Kasvatustieteiden maisteri?

Krisseee

Olen suunnittelemassa jo tässä vaiheessa ensi kevään yhteishakua yliopistoon ja kysyisin, mitä eroa on luokanopettajalla ja kasvatustiedeiden maisterilla? Jos valmistun kasv.tiet.maisteriksi, olenko pätevä myös opettajaksi vai tarvitsenko päälle luokanopettajan koulutuksen? Yritän vain etsiä helpointa tietä yliopistolle, kun en ole mikään E/L:n oppilas :)

13

4972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähtökohtana opiskelulle

      tulisi olla se, mistä olet kiinnostunut ja mihin sinulla on edellytyksiä.

      Luokanopettajat ovat kasvatustieteen maistereita, mutta heillä on aivan erityinen koulutus. Sitten on kasvatustieteilijöitä, jotka myös ovat kasvatustieteen masitereita, mutta he valmistuvat mm. hallinnollisiin tehtäviin, eivät opettajiksi.

    • Krisseee

      Olen ainakin kuullut, että kasvatustieteilijä tarvitsee 60opintovkoa, että hänestä tulisi pätevä luokanopettaja. Eikö tämä sitten pidäkään paikkaansa??

      • LO KM

        että kasvatustieteen maisteri on opiskellut yleistä kasvatustiedettä ja kasvatustiedettähän ne luokanopettajaksi opiskelevatkin opiskelevat. Luokanopettajaksi haluavan on opiskeltava esim. opetettavien aineiden monialaiset opinnot ja muutakin nimenomaan luokanopettajantyössä tarvittavia aine ym. opintoja. Omasta opiskelustani on jo aikaa, joten en osaa sanoa tarkalleen enkä edes suunnilleen kuinka paljon tarvitset lisäopintoja, mutta tuo 60 op kuulostaa äkkiä aika vähältä, just esim. näiden monialaisten vuoksi, sillä niihinhän sisältyvät kaikki peruskoulussa opetettavat aineet. Lisäksi tulee harjoitteluja, oita taitaa olla reilut 30 op:n edestä... mutta vastatkaa viisaammat.

        Luokanopettajan koulutus tähtää alusta pitäen siihen, että valmistuneella olisi vankka teoriapohja, jotta hän tuntee perusopetusikäisten oppilaiden erityispiirteet, niin psyykkiset kuin fyysisetkin. Uskoisin että yleistä kasvatustiedettä opiskelleiden pohja olla juuri pienten/nuorten lasten opettajan on oleeellisesti kapeampi, sillä opintojen painotus on juuri tuolla hallinnollisella puolella enemmän.


      • opintoihin on myös
        LO KM kirjoitti:

        että kasvatustieteen maisteri on opiskellut yleistä kasvatustiedettä ja kasvatustiedettähän ne luokanopettajaksi opiskelevatkin opiskelevat. Luokanopettajaksi haluavan on opiskeltava esim. opetettavien aineiden monialaiset opinnot ja muutakin nimenomaan luokanopettajantyössä tarvittavia aine ym. opintoja. Omasta opiskelustani on jo aikaa, joten en osaa sanoa tarkalleen enkä edes suunnilleen kuinka paljon tarvitset lisäopintoja, mutta tuo 60 op kuulostaa äkkiä aika vähältä, just esim. näiden monialaisten vuoksi, sillä niihinhän sisältyvät kaikki peruskoulussa opetettavat aineet. Lisäksi tulee harjoitteluja, oita taitaa olla reilut 30 op:n edestä... mutta vastatkaa viisaammat.

