Carl Hiaasen

muistaakseni

Tässä muutama vuosi sitte otin kirjaston hyllystä käteeni Carl Hiaasenin kirjan Strip Tease. Kirja oli älyttömän paksu mutta todella mukaansatempaava ja hauska. Samaan menoon luin myös Myyräntyötä, Koirankuria, Pintaviiltoja, Vihreä kuolema ja Onnen koukussa. Oikeesti, en oo koskaan nauranu niin paljon ku näitä lukiessa. Juonet on aivan päättömiä mutta kuitenki mahdollisia. Ja kaikki ne sivuhenkilöt kirjossa. Varsinkin Onnen koukussa-kirjan sivuhahmot olivat loistavia. Mutta asiaan, Hiaasenin kirjoja ei tiettävästi ole suomennettu enempää, joten onko kellään tietoa millasia ne suomentamattomat kirjat on? Ja oliskohan se englanti niissä sellasta että pärjaa peruskoulun englannilla? Tai sitten jos joku tietää kirjailijoita, joiden tyyli vastaa Hiaasenin tyyliä. Suosittelen!!

4

951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on joitakin - "Double Whammy" kalastuksesta, ja "Stormy Weather" siitä, mitä kaikkea tapahtuu, kun pyörremyrsky iskee Floridaan.

Minusta Hiaasenit ovat huomattavasti parempia alkukielellä - monet heitot ja sanaleikit vain eivät käänny. En osa sanoa, miten luettavia ne ovat peruskoulun englannilla. Minä lähdin aikoinani liikkeelle lukion englannilla, ja kesti jonkin aikaa ennen kuin sain kirjasta irti muuta kuin juonen. Kannattaa kuitenkin yrittää. Minulle annettiin ohjeeksi: käytä sanakirjaa korkeintaan kaksi kertaa sivua kohden. Jonkin ajan kuluttua huomasin lukevani englantia englanniksi (siis käyttämättä sitä mielessäni suomennoksen kautta), ja silloin siitä tuli hauskaa.

• bongattu

Näin joskus Kirjatorilla Hiaasenin kirjan "Huhuu". Siinä oli joku pöllö kannessa. Tyhmä en ostanut, ja nyt en löydä sitä mistään. Oli muistaakseni suomenkielinen. Hiaasenit on kyllä huippuja!

• Topos

Mä luin sen yhen kyl, valitettavásti suomeksi, mutt, juoni oli liian arvattava. Musta tylsää ja kieli ei toiminut, tosin voi johtua käänöksetä, sillä tarinan idea oli periaateessa hyvä (koirankuria9).

• Johnny Rocker

Saa nauraa ja jännittää samaan aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4368
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      148
      3139
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2458
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      48
      2370
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2025
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1606
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1602
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      153
      1445
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe