Kiinostais tietää,kuinka paljon käsittelette ottamianne luontokuvia ja kuinka paljon ammattikuvaajat yleesä käsittelevät kuviaan ennen kuin ne julkaistaan. Onko esim. vuoden luontokuva kilpailussa olevat kuvat kaikki muokattu jälkeenpäin.
Kuvien käsittelystä
17
5685
Vastaukset
- käsitelty on
kaikki, yhtään kuvaa ei julkaista VARMASTI ilman käsittelyä. Kameran kuva on raakaversio, jota muokataan tietsikalla hyvinkin paljon, aivan käyttäjän taitojen ja mieltymyksien mukaan....helppoa!
- hfr
Yleensä luontokuvia ei ole syytä pahemmin manipuloida. Erityisen tuomittavaa on esittää kuvia kertomatta niiden olevan manipuloituja, nämä huijarit muistetaan "piireissä" pitkään. Tietysti kuville voi tehdä sävyjen säätöä yms. jossa ei lisätä tai poisteta elemettejä. Tämä koskee erityisesti kuvia jotka pyritään esittämään "dokumenttikuvina", sitten kun mennään alueelle jossa jokainen näkee kuvan muokatuksi ja jossa käytetään taiteellisia tehokeinoja, on vaara kuvan tulkinnasta "aidoksi tilanteeksi" tietysti pienenpi. Katsoja ei keskimäärin pidä huimaamisesta, ei kuvillakaan.
- jk01
Kuvankäsittely ja manipulointi ovat kaksi täysin eri asiaa.
- sitä äkkiä luulisi
jk01 kirjoitti:
Kuvankäsittely ja manipulointi ovat kaksi täysin eri asiaa.
Kaikki, mitä kuvaan jälkikäteen tehdään on manipulointia. Myös kamera manipuloi kuvaa.
Usein kohteetkin manipuloidaan etukäteen.
Manipuloinnin määrä ja laatu riippuu kuvan käytöstä ja siitä, miten hyvin se on kamerassa säädetty.
RAW täytyy aina manipuloida (säätää), mutta joskus jpeg käy sellaisenaan, eikä siinä edes juuri ole "käsittelyvaraa". - vaikeaa
sitä äkkiä luulisi kirjoitti:
Kaikki, mitä kuvaan jälkikäteen tehdään on manipulointia. Myös kamera manipuloi kuvaa.
Usein kohteetkin manipuloidaan etukäteen.
Manipuloinnin määrä ja laatu riippuu kuvan käytöstä ja siitä, miten hyvin se on kamerassa säädetty.
RAW täytyy aina manipuloida (säätää), mutta joskus jpeg käy sellaisenaan, eikä siinä edes juuri ole "käsittelyvaraa".Rajanvetoa manipuloinnin ja normaalin korjauskäsittelyn välillä on viimekädessä vaikea vetää. Olen kuitenkin jossainmäärin samoilla linjoilla jko1:n kanssa, että kysymyksessä on kaksi eria asiaa. Mm. järkkäreillä on taipumus alivalottaa kuva, jolloin raakakuva ei ole lähellekään sitä mitä se livenä on. Joten histogramit on pakko saada kohdalleen, käytetään asiasta sitten mitä nimitystä tahansa. Kyseenalaiseksi homma menee silloin kun lopputulos ei vastaa alkuperäistä. Asiaa mutkistaa vielä se, että kamera ja ihmissilmä saattaa nähdä kohteen aivan eri tavalla, esimerkiksi lumi voi näyttää tietyssä valossa kamerakuvassa huomattavan sinertävältä, nähtävästi kuva on tällöin lähempänä absoluuttista totuutta.
- Sitä yrittää
vaikeaa kirjoitti:
Rajanvetoa manipuloinnin ja normaalin korjauskäsittelyn välillä on viimekädessä vaikea vetää. Olen kuitenkin jossainmäärin samoilla linjoilla jko1:n kanssa, että kysymyksessä on kaksi eria asiaa. Mm. järkkäreillä on taipumus alivalottaa kuva, jolloin raakakuva ei ole lähellekään sitä mitä se livenä on. Joten histogramit on pakko saada kohdalleen, käytetään asiasta sitten mitä nimitystä tahansa. Kyseenalaiseksi homma menee silloin kun lopputulos ei vastaa alkuperäistä. Asiaa mutkistaa vielä se, että kamera ja ihmissilmä saattaa nähdä kohteen aivan eri tavalla, esimerkiksi lumi voi näyttää tietyssä valossa kamerakuvassa huomattavan sinertävältä, nähtävästi kuva on tällöin lähempänä absoluuttista totuutta.
Paikata.
Aivan yleiseti ottaen kaikki kuvankäsittely on manipulointia ja Photoshop on Image manipulation program. Asiasta ei pääse mihinkään.
Turha tuosta on alkaa hiuksia halkomaan.
Manipulointia on kahdenlaista. Hyväksyttyä ja kyseenalaista.
Jo tuo mainitsemasi alivalotus voi olla myös aito tunnelma, jonka kuvankäsittely tuhoaa.
Toinen tykkää tuosta mustasta kuvasta, koska se on se, mitä hän näki, mutta toisen mielestä se on täysi susi.
- valonkuvaaja
Ohessa ote Suomen Luonnonvalokuvaalien liiton sivuilta, Vuoden luontokuvakilpailun säännöistä;
"Kuvien tulee olla kuvaajan itsensä kuvaamia. Kilpailuun ei voi osallistua fotomontaaseilla, trikkikuvilla tai muutoin manipuloiduilla kuvilla. Kuva-alan muoto on vapaa ja kuva voi olla rajattu originaalista. Kuvat eivät saa olla aikaisemmin muissa kilpailuissa julkaistuja, eikä niillä saa samanaikaisesti osallistua muihin kilpailuihin. Kuvaajalla tulee olla täydet oikeudet kuvaan ja sen julkaisemiseen. Kuvaaja vastaa, että kuvassa esiintyvät henkilöt ovat antaneet suostumuksensa kuvan julkaisemiseen. Kilpailun järjestäjä voi sulkea ilmeisen vilpin tehneen kilpailijan pois kilpailusta määräajaksi. Kilpailuun voi osallistua vain digitaalisilla tiedostoilla ja dioilla."
Ja kuvanjäsittelystä sanotaan seuraavaa: "Kuvalle voi tehdä normaalit valoisuuden, värisävyn, värikylläisyyden ja kontrastin korjailut. Lisäksi kuvasta voi puhdistaa filmin ja kennon roskien jäljet. Tiedostosta voidaan tehdä myös mustavalkoinen tai sävytoonattu (esim. seepia) kilpailukuva.
Digitaalisesti muunneltuja kuvia ei hyväksytä. Kloonityökalujen käyttö on kielletty kuvan alkuperäisen sisällön muuttamiseen. Kiellettyjä ovat myös esimerkiksi kuvaelementtien siirto, lisäys tai poistaminen ja päällekkäisvalotukset. Kuvaaja vastaa tiedostojen teknisestä toimivuudesta. Jos kuvat eivät avaudu CD:ltä, suljetaan kilpailija pois kilpailusta."
Linkki: http://www.luontokuva.org/default.asp?V_DOC_ID=3061
Henkilökohtaisesti käsittelen kuvia. Riippuu käyttötarkoituksesta minkä verran. Luontokuvia en juuri käsittele, kuin mitä edellä mainitussa tekstissä sanotaan: siis valoisuus, kontrasti, värisävyt, rajaus... Lisäksi jos kuva on otettu esim. eläintarhassa, tulee se mielellään mainita vaikkapa kuvatekstissä.- ??????
Voisko karrikoidusti sanoa,että käydään ulkona ottamassa jonkunlainen raakakopio ja muokataan se sitten kuvankäsittelyohjelmassa mieleiseksi.
- valonkuvaaja
?????? kirjoitti:
Voisko karrikoidusti sanoa,että käydään ulkona ottamassa jonkunlainen raakakopio ja muokataan se sitten kuvankäsittelyohjelmassa mieleiseksi.
Voithan asian niinkin ilmaista jos haluat. Jos tuolla raakakopiolla tarkoitat RAW- formaattia, jota pelkästään itse käytän. Raw- kuvan etu on siinä, että se tallettaa kaiken informaation pakkaamattomana versiona, mutta ei ole sellaisenaan käyttökelpoinen, kuten ei ole filmin negatiivikaan. Ethän sinä sitäkään missään sellaisenaan esitä? Jos kävit tutustumassa linkkiin, huomasit varmaan, että kyseiseen kilpailuun tulee lähettää myös alkuperäsitiedosto (jpeg tai raw), josta käy ilmi miten paljon kuvaa sitten on kotona käsitelty. Toki jokainen saa käsitellä kuviaan miten haluaa -myös luontokuvia, mutta silloin ei enää voida puhua autenttisuudesta. Mutta jos haluaa että karhut ovat vaaleanpunaisia ja porot sinertäviä, niin miksei... nehän ovat mielikuvia.
Itse pyrin autenttisuuteen, hetken tallentamiseen, löytämään valoista ja varjoista ne jutut, jotka tekevät sitten sen kuvan. Tähän löytyy varmaan niin monta mielipidettä kuin on kuvaajaakin, eikä sitä ainoaa oikeaa taas ole olemassakaan. Missä se raja sitten menee, sitä en tiedä, mutta jonkun käsityksen "sallitun rajoista" saa kun piipahtaa luonnonvalokuvaajien liiton sivuilla.
Aikoinaan nousi hirvittävä kohu kuvasta, jossa oli täytetty susi. Kuvaaja jätti mainitsematta asiasta, ja ihmisille syntyi mielikuva että tilanne oli aito, susi elävä ja kuvattu keskellä kairaa. Luontokuvia katsoessaan ihmiset odottavat näkevänsä palan villiä luontoa, eläimiä niiden luonnollisissa elinympäristöissä, eikä pidä unohtaa luontokuvan tärkeää tehtävää suojelutyössäkään. Siksi henkilökohtaisesti pidän tärkeänä, että mainitaan mikäli kuvausolosuhteet ovat esim. eläintarhassa tai jos kuvaa on manipuloitu siten, että sieltä poistetaan tai lisätään joitain elementtejä muutoin kuin kuva-alaa rajaamalla. En väitä etteikö niin voisi tehdä, mutta rehellisyys on tarpeen taas tässäkin asiassa.
Jotkut pitävät epäaitona myös tilannetta, että eläin kuvataan haaskalta. Minä en näe sitä vääränä, sillä kyse on kuitenkin siitä, että eläin on luonnollisessa ympäristössään ja suorittaa luonnollisia tarpeitaan (nälkä, jano). Yhtä hyvin voidaan ajatella että lintujen kuvaaminen talviruokinnan aikana on lavastettua (mitä se tietyssä mielessä onkin) tai peuran odottaminen pellon laidassa... Toisaalta ruokinnalla on edistetty petolintujen, mm. merikotkan suojelua. Asian paineesta pääsee tietty sillä, että mainitsee jälleen kuvatekstissä missä eläin on kuvattu, jolloin ei edes yritä luoda muita mielikuvia.
Mielenkiintoisen keskustelun olet herättänyt! - ??????
valonkuvaaja kirjoitti:
Voithan asian niinkin ilmaista jos haluat. Jos tuolla raakakopiolla tarkoitat RAW- formaattia, jota pelkästään itse käytän. Raw- kuvan etu on siinä, että se tallettaa kaiken informaation pakkaamattomana versiona, mutta ei ole sellaisenaan käyttökelpoinen, kuten ei ole filmin negatiivikaan. Ethän sinä sitäkään missään sellaisenaan esitä? Jos kävit tutustumassa linkkiin, huomasit varmaan, että kyseiseen kilpailuun tulee lähettää myös alkuperäsitiedosto (jpeg tai raw), josta käy ilmi miten paljon kuvaa sitten on kotona käsitelty. Toki jokainen saa käsitellä kuviaan miten haluaa -myös luontokuvia, mutta silloin ei enää voida puhua autenttisuudesta. Mutta jos haluaa että karhut ovat vaaleanpunaisia ja porot sinertäviä, niin miksei... nehän ovat mielikuvia.
Itse pyrin autenttisuuteen, hetken tallentamiseen, löytämään valoista ja varjoista ne jutut, jotka tekevät sitten sen kuvan. Tähän löytyy varmaan niin monta mielipidettä kuin on kuvaajaakin, eikä sitä ainoaa oikeaa taas ole olemassakaan. Missä se raja sitten menee, sitä en tiedä, mutta jonkun käsityksen "sallitun rajoista" saa kun piipahtaa luonnonvalokuvaajien liiton sivuilla.
Aikoinaan nousi hirvittävä kohu kuvasta, jossa oli täytetty susi. Kuvaaja jätti mainitsematta asiasta, ja ihmisille syntyi mielikuva että tilanne oli aito, susi elävä ja kuvattu keskellä kairaa. Luontokuvia katsoessaan ihmiset odottavat näkevänsä palan villiä luontoa, eläimiä niiden luonnollisissa elinympäristöissä, eikä pidä unohtaa luontokuvan tärkeää tehtävää suojelutyössäkään. Siksi henkilökohtaisesti pidän tärkeänä, että mainitaan mikäli kuvausolosuhteet ovat esim. eläintarhassa tai jos kuvaa on manipuloitu siten, että sieltä poistetaan tai lisätään joitain elementtejä muutoin kuin kuva-alaa rajaamalla. En väitä etteikö niin voisi tehdä, mutta rehellisyys on tarpeen taas tässäkin asiassa.
Jotkut pitävät epäaitona myös tilannetta, että eläin kuvataan haaskalta. Minä en näe sitä vääränä, sillä kyse on kuitenkin siitä, että eläin on luonnollisessa ympäristössään ja suorittaa luonnollisia tarpeitaan (nälkä, jano). Yhtä hyvin voidaan ajatella että lintujen kuvaaminen talviruokinnan aikana on lavastettua (mitä se tietyssä mielessä onkin) tai peuran odottaminen pellon laidassa... Toisaalta ruokinnalla on edistetty petolintujen, mm. merikotkan suojelua. Asian paineesta pääsee tietty sillä, että mainitsee jälleen kuvatekstissä missä eläin on kuvattu, jolloin ei edes yritä luoda muita mielikuvia.
Mielenkiintoisen keskustelun olet herättänyt!Onkos sitten niin,että kuvaajan ei tarvitse enää paneutua itse kuvaamiseen niin pajon kuin ennen (esim. sommittelu,valotus ym.)koska nämä asiat voidaan hoitaa päätteellä, ainakin osaksi. Eikös periaatteessa ole mahdollista ,että joku tekee luontokuvan ottamatta itse kuvaa lainkaan. Netistä löytää kuvia ja näitä yhdistelemällä tekee täysin oman luontokuvan. Tavallinen kuvankatsoja kuten itsekin olen, tuskin huomaa sitä manipulaatioksi. Sen kyllä ymmärrän että tälläinen toiminta ei ole sallittua ja on jopa laitonta,mutta teksnisesti täysin mahdollista.
- ??????
?????? kirjoitti:
Onkos sitten niin,että kuvaajan ei tarvitse enää paneutua itse kuvaamiseen niin pajon kuin ennen (esim. sommittelu,valotus ym.)koska nämä asiat voidaan hoitaa päätteellä, ainakin osaksi. Eikös periaatteessa ole mahdollista ,että joku tekee luontokuvan ottamatta itse kuvaa lainkaan. Netistä löytää kuvia ja näitä yhdistelemällä tekee täysin oman luontokuvan. Tavallinen kuvankatsoja kuten itsekin olen, tuskin huomaa sitä manipulaatioksi. Sen kyllä ymmärrän että tälläinen toiminta ei ole sallittua ja on jopa laitonta,mutta teksnisesti täysin mahdollista.
Sen verran,että tarkoitus ei ole
tässä arvostella tai puhumattakaan syyllistää nyky luontikuvaajia.Pohdiskelin vaan itsekseni,että onko digiaika muuttanut jotenkin luontokuvausta. Itse kuvailin omaan albumiin jonkunverran diakuvia aikoinaan. Nyt ostin tytölle digijärkkärin ja ajattelin ostaa itselle oman rungon,jos taas innostuis kuvaamaan. Mietin vaan,että täytyskö ostaa myös kuvankäsittelyohjelma ja opetella kuvan käsittely.
Kaippa ne kuvat kelpaa omaan käyttöön ilman käsittelyäkin - luulisin. Tietäis ainakin että on aitoo tavaraa. Toisaalta ois mukava poistaa joku ylimäären oksa tai heinänkorsi pilaamasta muuten hyvää kuvaa. - valonkuvaaja
?????? kirjoitti:
Onkos sitten niin,että kuvaajan ei tarvitse enää paneutua itse kuvaamiseen niin pajon kuin ennen (esim. sommittelu,valotus ym.)koska nämä asiat voidaan hoitaa päätteellä, ainakin osaksi. Eikös periaatteessa ole mahdollista ,että joku tekee luontokuvan ottamatta itse kuvaa lainkaan. Netistä löytää kuvia ja näitä yhdistelemällä tekee täysin oman luontokuvan. Tavallinen kuvankatsoja kuten itsekin olen, tuskin huomaa sitä manipulaatioksi. Sen kyllä ymmärrän että tälläinen toiminta ei ole sallittua ja on jopa laitonta,mutta teksnisesti täysin mahdollista.
Mun nähdäkseni kuvaajan ei ole koskaan tarvinnut paneutua itse kuvaamiseen, sommitteluun ja valotukseen sen enempää kuin nytkään. Kuvaajastahan se on kiinni. Mitä viimeistellympää jälkeä teet paikan päällä, sen vähemmän tarvitsee kotona pähkäillä rajausta sun muuta. Tietysti ovat erikseen ne tilanteet, jolloin ei juuri ehdi sommitella, kun annetaan kameran laulaa sen minkä kerkiää.
Digi on väline, samalla tavoin kuin filmi. Ei kamera ota niitä kuvia, kuvaaja ottaa, kuvaajan silmästä on kiinni, miten näkee valon ja muodon ja sommittelee tilanteen.
Ei digitaalisuus ole muuttanut itse asiaa mihinkään; se on tuonut uuden tekniikan ja omat etunsa (tosin myös omat puutteensa). Mikään pikselimäärä ei vielä loppupeleissä pysty filmin tarkkuuteen, mutta henkilökohtaisesti näen etuna digitekniikan tuoman nopeuden. Jos illalla teen kuvauskeikan suon laitaan, on minulla jo aamulla mahdollisesti valmiita kuvia.
Täysin pieleen mennyttä valotusta ja soomitelmaa, väärää kuvakulmaa et korjaa kotona kyllä millään päätteellä tai ohjelmalla. Netistä löytää pilvin pimein kuvia, mutta ovatko ne omia kuviasi? Jos käytät jonkun toisen työtä omiin töihisi, syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen, sillä valokuva on myös tekijänoikeuslain alainen. Sitäpaitsi- onko se sitten hauskaa? Eikö siinä katoa oma luomisen ja oivaltamisen ilo? Siitähän valokuvauksessa on pohjimmiltaan kyse... vai onko?
Jossain kirjoituksessani sanoin aikaisemmin, että luontokuvaajan tärkeimmät välineet ovat makuupussi, spriikeitin, tulitikut ja termospullo. Kamera, objektiivi ja kuvaaja ovat "pyhä kolminaisuus" ja kun tämän yhtälön saa toimimaan optimaalisella tavalla, ollaan oikealla suunnalla. - valonkuvaaja
?????? kirjoitti:
Sen verran,että tarkoitus ei ole
tässä arvostella tai puhumattakaan syyllistää nyky luontikuvaajia.Pohdiskelin vaan itsekseni,että onko digiaika muuttanut jotenkin luontokuvausta. Itse kuvailin omaan albumiin jonkunverran diakuvia aikoinaan. Nyt ostin tytölle digijärkkärin ja ajattelin ostaa itselle oman rungon,jos taas innostuis kuvaamaan. Mietin vaan,että täytyskö ostaa myös kuvankäsittelyohjelma ja opetella kuvan käsittely.
Kaippa ne kuvat kelpaa omaan käyttöön ilman käsittelyäkin - luulisin. Tietäis ainakin että on aitoo tavaraa. Toisaalta ois mukava poistaa joku ylimäären oksa tai heinänkorsi pilaamasta muuten hyvää kuvaa.Kuvankäsittelyohjelma on apuväline, ainakin minulle. Ei se kontrastin, kirkkauden tai värien säätäminen vie kuvan aitoutta, eikä muuta itse kuvaa miksikään. Oletko kuullut puhuttavan ns. digikalvosta? Nyt en tarkkaan osaa selittää miten tuo "kalvo" teknisesti syntyy, mutta käytännössä kuvat saattavat näyttää hieman harmailta, kuin päällä olisi todellakin harmahtava "kalvo", joka sitten väritasoja ja kontrastia säätämällä poistuu. Kuvankäsittelyohjelman avulla saa kuvat myös kätevästi pienennettyä esim. nettikäyttöä varten. Alkuperäistiedosto saattaa olla 46Megaa, eikä sitä siirrä sähköpostilla Erkkikään. Pienemmän, noin 200Kt kokoisen kuvatiedoston voi kätevästi ladata nettiin esim. asiakaskäyttöön. Samalla myös pienenee mahdollisuus että joku kopioi tai muutoin väärinkäyttää kuviasi. 200kt on kuitenkin eri asia lähteä vaikkapa suurentamaan kuin 46Megaa.
Kyllä asioita on syytä pohdiskella tämän tästäkin! Kun sinulla kerran on kokemusta, niin mikset tutustuisi vaikka aluksi tyttäresi digijärkkäriin ja päätä itse onko kuvaaminen muuttunut. Minulla on siitä oma mielipide :) Mutta jääköön nyt sanomatta, haluaisin kuulla ensin omasi! - ??????
valonkuvaaja kirjoitti:
Kuvankäsittelyohjelma on apuväline, ainakin minulle. Ei se kontrastin, kirkkauden tai värien säätäminen vie kuvan aitoutta, eikä muuta itse kuvaa miksikään. Oletko kuullut puhuttavan ns. digikalvosta? Nyt en tarkkaan osaa selittää miten tuo "kalvo" teknisesti syntyy, mutta käytännössä kuvat saattavat näyttää hieman harmailta, kuin päällä olisi todellakin harmahtava "kalvo", joka sitten väritasoja ja kontrastia säätämällä poistuu. Kuvankäsittelyohjelman avulla saa kuvat myös kätevästi pienennettyä esim. nettikäyttöä varten. Alkuperäistiedosto saattaa olla 46Megaa, eikä sitä siirrä sähköpostilla Erkkikään. Pienemmän, noin 200Kt kokoisen kuvatiedoston voi kätevästi ladata nettiin esim. asiakaskäyttöön. Samalla myös pienenee mahdollisuus että joku kopioi tai muutoin väärinkäyttää kuviasi. 200kt on kuitenkin eri asia lähteä vaikkapa suurentamaan kuin 46Megaa.
Kyllä asioita on syytä pohdiskella tämän tästäkin! Kun sinulla kerran on kokemusta, niin mikset tutustuisi vaikka aluksi tyttäresi digijärkkäriin ja päätä itse onko kuvaaminen muuttunut. Minulla on siitä oma mielipide :) Mutta jääköön nyt sanomatta, haluaisin kuulla ensin omasi!Niin ei kai kuvaaminen itse kuvaustapahtumana ole mihkään muuttunut. Samat lainalaisuudet siihen vieläkin pätee. Nykytekniikka antaa vain paremmat jälkikäsittely mahdollisuudet. Taisi olla eräs tunnettu luontokuvaaja joka sanoi ,että voidaan ottaa ensin kuva lentävästä joutsenesta ja sen jälkeen samoilta jalansijoilta terävä kuva taustasta ja yhdistää sitten nämä kuvat. Jos tästä ei erikseen kerrota tavallinen katsoja on autuaan tietämätön tällaisista tempuista ja ihastelee vain ,että kyllä ne ammattilaiset osaa. Omasta puolestani jokainen saa tehdä kuvilleen mitä haluaa, mutta toivoisin,että minulle kuvien katsojana kerrottaisiin että kuvia on jälkikäteen muokattu tai paranneltu. Eihän tälläinen informaatio huononna itse kuvaa,mutta antaa katsojalle tarpeellista tietoa katsoa kuvaa hieman toisista lähtökohdista.
- amatööri***
valonkuvaaja kirjoitti:
Kuvankäsittelyohjelma on apuväline, ainakin minulle. Ei se kontrastin, kirkkauden tai värien säätäminen vie kuvan aitoutta, eikä muuta itse kuvaa miksikään. Oletko kuullut puhuttavan ns. digikalvosta? Nyt en tarkkaan osaa selittää miten tuo "kalvo" teknisesti syntyy, mutta käytännössä kuvat saattavat näyttää hieman harmailta, kuin päällä olisi todellakin harmahtava "kalvo", joka sitten väritasoja ja kontrastia säätämällä poistuu. Kuvankäsittelyohjelman avulla saa kuvat myös kätevästi pienennettyä esim. nettikäyttöä varten. Alkuperäistiedosto saattaa olla 46Megaa, eikä sitä siirrä sähköpostilla Erkkikään. Pienemmän, noin 200Kt kokoisen kuvatiedoston voi kätevästi ladata nettiin esim. asiakaskäyttöön. Samalla myös pienenee mahdollisuus että joku kopioi tai muutoin väärinkäyttää kuviasi. 200kt on kuitenkin eri asia lähteä vaikkapa suurentamaan kuin 46Megaa.
Kyllä asioita on syytä pohdiskella tämän tästäkin! Kun sinulla kerran on kokemusta, niin mikset tutustuisi vaikka aluksi tyttäresi digijärkkäriin ja päätä itse onko kuvaaminen muuttunut. Minulla on siitä oma mielipide :) Mutta jääköön nyt sanomatta, haluaisin kuulla ensin omasi!Jos katselen kuvia läppärin näyttö hieman eri kulmissa, ilmiö havainnollistuu.
Tämä ei tietenkään ole tarkoittamasi, mutta samantapainen. - Välineistöön
valonkuvaaja kirjoitti:
Mun nähdäkseni kuvaajan ei ole koskaan tarvinnut paneutua itse kuvaamiseen, sommitteluun ja valotukseen sen enempää kuin nytkään. Kuvaajastahan se on kiinni. Mitä viimeistellympää jälkeä teet paikan päällä, sen vähemmän tarvitsee kotona pähkäillä rajausta sun muuta. Tietysti ovat erikseen ne tilanteet, jolloin ei juuri ehdi sommitella, kun annetaan kameran laulaa sen minkä kerkiää.
Digi on väline, samalla tavoin kuin filmi. Ei kamera ota niitä kuvia, kuvaaja ottaa, kuvaajan silmästä on kiinni, miten näkee valon ja muodon ja sommittelee tilanteen.
Ei digitaalisuus ole muuttanut itse asiaa mihinkään; se on tuonut uuden tekniikan ja omat etunsa (tosin myös omat puutteensa). Mikään pikselimäärä ei vielä loppupeleissä pysty filmin tarkkuuteen, mutta henkilökohtaisesti näen etuna digitekniikan tuoman nopeuden. Jos illalla teen kuvauskeikan suon laitaan, on minulla jo aamulla mahdollisesti valmiita kuvia.
Täysin pieleen mennyttä valotusta ja soomitelmaa, väärää kuvakulmaa et korjaa kotona kyllä millään päätteellä tai ohjelmalla. Netistä löytää pilvin pimein kuvia, mutta ovatko ne omia kuviasi? Jos käytät jonkun toisen työtä omiin töihisi, syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen, sillä valokuva on myös tekijänoikeuslain alainen. Sitäpaitsi- onko se sitten hauskaa? Eikö siinä katoa oma luomisen ja oivaltamisen ilo? Siitähän valokuvauksessa on pohjimmiltaan kyse... vai onko?
Jossain kirjoituksessani sanoin aikaisemmin, että luontokuvaajan tärkeimmät välineet ovat makuupussi, spriikeitin, tulitikut ja termospullo. Kamera, objektiivi ja kuvaaja ovat "pyhä kolminaisuus" ja kun tämän yhtälön saa toimimaan optimaalisella tavalla, ollaan oikealla suunnalla.Kuuluu myös moottorisaha, pensasleikkuri ja jokin kaivuväline, keinosumusta puhumattakaan. Onpa joku yrittänyt keksiä tolppafiltteriäkin.
No niin.
Kyllä kuvaus on paljon "yksinkertaistunut ja kuvaajien taidot rapistuneet digin ja ennen kaikkea automatiikan myötä.
Ennen piti tarkentaa, himmentää, katsoa valotus ja tarkistaa syvyysterävyys. Kaikki asioita, joihin moni nykyinen kuvaaja ei koskaan paneudu, vaan automatiikka hoitakoon homman.
Kohteen valinta ja rajaus on toki vielä tehtävä itse. Jos sekin automatisoituu saa kuvaajat jäädä kotiin ja panna hampaansa naulaan. - Los Loco
Välineistöön kirjoitti:
Kuuluu myös moottorisaha, pensasleikkuri ja jokin kaivuväline, keinosumusta puhumattakaan. Onpa joku yrittänyt keksiä tolppafiltteriäkin.
No niin.
Kyllä kuvaus on paljon "yksinkertaistunut ja kuvaajien taidot rapistuneet digin ja ennen kaikkea automatiikan myötä.
Ennen piti tarkentaa, himmentää, katsoa valotus ja tarkistaa syvyysterävyys. Kaikki asioita, joihin moni nykyinen kuvaaja ei koskaan paneudu, vaan automatiikka hoitakoon homman.
Kohteen valinta ja rajaus on toki vielä tehtävä itse. Jos sekin automatisoituu saa kuvaajat jäädä kotiin ja panna hampaansa naulaan.Kontrastin korjaus, levelssien säädöt, värikylläisyys, kohinan poistaminen. Tuossa mielestäni sallitut "doubit" kuvankäsittelyyn.
Kuvan osittaisen "blurrauksenkin" tekee osaava ihminen jo kuvaustilanteessa, joten sitäkään ei tarvitse enään muokata.
Jos poistat/lisäät kuvasta jotain kohteita, esim.heinän niin mielipiteeni on, että kuva on muuttunut kriittisesti alkuperäiseen verrattuna.
Ei muuta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1981825Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2611765- 841132
Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281131- 741070
- 1171020
- 861011
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose158966Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta38934Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin353896