Siviilistä kieltäytyminen

1/2007

Miten voisin kieltäytyä siviilistä? Vai onko se mitenkään mahdollista?

Oon ollut nyt puoli vuotta intissä, puoli vuotta olis jäljellä, mutta en halua lähteä siviiliin vaan käydä intin vielä toiseen kertaan. Oon nyt Pst-mies (ohjus), seuraavaks haluaisin kokeilla ilma- tai merivoimia, AUK tai jopa RUK kiinnostais. Olisin nytkin jo päässyt AUK:uun, vaan silloin se ei vielä kiinnostanu.

Onko siviilistä kieltäytyminen mahdollista? Siis voinko kieltäytyä lähtemästä kotiin ja jäädä tänne / hakea uudestaan inttiin? Vai onkohan tästä edes mitään lainsäädäntöä olemassakaan? Veikkaan, että ei ole! Varusmiestoimikunnassa eivät osanneet auttaa ja yksikköupseeri meni mykäksi, kun kysyin. Myöskään varuskunnan koulutusupseeri ei osannut muuta kuin nieleskellä ja räpytellä silmiään.

Mihin tahoon otan yhteyttä, ku moinen kiinnostaa? En siis halua esim. inttiin töihin, en jälkiaukkiin tms. vaan uudestaan varusmieheksi niin, että aselaji vaihtuisi ja alokkaasta lähettäis taas

Tiän, että tää on jonku mielestä ääliömäinen ajatus tai provo, vaan ei oo. Suoritin yliopistossa samaan aikaan KM ja KTM tutkinnot ja jo silloin huomasin, että erilaiset yhdistelmät kehittää mun persoonaa hyvin. Miksei sama pätisi myös armeijassa?

Olen perheetön kaveri, joten tuokaan ei ole ongelma. Lisäksi olin vielä muutama vuosi sitten SM-tason juoksija, joten kuntoa riittää enkä kertaakaan ole kokenut inttiä sen paremmin fyysisesti kuin psyykkisestikään raskaaksi vaan paremminkin mielenkiintoiseksi kokemukseksi.

Asiallisia vinkkejä, kiitos! Vittuilijoille en vastaa enkä kommentoi

24

5055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurkkusalaattimies

      palkkasoturin uralle, näkee maailmaa ja saa sotia niin pirusti.

    • ....

      Ei, ei ja ei..

      Mitään "siviilistä kieltäytymistä" ei ole olemassakaan.

      Eipä uskoisi akateemiseksi..

    • Ehdottelija

      armeijaan tai vaikka Ranskan muukalaislegioonaan.
      Tai muuta jonnekin muuhun maahan, jossa pääset taas kyseisen maan armeijaan.

    • Ehdottelija

      Enpä oikein muuta keksi pulmaasi.

    • ---

      Tai haet ja pääset taistelusukeltajaksi, erikoisjääkäriksi tai lentäjäksi (ilmavoimien RUK), jolloin palvelus ikään kuin alkaa alusta.

    • 10 pistettä ja papukaijamerkki!

      Tästä miehestä pitää ottaa kaikkien mallia.

      • hän...

        ... on vain provo.

        Tai siis onneksi on, mutta sinä sen sijaan olet tosissasi, mikä on oikeasti omalta kannaltasi ihan oikeasti valitettavaa.


      • yllytetty
        hän... kirjoitti:

        ... on vain provo.

        Tai siis onneksi on, mutta sinä sen sijaan olet tosissasi, mikä on oikeasti omalta kannaltasi ihan oikeasti valitettavaa.

        Kerropas miten keskustelua avataan, jos pientä agitaatiota ei sallita kysymyksen asetteluun?

        Sanomalehdissäkin on otsikko, joka provovoi lukijaa, mutta lehdet eivät ole samalla tavoin interaktiivisia kuten keskustelupalstat, joilla on tarkoitus herätellä kirjallista depattia.

        Ensimmäisen kysymyksen aloittaja esittää hauskalla tavalla myönteistä huomiota reserviin kouluttavalle järjestelmälle eli intille.

        Seikka, että ei halua siviiliin on vielä huvittavampi, koska intti ja reservi on siviiliyhteiskunnan osa.

        Voisin olettaa hänen olevan myös "aseettomasta palveluksesta kieltäyjä" ja sen vuoksi papukaijamerkin arvoinen vähintään. Sillä pitäähän miehellä työkaluja olla, tekee hän sitten mitä vaan.

        Mutta kun nämä tekstiviestin kaltaiset lyhyet lauseet täällä sivustoilla ovat kuin hyttysen pieruja kuusikoissa, niin eivät ne siten anna aihetta syvällisempiin analyyseihin.

        Provo on kaupunki Utah-osavaltiossa yyesaassa!


    • 1/2007

      Selvittelin vähän asioita, ja homma etenee suunnilleen näin: Kun nykyistä palvelustani on jäljellä parisen kuukautta, ilmoitan olevani kiinnostunut taistelulentäjän urasta ja haen Ilmasotakouluun Kauhavalle. Pointti on se, että uravalinta kirkastui vasta nyt inttiaikana ja että haluan inttiin duuniin, koska viihdyn täällä.

      Uskoakseni minulla on erittäin hyvä mahkut päästä sinne: ikää ei ole vielä liikaa, puhun sujuvasti suomen lisäksi kolmea kieltä (ruotsi, englanti ja saksa), olen ollut kaikissa kokeissa ja testeissä kolmen parhaan joukossa, P-arvoni oli komppanian toiseksi paras, olen saanut palvelusasenteestani paljon kiitosta niin esimiehiltä kuin palvelustovereiltani, näkö ja kuulo kunnossa, samoin fyysiikka ja psyyke jne.

      Jos pääsen Ilmasotakouluun, intti alkaa ihan alusta. Eli alokkaasta lähettäisiin. Pidetään peukkuja!

      Kiitos vastauksistanne!

    • Sävy

      Tallaisi miehiä olisi vaan enemmän.Et näe pvoimia mörkönä,noilla meriiteillä kyllä onnistut.Semppiä.

      • niin?

        Kaverihan ei vielä 2 yliopistotutkintoa suoritettuaankaan osannut päättää, mitä oikeastaan haluaa -- ei asepalvelukselta, eikä elämältä.

        Jos tyyppi IHAN OIKEASTI on olemassa ei PV:n kannattane tuhlata aikaansa (ja rahaansa, jota lentäjäkoulutkseen palaa) hänen elämyksiensä tuottamiseen.


      • 1/2007
        niin? kirjoitti:

        Kaverihan ei vielä 2 yliopistotutkintoa suoritettuaankaan osannut päättää, mitä oikeastaan haluaa -- ei asepalvelukselta, eikä elämältä.

        Jos tyyppi IHAN OIKEASTI on olemassa ei PV:n kannattane tuhlata aikaansa (ja rahaansa, jota lentäjäkoulutkseen palaa) hänen elämyksiensä tuottamiseen.

        Ensinnäkin olen IHAN OIKEASTI olemassa.

        Toisekseen, totta tuo, että en osaa vielä päättää, mitä haluan elämältäni. Mutta onko sinun mielestäsi siis tämä suunnittelemani tapa viettää pari vuotta huonompi kuin se, mitä suurin osa kotiutuvista tekee: vedetään kotona isän ja äidin piikkiin kaljaa ja ajellaan pillurallia ympäri kioskia, iskän autolla ja bensoilla tietty. Sitten vuoden päästä haetaan jollekin elokuvatuottajan tradenomilinjalle, joka ei kiinnosta lainkaan ja "suoritetaan" tutkintoa 8 vuotta. Eikä koskaan valmistuta. Ja vaikka valmistuttaisiinkin, mitään alan töitä ei ole eikä koskaan tule olemaankaan. Sitten juodaan taas kotona kaljaa, ajetaan pillurallia jne. Välillä pannaan joku suttura paksuksi, ajetaan taas pillurallia jne.

        Kolmanneksi: se, mitä kutsut minun elämyksieni tuottamiseksi, on yhteiskunnalle varsin edullinen tapa pitää meikäläinen järkevän puuhastelun parissa. Paljon edullisempi, kuin esim. työttömyyskorvaus, sillä työllisyystilanne alallani ei ole kovinkaan hyvä tällä hetkellä. Ja paljon edullisempi, kuin tuo elokuvatuottajatradenomin koulutus.

        Ja jonkun ne kuitenkin siihen lentäjäksi kouluttavat. Olenko minä huonompi vaihtoehto kuin joku Petteri 19v.?

        Vielä näin lopuksi ihan näin mielenkiinnosta tahtoisin kysäistä seuraavaa: Kerrohan sinä, miten itse olet käyttänyt elämäsi hyödyllisesti. Ennen inttiä ja intin jälkeen.

        Pitää mennä, jonoa koneelle!


      • muutamia...
        1/2007 kirjoitti:

        Ensinnäkin olen IHAN OIKEASTI olemassa.

        Toisekseen, totta tuo, että en osaa vielä päättää, mitä haluan elämältäni. Mutta onko sinun mielestäsi siis tämä suunnittelemani tapa viettää pari vuotta huonompi kuin se, mitä suurin osa kotiutuvista tekee: vedetään kotona isän ja äidin piikkiin kaljaa ja ajellaan pillurallia ympäri kioskia, iskän autolla ja bensoilla tietty. Sitten vuoden päästä haetaan jollekin elokuvatuottajan tradenomilinjalle, joka ei kiinnosta lainkaan ja "suoritetaan" tutkintoa 8 vuotta. Eikä koskaan valmistuta. Ja vaikka valmistuttaisiinkin, mitään alan töitä ei ole eikä koskaan tule olemaankaan. Sitten juodaan taas kotona kaljaa, ajetaan pillurallia jne. Välillä pannaan joku suttura paksuksi, ajetaan taas pillurallia jne.

        Kolmanneksi: se, mitä kutsut minun elämyksieni tuottamiseksi, on yhteiskunnalle varsin edullinen tapa pitää meikäläinen järkevän puuhastelun parissa. Paljon edullisempi, kuin esim. työttömyyskorvaus, sillä työllisyystilanne alallani ei ole kovinkaan hyvä tällä hetkellä. Ja paljon edullisempi, kuin tuo elokuvatuottajatradenomin koulutus.

        Ja jonkun ne kuitenkin siihen lentäjäksi kouluttavat. Olenko minä huonompi vaihtoehto kuin joku Petteri 19v.?

        Vielä näin lopuksi ihan näin mielenkiinnosta tahtoisin kysäistä seuraavaa: Kerrohan sinä, miten itse olet käyttänyt elämäsi hyödyllisesti. Ennen inttiä ja intin jälkeen.

        Pitää mennä, jonoa koneelle!

        Anteeksi nyt sen verran, että luulin sinua aivan oikeasti provoksi.

        Sitten asiaan.

        Itse olen ennen inttiä ollut viimeksi lukiosta, josta menin inttiin 18- vuotiaana.

        Sen jälkeen olen opiskellut ja tehnyt töitä -- toki olen itsekin vaihtanut alaa välissä (osittain terveyssyistä), joten siinä mielessä pata soimaa kattilaa, mutta ainakin tiedän mistä puhun

        "Kolmanneksi: se, mitä kutsut minun elämyksieni tuottamiseksi, on yhteiskunnalle varsin edullinen tapa pitää meikäläinen järkevän puuhastelun parissa"

        Jos lentäjäkoulutuksesta puhutaan, niin ei ole.

        "Ja jonkun ne kuitenkin siihen lentäjäksi kouluttavat. Olenko minä huonompi vaihtoehto kuin joku Petteri 19v.?"

        Petterillä on ainakin todennäköisesti paljon enemmän lentotunteja edessään, joten siinä mielessä kyllä.

        Ja nuo AMK-elokuvatuottajat taitavat kyllä olla medianomeja. Tosin kaikki tuntemani medianomit (2 kpl) ovat ihan koulutustaan vastaavassa työssä.


    • maksumies

      Mene pelastusarmeijaan

      • monilahjakkuus savosta

        Mänin ensin panssarvaanun ajajaks likelle hämmeenlinnoo. Siellä huomasivat miten uon taetava er konneitten kansa. Siirtivät sitten tänne kaahavan lento kouluun. Nyttennii kirjotan tätä ilimassa. Uon jossaen porin likellä kahen tämän hävittäjan kansa, taetaa ola hornetti, en niin lähtiissä kahtonu.


    • 1/2007

      Lomapäivää tässä viettelen ja otin yhteyttä pääesikuntaan tässä asiassani.

      Homma etenee, ei tosin aivan niinkuin itse ajattelin, mutta hyvin kuitenkin. Elikkä näin: osallistun ensi viikolla Tikkakoskella joihinkin testeihin yms. ja jos läpäisen ne, aloitan noin kahden kuukauden päästä Tikkakoskella LentoRUK:n yhdessä nyt heinäkuussa alokkaina aloittaneiden tyyppien kanssa (jotka käsittääkseni ovat osallistuneet näihin valintakokeisiin jo ennen varusmiespalvelusta?). Homma alkaa luonnollisesti aliupseerikouluna.

      Ilmavoimien edustajan mukaan minulla on varsin hyvät mahdollisuudet tulla hyväksytyksi. Perusteli tätä ns. henkilökohtaisella sopivuudella, eli mm. vapaaehtoisuudellani, koulutuksellani ja nykyisellä hyvällä palvelushistoriallani.

      Ainoa "negatiivinen" pointti on se, että jos pääsen sinne, niin nykyinen varusmiespalvelus jää tavallaan kesken sitten kahden kuukauden päästä, mutta kaikkea ei voi aina saada

      • hoijaa....

      • TJ 602 vrk
        hoijaa.... kirjoitti:

        "Perusteli tätä ns. henkilökohtaisella sopivuudella, eli mm. vapaaehtoisuudellani"

        Joopa joo, kaikki LentoRUK:un menevät ovat erittäin vapaahetoisia, koska tunnetusti sinne ei määrätä ketään.

        Tässä on muuten FAKTAA hakuprosessista, joten lopeta tuo satuilu jo hyvissä ajoin.

        http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=247

        http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=233

        Olen itse siirtynyt 10kk varusmiespalveluksen jälkeen maavoimista ilmavoimiin juuri kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoittaa.

        Tosin itselläni suuri syy hakeutumiseen oli se, että halusin puolustusvoimiin lentäjäksi (jota sitten teinkin useamman vuoden, nyt olen siviilihommissa).

        Eli tiedoksi kaikille, että kyllä voi hakea, jos vain nuo perusvaatimukset täyttyvät, joita oli noissa yllä olevissa linkeissä. Myös merivoimiin siirtyminen onnistuu samoin


      • mutta...
        TJ 602 vrk kirjoitti:

        Olen itse siirtynyt 10kk varusmiespalveluksen jälkeen maavoimista ilmavoimiin juuri kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoittaa.

        Tosin itselläni suuri syy hakeutumiseen oli se, että halusin puolustusvoimiin lentäjäksi (jota sitten teinkin useamman vuoden, nyt olen siviilihommissa).

        Eli tiedoksi kaikille, että kyllä voi hakea, jos vain nuo perusvaatimukset täyttyvät, joita oli noissa yllä olevissa linkeissä. Myös merivoimiin siirtyminen onnistuu samoin

        ... lue nyt tarkemmin, mitä se Topelius kirjoitti sitä ennen.

        Että jo heinäkuussa alkaneelle kurssille muka siirryttäisiin seuraavasti: "osallistun ensi viikolla Tikkakoskella joihinkin testeihin yms. ja jos läpäisen ne, aloitan noin kahden kuukauden päästä Tikkakoskella"

        Tässä edelleen FAKTAA hakumenettelystä:

        http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=247

        ja niistä perusvaatimuksista edelleen

        http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=233

        ja jos nyt linkin takaa lukeminen tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia niin

        "1. Ilmavoimien Lentoreserviupseerikurssi

        Lentosotakouluun voi lähettää hakupapereita ympäri vuoden. Lentoreserviupseerikurssin hakuaika päättyy vuosittain tammikuun 15. päivä. 362 vrk kestävä kurssi järjestetään kerran vuodessa ja se astuu palvelukseen vuosittain II-saapumiserän yhteydessä, heinäkuussa. "

        On muuten kahden yliopistotutkinnon suorittaminenkin sujunut vauhdilla, jos seuraava ehto täyttyy:

        "Hakija on enintään 22-vuotias syyskuussa kurssin alkamisvuonna"

        En osaa sanoa, mitä kiksejä moinen paskanjauhanta alkuperäiselle tuottaa, mutta ainakin kaksi palstan vakihehkuttajaa on aivan innoissaan "oikeasta asenteesta". Vai mitä K0rh0nen ja Sävy?


      • TJ 602 vrk
        mutta... kirjoitti:

        ... lue nyt tarkemmin, mitä se Topelius kirjoitti sitä ennen.

        Että jo heinäkuussa alkaneelle kurssille muka siirryttäisiin seuraavasti: "osallistun ensi viikolla Tikkakoskella joihinkin testeihin yms. ja jos läpäisen ne, aloitan noin kahden kuukauden päästä Tikkakoskella"

        Tässä edelleen FAKTAA hakumenettelystä:

        http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=247

        ja niistä perusvaatimuksista edelleen

        http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=233

        ja jos nyt linkin takaa lukeminen tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia niin

        "1. Ilmavoimien Lentoreserviupseerikurssi

        Lentosotakouluun voi lähettää hakupapereita ympäri vuoden. Lentoreserviupseerikurssin hakuaika päättyy vuosittain tammikuun 15. päivä. 362 vrk kestävä kurssi järjestetään kerran vuodessa ja se astuu palvelukseen vuosittain II-saapumiserän yhteydessä, heinäkuussa. "

        On muuten kahden yliopistotutkinnon suorittaminenkin sujunut vauhdilla, jos seuraava ehto täyttyy:

        "Hakija on enintään 22-vuotias syyskuussa kurssin alkamisvuonna"

        En osaa sanoa, mitä kiksejä moinen paskanjauhanta alkuperäiselle tuottaa, mutta ainakin kaksi palstan vakihehkuttajaa on aivan innoissaan "oikeasta asenteesta". Vai mitä K0rh0nen ja Sävy?

        Näin äkkipäätään ajatellen homma saattaa olla niin yksinkertainen, että a) tänä vuonna sopivaa ainesta ei ole hakeutunut pääsykokeiden kautta tai b) valittu aines näyttää sen verran huonolta, että maitojuna häämöttää osalla, jolloin tilaa on.

        Tuo sitaattisi "1. Ilmavoimien Lentoreserviupseerikurssi" jne. ei millään lailla poissulje tämän "Topeliuksen" juttuja, hakea voi ja kurssi alkaa heinäkuun saapumiserälle.

        Tuo 22-vuoden ikäraja on sitten hankalampi juttu, sillä edes yhtä korkeakoulututkintoa ei takuulla suorita niin, että inttiin mennessä olis alle 22-v. Tiedän kyllä kavereita, jotka ovat suorittaneet yhden tutkinnon kahdessa vuodessa, toisen sitten yhdessä lisävuodessa eli yhteensä kolmessa vuodessa, mutta kaikki ovat olleet jo vähän vanhempia opintoja aloittaessaan, jolloin motivaatio on kovempi jne.

        Josko sitten Ilmavoimat joustavat siitäkin, tiedä heistä.


      • sivusta seuraaja
        TJ 602 vrk kirjoitti:

        Näin äkkipäätään ajatellen homma saattaa olla niin yksinkertainen, että a) tänä vuonna sopivaa ainesta ei ole hakeutunut pääsykokeiden kautta tai b) valittu aines näyttää sen verran huonolta, että maitojuna häämöttää osalla, jolloin tilaa on.

        Tuo sitaattisi "1. Ilmavoimien Lentoreserviupseerikurssi" jne. ei millään lailla poissulje tämän "Topeliuksen" juttuja, hakea voi ja kurssi alkaa heinäkuun saapumiserälle.

        Tuo 22-vuoden ikäraja on sitten hankalampi juttu, sillä edes yhtä korkeakoulututkintoa ei takuulla suorita niin, että inttiin mennessä olis alle 22-v. Tiedän kyllä kavereita, jotka ovat suorittaneet yhden tutkinnon kahdessa vuodessa, toisen sitten yhdessä lisävuodessa eli yhteensä kolmessa vuodessa, mutta kaikki ovat olleet jo vähän vanhempia opintoja aloittaessaan, jolloin motivaatio on kovempi jne.

        Josko sitten Ilmavoimat joustavat siitäkin, tiedä heistä.

        kyllä minä tiedän pojan, joka on suorittanut yliopissa kandiin asti..sitte lähteny inttiin. en tiiä mitä tällä hetkellä tekee. jatkamassako yliopistossa mutta ikää ainaki on tällä hetkellä tasan kaksyt!

        että onnea vain 1/2007 haaveille. kyllä ne vielä toteutuu..!:)


      • sivusta seuraaja
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        kyllä minä tiedän pojan, joka on suorittanut yliopissa kandiin asti..sitte lähteny inttiin. en tiiä mitä tällä hetkellä tekee. jatkamassako yliopistossa mutta ikää ainaki on tällä hetkellä tasan kaksyt!

        että onnea vain 1/2007 haaveille. kyllä ne vielä toteutuu..!:)

        ei noilta virheiltä näköjään välty.. eli yliopissa=yliopistossa. :)


      • Sävy

        etenee.Olen seurannut mielen kiinnolla keskustelua.Keskustelu lähti käyntiin asiallisesti mutta näkyy niitä selkään puukotajiakin olevan.Semppiä vaan ja anna palaa.


    • Shalom chaver

      Muuta Israeliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      64
      2655
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      342
      2500
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2160
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      67
      1844
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1523
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1503
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe