Carl Hiaasen

muistaakseni

Tässä muutama vuosi sitte otin kirjaston hyllystä käteeni Carl Hiaasenin kirjan Strip Tease. Kirja oli älyttömän paksu mutta todella mukaansatempaava ja hauska. Samaan menoon luin myös Myyräntyötä, Koirankuria, Pintaviiltoja, Vihreä kuolema ja Onnen koukussa. Oikeesti, en oo koskaan nauranu niin paljon ku näitä lukiessa. Juonet on aivan päättömiä mutta kuitenki mahdollisia. Ja kaikki ne sivuhenkilöt kirjossa. Varsinkin Onnen koukussa-kirjan sivuhahmot olivat loistavia. Mutta asiaan, Hiaasenin kirjoja ei tiettävästi ole suomennettu enempää, joten onko kellään tietoa millasia ne suomentamattomat kirjat on? Ja oliskohan se englanti niissä sellasta että pärjaa peruskoulun englannilla? Tai sitten jos joku tietää kirjailijoita, joiden tyyli vastaa Hiaasenin tyyliä. Suosittelen!!

4

944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on joitakin - "Double Whammy" kalastuksesta, ja "Stormy Weather" siitä, mitä kaikkea tapahtuu, kun pyörremyrsky iskee Floridaan.

Minusta Hiaasenit ovat huomattavasti parempia alkukielellä - monet heitot ja sanaleikit vain eivät käänny. En osa sanoa, miten luettavia ne ovat peruskoulun englannilla. Minä lähdin aikoinani liikkeelle lukion englannilla, ja kesti jonkin aikaa ennen kuin sain kirjasta irti muuta kuin juonen. Kannattaa kuitenkin yrittää. Minulle annettiin ohjeeksi: käytä sanakirjaa korkeintaan kaksi kertaa sivua kohden. Jonkin ajan kuluttua huomasin lukevani englantia englanniksi (siis käyttämättä sitä mielessäni suomennoksen kautta), ja silloin siitä tuli hauskaa.

• bongattu

Näin joskus Kirjatorilla Hiaasenin kirjan "Huhuu". Siinä oli joku pöllö kannessa. Tyhmä en ostanut, ja nyt en löydä sitä mistään. Oli muistaakseni suomenkielinen. Hiaasenit on kyllä huippuja!

• Topos

Mä luin sen yhen kyl, valitettavásti suomeksi, mutt, juoni oli liian arvattava. Musta tylsää ja kieli ei toiminut, tosin voi johtua käänöksetä, sillä tarinan idea oli periaateessa hyvä (koirankuria9).

• Johnny Rocker

Saa nauraa ja jännittää samaan aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      73
      1604
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      115
      1047
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      52
      882
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      831
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      776
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      760
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      73
      740
    8. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      737
    9. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      27
      733
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      42
      716
    Aihe