        Luokanopettajan koulutus tähtää alusta pitäen siihen, että valmistuneella olisi vankka teoriapohja, jotta hän tuntee perusopetusikäisten oppilaiden erityispiirteet, niin psyykkiset kuin fyysisetkin. Uskoisin että yleistä kasvatustiedettä opiskelleiden pohja olla juuri pienten/nuorten lasten opettajan on oleeellisesti kapeampi, sillä opintojen painotus on juuri tuolla hallinnollisella puolella enemmän.

        valintakoe. Yliopistossa voi teoriassa suorittaa sivuaineopintoja hyvin monessa aineessa. Otetaan esim. englanti, siihen pitää saada opiskeluoikeus, joka esim. Helsingissä on sama koe kuin kesän pääsykoe ja pitää saavuttaa sama taso kuin sisäänotetuilla (n. 10% hakijoista) on. Tämän jälkeen, kun aineopinnot on kasassa, on erillinen valintakoe opettajan pedagogisiin opintoihin. Täytyyhän soveltuvuus tarkistaa, kaikista teoreetikoista ei ole opettajaksi. Sama systeemi pätee muihin aineopintoihin / luokanoopettajan laaja-alaisiin aineopintoihin.

        Joten alkuperäinen ajatus helpommalla pääsystä on tuulesta temmattu, perusteeton ja ei mitenkään järkevä.


      • en tiedä
        LO KM kirjoitti:

        että kasvatustieteen maisteri on opiskellut yleistä kasvatustiedettä ja kasvatustiedettähän ne luokanopettajaksi opiskelevatkin opiskelevat. Luokanopettajaksi haluavan on opiskeltava esim. opetettavien aineiden monialaiset opinnot ja muutakin nimenomaan luokanopettajantyössä tarvittavia aine ym. opintoja. Omasta opiskelustani on jo aikaa, joten en osaa sanoa tarkalleen enkä edes suunnilleen kuinka paljon tarvitset lisäopintoja, mutta tuo 60 op kuulostaa äkkiä aika vähältä, just esim. näiden monialaisten vuoksi, sillä niihinhän sisältyvät kaikki peruskoulussa opetettavat aineet. Lisäksi tulee harjoitteluja, oita taitaa olla reilut 30 op:n edestä... mutta vastatkaa viisaammat.

        Luokanopettajan koulutus tähtää alusta pitäen siihen, että valmistuneella olisi vankka teoriapohja, jotta hän tuntee perusopetusikäisten oppilaiden erityispiirteet, niin psyykkiset kuin fyysisetkin. Uskoisin että yleistä kasvatustiedettä opiskelleiden pohja olla juuri pienten/nuorten lasten opettajan on oleeellisesti kapeampi, sillä opintojen painotus on juuri tuolla hallinnollisella puolella enemmän.

        Eli opintopisteiden määrästä en tiedä, mutta tuttavani teki vuodessa opettajan pätevyyteen tarvittavat opinnot, kun oli ensiksi lukenut kasvatustieteen maisteriksi pääaineena kasvatustiede.


      • voi valmistua
        en tiedä kirjoitti:

        Eli opintopisteiden määrästä en tiedä, mutta tuttavani teki vuodessa opettajan pätevyyteen tarvittavat opinnot, kun oli ensiksi lukenut kasvatustieteen maisteriksi pääaineena kasvatustiede.

        suorittamalla maisterintutkinnon, jossa on pääaineena jokin koulussa opetettava aine, ja lisäksi opettajan pedagogiset opinnot, muistaakseni 60 op.
        Valmiin aineenopettajan on opiskeltava vielä melko paljon lisää pätevöityäkseen luokanopettajaksi.


      • valmistui
        voi valmistua kirjoitti:

        suorittamalla maisterintutkinnon, jossa on pääaineena jokin koulussa opetettava aine, ja lisäksi opettajan pedagogiset opinnot, muistaakseni 60 op.
        Valmiin aineenopettajan on opiskeltava vielä melko paljon lisää pätevöityäkseen luokanopettajaksi.

        Siis hän nimenomaan sai vuodessa luokanopettajan pätevyyden. Ja tiedän tämän 100% faktana, mutta sitä en koskaan kysellyt, että kuinka paljon niitä opintopisteitä siinä kertyi. Eli vielä kerran: kasvarustieteen maisterista tiedän jonkun pätevöityneen vuodessa luokanopettajaksi.


      • uskotaan,
        valmistui kirjoitti:

        Siis hän nimenomaan sai vuodessa luokanopettajan pätevyyden. Ja tiedän tämän 100% faktana, mutta sitä en koskaan kysellyt, että kuinka paljon niitä opintopisteitä siinä kertyi. Eli vielä kerran: kasvarustieteen maisterista tiedän jonkun pätevöityneen vuodessa luokanopettajaksi.

        ei aika lienekään mikään ongelma. Ennemminkin on kyse soveltuvuudesta. Hän olisi luultavasti läpäissyt myös OKL:n normaalit pääsykokeet.


      • päästä
        uskotaan, kirjoitti:

        ei aika lienekään mikään ongelma. Ennemminkin on kyse soveltuvuudesta. Hän olisi luultavasti läpäissyt myös OKL:n normaalit pääsykokeet.

        mihinkään erityiskoulutukseen.
        Joissain yliopistoissa järjestetään tällaista lisäkoulutusta, jonka voi hankkia yleisen puolen KM, tai vaikka aineenope, psykologi jne. Tuohon menee 2 vuotta vähintään, jos vuodessa on tehty niin tulee kyllä olo, että yliopisto on halunnut rahat silmissä nopeasti maistereita ulos, mutta todellisesta pätevyydestä ei ole tietoakaan.

        Jos haluat luokanopettajaksi, haet OKL:ään. Ja vinkkinä, että yleistä kasvatustiedettä opiskelevia on paljon, ja heistä on melko moni työttämänä. "hallinnolliset tehtävät" eivät suinkaan tarkoita koulutoimenjohtoa tai rehtorin titteliä, vaan esim. kansanopiston kurssien suunnitteluja ym.


      • Hemps
        päästä kirjoitti:

        mihinkään erityiskoulutukseen.
        Joissain yliopistoissa järjestetään tällaista lisäkoulutusta, jonka voi hankkia yleisen puolen KM, tai vaikka aineenope, psykologi jne. Tuohon menee 2 vuotta vähintään, jos vuodessa on tehty niin tulee kyllä olo, että yliopisto on halunnut rahat silmissä nopeasti maistereita ulos, mutta todellisesta pätevyydestä ei ole tietoakaan.

        Jos haluat luokanopettajaksi, haet OKL:ään. Ja vinkkinä, että yleistä kasvatustiedettä opiskelevia on paljon, ja heistä on melko moni työttämänä. "hallinnolliset tehtävät" eivät suinkaan tarkoita koulutoimenjohtoa tai rehtorin titteliä, vaan esim. kansanopiston kurssien suunnitteluja ym.

        Kyllähän esimerkiksi aineenopettaja voi vuodessa pätevöityä luokanopettajaksi lukemalla luokanopen monialaiset opinnot 60op. Näitä opintoja vain ei kovin monessa paikassa järjestetä. Tampereella taitaa olla maksullinen (vajaa 4000€) ja Helsingissäkään ei järjestetä joka vuosi. Ja jos järjestetään, niin sisään pääsee alle 15 opiskelijaa.


      • työllisyys..
        Hemps kirjoitti:

        Kyllähän esimerkiksi aineenopettaja voi vuodessa pätevöityä luokanopettajaksi lukemalla luokanopen monialaiset opinnot 60op. Näitä opintoja vain ei kovin monessa paikassa järjestetä. Tampereella taitaa olla maksullinen (vajaa 4000€) ja Helsingissäkään ei järjestetä joka vuosi. Ja jos järjestetään, niin sisään pääsee alle 15 opiskelijaa.

