Mikähän se olis se aina valkoisessa purkissa,
jossa oli pääkallo ja sääriluut.
Äiti teki saippuaa
5
582
Vastaukset
Lipeää oli se aine. Suolien sisäpinnalta kaavittu rasva taas oli sitä saippua-ainetta. Suolista tehtiin kuoret makkaroihin.
- Postilla
Muistan hyvin kun äiti keitti saippuaa. Siihen pantiin myös luita. Lipeäkivi liuotti luut kun sitä keitettiin tarpeeksi kauan. Suolien sisältä otettiin vain liika rasva pois. Suoliin piti jäädä rasvaa. Muutenhan makkaroista olisi tullut liian kuivia.
- Aamutuima
Postilla kirjoitti:
Muistan hyvin kun äiti keitti saippuaa. Siihen pantiin myös luita. Lipeäkivi liuotti luut kun sitä keitettiin tarpeeksi kauan. Suolien sisältä otettiin vain liika rasva pois. Suoliin piti jäädä rasvaa. Muutenhan makkaroista olisi tullut liian kuivia.
Luita oli myös saavissa lipeässä likoamassa. Osaan valmiiseen saippuamassaan lisättiin halpoja hajuvesiä. Pitihän sitä hajusaippuaakin saada. Näin tehtiin sota-aikana ja jonkin aikaa sodan jälkeenkin.
Mitenhän tämä nykyaikainen ihminen pärjäisi, jos sota syttyisi? Mitään ei saanut kaupasta. Kaikki piti itse tehdä ja melkein tyhjästä.
- Fanni
Olin työntämässä talvipakkasella kaverina potkukelkkaa, jossa iso lihakaupan pahvilaatikko täynnä sianruhosta leikeltyjä "rimpsuja". Paikallinen ossuuskaupan lihaosasto sen luovutti ilmaiseksi asiakasomistajalle saippuantekoa varten.Siihen lisättiin omassa huushollissa kerätyt roippeet samaa lajia. Lipeän lisääminen aikaansai ihmeen. Muuripadassa kuohui.
Komeaa saippuaa siitä tulikin. Se voitti maatalousnäyttelyssä 1.palkinnon. - tein.
olin mummon kanssa ratkomassa eläinten suolia. se oli 40 luvulla .suolet puukolla halki ,että sai ruuan jätteet ja paskat pois .puukko oli liukas moskasta ,naapurin mummo löi puukon pylvääseen ,ote rives liukkaasta kahvasta ,luuta myöten terä.suolet keitettin muuripadassa ,live sekaan ja moska vuokiin ,saippuaa tuli .ei sota-aikana saanut saippuaa,omilla pärjättiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784