Tutkinto aikuiskoulutuskeskuksesta

meideni

Olen tässä ajatellut että jos hankkisi ajoneuvoyhdistelmäkuljettan ammattitutkinnon aikuiskoulutuskeskuksesta. E-kortin sain intistä mutta rahtihommista en tiedä mitään ja esim. peruutusharjoittelua kaipaisin.

Onko tuosta tutkinnosta hyötyä töihin haussa?

Saako siellä suoritettavasta työharjoittelusta palkkaa?

48

11042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikuiskoulutusta

      Työharjoittelusta ei koskaan makseta palkkaa,
      ei itseasiassa ilmeisesti saa maksaa vaikka
      haluaisi.

      No ei siitä tutkinnosta ole mitään hyötyä,
      jos kortti taskussa on.Kyllä peruutuskin
      on varmaan paremmalla pohjalla armeijapohjalta.

      TTS:n kouluttamat kuskit saavat mun puolesta
      ainakin hakea työnsä muualta, vastaavia
      kommentteja olen kuullut aika paljon. Pilaavat
      hyvänkin kuskin alun ja saavat puolessa vuodessa
      tartutettua mieheen kuin mieheen sellaisen
      asennevamman, ettei sitä nyhdä irti millään.

      • meideni

        minkälaisen asennevamman?


      • on_eri__

        kurssi keskuksissa on luvattoman suuria tasoeroja koulutuksessa. ainakin kouvolan akk:n voi unohtaa. Paras on kait jalasjärven akk.


      • kloppii

        Asennevamma on varmaan se että kuskit osaa pyytää oikeeta palkkaa ja ajavat viel rajoitusten mukaan. Sekös puuhelmi...kenkäpoikia vituttaa.


    • rekkaeetu

      Ensinnäkin, on paljon isäntiä jotka eivät palkkaa kuskia armeijakortilla. Armeijan ajot on lyhyillä ja kevyillä yhdistelmillä pyörittelyä. Kuljetusliikkeissä ajetaan ihan oikeilla rekoilla ihan oikean kuorman kanssa, täysperäyhdistelmät painavat sen 60 tonnia ja puolikkaat 42/48 tonnia, vasikan kanssa jopa 60 tonnia. Armeijan yhdistelmillä ei vissiin koskaan nouse kokonaispaino edes yli 20 tonnin.
      TTS:n koulutuksessa käytettävä kalusto on monipuolista ja siellä ajetaan myös kunnon kuormilla ja pitkillä 25,25 m moduuli yhdistelmillä.
      Koulutuksessa käydään läpi kaikki kuljetustavat, esim. säiliö, kappale, maansiirto, tienhoito, jalkalava ja vaihtolava, erikoiskuljetukset lavetilla ym. Oppilaat mm. ajavat itse 30 tonniset kaivinkoneet lavetille ja sieltä alas, maansiirtokuljetuksissa kasettikuormat tehdään itse pyöräkuormaajalla ja kaivinkoneella, myös dumpperilla ajellaan ja hiiabilla nostellaan. Modulilla saatetaan hakea vaikka olvilta täysi kaljakuorma keravalle, tai teräskuormia starkille ym.
      Lisäksi koulutuksessa käydään läpi ajoneuvotekniikkaa monipuolisesti koulun omalla korjaamolla, oikeastaan on vain omasta aktiivisuudesta kiinni kuinka paljon opit asioita siellä. Saat myös kappaletavara ja säiliö ADR-luvat, ensiapu 1 ja 2, trukkikortin ym hyödyllistä. Kuljetusalan lainsäädäntö ja asetukset ja ajo/lepoaika laki tulee tutuksi myös joten ymmärrät akselipainoista ja ajopiirturin käytöstä sekä kuormien sidonnasta enemmän kuin keskiverto kuljettaja. Kaikki opettajat ovat entisiä ammattikuskeja ja siitä on todellakin hyötyä koulutuksen aikana.
      Työssäoppimisjakso on koulutuksen lopussa, kestää 8 viikkoa. Työssäoppimisen aikana oppilas on koulun kirjoilla ja esim. vahingot korvataan koulun vakuutuksista. Jos saat vaikka liiton koulutustukea koulun aikana niin se sama tuki juoksee myös työssäoppimisjakson aikana joten ilmaiseksi et siellä touhua.
      Jos suoritat kaikki näyttökokeet niin yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto vastaa toisen asteen koulutusta, aivan kuin olisit käynyt ammattikoulun tai lukion joten sen myötä aukeaa ovi jatko-opintoihin jos kyllästyt ajohommiin.
      Koulu avustaa oppilasta työssäoppimispaikan löytämisessä mutta tarkoitus on että oppilaat etsivät itse harjoittelupaikan. Hyvin hoidettu harjoittelu avaa poikkeuksetta tien työelämään sillä isännät palkkaavat mielellään kyvykkäät oppilaat. Toki aina on joukossa niitäkin jotka eivät työllisty mutta silloin on yleensä kyseessä alalle soveltumaton oppilas joka tajuaa asian itsekin huonosti sujuneen työssäoppimisjakson jälkeen. Tänä päivänä on esim. säiliöpuolella huutava tarve kuljettajista ja useat isännät soittelevat opettajille ja kyselevät oppilaita työssäoppimisjaksolle ja sitä kautta kuljettajiksi.
      Koulutusta arvostetaan, se on varma. Ne jotka eniten haukkuvat "kurssikeskuspelle"-kuljettajiksi ovat yleensä niitä täysin kouluttamattomia kuljettajia jotka ovat tulleet alalle ties miten. Oisko se sitten kateutta..?

      • ----------

        Niin ja ne ketkä ajelee ilmaiseksi työharjoittelu ajan kun pakko on, niin pomot ottaa mielellään töihin kun luulee että ei tuolle paljoa tarvitse maksaa..


      • Zoupe

        Kyllä ne isännät palkkaa inttikortillakin,jos kuski osaa asiansa ei tarvi mitään kurssikeskuksia!Ainoa juttu miks ne perää kurssilaisii on se että se helvetin ammatillinenlupa tulee pakolliseks...intti opettaa enemmän ku kurssikeskukset jos vaan itellä on mielenkiintoa...Ei kursseilla ajamaan opi,maantiellä se tapahtuu...Pohjaa kuskintyölle saa pelkästään mukana olemisesta...Tää ainaki on mun mielipide...


      • 60tonnia
        Zoupe kirjoitti:

        Kyllä ne isännät palkkaa inttikortillakin,jos kuski osaa asiansa ei tarvi mitään kurssikeskuksia!Ainoa juttu miks ne perää kurssilaisii on se että se helvetin ammatillinenlupa tulee pakolliseks...intti opettaa enemmän ku kurssikeskukset jos vaan itellä on mielenkiintoa...Ei kursseilla ajamaan opi,maantiellä se tapahtuu...Pohjaa kuskintyölle saa pelkästään mukana olemisesta...Tää ainaki on mun mielipide...

        Ei sillä intin ajolla mitään virkaa oo siviilielämän kanssa. Mopoja ne vehkeet siellä on. täyttä leikkimistä!!


      • amiksessa ja intissä kuski
        Zoupe kirjoitti:

        Kyllä ne isännät palkkaa inttikortillakin,jos kuski osaa asiansa ei tarvi mitään kurssikeskuksia!Ainoa juttu miks ne perää kurssilaisii on se että se helvetin ammatillinenlupa tulee pakolliseks...intti opettaa enemmän ku kurssikeskukset jos vaan itellä on mielenkiintoa...Ei kursseilla ajamaan opi,maantiellä se tapahtuu...Pohjaa kuskintyölle saa pelkästään mukana olemisesta...Tää ainaki on mun mielipide...

        Intin kortilla ei ole todellisen työn kanssa mitään tekemistä. Intissä opettavat heput jotka eivät ole ikinä töitä tehneet ja toiset jopa sen kehtaavat myöntää. Hirvitti oikein kun meidänkin kuskiporukkaa mietti että ei vittu noihan saa oikeasti ajaa kärryn kanssa maantiellä. Eikä meinannu nuppikan pysyä lapasessa


      • tpjakari
        Zoupe kirjoitti:

        Kyllä ne isännät palkkaa inttikortillakin,jos kuski osaa asiansa ei tarvi mitään kurssikeskuksia!Ainoa juttu miks ne perää kurssilaisii on se että se helvetin ammatillinenlupa tulee pakolliseks...intti opettaa enemmän ku kurssikeskukset jos vaan itellä on mielenkiintoa...Ei kursseilla ajamaan opi,maantiellä se tapahtuu...Pohjaa kuskintyölle saa pelkästään mukana olemisesta...Tää ainaki on mun mielipide...

        "Ei kursseilla ajamaan opi,maantiellä se tapahtuu"

        Kyllä kaikki ajamaan oppii, se on vain pieni osa tätä työtä. Ei varmasti kurssien käymisestä mitään haittaa ainakaan ole.


      • oikeassa...

        Hieno kirjoitus rekkaeetulta.

        Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan ammattitutkintoon valmistava koulutus ja suoritetut ammatilliset näytöt ovat hyvä tie ammattilaiseksi kuljetusalalle.

        Koulutus kannattaa aina. Kurssilta saa sellaista tietoa, jonka muuten joutuu hankkimaan kantapään kautta. Henkilö, joka halveksii koulutusta ei ole vielä oivaltanut sitä, että vaikka koulutus ei ole ainoa autuaaksi tekevä asia ammatin oppimisessa niin koulutuksesta harvemmin on yhtä paljon haittaa kuin kouluttamattomuudesta.

        Sen verran korjaan tuota tekstiäsi, että ammattitutkinto ei ole sama kuin ammatillinen perustutkinto. Ammattitutkinto antaa tietyissä tapauksissa jatko-opintokelpoisuuden samalle alalle erikoisammattitutkintoon tai ammattikorkeaan, mutta jos on peruskoulun jälkeen suorittanut ammattitutkinnon niin se ei anna laaja-alaista jatko-opintokelpoisuutta, jos on takana pelkkä peruskoulu.

        Hyviä kuskeja tarvitaan aina ja ammatit muuttuvat, joten menkää koulutukseen ja vaatikaa työnantajaltakin täydennyskoulutusta.


      • Rivendell

        Itse kävin Kouvolan AKK:n rekkakurssin eikä siellä todellakaan ollut mitään tuollaista =O Ajettiin tyhjillä autoilla, säiliöauto nähtiin ulkopuolelta kerran kun Pukkilan poika toi sen näytille. Vaihtolavan vaihdoin peräti 2 kertaa ja jalkalavan kerran. Hiab oli yhdessä autossa, mutta sekin rikki.

        No joo, kerran oli kuormaa kyydissä, sekin muiden lastaama kuorma. Opetus oli minusta todella ala-arvoista ja tutkinnon suorittaminen jäi, kun mitään infoa ei asiasta etukäteen saanut.

        Teoriapuoli on hallussa, mutta käytännön hommat jäi todella vähälle. Ajoneuvotekniikka kiinnosti, mutta edes rengasta en oppinut vaihtamaan, vaan ne hommat ohjattiin miespuolisille kurssilaisille.

        En suosittele ainakaan tota Kouvolan mestaa kenellekään.


      • ilman kuormaa
        Rivendell kirjoitti:

        Itse kävin Kouvolan AKK:n rekkakurssin eikä siellä todellakaan ollut mitään tuollaista =O Ajettiin tyhjillä autoilla, säiliöauto nähtiin ulkopuolelta kerran kun Pukkilan poika toi sen näytille. Vaihtolavan vaihdoin peräti 2 kertaa ja jalkalavan kerran. Hiab oli yhdessä autossa, mutta sekin rikki.

        No joo, kerran oli kuormaa kyydissä, sekin muiden lastaama kuorma. Opetus oli minusta todella ala-arvoista ja tutkinnon suorittaminen jäi, kun mitään infoa ei asiasta etukäteen saanut.

        Teoriapuoli on hallussa, mutta käytännön hommat jäi todella vähälle. Ajoneuvotekniikka kiinnosti, mutta edes rengasta en oppinut vaihtamaan, vaan ne hommat ohjattiin miespuolisille kurssilaisille.

        En suosittele ainakaan tota Kouvolan mestaa kenellekään.

        No eihän se sitten ihme oo että armeijan koulutusta moititaan, kun toi Kouvolan AKK:han vastaa ainakin Karjalan Prikaatin (Vekaranjärvi) kuljettajakoulutuksesta.


      • Asioista.
        oikeassa... kirjoitti:

        Hieno kirjoitus rekkaeetulta.

        Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan ammattitutkintoon valmistava koulutus ja suoritetut ammatilliset näytöt ovat hyvä tie ammattilaiseksi kuljetusalalle.

        Koulutus kannattaa aina. Kurssilta saa sellaista tietoa, jonka muuten joutuu hankkimaan kantapään kautta. Henkilö, joka halveksii koulutusta ei ole vielä oivaltanut sitä, että vaikka koulutus ei ole ainoa autuaaksi tekevä asia ammatin oppimisessa niin koulutuksesta harvemmin on yhtä paljon haittaa kuin kouluttamattomuudesta.

        Sen verran korjaan tuota tekstiäsi, että ammattitutkinto ei ole sama kuin ammatillinen perustutkinto. Ammattitutkinto antaa tietyissä tapauksissa jatko-opintokelpoisuuden samalle alalle erikoisammattitutkintoon tai ammattikorkeaan, mutta jos on peruskoulun jälkeen suorittanut ammattitutkinnon niin se ei anna laaja-alaista jatko-opintokelpoisuutta, jos on takana pelkkä peruskoulu.

        Hyviä kuskeja tarvitaan aina ja ammatit muuttuvat, joten menkää koulutukseen ja vaatikaa työnantajaltakin täydennyskoulutusta.

        Yhdistelmäjoneuvonkuljettajan ammattitutkinto todellakin vastaa toisen asteen koulutusta haettaessa jatkokoulutukseen. Älä nyt sekoita johonkin vartijan ammattitutkintoon jossa riittää kun osaa kirjoittaa nimensä. Vartijoilla on sitten myös noita turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkintoja mutta ne on jo ihan eri asia. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajille ei ole erikoisammattitutkintoa.


      • Kiitos vastauksesta!
        Mä jo pelästyin, että noinko akk:t olis huonoja!
        Kyllä noi armeijakorttilaiset tuntuu mollaavan nooita koulussa oppinsa saaneita mennen tullen!
        Tossa oon itekkin katellu oppipaikkaa (rajamäki), hakuaika olis taas käsillä........kun tonne armeijaakaan ei naisia vuonna 1ja 2 päästetty :)


      • Opo vastaa
        Asioista. kirjoitti:

        Yhdistelmäjoneuvonkuljettajan ammattitutkinto todellakin vastaa toisen asteen koulutusta haettaessa jatkokoulutukseen. Älä nyt sekoita johonkin vartijan ammattitutkintoon jossa riittää kun osaa kirjoittaa nimensä. Vartijoilla on sitten myös noita turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkintoja mutta ne on jo ihan eri asia. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajille ei ole erikoisammattitutkintoa.

        Perustutkinto = yleinen jatko-opintokelpoisuus
        Ammattitutkinto = rajoitettu jatko-opintokelpoisuus

        Mikään ammattitutkinto ei vastaa perustutkintoa ja mikään perustutkinto ei vastaa ammattitutkintoa. Niiden tavoitteet ja arvioimiskriteerit ovat samat.

        Vartijan tutkinto on eri kuin vartijan ammattitutkinto.

        Jos henkilö on käynyt peruskoulun ja sen jälkeen suorittanut yhdistelmäajoneuvonkuljettajan tai jonkun muun ammattitutkinnon, niin se ammattitutkinto ei anna yleistä jatko-opintokelpoisuutta. Eli ammattitutkinnon suorittanut ei voi hakea yliopistoon eikä ammattikorkeakouluun opiskelemaan kuin poikkeustapauksissa. Esimerkiksi joihinkin AMK:n logistiikan tutkintoa tms suorittamaan.

        Jos taas tällaisella ammattitutkinnon suorittajalla on takanaan lukio tai jokin ammatillinen perustutkinto niin se oikeuttaa jatkokoulutukseen.

        Vartijan ammattitutkinto ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkintotutkinto ovat molemmat ammattitutkintoja siis ihan yhtä korkeita tutkintoja ainakin opetushallituksen mukaan.

        Turvallisuusvalvoja on perustutkinto sitäpaitsi, kolmivuotinen 120 ov.

        Jos taas suorittaa logistiikan perustutkinnon näyttötutkintona niin se taas antaa jatko-opintokelpoisuuden.

        Kuljetusalallekin on ajojärjestelijän erikoisammattitutkinto. http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,17627,1562

        Joka tapauksessa: koulutus kannattaa aina!


      • Opo vastaa
        Opo vastaa kirjoitti:

        Perustutkinto = yleinen jatko-opintokelpoisuus
        Ammattitutkinto = rajoitettu jatko-opintokelpoisuus

        Mikään ammattitutkinto ei vastaa perustutkintoa ja mikään perustutkinto ei vastaa ammattitutkintoa. Niiden tavoitteet ja arvioimiskriteerit ovat samat.

        Vartijan tutkinto on eri kuin vartijan ammattitutkinto.

        Jos henkilö on käynyt peruskoulun ja sen jälkeen suorittanut yhdistelmäajoneuvonkuljettajan tai jonkun muun ammattitutkinnon, niin se ammattitutkinto ei anna yleistä jatko-opintokelpoisuutta. Eli ammattitutkinnon suorittanut ei voi hakea yliopistoon eikä ammattikorkeakouluun opiskelemaan kuin poikkeustapauksissa. Esimerkiksi joihinkin AMK:n logistiikan tutkintoa tms suorittamaan.

        Jos taas tällaisella ammattitutkinnon suorittajalla on takanaan lukio tai jokin ammatillinen perustutkinto niin se oikeuttaa jatkokoulutukseen.

        Vartijan ammattitutkinto ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkintotutkinto ovat molemmat ammattitutkintoja siis ihan yhtä korkeita tutkintoja ainakin opetushallituksen mukaan.

        Turvallisuusvalvoja on perustutkinto sitäpaitsi, kolmivuotinen 120 ov.

        Jos taas suorittaa logistiikan perustutkinnon näyttötutkintona niin se taas antaa jatko-opintokelpoisuuden.

        Kuljetusalallekin on ajojärjestelijän erikoisammattitutkinto. http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,17627,1562

        Joka tapauksessa: koulutus kannattaa aina!

        "Mikään ammattitutkinto ei vastaa perustutkintoa ja mikään perustutkinto ei vastaa ammattitutkintoa. Niiden tavoitteet ja arvioimiskriteerit ovat samat." Tuossa pitäisi lukea, että tutkintojen tavoitteet ja arviointikriteerit ovat erit, vaikka työpaikat voivat olla samat.

        Ja lisäys: edustamaani AMK:n ei ole otettu joihinkin aikoihin opiskelemaan ketään, jolla olisi pelkkä ammattitutkinto ja työkokemus peruskoulutuksena vaan aina on pitänyt löytyä jokin ammatillinen perustutkinto tai ylioppilastutkinto myöskin. Ammattikorkeakouluilla on toki oikeus itse päättää, voidaanko joku hyväksyä opiskelijaksi tai olla hyväksymättä.


      • Asioista edelleen.
        Opo vastaa kirjoitti:

        "Mikään ammattitutkinto ei vastaa perustutkintoa ja mikään perustutkinto ei vastaa ammattitutkintoa. Niiden tavoitteet ja arvioimiskriteerit ovat samat." Tuossa pitäisi lukea, että tutkintojen tavoitteet ja arviointikriteerit ovat erit, vaikka työpaikat voivat olla samat.

        Ja lisäys: edustamaani AMK:n ei ole otettu joihinkin aikoihin opiskelemaan ketään, jolla olisi pelkkä ammattitutkinto ja työkokemus peruskoulutuksena vaan aina on pitänyt löytyä jokin ammatillinen perustutkinto tai ylioppilastutkinto myöskin. Ammattikorkeakouluilla on toki oikeus itse päättää, voidaanko joku hyväksyä opiskelijaksi tai olla hyväksymättä.

        TTS:n koulutuspäällikkö Esa Ikäheimo kertoo mielellään kuinka yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto todellakin vastaa toisen asteen koulutusta.

        Esa Ikäheimo, koulutuspäällikkö
        Puh. (09) 2904 1312, GSM 0500 465 604, [email protected]


      • ammattitutkinto...
        Asioista edelleen. kirjoitti:

        TTS:n koulutuspäällikkö Esa Ikäheimo kertoo mielellään kuinka yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto todellakin vastaa toisen asteen koulutusta.

        Esa Ikäheimo, koulutuspäällikkö
        Puh. (09) 2904 1312, GSM 0500 465 604, [email protected]

        Vaikka kuinka selitetään, ammattitutkinto ei vastaa toisen asteen tutkintoa koskaan. Ammattitutkinto on ammattitutkinto. Ei edes ammattikorkeakoulututkinto vastaa toisen asteen tutkintoa.

        Ikäheimo antaa väärää tietoa jos niin väittää.

        Tosin joissakin jatko-opinnoissa voidaan ammattitutkinnon suorittanut hyväksyä jatko-opintoihin, mutta silti ammattitutkinto on ihan eri kuin perustutkinto.

        Kummallista, että ihan koulutuspäällikkö sortuu moiseen epäammatillisuuteen.


      • voi sanoa...
        Asioista edelleen. kirjoitti:

        TTS:n koulutuspäällikkö Esa Ikäheimo kertoo mielellään kuinka yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto todellakin vastaa toisen asteen koulutusta.

        Esa Ikäheimo, koulutuspäällikkö
        Puh. (09) 2904 1312, GSM 0500 465 604, [email protected]

        Työtehoseuran toimintaankin osallisena voin sanoa, että tietysti siellä ja aikkareissa halutaan antaa kuva kuin ammattitutkinto vastaisi perustutkintoa. Olisi bisnekselle huonoa kertoa muuta.

        Ammattitutkinnon jatko-opintokelpaamattomuuteen vaikuttaa se, että tutkinto on työelämän tutkinto, vaikka sisältääkin ehkä valmistavaa koulutusta.

        Tosi vain on, että yhä useampi AMK kieltäytyy ottamasta pelkästään ammattitutkinnon suorittaneita opiskelijoiksi, koska heiltä tavallisesti puuttuu yleissivistävä ja matemaattinen pohjatieto.

        Ei millään pahalla, mutta niin vain on. Ei ole musta valkoinen vaikka kuinka väität. Tosin väliltä kyllä löytyy harmaita sävyjä ja AMK voi kyllä itse harkita valitseeko opiskelijaksi ammattitukinnon kautta, me ei valita.


      • Zoupe kirjoitti:

        Kyllä ne isännät palkkaa inttikortillakin,jos kuski osaa asiansa ei tarvi mitään kurssikeskuksia!Ainoa juttu miks ne perää kurssilaisii on se että se helvetin ammatillinenlupa tulee pakolliseks...intti opettaa enemmän ku kurssikeskukset jos vaan itellä on mielenkiintoa...Ei kursseilla ajamaan opi,maantiellä se tapahtuu...Pohjaa kuskintyölle saa pelkästään mukana olemisesta...Tää ainaki on mun mielipide...

        Kyllä ne ainakin Rovaniemellä opettaa ajamaan rekkakurssilla.. Ei sitä muuten ois rekkainssiä saatu läpi... Ja täysillä painoilla vedetään, eikä millään armeijan tyngillä


    • marakassit

      Ite oon TTTssällä rajamäellä opiskelemassa. Siellä ainakin tehdään itse trukilla oikeita kuormia, harjoitellaan niiden sitomista. Suurin osa opettajista osaa asiansa. Myös ajoa ja käsittelyharjoituksia on ollut varsin paljon, joskus saanut ajaa yksin opettajan kanssa koko päivän. Ei taida yhdistelmäkuskiksi kovin helposti päästä muuten kuin suorittamalla e kortin tuolla.

      • Eli ainakin rajamäellä homma toimii!!
        Ei sitte tarvii sormisuussa olla , kun tositoimiin pitää ryhtyä! Jos voi edelliseltä viel kysästä, niin mitenkäs on kaluston laita siellä rajamäellä??


      • ....
        tiiakka kirjoitti:

        Eli ainakin rajamäellä homma toimii!!
        Ei sitte tarvii sormisuussa olla , kun tositoimiin pitää ryhtyä! Jos voi edelliseltä viel kysästä, niin mitenkäs on kaluston laita siellä rajamäellä??

        Itse ajoin rekkakortin rajamäellä kolmisen viikkoa takaperin. Olen tyytyväinen opetuksen tasoon. Sai ajaa kuormattuja autoja ja käytiin ympäri suomea keikalla. Nyt sinne on tullut uudehko rekka, jolla on kuulemma tarkoitus alkaa ajattamaan oppilailla keskon ajoja. Kalusto ei nyt ihan uutta ole, mutta menettelee. On puolikasta,dollia,säiliötä,kasettiautoja ym.


      • .... kirjoitti:

        Itse ajoin rekkakortin rajamäellä kolmisen viikkoa takaperin. Olen tyytyväinen opetuksen tasoon. Sai ajaa kuormattuja autoja ja käytiin ympäri suomea keikalla. Nyt sinne on tullut uudehko rekka, jolla on kuulemma tarkoitus alkaa ajattamaan oppilailla keskon ajoja. Kalusto ei nyt ihan uutta ole, mutta menettelee. On puolikasta,dollia,säiliötä,kasettiautoja ym.

        Kiitos tiedosta!! Hyviä kilometrejä vaan sulle!!
        Näköjään ei aina kannata kuunnella kaikkia huhu puheita, tuntuu kuitenkin oppilaitoksilla olevan huimiakin eroja. Mä alan kuitenkin kerätä tarvittavia papereita rajamäkee varten! Katotaan miten akan käy ;)


      • kurssikeskuksesssa
        tiiakka kirjoitti:

        Kiitos tiedosta!! Hyviä kilometrejä vaan sulle!!
        Näköjään ei aina kannata kuunnella kaikkia huhu puheita, tuntuu kuitenkin oppilaitoksilla olevan huimiakin eroja. Mä alan kuitenkin kerätä tarvittavia papereita rajamäkee varten! Katotaan miten akan käy ;)

        Vilkaises tiiakka sähköpostias, lähetän meiliä opiskelusta.


      • kurssikeskuksesssa kirjoitti:

        Vilkaises tiiakka sähköpostias, lähetän meiliä opiskelusta.

        Onneks on noita, jotka antaa vauhtia!! Yleensä kaikki vaan naureskelee, et joo joo eikö joku naisten homma riittäs sulle.....EI RIITÄ.


      • edellinen
        tiiakka kirjoitti:

        Eli ainakin rajamäellä homma toimii!!
        Ei sitte tarvii sormisuussa olla , kun tositoimiin pitää ryhtyä! Jos voi edelliseltä viel kysästä, niin mitenkäs on kaluston laita siellä rajamäellä??

        Autoja on noin 10 kpl. Eri merkkisiä. Osa lähes uusia, osa vanhoja ja osa siltä väliltä, mikä on hyvä asia, että osaa sitten tarvittaessa työelämässä käsitellä vanhempaakin kalustoa. Erilaisia kärrejä on monenlaisia, esim. kylmäkoneella varustettu puoliperävaunu.


      • edellinen kirjoitti:

        Autoja on noin 10 kpl. Eri merkkisiä. Osa lähes uusia, osa vanhoja ja osa siltä väliltä, mikä on hyvä asia, että osaa sitten tarvittaessa työelämässä käsitellä vanhempaakin kalustoa. Erilaisia kärrejä on monenlaisia, esim. kylmäkoneella varustettu puoliperävaunu.

        Kiitos vaan sulle, kun ilmoittelit tonkin tiedon. Siellä näyttää asiat olevan tosiaankin ok...


    • lausunto

      Autotekniikka ja kuljetus lehti numero 6-7. On juttua TTS LA229 kurssista. Kyse on linja-autokurssista, mutta saa silti hyvän käsityksen millaista touhua siellä on.
      Herra R F kertoo hyvin asioista, joista on vaiettu.

      Itse YA ja LA koulutukset käyneenä tiedän, että tarinat ovat tosi. Siellä on paljon,,,liian paljon merkitystä kenet ja kuka on opena. Ne tosiaan hyvänkin kaverin pilaavat.

      Koulutuksena alalle on yksi mahdollisuus kurssit. Tosin aikuisena ihmisenä siellä on oltava kouluttajien yläpuolella, henkisesti kuin muutenkin. On vaan osattava imeä oikealla hetkellä oikeita asioita, eikä jäädä makaamaan.
      Tosiaan, ne kurssiopet ovat olemattomalla ajokokemuksella varustettu, lähes kaikki.

      Oli siellä hyviäkin juttuja joista on ollut apua elämässä. Niin ja pari kouluttajaa joita muistan lämmöllä.

      • Bussikuskeista!

        Täällä on ollut puhe yhdistelmäajoneuvonkuljettajan koulutuksesta, älä sekoita sitä bussikuskeihin! Bussipuolella on aivan eri opettajat joiden kokemuksesta ei ole tietoa. Yhdistelmäkuskien opettajat on kaikki entisiä ammattikuskeja!


      • lausunto
        Bussikuskeista! kirjoitti:

        Täällä on ollut puhe yhdistelmäajoneuvonkuljettajan koulutuksesta, älä sekoita sitä bussikuskeihin! Bussipuolella on aivan eri opettajat joiden kokemuksesta ei ole tietoa. Yhdistelmäkuskien opettajat on kaikki entisiä ammattikuskeja!

        Voi voi. Kyllä huomaa, että sinulta kokemus puuttuu.
        Osittain siellä ovat samat hemmot molemmin puolin. Niin ja ajokokemukset heillä on yleensä heikot.
        Ajamista siellä on yleensä yksi tai kaksi päivää viikossa, niin jotta siellä on muutakin opetukseen liittyvää.
        Tosin, kun kaveri on nuori,,, niin jumalana pitää kurssiopoja. Käytäntö antaa muuta tietoa aikanaan.


      • mieltä
        lausunto kirjoitti:

        Voi voi. Kyllä huomaa, että sinulta kokemus puuttuu.
        Osittain siellä ovat samat hemmot molemmin puolin. Niin ja ajokokemukset heillä on yleensä heikot.
        Ajamista siellä on yleensä yksi tai kaksi päivää viikossa, niin jotta siellä on muutakin opetukseen liittyvää.
        Tosin, kun kaveri on nuori,,, niin jumalana pitää kurssiopoja. Käytäntö antaa muuta tietoa aikanaan.

        Totta puhut! Tosi on, että monella kurssikeskuksen opella ei ole tuntumaa tavallisesta rekkakuskin työstä. Sanovat kyllä, että käyvät ajamassa silloin tällöin keikkaa, että tuntuma työhön säilyy, mutta kovin tuntuu työelämän realiteetit olevan monella silti hukassa. Jotta ei ihme, että työelämä sitten yllättää kurssilta valmistuneet eikä tämä niin ihanaa olekkaan kuin on opetettu.


      • mieltä kirjoitti:

        Totta puhut! Tosi on, että monella kurssikeskuksen opella ei ole tuntumaa tavallisesta rekkakuskin työstä. Sanovat kyllä, että käyvät ajamassa silloin tällöin keikkaa, että tuntuma työhön säilyy, mutta kovin tuntuu työelämän realiteetit olevan monella silti hukassa. Jotta ei ihme, että työelämä sitten yllättää kurssilta valmistuneet eikä tämä niin ihanaa olekkaan kuin on opetettu.

        Että toi kurssi hommeli ei vastaakkaan tämänpäivän työelämää. Jotenkin hölmöläisen touhua, eli kirjoista oppineet opettaa käytäntöä tuntematta. Sitten vielä ihmetellään, kun oppilaat ei työelämässä pärjääkkään......tai siis hommat ei hoidukkaan käden käänteessä. Voi hemmetin hemmetti......********


      • stycke
        tiiakka kirjoitti:

        Että toi kurssi hommeli ei vastaakkaan tämänpäivän työelämää. Jotenkin hölmöläisen touhua, eli kirjoista oppineet opettaa käytäntöä tuntematta. Sitten vielä ihmetellään, kun oppilaat ei työelämässä pärjääkkään......tai siis hommat ei hoidukkaan käden käänteessä. Voi hemmetin hemmetti......********

        Koska jatkossa kaikkien uusien kuljettajien tulee olla oikein hienosti koulutettuja, olisi ehkä alan yrittäjien aika ryhtyä vaatimaan sitä, että uudet kuljettajat olisi sitten myös kunnolla koulutettuja. Eli koska aikuiskoulutuskeskukset ovat saaneet lobbattua itselleen tällaisen kivan tulonlähteen, olisi aika vaatia hyvää tulosta, tulisi voida vaatia ettei uusi, kurssilta tuleva kuljettaja vaatisi muuta kuin kyseiseen työtehtävään vaadittavan perehdytyksen, jonka jälkeen kaverin voi päästää radalle yksinään. Toki aina pitää työnantajan varautua siihen, että joitakin päiviä menee "kaksinajossa", kaikki ajotehtävät ovat sen verran erilaisia eikä ihan kaikkea voi kurssilla opettaakaan. Olisi hyvä voida olettaa, että oikein ammattiopetuksessa ollut kaveri osaa kohtuullisesti käsitellä ajoneuvoa, kiinnittää kuorman jne. Tässä olisi sellainen sopiva homma mihin esim. SKAL voisi vaikka uskaltaa puuttuakin.


      • puukuski
        tiiakka kirjoitti:

        Että toi kurssi hommeli ei vastaakkaan tämänpäivän työelämää. Jotenkin hölmöläisen touhua, eli kirjoista oppineet opettaa käytäntöä tuntematta. Sitten vielä ihmetellään, kun oppilaat ei työelämässä pärjääkkään......tai siis hommat ei hoidukkaan käden käänteessä. Voi hemmetin hemmetti......********

        kerrottakoon, että yleisestikin lähtökohtana kursseilla lienee kuitenkin se, että sieltä saadaan perusteet kyseiselle alalle. Oikea työelämä arkineen - ja miksei pyhineenkin - on kuitenkin sen verran kirjavaa, että olisi sula mahdottomuus opettaa täysin valmiita heppuja, jotka olisivat suoraan valmiita ajoon kuin ajoon.

        Ja siks toisekseen, sehän vasta metkaa olisikin kun kursseilla opetettaisiin rikkomaan lakia :)
        Tuossa olikin tuo "asiantuntija" maininnut, että on vain osattava imeä ne oikeat asiat oikealla hetkellä, ja olen kyllä samaa mieltä. Varsinkin autoalalla käytäntö on monesti aika erilaista kuin oppikirjojen teoria (vaikken oppikirjoja ole niin lukenutkaan) ja jos ennemmin luottaa ja tuijottaa pelkästään teoriaan kuin käytännössä testattuun maalaisjärkeen, niin on ihan varmasti nesteessä.

        Henkilökohtaisena mielipiteenä voin vielä mainita, ketään nyt osoittelematta, että kaikista eniten naurattaa ne tyypit, jotka tulevat alalle ja luulevat olevansa jotain kun he osaavat ulkoa oppikirjasta luettuja asioita. Eihän siinä mitään, mutta kun parhaat alkavat vielä väitellä Todellisten Ammattilaisten kanssa, eivätkä varmasti jousta kannastaan. Ei tietenkään jousta, onhan se oppikirjaan painettu sana AINA totta ja kaikissa tilanteissa paikkansapitävää...

        Ja mitä tulee ajo-opettajiin, niin ainakin yhden tiedän joka on ihan kokonaan väärällä alalla. Tai sitten käyttäytyy pärstäkertoimen miellyttävyyden mukaan :)

        Olkoon nyt vielä loppukaneettina että kyllä kursseilta varmasti saa perusteet alalle, mutta ei kannata luulla osaavansa kaikkea vaikka paperit saisikin käteen. Tietyllä tavalla nöyränä kun tulee ja opettelee hommat rauhassa periaatteella työ tekijäänsä opettaa, niin siitä se sitten lähtee jos on lähteäkseen.


      • juha watt tolvanen

        Se on kyllä totta että opettajalla on merkitystä. Onneksi suurin osa on mukavia ja asiansa osaavia, mutta joukossa on pari jotka saisivat kyllä vaihtaa alaa. En tiedä onko oikein tulla huutamaan viereen naama lähes punaisena että "vauhtia siihen hommaan" kun ensimmäsiä kertoja kytkee puoliperävaunua autoon. Mielestäni fiksumpaa tehdä asiat ensin rauhassa ajatuksen kanssa, ja kun kokemusta tulee enemmän niin sitten voi lisätä vauhtia. Ajossakin sai kuulla jatkuvasti lähes vittuiluksi luokiteltavaa kielenkäyttöä. Onneksi tosiaan suurin osa opettajista oli asiallisia. Näin rajamäellä YA puolella.


    • Piti oikeen soittaa rajamäelle ja kysyä tota ajamis puolen kokemuksesta niillä kouluttajilla.
      Vaatimus on kuullemma toi. Millonka ovat sitten lie ajaneetkaan ne 2v.....

      • Rekkahenkilö

        Kyllähän kurssikeskuksista jonkinlaiset eväät saa lähteä työelämään, mutta kahden vuoden ajokokemus opettajalta tuntuu kuitenkin liian vähältä ja että kursseilla rekkakuskin työstä annetaan ihan liian hohdokas kuva.
        Vuosien (tai pitäis jo sanoa vuosikymmenten) saatossa matkassa on ollut monenlaista harjoittelijaa, joista monella on ollut työstä aika epärealistisia käsityksiä. Joillekkin on tullut yllätyksenä, että pitää ajaa yöllä. Joillekkin on ollut yllätys, että päivät ovat pitkiä tai pitää lähteä illalla ajoon, kun alkais olla nukkumaanmenoaika. Tosi moni ei ole tajunnut tai hänelle ei ole kurssilla kerrottu, että oikeassa elämässä rekalla ajo ei ole huviajelua tyyliin istutaan kaffeella niin kauan kuin huvittaa tai noustaan lastaamaan kun jaksetaan. Ainainen kiire ja tiukat aikataulut ne vasta monelle yllätys ovat olleetkin, kun kurssilla on opetettu siihen, että mitään kiirettä ei ole mihinkään. Jotkut puolestaan ovat istuneet purkujen ja lastuiden ajan hytissä, kun kurssilla ei vissiin ole sanottu, että olennainen osia etenkin kotimaankuskin työtä ovat purut ja lastaukset.
        On matkassa tietysti ollut motivoituneita ja jopa todella erinomaisiakin harjoittelijoita, mutta silti on jäänyt kuva, että kursseilla rekkakuskin työstä annetaan ihan liian hohdokas kuva. Eräskin ope, jonka kanssa taannoin juttelin (ei tiennyt, että ajan itse), sanoi mm. että nykyään kaikki purut ja lastaukset tehdään koneilla, joten kuljettaja ei enää nykyään tarvitse fyysista voimaa, vaan voiman tarve on menneen maailman asioita. No, onhan niitä helppojakin ajoja, etenkin jos koneet pelaa, hommat toimii ja mikään ei ole vääntynyt eikä mutkalla eikä jäässä, mutta niin monta kertaa minä ja tosi monet työkaverit ollaan riehuttu kuormiemme kanssa paidat märkinä ja naamat punaisina, että käsitys siitä, että arkirealismi on joillakin opeilla enemmän tai vähemmän hukassa, vain vahvistui.

        Eli ei tunnu ollenkaan ihmeeltä, että alalla vaihtuvuus on suurta ja moni kurssilta valmistunut menee töihin muille aloille jos ei heti, niin hetken rekkakuskin töitä kokeiltuaan. Kun ei tämä niin kivaa ollutkaan, kuin luvattiin.


      • nuoret...
        Rekkahenkilö kirjoitti:

        Kyllähän kurssikeskuksista jonkinlaiset eväät saa lähteä työelämään, mutta kahden vuoden ajokokemus opettajalta tuntuu kuitenkin liian vähältä ja että kursseilla rekkakuskin työstä annetaan ihan liian hohdokas kuva.
        Vuosien (tai pitäis jo sanoa vuosikymmenten) saatossa matkassa on ollut monenlaista harjoittelijaa, joista monella on ollut työstä aika epärealistisia käsityksiä. Joillekkin on tullut yllätyksenä, että pitää ajaa yöllä. Joillekkin on ollut yllätys, että päivät ovat pitkiä tai pitää lähteä illalla ajoon, kun alkais olla nukkumaanmenoaika. Tosi moni ei ole tajunnut tai hänelle ei ole kurssilla kerrottu, että oikeassa elämässä rekalla ajo ei ole huviajelua tyyliin istutaan kaffeella niin kauan kuin huvittaa tai noustaan lastaamaan kun jaksetaan. Ainainen kiire ja tiukat aikataulut ne vasta monelle yllätys ovat olleetkin, kun kurssilla on opetettu siihen, että mitään kiirettä ei ole mihinkään. Jotkut puolestaan ovat istuneet purkujen ja lastuiden ajan hytissä, kun kurssilla ei vissiin ole sanottu, että olennainen osia etenkin kotimaankuskin työtä ovat purut ja lastaukset.
        On matkassa tietysti ollut motivoituneita ja jopa todella erinomaisiakin harjoittelijoita, mutta silti on jäänyt kuva, että kursseilla rekkakuskin työstä annetaan ihan liian hohdokas kuva. Eräskin ope, jonka kanssa taannoin juttelin (ei tiennyt, että ajan itse), sanoi mm. että nykyään kaikki purut ja lastaukset tehdään koneilla, joten kuljettaja ei enää nykyään tarvitse fyysista voimaa, vaan voiman tarve on menneen maailman asioita. No, onhan niitä helppojakin ajoja, etenkin jos koneet pelaa, hommat toimii ja mikään ei ole vääntynyt eikä mutkalla eikä jäässä, mutta niin monta kertaa minä ja tosi monet työkaverit ollaan riehuttu kuormiemme kanssa paidat märkinä ja naamat punaisina, että käsitys siitä, että arkirealismi on joillakin opeilla enemmän tai vähemmän hukassa, vain vahvistui.

        Eli ei tunnu ollenkaan ihmeeltä, että alalla vaihtuvuus on suurta ja moni kurssilta valmistunut menee töihin muille aloille jos ei heti, niin hetken rekkakuskin töitä kokeiltuaan. Kun ei tämä niin kivaa ollutkaan, kuin luvattiin.

        ja vähän vanhemmatkin on vieraantuneet työnteosta. Tavallisesti halutaan mahdollisimman vähillä ponnisteluilla mahdollisimman paljon palkkaa. Lisäksi puuttuu vastuun ottamisen kyky.

        Missään kurssikeskuksessa eikä ammattikoulussa pystytä opettamaan oikeaa asennetta työhön kun se suurelta osalta (huom ei kaikilta!) puuttuu.

        Tämän päivän 20-vuotias on kasvanut melko usein vähälapsisessa perheessä, jossa kaikki on passattu eteen ja koulunkäyntiinkään ei ole patistettu.

        Kun noille laiskiaisille sitten yrittää selittää työn tekemisestä, vastuusta, ahkeruudesta jne niin ei meinaa mennä perille. Monelle kurssilaiselle/ amislaiselle pitää opettaa ihan kädestä pitäen tuntemaan kello, että osaavat noudattaa sovittuja työaikoja. Tai että ylipäänsä ilmaantuvat paikalle. Työn raskaus tulee aina yllätyksenä.

        Huomiosi näistä uusista kuskeista on varmasti ihan oikea. Uskon myös, että moni kuvittelee kuskin työn kauniiden maisemien ihailuksi ja että lasti siirtyy ihan itsekseen sinne tavaratilaan. Joskus olen ehdottanu bussikuskin hommia jolloin lasti hoitaa itse itsensä, mutta harva huomaa, että rekkahomissa on ainakin se hyvä puoli, että lasti ei vittuile päin näköä.

        Uskon, että kyse on enemmänkin asenteista kuin siitä että kurssikeskukset laiminlöisivät tosiasioiden kertomisen. Hankala se on korjata jo muodostuneita asenteita nimittäin.


      • Rekkahenkilö
        nuoret... kirjoitti:

        ja vähän vanhemmatkin on vieraantuneet työnteosta. Tavallisesti halutaan mahdollisimman vähillä ponnisteluilla mahdollisimman paljon palkkaa. Lisäksi puuttuu vastuun ottamisen kyky.

        Missään kurssikeskuksessa eikä ammattikoulussa pystytä opettamaan oikeaa asennetta työhön kun se suurelta osalta (huom ei kaikilta!) puuttuu.

        Tämän päivän 20-vuotias on kasvanut melko usein vähälapsisessa perheessä, jossa kaikki on passattu eteen ja koulunkäyntiinkään ei ole patistettu.

        Kun noille laiskiaisille sitten yrittää selittää työn tekemisestä, vastuusta, ahkeruudesta jne niin ei meinaa mennä perille. Monelle kurssilaiselle/ amislaiselle pitää opettaa ihan kädestä pitäen tuntemaan kello, että osaavat noudattaa sovittuja työaikoja. Tai että ylipäänsä ilmaantuvat paikalle. Työn raskaus tulee aina yllätyksenä.

        Huomiosi näistä uusista kuskeista on varmasti ihan oikea. Uskon myös, että moni kuvittelee kuskin työn kauniiden maisemien ihailuksi ja että lasti siirtyy ihan itsekseen sinne tavaratilaan. Joskus olen ehdottanu bussikuskin hommia jolloin lasti hoitaa itse itsensä, mutta harva huomaa, että rekkahomissa on ainakin se hyvä puoli, että lasti ei vittuile päin näköä.

        Uskon, että kyse on enemmänkin asenteista kuin siitä että kurssikeskukset laiminlöisivät tosiasioiden kertomisen. Hankala se on korjata jo muodostuneita asenteita nimittäin.

        Joo, totta puhut, että kyse on paljolti kotona opitusta työmoraalista. Ja ehkä yleistin hieman liikaa, sillä erinomaisia ja pitkän työkokemuksen omaavia opettajiakin varmasti on olemassa kasapäin.
        Ja kun asiaa ajattelee, niin onhan se pitkälti oppilaasta itsestään kiinni, miten aktiivisesti hän kurssi- ja harjoitteluaikana tai jopa ennen kurssille menoa ottaa käytännön asioista selvää, kun sentään aikuisopiskelijoista on kysymys... vaikka siitä huolimatta en pistäisi pahakseni, vaikka autokuskin työtä mainostettaessa tuotaisiin esille niitä ammatin varjopuoliakin. On meinaan yksi kalleimmista koulutuksista tuo rekkakuskien kouluttaminen...

        Vaikka kurssikeskuksia tuli hieman moitittua, niin suosittelen silti alalle aikovia käymään kurssin, kyllä siellä asiaakin tulee ja tietysti myös se muodollinen pätevyys ja vino pino erilaisia kortteja ADR:stä trukkikorttiin.

        Ja harjoittelupaikka kannattaa valita huolella, eikä välttämättä sitä helpointa vaihtoehtoa.

        Ja täytyypä vielä kehua, että meille tuli jokunen aika sitten kurssilta nuori sälli harjoittelijaksi ja hän sai myös jäädä taloon. On muuten tosi yritteliäs ja fiksu kaveri, josta on pelkkää hyvää sanottavaa.


      • kysymys?
        Rekkahenkilö kirjoitti:

        Joo, totta puhut, että kyse on paljolti kotona opitusta työmoraalista. Ja ehkä yleistin hieman liikaa, sillä erinomaisia ja pitkän työkokemuksen omaavia opettajiakin varmasti on olemassa kasapäin.
        Ja kun asiaa ajattelee, niin onhan se pitkälti oppilaasta itsestään kiinni, miten aktiivisesti hän kurssi- ja harjoitteluaikana tai jopa ennen kurssille menoa ottaa käytännön asioista selvää, kun sentään aikuisopiskelijoista on kysymys... vaikka siitä huolimatta en pistäisi pahakseni, vaikka autokuskin työtä mainostettaessa tuotaisiin esille niitä ammatin varjopuoliakin. On meinaan yksi kalleimmista koulutuksista tuo rekkakuskien kouluttaminen...

        Vaikka kurssikeskuksia tuli hieman moitittua, niin suosittelen silti alalle aikovia käymään kurssin, kyllä siellä asiaakin tulee ja tietysti myös se muodollinen pätevyys ja vino pino erilaisia kortteja ADR:stä trukkikorttiin.

        Ja harjoittelupaikka kannattaa valita huolella, eikä välttämättä sitä helpointa vaihtoehtoa.

        Ja täytyypä vielä kehua, että meille tuli jokunen aika sitten kurssilta nuori sälli harjoittelijaksi ja hän sai myös jäädä taloon. On muuten tosi yritteliäs ja fiksu kaveri, josta on pelkkää hyvää sanottavaa.

        "...a vino pino erilaisia kortteja ADR:stä trukkikorttiin."

        Mihin noita tarvitaan? Urani aikana ei vielä kukaan ole kysynyt yhtään minkäänlaista korttia, ei edes isännät ajokorttia. Kyllä noita trukkeja saa ajella ja satunnaisesti VAK:keja kuletella ja työturvakortti samoin kuin tieturvakortit ovat nekin pelkkää rahastusta. Ei pidä vain mainostaa kellekään ettei niitä ole.


      • stycke
        kysymys? kirjoitti:

        "...a vino pino erilaisia kortteja ADR:stä trukkikorttiin."

        Mihin noita tarvitaan? Urani aikana ei vielä kukaan ole kysynyt yhtään minkäänlaista korttia, ei edes isännät ajokorttia. Kyllä noita trukkeja saa ajella ja satunnaisesti VAK:keja kuletella ja työturvakortti samoin kuin tieturvakortit ovat nekin pelkkää rahastusta. Ei pidä vain mainostaa kellekään ettei niitä ole.

        On se tietysti osittain näinkin, viime vuosina on joku korttiuskonto iskenyt päälle. Jonkun trukkikortin puuttumisellahan on vain positiivinen vaikutus jos joku sellaista vaatii, voi kun ei oo, mut onneksi sulla on joten sinähän voit lastata...monissa firmoissa, etenkin Ruotsissa, on kyllä kyltit että jopa sähköpässin ajamiseen tarvitaan trukkikortti, silti eivät sitä kysy vaan tuoda tyrkyttävät koneen että kuljettaja saa lastata itse. Toki varmasti vähän katsovat aluksi tuleeko siitä hommasta mitään, ja jos tulee niin eivät kummempia kysele.

        ADR-kortin puute sensijaan voi olla ikävämpi homma ratsiassa jos on vapaarajan ylittävä kuorma, siitä tulee kyllä väistämättä sakot ja matkakin todennäköisesti katkeaa. Pitkään voi toki saada sinniteltyä lastaamalla ADR-kamat piiloon ja laittamalla kirjat petin alle, mutta entäs jos vaikka joku henkilöauto ajautuu "tuntemattomasta syystä" alle, auto kaatuu ja kuorma vähän leviää...ei taputeta ihan kevyesti päähän, ei!


      • Rekkahenkilö kirjoitti:

        Kyllähän kurssikeskuksista jonkinlaiset eväät saa lähteä työelämään, mutta kahden vuoden ajokokemus opettajalta tuntuu kuitenkin liian vähältä ja että kursseilla rekkakuskin työstä annetaan ihan liian hohdokas kuva.
        Vuosien (tai pitäis jo sanoa vuosikymmenten) saatossa matkassa on ollut monenlaista harjoittelijaa, joista monella on ollut työstä aika epärealistisia käsityksiä. Joillekkin on tullut yllätyksenä, että pitää ajaa yöllä. Joillekkin on ollut yllätys, että päivät ovat pitkiä tai pitää lähteä illalla ajoon, kun alkais olla nukkumaanmenoaika. Tosi moni ei ole tajunnut tai hänelle ei ole kurssilla kerrottu, että oikeassa elämässä rekalla ajo ei ole huviajelua tyyliin istutaan kaffeella niin kauan kuin huvittaa tai noustaan lastaamaan kun jaksetaan. Ainainen kiire ja tiukat aikataulut ne vasta monelle yllätys ovat olleetkin, kun kurssilla on opetettu siihen, että mitään kiirettä ei ole mihinkään. Jotkut puolestaan ovat istuneet purkujen ja lastuiden ajan hytissä, kun kurssilla ei vissiin ole sanottu, että olennainen osia etenkin kotimaankuskin työtä ovat purut ja lastaukset.
        On matkassa tietysti ollut motivoituneita ja jopa todella erinomaisiakin harjoittelijoita, mutta silti on jäänyt kuva, että kursseilla rekkakuskin työstä annetaan ihan liian hohdokas kuva. Eräskin ope, jonka kanssa taannoin juttelin (ei tiennyt, että ajan itse), sanoi mm. että nykyään kaikki purut ja lastaukset tehdään koneilla, joten kuljettaja ei enää nykyään tarvitse fyysista voimaa, vaan voiman tarve on menneen maailman asioita. No, onhan niitä helppojakin ajoja, etenkin jos koneet pelaa, hommat toimii ja mikään ei ole vääntynyt eikä mutkalla eikä jäässä, mutta niin monta kertaa minä ja tosi monet työkaverit ollaan riehuttu kuormiemme kanssa paidat märkinä ja naamat punaisina, että käsitys siitä, että arkirealismi on joillakin opeilla enemmän tai vähemmän hukassa, vain vahvistui.

        Eli ei tunnu ollenkaan ihmeeltä, että alalla vaihtuvuus on suurta ja moni kurssilta valmistunut menee töihin muille aloille jos ei heti, niin hetken rekkakuskin töitä kokeiltuaan. Kun ei tämä niin kivaa ollutkaan, kuin luvattiin.

        ja asenteissakin on vikaa, kuten tuossa joku kirjoittikin.

        "Eräskin ope, jonka kanssa taannoin juttelin (ei tiennyt, että ajan itse), sanoi mm. että nykyään kaikki purut ja lastaukset tehdään koneilla, joten kuljettaja ei enää nykyään tarvitse fyysista voimaa, vaan voiman tarve on menneen maailman asioita."

        Olenkohan vähän ilkikurinen luonteeltani, mutta sisäisesti koen suurta mielihyvää onnistuttuani soluttautumaan sellaiseen porukkaan, tai olemaan ainakin kuuloetäisyydellä, missä on meidän alan "asiantuntijoita" kertomassa näkemyksiään, jotka tietenkin ovat totta ja vain totta, eikä näillä kyseisillä keskustelijoilla ole hajuakaan miun ammatistani tai siitä, että tietäisin asian todellisen laidan :)
        No, sen siitä saa kun omaa tarpeeksi stereotypioista poikkeavan ulkonäön.


      • Rekkahenkilö
        stycke kirjoitti:

        On se tietysti osittain näinkin, viime vuosina on joku korttiuskonto iskenyt päälle. Jonkun trukkikortin puuttumisellahan on vain positiivinen vaikutus jos joku sellaista vaatii, voi kun ei oo, mut onneksi sulla on joten sinähän voit lastata...monissa firmoissa, etenkin Ruotsissa, on kyllä kyltit että jopa sähköpässin ajamiseen tarvitaan trukkikortti, silti eivät sitä kysy vaan tuoda tyrkyttävät koneen että kuljettaja saa lastata itse. Toki varmasti vähän katsovat aluksi tuleeko siitä hommasta mitään, ja jos tulee niin eivät kummempia kysele.

        ADR-kortin puute sensijaan voi olla ikävämpi homma ratsiassa jos on vapaarajan ylittävä kuorma, siitä tulee kyllä väistämättä sakot ja matkakin todennäköisesti katkeaa. Pitkään voi toki saada sinniteltyä lastaamalla ADR-kamat piiloon ja laittamalla kirjat petin alle, mutta entäs jos vaikka joku henkilöauto ajautuu "tuntemattomasta syystä" alle, auto kaatuu ja kuorma vähän leviää...ei taputeta ihan kevyesti päähän, ei!

        Korttiuskonto on hyvä nimitys ja ADR-kortti on ihan ok, mutta esimerkiksi hygieniapassin, joka piti suorittaa jokunen vuosi sitten, koin olevan täysin ravintolamaailmaan tarkoitettu muodollisuus, jolla ei mielestäni ole juuri mitään tekemistä kuljettajan työn kanssa. Tenttiin pääsi ilman mitään koulutusta ja siellä kysyttiin kaikkia itsestään selviä asioita kuten saako ruuan lämpötilaa kokeilla sormella.

        Vaan kun koulutus on päivän sana. Olisko sillä jotakin etua kuljetustarjousta jätettäessä, että voi sanoa kuljetuksen ostajalle, että meidän kuljettajakaarti on pätevää (ainakin muodollisesti) ja täyttää ne ja ne laatukriteerit ja standardit.


      • Rukkikuski
        Rekkahenkilö kirjoitti:

        Korttiuskonto on hyvä nimitys ja ADR-kortti on ihan ok, mutta esimerkiksi hygieniapassin, joka piti suorittaa jokunen vuosi sitten, koin olevan täysin ravintolamaailmaan tarkoitettu muodollisuus, jolla ei mielestäni ole juuri mitään tekemistä kuljettajan työn kanssa. Tenttiin pääsi ilman mitään koulutusta ja siellä kysyttiin kaikkia itsestään selviä asioita kuten saako ruuan lämpötilaa kokeilla sormella.

        Vaan kun koulutus on päivän sana. Olisko sillä jotakin etua kuljetustarjousta jätettäessä, että voi sanoa kuljetuksen ostajalle, että meidän kuljettajakaarti on pätevää (ainakin muodollisesti) ja täyttää ne ja ne laatukriteerit ja standardit.

        Omaa trukkikorttiani en voi käyttää edes sytykkeenä - se kun sattuu olemaan laminoitu. Näön vuoksihan se piti suorittaa. Koulutus piti sisällään puoli päivää teoriaa, sitten mentiin firman takapihalle siirtämään tyhjä lava pinosta toiseen työntömastolaitoksella. Käteen jäi lappu, joka syystä tai toisesta oikeuttaakin ajamaan max 5 tonnin vastapainotrukkia. Sitäkin tosin ehdin ajaa viikon verran ennen koulutusta. Vakuutusyhtiön vihkosesta "opiskelin" sitten ne tärkeimmät asiat jälkikäteen.

        Työturvallisuuskorttikoulutuksessa taidetiin saada kahvit. Ei siitä sen enempää.

        Näiden perusteella luulisin, että hygieniapassikoulutuksessa neuvotaan vaihtamaan rasvaiset hanskat vähemmän rasvaisiin ennen kuin alkaa kerätä rullakosta levinneitä, hydrauliikkaöljylätäkössä kaupan hiekkapihalla lilluvia tomaatteja takaisin myyntilaatikoihin ;)

        Eipä nykyinen työnantaja ole ajokorttiakaan toistaiseksi halunnut nähdä. Nooh, tilapäisiä siirtojahan tässä on viimeiset kolme kuukautta ajeltu...


    • asiantuntijan

      TTS- kurssista täällä on ollut asiaa. Onhan siellä hyvääkin kurssiainesta, ja paljon toisenlaista, siis kouluttajissa. Osa esim elämään kyllästyneitä.
      Niinkin, että ovat poistuneet oman kätensä kautta. Ilmapiiri on tietynlainen. Korostan, että siellä ollessa. jotta sieltä saa kaiken hyödyn oppilaan on oltava kouluttajien yläpuolella. Siis osattava imeä oikeaa asiaa oikeilla hetkillä, ja toisarvoiset jättää sivuun. Onnea vaan.

      • Juggimo

        onko täälä muuten paljonkin TTS:llä kortin ajaneita, millä kursseilla ootte ollu? itse olin YA230.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4272
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2495
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2426
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      106
      2201
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1927
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1597
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1578
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      189
      1575
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      77
      1366
    Aihe