        riipu aika paljon yleisen kasvatustieteen puolella omasta suuntautumisesta ja sivuaineista yms. Olen kyllä käsittänyt että yleisen kasvatustieteen puolelta saa pätevyyden esimerkiksi koulutupäälliköksi ja aivan oikeasti myös hallinnollisiin tehtäviin. Sen kai luulisi jokaisen tietävän että peruskoulun rehtori tarvitsee luokanopettajan/aineenopettajan pätevyyden koska tällä hetkellä heillä on rehtorin tehtävien lisäksi tietyn verran opetusvelvollisuutta. Lisäksihän mahdollisuus on päästä aineenopettajaksi yleisen kasvatustieteen puolelta jos käy nuo opettajan pedagogiset opinnot. Luulenpa että moni tekee sen virheen että ei tarpeeksi harkitse sivuainevalintojaan jotka yleisen kasvatustieteen kohdalla merkkaavat aika paljon työllisyyttä ajatellessa.

        Joka tapauksessa jos itse haaveilisin luokanopettajan ammatista, hakisin okl:een enkä yleiseen kasvatustieteeseen. Moni ei ymmärrä että näillä kahdella on suuri ero.


      • setaur
        LO KM kirjoitti:

        että kasvatustieteen maisteri on opiskellut yleistä kasvatustiedettä ja kasvatustiedettähän ne luokanopettajaksi opiskelevatkin opiskelevat. Luokanopettajaksi haluavan on opiskeltava esim. opetettavien aineiden monialaiset opinnot ja muutakin nimenomaan luokanopettajantyössä tarvittavia aine ym. opintoja. Omasta opiskelustani on jo aikaa, joten en osaa sanoa tarkalleen enkä edes suunnilleen kuinka paljon tarvitset lisäopintoja, mutta tuo 60 op kuulostaa äkkiä aika vähältä, just esim. näiden monialaisten vuoksi, sillä niihinhän sisältyvät kaikki peruskoulussa opetettavat aineet. Lisäksi tulee harjoitteluja, oita taitaa olla reilut 30 op:n edestä... mutta vastatkaa viisaammat.

        Luokanopettajan koulutus tähtää alusta pitäen siihen, että valmistuneella olisi vankka teoriapohja, jotta hän tuntee perusopetusikäisten oppilaiden erityispiirteet, niin psyykkiset kuin fyysisetkin. Uskoisin että yleistä kasvatustiedettä opiskelleiden pohja olla juuri pienten/nuorten lasten opettajan on oleeellisesti kapeampi, sillä opintojen painotus on juuri tuolla hallinnollisella puolella enemmän.

        Kasvatustieteen maisteri voi käydä opettajan erilliset pedagogiset opinnot, jolloin hän saa pätevyyden opettaa kaikilla kouluasteilla. Lisäksi hän saa aineen opetusta antavan opettajan pätevyyden niihin aineisiin, joissa opintoja on 60op. Aineen opettajaksi valmistutaan joko aineenopettajalinjalta tai erillisesti aineen opettajaksi (erillisenä kirjoitettuna).
        Aineenopettajan koulutuksen käynyt opettaja ei tarvitse luokanopettajan koulutusta opettaakseen peruskoulussa eikä aineenopelta vaadita monimuotopintoja ,jotka ovat tuon 60op yhteensä sisältäen oppiaineita 2-5 op kutakin. Erilliset opettajan pedagogiset opinnot ovat siis laajemmat opinnot kuin luokanopettakoulutuksen yhteydessä käydyt pedagogiset, koska ne antavat pätevyyden koko koulutu
        skentälle esiopetuksesta amkiin.


    • alkoitan opinnot syksyllä

      OKL:ssä, tavoitteenani saada luokanopettajan pätevyys. Olen kasvatustieteiden maisteri varhaiskasvatuksen puolelta. Minun tulee opiskella monialaiset opinnot (=opetettavat aineet) ja pedagogiset opinnot (=käytännössä suoritan vain harjoittelut). Hain normaalissa haussa ja kun pääsin sisään, minut siirrettiin ylimääräseksi opiskelijaksi ja joku sai varsinaisen opiskelupaikkani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe