Oma budjettini Rovaniemen yliopistossa näyttää tältä:
Opintotuki 259 asumislisä (173x0.8) = 397.4 - asuminen solussa 173 = 224.4. Korotus vuoden päästä tuo lisää rahaa 259/0.85 = 304 (269.4) (Muuttaessani soluun en nähtävästi joudu nostamaan opintolainaa -enkä pitäisikään asioimisesta kapitalistien kanssa. Valitettavasti kukaan vuokra-asunnosta maksava ei pärjää ilman lainaa tai orjatyötä.
Opiskelu ilman opintolainaa
9
3728
Vastaukset
- Ninja26
Opiskelen kauppiksessa ja oon koko koulun ajan asunu vuokra-asunnossa (ei tulis mieleenkää mennä op.asuntolaa) ja hyvi oon pärjänny. Miulla ei oo lainaa enkä sitä aio ottaa. Enkä myöskää aio tehä töitä koulun ohella. Riippuu aika paljon vuokrasta ja paikkakunnasta missä asuu että pärjääkö ilman lainaa vai ei.
Mie oon vähän tyytyväinen, kaikki ei onnex oo samanlaisia.- NNn¨
Riippuu tosiaan aika paljon alueesta, jolla opiskelee. Helsingin seutuvilla ei taida kovin helposti onnistua yksiössä(kään) asustelu, jos elää pelkällä opinto- ja asumistuella.
- teemunideapaja
NNn¨ kirjoitti:
Riippuu tosiaan aika paljon alueesta, jolla opiskelee. Helsingin seutuvilla ei taida kovin helposti onnistua yksiössä(kään) asustelu, jos elää pelkällä opinto- ja asumistuella.
Sitä kalliimmalla ei voi asua, jos nyt pitää kerran viilata pilkkua. Yliopiston papereissa oli firma, joka välitti tuon hintaisia yksiöitä opiskelijoille, mutta välitysjono onkin täysin eri asia kuin www.etuovi.com
- zoppp
teemunideapaja kirjoitti:
Sitä kalliimmalla ei voi asua, jos nyt pitää kerran viilata pilkkua. Yliopiston papereissa oli firma, joka välitti tuon hintaisia yksiöitä opiskelijoille, mutta välitysjono onkin täysin eri asia kuin www.etuovi.com
asun kahden kissan kanssa 30 neliön yksiössä, jonka vuokra on vesi mukaan laskettuna 305e/kk. Saan tukia opiskeluaikana yhteensä 415,4e ja kesäksi sain 700e sossulta palkka. Itse olen kyllä tällä rahalla pystynyt elättämään sekä itseni, että nuo kaksi kisumirriä, jotka elelevät oikein pulskasti(kuten myös omistaja:D). Rahaa on jopa jäänyt vähän yli niin, että olen saanut pitää hauskaa kavereiden kanssa leffoissa ja syömässä ym. Olen myös tunnollisesti maksanut tv-luvan, sähkölaskut ja kotivakuutuksen ihan ajallaan. Rahan riittävyys on kiinni itsestään. Sitä voi jättää sen kivan paidan ja ne upeat farkut ostamatta ja koittaa säästää pienissä asioissa, kuten: pitää valot pois päältä kun luonnonvalolla pärjää, ostaa halpaa vessapaperia ja käyttää sitä vain sen verran kuin tarvitsee, käyttää esim pirkka tuotteita ym edullisia/alennettuja tuotteita(kannattaa ruokakaupassakin syynätä pian pilaantuvat tuotteet joista saa jopa 70% alennusta!) jne...
- Otsolainen
En jaksa ruveta tuosta laskemaan, mutta vähensit kai mm. opintotuesta verot?
- Luonnon armoilla
Mie taas asun täällä Kajjaanissa ihan metsässä rakentamassani majassa, jossa on ihan puulämmitys ja kaikki ja näille saatanan kapitalisteille en ole koko puumajastani kertona kellekkään, niin mie en maksa kenellekään kapitalistille mittään vuokraa. Jokaisella ihmisellä on oikeus ilmaiseen asumiseen mutta niin kauan kun ovat kapitalistit hallinneet tätä maailmaa niin on kaikki peruspalvelut muutettu kapitalistisesti maksulliseksi ja köyhiä kyykytetty jatkuvasti.
- opiskelijaaas
Opiskelen Oulun alueella, vuokra 350e. Opintotukea tulee kuukaudessa joku 460-480e, en muista tarkkaa summaa. Teen kesän töitä, ja pärjään leveästi elellen koulukauden yli. En ymmärrä, miten jotkut törsäävät, kun joutuvat nostamaan lainaa ja kitisevät siltikin, etteivät pärjää???
- opiskelija10
Nyt on kyllä ihan pakko mainostaa omaa sivua kun liippaa niin läheltä aihetta
http://www.tienaataskurahaa.com/
Olen rustaillu tonne vinkkejä miten minä oon itse saanut lisätuloja opintotuen rinnalle. Jo 30€ kyselyistä, 50€ nettisivusta (varmat kuukausittaiset tulot). Muut tulot arbeista/vedonlyöntibonuksista n. 100€/kk jos jakaa summan koko vuodelle.
Tämä tekee 180€/kk lisätuloa mielestäni hyvin pienellä vaivalla. Lisäksi olen säästänyt osakkeisiin 3500€, joista odotan saavani n. 200€ osinkoa vuodessa. Tosin verottaja ottaa osansa.
Näillä tuloilla pärjää jo mielestäni kohtuullisesti, kun saa täydet tuet ja asuu pienessä yksiössä. Käyn kuitenkin mielelläni töissä niin ei tarvitse venyttää penniä. - ondwdopfhpwqo
Saan opintorahaa 250 e/kk ja sumistukea 200e/kk. Vuokran jälkeen käteen jää 140e/kk. Asun halvimassa mahdollisessa asunnossa jonka olen saanut. Bussikorttiin ja pakollisiin lääkeissiin menee 40e/kk elikkä elämiseen jää 100e. Vielä pitää koulukirjat maksaa, onneksi ne saa käytettynä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019