Buventol + yliannostus

nobody-

Kuinka vaarallista se on? Tietenkin riippuu annostuksesta, niin esimerkiksi, jos on ottanut 10 krt, 50 krt?

35

28789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko vm.58

astmalääkettä??!! Jos kohtaus ei laukea niin oikea osoite on sairaala!

• astma...

Siis eikö buventol ole se hoitava lääke? Sitä kuuluu ottaa sen 1-2 annosta aamuisin ja iltaisin, käsittääkseni se ei ole avaava lääke lainkaan! Bunesonid on avaava muun muassa. ....

• miekuliini
        astma... kirjoitti:

Siis eikö buventol ole se hoitava lääke? Sitä kuuluu ottaa sen 1-2 annosta aamuisin ja iltaisin, käsittääkseni se ei ole avaava lääke lainkaan! Bunesonid on avaava muun muassa. ....

Buventol on avaava lääke..

• vedin
        miekuliini kirjoitti:

paniikkihäiriöön ja ahdistukseen (luulin että minulla on astma) kymmeniä kertoja päivässä eikä mitään ihmeempiä haittoja minulle vielä ainakaan ole tullut..

• voi ottaa
        miekuliini kirjoitti:

huoletta ainakin 10krt päivässä.

• olen kyllä
        voi ottaa kirjoitti:

ohjannut ja niin olen kyllä muidenkin kuullut tekevän, jotta korkeintaan 2annosta x 6/vrk. ja jos jatkuvasti joutuu ottamaan näin tiheesti ni sitte ois asiaa lääkärille, joka vois tarkistaa hoitavan lääkkeen tarpeen lisäyksen esim.

• huh huh
        astma... kirjoitti:

ei taida olla astma kauaa kestänyt kohdallasi..buventolissa löytyy niin hoitava kuin avaavakin aivan kuten suurimmassa osassa kaikkia lääkemerkkejä..

• tieto?
        voi ottaa kirjoitti:

itselleni (10vuotta astmaa sairastanut) on annettu selvät ohjeet ettei avaavaa tule käyttää kun 6tunnin välein,lukuun ottamatta flunssaa ja pahaa ahdistusta jolloin tulisi aina soittaa lääkärille ja varmistaa asia..lääkkeet kuin astman sairastapaukset on kaikki erilaisia..

• eräästä
        tieto? kirjoitti:

itselleni (10vuotta astmaa sairastanut) on annettu selvät ohjeet ettei avaavaa tule käyttää kun 6tunnin välein,lukuun ottamatta flunssaa ja pahaa ahdistusta jolloin tulisi aina soittaa lääkärille ja varmistaa asia..lääkkeet kuin astman sairastapaukset on kaikki erilaisia..

keuhkosairaalasta keuhkopkl:lta. Ja nimenomaan avaavaa otetaan ainoastaan ja vain kun ahdistaa tavallista enemmän esim flunssan yhteydessä.Maximi neljän tunnin välein. Siinä olet oikeassa, että jokainen astma on yksilöllinen, oireilee yksilöllisesti. Siksi jokaisen olisi saatava yskilölliset ohjeet pahenemisvaiheidensa hoidosta omalta hoitavalta lääkäriltä.Ettei tarvitseisi asiaa täältä suomi 24 palstoilta kysellä.

• kyllä Buventol
        huh huh kirjoitti:

ei taida olla astma kauaa kestänyt kohdallasi..buventolissa löytyy niin hoitava kuin avaavakin aivan kuten suurimmassa osassa kaikkia lääkemerkkejä..

on pelkkä lyhytvaikutteinen avaava.

• astmaatikko vm.58
        huh huh kirjoitti:

kuin AVAAVA, ei hoitavaa, sorgen nyt vain...

• aine on
        astmaatikko vm.58 kirjoitti:

salbutamol, kyllähän se suurilla annoksilla, toisilla matalillakin, nostaa sykettä ym.

• voi ottaa
        tieto? kirjoitti:

Ihan lääkäriltä ohje ja ihan erikoislääkäriltä. En minä sitä omasta päästä keksinyt. Siis ventolinesta kysymys 200mg.

• kyllä mitään
        voi ottaa kirjoitti:

Ihan lääkäriltä ohje ja ihan erikoislääkäriltä. En minä sitä omasta päästä keksinyt. Siis ventolinesta kysymys 200mg.

... järkeä ottaa 10 krt/pv. Tuohan on merkki siitä, että hoitava lääke ei ole riittävä.Lisäksi voi hiukka tykytellä ja vapisuttaa.

• enhän nyt tarkoittanut
        kyllä mitään kirjoitti:

... järkeä ottaa 10 krt/pv. Tuohan on merkki siitä, että hoitava lääke ei ole riittävä.Lisäksi voi hiukka tykytellä ja vapisuttaa.

että sitä joka päivä vedetään 10 krt/pvä tai vastaavasti isoja määriä... Mutta hätätapauksessa voi ottaa, jos ei ole lääkäriin pääsy mahdollista HETI! Ikäänkuin ensiavuksi, kultaseni!

• Saahan ottaa
        enhän nyt tarkoittanut kirjoitti:

että sitä joka päivä vedetään 10 krt/pvä tai vastaavasti isoja määriä... Mutta hätätapauksessa voi ottaa, jos ei ole lääkäriin pääsy mahdollista HETI! Ikäänkuin ensiavuksi, kultaseni!

... muttei siitä ole vastaavaa hyötyä :-). Tai no... onhan se tyhjää parempi jos muutakaan ei ole, henkinen ensiapu et jotain on ottanut. Eikö ole tutkittukin, että noista "astmapiipuista" hyvin pieni prosentti menee perille kuitenkin? Prosentimäärää en just tähän hätään tietenkään muista.

• vieläpä
        astmaatikko vm.58 kirjoitti:

kyllä muuten löytyy hoitava ITSE olen jo neljä vuotta käyttänyt buventolin avaavaa sekä hoitavaa..pistäydyppäs apteekissa tai lääkärillä niin saan saman vastauksen

• Buventolia käyttävä
        vieläpä kirjoitti:

kyllä muuten löytyy hoitava ITSE olen jo neljä vuotta käyttänyt buventolin avaavaa sekä hoitavaa..pistäydyppäs apteekissa tai lääkärillä niin saan saman vastauksen

Buventol Easyhaler on avaava, vastaava hoitava on Beclomet Easyhaler. Tokihan hoitavat ja avaavat lääkkeet ovat erinimisiä jo pelkän sekaannuksen välttämiseksi, mutta kun niissä on erinimiset vaikuttavat aineetkin. Yhdistelmälääkkeet ovat sitten erikseen, eikä Buventol ole sellainen.

Mainittakoon vielä, että minulla annostuksena 1-2 annosta 2-4 kertaa päivässä tarvittaessa. Lääkeaineoppia lukeneena voin vielä lisätä sen, ettei lääkkeen vaikutus enää tietyn enimmäisannoksen jälkeen juurikaan suurene, ainoastaan sivuvaikutukset lisääntyvät. Tuskinpa kovin vaarallista on tuota lääkettä vedellä edes sitä 50kertaa, mutta vastaavaa apua siitä ei ehkä ole. Jos kohtaus ei neljän annoksen jälkeen helpota, on otettava yhteyttä ensiapuun sanotaan oppikirjassakin.
        Voihan tietysti olla, että kysyjällä on jokin toinen syy kysellä lääkkeen vaarallisuudesta, mutta enpä rupea sitä tässä arvailemaan.

• katsoi oikein
        vieläpä kirjoitti:

TARKASTI mitä niissä lääkkeissäsi oikein lukee! BUVENTOL-nimellä EI ole kuin AVAAVA LÄÄKE!!!!
        Ja kuten tuossa jo kerrottiinkin, niin EI avaava ja hoitava lääke voi olla samannimisiä koska niiden VAIKUTTAVA lääkeaine on eri!
        Itselläni sama kombinaatio kuin asiaa sinulle valaisella henkilöllä, aiemmin käytin Symbicort:ia jossa oli YHDESSÄ JA SAMASSA NIIN HOITAVA KUIN AVAAVAKIN.
        Ja sivuseikkana, ehkä vähäisenä sellaisena...olen farmaseutti, joten ehkäpä tässä on jo työnkin puolesta tullut tutuksi lääke jos toinenkin.

• kohtauksia?
        Buventolia käyttävä kirjoitti:

Buventol Easyhaler on avaava, vastaava hoitava on Beclomet Easyhaler. Tokihan hoitavat ja avaavat lääkkeet ovat erinimisiä jo pelkän sekaannuksen välttämiseksi, mutta kun niissä on erinimiset vaikuttavat aineetkin. Yhdistelmälääkkeet ovat sitten erikseen, eikä Buventol ole sellainen.

Mainittakoon vielä, että minulla annostuksena 1-2 annosta 2-4 kertaa päivässä tarvittaessa. Lääkeaineoppia lukeneena voin vielä lisätä sen, ettei lääkkeen vaikutus enää tietyn enimmäisannoksen jälkeen juurikaan suurene, ainoastaan sivuvaikutukset lisääntyvät. Tuskinpa kovin vaarallista on tuota lääkettä vedellä edes sitä 50kertaa, mutta vastaavaa apua siitä ei ehkä ole. Jos kohtaus ei neljän annoksen jälkeen helpota, on otettava yhteyttä ensiapuun sanotaan oppikirjassakin.
        Voihan tietysti olla, että kysyjällä on jokin toinen syy kysellä lääkkeen vaarallisuudesta, mutta enpä rupea sitä tässä arvailemaan.

"Jos kohtaus ei neljän annoksen jälkeen helpota,"

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Millaisia teidän astmakohtauksenne ovat? Mulla on sellainen käsitys, että kun astman lääkehoito on kehittynyt paljon, varsinaiset useita päiviä kestävät sairaalahoidot ovat vähentyneet. Ts kertokaapa mitä teille on annettu ensiapuna päivystyksessä kun olette menneet hengenahdistuksen pahenemisen vuoksi sinne. Onko siinä annettu apu riittänyt vai oletteko joutuneet/päässeet ihan osastolle asti.

Toiseksi. Kun astmadg kohdallanne on tehty, saitteko ohjausta astman omahoidosta mielestänne riittävästi?

• tähän mennessä
        Saahan ottaa kirjoitti:

... muttei siitä ole vastaavaa hyötyä :-). Tai no... onhan se tyhjää parempi jos muutakaan ei ole, henkinen ensiapu et jotain on ottanut. Eikö ole tutkittukin, että noista "astmapiipuista" hyvin pieni prosentti menee perille kuitenkin? Prosentimäärää en just tähän hätään tietenkään muista.

auttanut paremmin kuin että ei olisi ottanut. sen todistaa lääkärikin, joka kiittää että osataan edes ottaa lääkettä.

• niinpä niin
        Saahan ottaa kirjoitti:

Turhaanhan se lääkäri kirjoittaa yleensä sen avaavan reseptin.

• auttaneet paremmin?
        tähän mennessä kirjoitti:

auttanut paremmin kuin että ei olisi ottanut. sen todistaa lääkärikin, joka kiittää että osataan edes ottaa lääkettä.

Ahaa... No voihan sen tietenkin niinkin ajatella.

• kuun se
        niinpä niin kirjoitti:

Turhaanhan se lääkäri kirjoittaa yleensä sen avaavan reseptin.

... vaan lukisi siinä resehtissä aina se annosmaximi :-)

• kerran lääkäriltäsi
        kuun se kirjoitti:

... vaan lukisi siinä resehtissä aina se annosmaximi :-)

merkitsemään se annosteluohje piirun tarkkaan! Minimit ja maximit, niin eiköhän se siitä aukene sullekin! Jeps!

• tosijaanki
        kerran lääkäriltäsi kirjoitti:

merkitsemään se annosteluohje piirun tarkkaan! Minimit ja maximit, niin eiköhän se siitä aukene sullekin! Jeps!

pyyän. Kiitos neuvosta.

• Buventolin käyttäjä
        voi ottaa kirjoitti:

Annostus on yleensä 1-2su x 1-4 päivässä ja voi ottaa tarpeen mukaan jopa 4h välein sen 2 suihketta mikä tekee annostuksen 1-2su x 1-6 päivässä. Muuten tulee yliannostus. hei haloo, mikä amatööri siellä asiaa selittää????

• viitsi

astmalääke on lääke siinä missä muutkin..liiallinen annostus buventolia voi aihettaa sydämen tykytystä,tiheälyöntisyyttä jne..mistähän olet piippusi saanut kun et ilmeisesti omista pakkauksessa tulevaa lääkeselostetta???

• sydän lyö

tiheästi ihan joka kerta avaavasta vaikka ottaisin sitä yhden annoksen, sydämen tykytystä, tiheälyöntisyyttä jne. Mitä siitä? Ei lääkärini ainakaan sanonut että helvetissä ota sitä, tukehdu mieluummin... Oireita tulee jos on tullakseen ihan pienistäkin annoksista eikä se ole hengenvaaraksi, mutta jos jätät ottamatta niin on...

• oikeinkirjoitus
        sydän lyö kirjoitti:

tiheästi ihan joka kerta avaavasta vaikka ottaisin sitä yhden annoksen, sydämen tykytystä, tiheälyöntisyyttä jne. Mitä siitä? Ei lääkärini ainakaan sanonut että helvetissä ota sitä, tukehdu mieluummin... Oireita tulee jos on tullakseen ihan pienistäkin annoksista eikä se ole hengenvaaraksi, mutta jos jätät ottamatta niin on...

niin...Ei lääkärini ainakaan sanonut että helvetissä ÄLÄ ota sitä, tukehdu mieluummin...
        näin sen piti mennä oikein tuon lauseen...

• hengenahdistus
        oikeinkirjoitus kirjoitti:

niin...Ei lääkärini ainakaan sanonut että helvetissä ÄLÄ ota sitä, tukehdu mieluummin...
        näin sen piti mennä oikein tuon lauseen...

on niin kriittinen, että olet tukehtumassa, hakeudu mieluummin päivystykseen tehokkaamman hoidon saamiseksi. Yksi Ventoline ei taida sinua kovin silloin helpottaa. Yksinkertaisesti siitä syystä, ettei lääke men perille, jos hengitys on kovin tiukilla. Onneksi ja kiitos nykyisen tehokkaan hoitavan lääkityksen varsinaiset astmastatukset ovat harvinaisia.

• ajatellut
        hengenahdistus kirjoitti:

on niin kriittinen, että olet tukehtumassa, hakeudu mieluummin päivystykseen tehokkaamman hoidon saamiseksi. Yksi Ventoline ei taida sinua kovin silloin helpottaa. Yksinkertaisesti siitä syystä, ettei lääke men perille, jos hengitys on kovin tiukilla. Onneksi ja kiitos nykyisen tehokkaan hoitavan lääkityksen varsinaiset astmastatukset ovat harvinaisia.

kuinka kauan ambulanssin saapuminen kestää tai ensiavun yleensä? Ehtii siinä jo tukehtua se TIETÄVÄINENkin ja omahyväinen potilas,jos ei avaavia ota, vaikka lääke on siihen tarkoitukseen.

• tilanteessa ottaa...
        ajatellut kirjoitti:

kuinka kauan ambulanssin saapuminen kestää tai ensiavun yleensä? Ehtii siinä jo tukehtua se TIETÄVÄINENkin ja omahyväinen potilas,jos ei avaavia ota, vaikka lääke on siihen tarkoitukseen.

Oon joskus aatellu sitäki, ihan vahingossa juolahtanu mieleen. Onhan se hyvä et on jotain kättä pitempää kotona. Usein yleensä heillä, joilla astmakohtaukset on kovin pahoja ja äkillisiä, on jottain muutakin "kättä pidempää" mitä ottaa sitä hoitoon pääsyä odotellessa. Eikö kuitenkin sellaiset oikein pahat ja vaikeasti hoidettavat astmakohtaukset ole aika harvinaisia nykyisin?

• astmko(ko)
        tilanteessa ottaa... kirjoitti:

Oon joskus aatellu sitäki, ihan vahingossa juolahtanu mieleen. Onhan se hyvä et on jotain kättä pitempää kotona. Usein yleensä heillä, joilla astmakohtaukset on kovin pahoja ja äkillisiä, on jottain muutakin "kättä pidempää" mitä ottaa sitä hoitoon pääsyä odotellessa. Eikö kuitenkin sellaiset oikein pahat ja vaikeasti hoidettavat astmakohtaukset ole aika harvinaisia nykyisin?

On avaaava lääke,joka minulla on käytössä astman hoitoon. Eli sitä otetaan kun on vaikea hengittää ja vain tarpeen mukaan.

Minulla on myös käytössä Pulmicort ja se on hoitava lääke,jota otetaan lääkärin ohjeen mukaan siitä riippumatta onko oireita vai ei!

• Anonyymi

Buventolista, eli avaavasta lääkkeestä, itselleni tuli aivan hirvittävät sydänoireet, rytmihäiriöt. Siitä sitten paniikkikohtauksia, jopa keskellä yötä, kunnes tajusin itse, että buventol aiheuttaa ne sydänoireet. Annostus mulla 1-2ann 1-6 x pv.
      Ventolinessa sama lääkeaine, mutta on eri valmiste, enkä siitä ole vastaavia oireita koskaan saanut.
      Vaihdettiin Buventoliin ainoastaan hinnan takia, kun ottivat Ventolinesta Kela-korvauksen pois.
      Nyt kun tarkistin Lääkehaku.fi, on Ventolinen hintaa reilusti laskettu.
      Toisaalta, mulle jo määrättiin em. avaavien tilalle kokonaan toinen lääkeaine, valmiste. Atrovent Eco. Sitä siis kokeilen seuraavaksi. Reilusti kalliimpi, eikä Kela-korvausta, mutta pumppuoireita en vapaaehtoisesti ota.

Hoitava/avaava -yhdistelmänä Seretide 50/500. On kokeiltu muitakin, mutta aina palattu Seretideen, enkä ole sitä enää suostunut vaihtamaan.

Ilmeisen monia asiantuntijoita ja lääke-eksperttejä tässäkin ketjussa esiintyy.... Toivottavasti jokainen kuitenkin tajuaa, että kaikki lääkehoidot ja niiden vaikutukset ovat yksilöllisiä, eikä mitään näillä sivuilla esiintyvistä "lääkemääräyksistä" pitäisi kokeilla ilman lääkärin ohjeistusta.
      Lääkkeistä ja niiden vaikutuksista saa hyvät tiedot myös apteekista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      627
      8297
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      350
      3199
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      418
      2242
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1347
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1323
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1255
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1181
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      93
      1113
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1075
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      46
      933
    Aihe