Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Grand Cherokeeko vetoautoksi?

Neidolle neuvoja

Suunnitelmissa on hankkia maasturi, jolla voisi turvallisesti vetää 2700kg painoista hevoskoppia Itä-Suomen mäkisillä teillä, luonnollisesti myös muuta ajoa tulee vetohommien lisäksi. Kilometrejä tulee sen verran paljon, että diesel on ainut järkevä vaihtoehto. Ikäluokka autolle on 2000-2004 ja merkkejä, joihin budjetti riittää ovat GC:n lisäksi Mitsun Pajero sekä Kian Sorento. Tiedän tuossa joukossa olevan pari oikeaa maasturia sekä citymaasturin, mutta haluan antaa myös Sorennolle mahdollisuuden.

Nyt kaipailisinkin totuudenmukaisia mielipiteitä Grand Cherokeesta. Minkälaiset huoltovälit autossa on, entä ovatko varaosat kalliita ja miten huolto noin yleensäkin pelaa? Minkälainen kulutus GC:ssa on? Tehoja autosta varmaan löytyy riittävästi hevoskopin vetoon? Ilmeisesti 2001/2002 tapahtui autossa jotain muutoksia, kori ja moottori taisi muuttua, ehkä jotain muutakin? Minkälainen auto GC muuten on? Kaikki muukin info on tervetullutta ja auttaa tekemään oikean valinnan!

9

3650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan ok

      Itsellä on Grand Cherokee vm.2001 3,1 TD koneella. mallit 99-01 olivat tällä koneella, joka on Italialaisen VM-dieselin valmistama. 2001 syksyllä alettiin käyttää mersun 2,7 commonrail dieseliä, jossa tehoa & vääntöä on enemmän (ja myös hintaa).
      3.1 TD koneessa tehoa 140 hv ja vääntöä n. 380 nm. 2,7 tehoa 163 hv ja n.400 nm vääntöä. Vanhempi kone vetää kokemukseni mukaan oikeastaan mitä vain (vetokyky 3500 kg). Isoin ero taitaa olla kulutuksessa; 3.1 on janoisempi. Ilmoitettu keskikulutus 11,7/100 km, Itselläni kulutus on ollut reilut kymppi satasella. Ajoltaan auto on normaali jenkki; eli ei niin jämäkkä kuin saksalaiset, mutta metsäänhän tämä malli on alunperin tehty.

    • ihan ok

      Huoltoväli 10000 km. huollot toki kalliimpia kuin normiautossa-> vaihdettavia öljyjä enemmän jne. Osat eivät ole ihan halpoja, eikä niitä joka paikasta saa. Autokeskuksen ohella Jamant Oy hyvä paikka varaosia ostella.

      • voisin lisätä

        oma 3.1 td oli janoinen, mutta kulki melkein paremmin kun oli painoa perässä. Norm takavetoinen ja kun takapää lyö tyhjää ,etupää tulee mukaan = quadra drive


    • Mulla vanha Cherokee n.s. tappikuutonen 4.0 koneella. Katsastusmies antanut tiedoksi, sillä ei saa vetää kuin korkeintaan 2500kg painoista vaunua!

      • 4 L

        Otteessa lukee 3300 kg kutosella. Onkohan koukun katsastusajankohdalla ollut vaikutusta?


    • -Mess-

      Lue tuolta jotain kommenttia http://keskustelu.suomi24.fi/node/8848426 mutta asiaan:
      3.1 99-2002 olevaa dieseliä en suosittele on vika/vuoto altis ja kuluttaa enemmän. 2.7 mersun moottorilla oleva on riittävän hyvä ja painavan auton moottoriksi vähäruokainen.

      Huolto on kallista, jos sen merkkiliikkeessä teettää. Huollossa vaihdettavat öljyt on normiautoon verrattuna kallista lystiä taka- ja etuperät moparin omalla öljyllä ja kitkalisäaineella ~40€ l ja sitä menee n 3l kitka-aine 15€/perä päälle. Noh se on 30 000 km välein. Pataan vaihdetaan useammin.

      Jos käyt kokeilemassa GC:tä, niin aja sillä motarilla tovi ja kokeile sen päälle ajaa kahdeksikkoa... jos kuuluu rumaa ääntä, niin se on merkki öljynvaihdoista säästöstä, joka rikkoo lukkokytkimiä. eli tarkoittaa kuluja.
      Varaosia saa suomesta merkkiin erikoistuneilta korjaajilta: Jamant ja osaliikeistä, jotka on ameriikan autoihin myyviä puljuja. Moottorin ja vaihteiston osat löytyy Mersun varaosaliikkeistä.
      Itse olen ollut omaan GC:ni enemmän, kuin tyytyväinen, mutta varmaan niitä negatiivisia mielipiteitäkin löytynee.

      • Jenkki,

        Olen vedellyt 2400kg venepakeettia enempikin 2005 GC:llä (V8 bensa) ja on se aika luikertelua ilman kunnollisia uusia iskareita. Alusta on vaan vetelä kuin mato. Tuo mainitsemasi Mitsu on jo valtavasti parempi. Kiaa en ole kokeillut vedossa, mutta ihan pelkällä ajelulla se vaikuttaa paisutetulta Datsun 100A:lta. En laittaisi sen perään mitään jos henki on kallis.


      • Heppätäti
        Jenkki, kirjoitti:

        Olen vedellyt 2400kg venepakeettia enempikin 2005 GC:llä (V8 bensa) ja on se aika luikertelua ilman kunnollisia uusia iskareita. Alusta on vaan vetelä kuin mato. Tuo mainitsemasi Mitsu on jo valtavasti parempi. Kiaa en ole kokeillut vedossa, mutta ihan pelkällä ajelulla se vaikuttaa paisutetulta Datsun 100A:lta. En laittaisi sen perään mitään jos henki on kallis.

        Minulla on heppojen vetoautona vanha V8 GC, josta olen pitänyt kuin hullu puurosta. Tätä ennen oli Pajero, joka sekin oli hyvä vehje, mutta arvostan näissä hommissa enemmän tuota GC:tä. Menee missä vaan ja miten päin vaan, ihan sama mitä laittaa perään ei hyydy. Vie niin maan prkleesti bensaa, mutta vetohommissa ohittamaton. Jatkossa pitäydyn samassa merkissä, mutta uudemmassa mallissa dieselkoneella. Normi ajot ajan diesel Patriotilla ja vetovehkeenä käytän GC:tä. Tuolla Patriotilla ei saa vettä kuin 1425kg;=(


      • Pitkä köysi
        Heppätäti kirjoitti:

        Minulla on heppojen vetoautona vanha V8 GC, josta olen pitänyt kuin hullu puurosta. Tätä ennen oli Pajero, joka sekin oli hyvä vehje, mutta arvostan näissä hommissa enemmän tuota GC:tä. Menee missä vaan ja miten päin vaan, ihan sama mitä laittaa perään ei hyydy. Vie niin maan prkleesti bensaa, mutta vetohommissa ohittamaton. Jatkossa pitäydyn samassa merkissä, mutta uudemmassa mallissa dieselkoneella. Normi ajot ajan diesel Patriotilla ja vetovehkeenä käytän GC:tä. Tuolla Patriotilla ei saa vettä kuin 1425kg;=(

        Tällä vetää vaikka Ahvenanhaminan Ruotsin puolelle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe