole koskaan laittaneet ruokaa eikä tarjouluhenkilökunta koskaan tarjoillut. Ruoka on usein laitettu jo vuorokausia aikaisemmin, pakastettu ja sitten vaan lämmitetty, usein jäinen vielä keskeltä ja päälle kaadettu kylmää kermaa jääkaapista. Tuuria jos sattuu menemään ravintolaan jossa saa kunnon ruokaa eikä tarjoilijat riitele keskenään asiakkaista.

        Aikoinaan maksoi vuorokausi parkissa 80 euroa, siitä se sitten laski 60 euroon ja näköjään nykyään on 18 euroa. Siihen aikaan monet kääntyivät takaisin sillan yli Maestreen.

        Venezia ei nouse enää kuopastaan koskaan. Oi niitä aikoja...

        Totta se on, että Venetsian asukasmäärä on jyrkästi laskenut. Kaupungilla on aikamoisia ympäristöongelmia. Miten se liittyikään edellä oleviin mielipiteisiin?

        Ravintolat eivät ole Italian parhaita; suurille turistivirroille myydään joko vaatimatonta turistiruokaa tai sitten huippukallista luxusta - vaikka ei asia tosiasiassa ihan näin yksiselitteinen ole. Venetsialla on jotain niin suurta ja ainutlaatuista tarjottavaa, että jostain pizzojen tasosta valittaminen on aika moukkamaista. Eipä ole koskaan tullut mieleenikään, että Venetsiaan menisin herkkujen ja/tai halvan ruuan takia. Hyvin olen kuitenkin syönyt joka kerta.

        Vuorokausi ei koskaan ole "parkissa" maksanut 80 euroa. 1970-luvun lopun hintaa en muista, mitenkään erityisen kallis se ei muistiinpanojeni mukaan ollut. Vuonna 1988 maksoin vuorokaudesta Tronchetossa 26000 liiraa, eli noin 80 markkaa. Nykyrahassa se olisi elinkustannusindeksin (suomalaisen, ei ole muuta tähän hätään käsillä)mukaan noin 20 euroa, kuten sattuu myös absoluuttisesti olemaankin. Eli se nimimerkin "nousu ja laskukaudet" puheista. Mestre on muuten Mestre eikä Maestre, ja Venetsia on Venetsia eikä Venezia.


    • tillisipuli

      Onpa ihanaa että ootte valinneet Venetsian matkakohteeksi, se on kyllä tosi ihana paikka.

      Itse olin vasta reissussa siellä päin, majailin Padovassa mun fidanzaton luona ja yksi päivä käytiin kiertelemässä Venetsiassa. Mentiin ekaks omalla autolla Miranoon (muistaakseni se oli se;) ) ja sieltä sit bussilla Venetsiaan.

      Vieläkin ihan sydän pakahtuu kun miettii sitä kaikkea, se oli mun eka ulkomaanreissu pohjoismaiden ulkopuolella ja oli kyllä niin mykistävä kokemus että oksat pois!

      Toivottavasti teille tulee yhtä ihana reissu!

      ps, kannattaa varoa puluja San Marco Piazzalla ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe