Olen mielenkiinnolla seurannut perhepeti- ja taannoista saunakeskustelua ja väliin kovastikin huvittunut (ja jokusen kerran aavistuksen tuohtunut/järkyttynyt) ihmisten kommenteista.
Yksi samaa sivuava asia lienee kuitenkin vielä käsittelemättä eli alastomuus ilman että ollaan saunassa tai nukkumassa.
Minkä ikäinen lapsi lapsi voi mielestänne nähdä vanhempansa alasti ilman että traumatisoituu?
Minkä ikäinen lapsi ei enää saa leikkiä nakuna?
Onko alastomuudessa ylipäätään mitään pahaa tai arveluttavaa missään iässä?
Alastomuudesta
25
3453
Vastaukset
- Tristar
mutta ei, en näe alastomuudessa mitään pahaa. Lapsi ei "traumatisoidu" kenenkään alastomana näkemisestä, vaan mahdollisesti siitä ympäristöstä tai tialnteesta jossa tuo näky on :D itse alastomuus on herranjestas kaikille luonnollista vaatteiden alla. Lapsi itse alkaa välttää kylpemis- tms tilanteita (normaalisti siis) kun kokee olonsa epämukavaksi alastomuuden suhteen, ja tuon pitäisikin mielest'ni antaa tulla luonnollisena reaktiona yhteiskunnan sääntöihin joita lapsi näkee.
Uimahallikäynti voisi olla vaikeaa jos lapsi traumatisoituisi alastomuuden näkemisestä :D
Minusta lapsi voi kotioloissa olla alastomana niin kauan kuin hän kokee sen miellyttäväksi ja muut perheenjäsenet myös. Jos perheeseen kuulumattomia on paikalla, heittelen nyt mutuja... kolmivuotiaan alastomuus vierasseurassa ei ehkä ole enää niin ok mutta milläs estät kun se riisuu vaatteensa ja viuhahtaa...
Alastomuus on ihanaa ja luonnollista, eikä siitä tarvitse numeroa tehdä. Ei kai kukaan ole lapsiaan ihmisten ilmoille nakuna kiikkuttamassakaan?
***- äiti ja vaimo
Porukka lienee aika vieraantunut omasta kehostaan, jos näkee kaikenlaisen alastomuuden perverssinä ja potentiaalisena uhkana. Tätä menoa Suomi on Ameriikan ihmemaan kaltainen vainoharhainen ja piruja seinille maalaava yhteiskunta.
Olin muuten 12- vuotiaana vielä autuaan tietämätön moisista moraalisäännöksistä ja kävin uimassa alasti serkkujen ja kavereitten kanssa. Ruumiin yliseksuaalistaminen ottaa minua aivoon, alastomuudessa tunnutaan aina näkevän vain yksi puoli. Jokainenhan kuitenkin syntyy alasti ja se on mitä luontevin olotila. - Milla.M
seisotaan sitten rinnakkain lynkkausjonossa ;)
Kyllä minä olen kanssasi ihan samaa mieltä, ei alastomuudessa ole mitään pahaa eikä hävettävää.
Itsekin saatan joskus vippailla saunasta tai suihkusta alasti pukeutumaan, jos kylpytakki on sattunut unohtumaan toiseen huoneeseen, eikä meillä lapset ole millänsäkään asiasta, vanhempi poika on myös samanlainen. Tytär on hieman kainompi ja peittelee "paikkojaan", ja viime aikoina on halunnutkin saunoa yksin, mutta sekin on minusta ok ja hänen valintansa.
Minusta lapsi voi paremminkin traumatisoitua siitä, että kaikesta normaalista elämäänkuuluvasta asiasta, kuten alastomuus, tehdään likainen ja vaiettu asia. - äiti 85
Komppaan sinua tristar!
- evian
äiti ja vaimo kirjoitti:
Porukka lienee aika vieraantunut omasta kehostaan, jos näkee kaikenlaisen alastomuuden perverssinä ja potentiaalisena uhkana. Tätä menoa Suomi on Ameriikan ihmemaan kaltainen vainoharhainen ja piruja seinille maalaava yhteiskunta.
Olin muuten 12- vuotiaana vielä autuaan tietämätön moisista moraalisäännöksistä ja kävin uimassa alasti serkkujen ja kavereitten kanssa. Ruumiin yliseksuaalistaminen ottaa minua aivoon, alastomuudessa tunnutaan aina näkevän vain yksi puoli. Jokainenhan kuitenkin syntyy alasti ja se on mitä luontevin olotila.Meillä käytiin saunassa koko perheen voimin niin kauan kuin kukakin halusi enkä osaa pitää sitä mitenkään "pahana tai outona" tms. Itse lopetin isän kanssa saunomiset kun kuukautiset alkoi, mutta ei tuota edelleenkään ongemia mennä "vieraan" miehen kanssa saunaan :)
- turhake
aivan samoilla linjoilla.Tässä alkaa olla sellane rivi lynkattavia että loppuu lynkkaajilta kovat piipuista:)
- Aggie1
Mun mielestä minkäänikäisen lapsen ei pitäisi traumatisoitua jos näkee vanhempansa alasti. Luulisi, että sitä vahingossa isommatkin lapset joskus näkee, jos ei olla ihan hysteerisiä asian kanssa.
Jos vaikka pyyhe unohtuu ottaa kylppäriin mukaan, niin en tod. rupea kiskomaan pyykkikorista mitään likaista päälleni. Meilläkun on pieni kylppäri jossa ei toistaiseksi ole kaappia. Kyllä siinä vaiheessa kipitän makkariin alasti hakemaan pyyhkeen tai pyydän jotakuta paikallaolijaa tuomaan ovenvälistä.
Siis tarkoitan: Jos lapsi on iso, on epämiellyttävää nähdä vastakkaista sukupuolta oleva vanhempi alasti, mutta sen ei pitäisi koskaan traumatisoida, ellei vanhempi oli jotenkin kieroitunut ja hyväile itseään tms. - Elfarran
nyt kuitenkin ollaan aika vapautuneita kun iät kaiket ollaan saunassa perheen voimin käyty.
Tosin kerran keskusteltiin siitäkin aiheesta kavereiden kanssa. Eli käykö naiset vieläkin (nuorina aikuisina tai aikuisina) isän kanssa yhtä aikaa saunassa? Ja jos ei, niin missä vaiheessa saunomiskulttuuri muuttui? Meidän perheessä minä joskus murrosiässä lopetin porukassa saunomisen, jostain syystä. Siskoni taas käy edelleen saunassa, myös isäni kanssa. No keskusteluista kävi ilmi, että hyvin harva kävi enää isänsä kanssa yhtä aikaa saunassa. Muutama taas ihmetteli suuresti, että miksi näin.
Minulle on ok nähdä pikkulapsia alasti. Mutta jos lapsen keho ei enää näytä pikkulapselta, silloin minusta alastomuus "vieraiden" nähden on noloa. Tiedä sitten miksi. Saunasta ja suihkusta tullessa ja nukkuessa on ihan ok kotona olla alasti, mutta kyllä muussa olemisessa mielestäni on kivempi, että on edes joku aamutakki tms. päällä. Näin minä koen tämän asian ja kasvatuksestahan nuo asenteet varmaankin pulppuavat. Jännä vain, että esim saunakulttuuri on minulla aivan eri kuin siskollani. ei kai siinä alastomuudessa mitään pahaa ole jos siitä ei tehdä numeroa...eikä kai siitä traumoja tule että on alasti vaan siitä että mitä alasti touhuaa... ;D
leikkiä nakuna?hmm..enpä osaa ikää sanoa mut sanoisin että kun kouluun menee niin olis hyvä jos vaatteet pysysis päällä ja neljästä ylös päin voisi pitää vaatteet päällä kun ollaan kylässä tai on vieraita(tosin itse juoksin alusvaatteisillaan kouluikään asti kun oli aina kuuma).
alastomuudessa ei ole mitään pahaa vaan minusta riippuu siitä mikä tarkoitus sillä alastomuudella on.
ja asian vierestä kun en ole niitä perhepeti-keskusteluja lukenut,mutta ihmetellyt kyllä olne että kuinkas se vanhempien läheisyys ja seksi onnistuu jos lapsi/-et on samassa sängyssä!
henk.koht. sanosin että olisi aika hiljaista ei vaan täysin hiljaista ja luulisi siitä parisuhteen kärsivän???- Elfarran
kuin sängyssä. Eli sänky vain nukkumista varten.
Itse olen perinteisesti sänkyihminen, eli sänky on kertakaikkiaan miellyttävin peuhaamispaikka, että siitä en tahtoisi luopua.
Meillä ei harrastetakaan perhepetiä.
- mapee
meillä on nyt aika ajankohtainen tuo mihin asti lapsi voi olla alasti tai ainakin liki. Eli meillä ei juniorilal vaatteet päällä pysy ja siinä on sitten kiusallisia tilanteita kun isompien kaverit tulee käymään, tai tavallaan ei koska ne pitää sitä kaverin pikkusiskona ja on tottuneet sen nakuiluun tai pikkareillaan se kulkee. Kun kuitenkin kouluun meno on nyt niin asiaan on jo vuoden verran puututtu, mutta silti aina väliin tulee noit atilanteita. Ja kun sille alastomuus on luonnollista niin sehän viilettää äkkiä pihallakin yms paikoissa ja jos ei varaansa pidä niin vaihta arannalla vaatteet ihan reippaasti nakuillen..
Eli käytännön kautta sanoisin että kouluikään mennessä pitää vaatteiden olla päällä pääasiassa. Kotiväen kesken vielä voi joustaa. Julkisilla paikoilla nakuiluun tulee kyllä stoppi kaikkien härhöjen takia jo paljon varhemmin eli enää paljaspeppuinen lapsi rannalla ei ole normaali näky vaan poikkeus..
Vanhempien alastomuus on myös aika suhteellinen käsite. Vähän mihin tottuu. Meillä kun mies nukkuu bokserityyppisillä pöksyillä niin on aika alasti aina iltasella varsinkin kesällä ja eipä se pahoja traumoja ole aiheuttanut ainakaan ei olla huomattu... Toisaalta miksi kukaan olisi alasti kotonaan ellei se liity johonkin asiaan jossa alastomuus on luontevaa? Its enakuilen kun esim käyn veskissä nukkuessani ja lapset osaavat varottaa jos on kavereita esim yövuoron aikaan jotta älyää pöpperössä vetää päälle. Eli ihan ok siinä yhteydessä ainakin. Alasti tuskin kukaan ihan vain oleilee kotonaan normaalisti?
Alastomuuden syy on kai se mikä tekee siitä asiattoman tai arveluttavan jutun? On yhteyksiä joissa alastomuus on normaalia kuten pesut ja nukkuminen yms missä useat tekee niin ja sitten on joku itsensä esittely joka taas on ihan kipeää. Ja kyllä ihan munasillaan saisi meidän iskä varmaan kyytiä koko sakilta jos yrittäisi! Jännä ettei se saunassa haittaa tai pukiessa. Esim lomalla pienessä tilassa vaatteita vaihtaa yksi sun toinen jolloin nakuilu on ihan ok eikä siihen kiinnitä huomiota lainkaan.
Sekin on jännä miten tietty niukka vaatetus voi tehdä itselle kiusaantunene olon sen sijaan saman ihmisen alastomuus ei. Tosin ympäristö on luultavammin silloin eri ja asiayhteys. Joskus tulee jopa kiusaantunut olo kun pukuhuoneesssa jollain on todella riettaaksi meikäläisen mielestä lukeutuvat alusvaatteet, sellaiset joita näkee yöllä maksullisella kanavalla ja tietyissä lehdissä.. Taitaa olla vanhaksi tulo jo tosiasia meikäläisellä?- Milla.M
"Itse nakuilen kun esim käyn veskissä nukkuessani"
Onko sinulla unissakävely alasti suurikin ongelma? :D - mapee
Milla.M kirjoitti:
"Itse nakuilen kun esim käyn veskissä nukkuessani"
Onko sinulla unissakävely alasti suurikin ongelma? :Dsiis kuten varmaan tajusitkin niin nukkuessani herään ja käyn veskissä ja palaan untenmaille. tosin melkein unessa siellä tulee käytyä kun joskus on tavallaan pytyllä herännyt eikä muista matkasta mitään..
- Tristar
mapee kirjoitti:
siis kuten varmaan tajusitkin niin nukkuessani herään ja käyn veskissä ja palaan untenmaille. tosin melkein unessa siellä tulee käytyä kun joskus on tavallaan pytyllä herännyt eikä muista matkasta mitään..
Vessakännejä ja nukkuessa käymisiä... hmmh...
Ihan totta, viimeksi loppuraskaudessa ihmettelin todella kun kirjaimellisesti heräsin vessasta. Kävin niin usein kesken unen että askelmuisti jäi :D toisaalt mietin kyllä että jäädäkö siihen nukkumaan, ei tarvitsisi taas reissata kymmenen minuutin päästä.
*** - Milla.M
mapee kirjoitti:
siis kuten varmaan tajusitkin niin nukkuessani herään ja käyn veskissä ja palaan untenmaille. tosin melkein unessa siellä tulee käytyä kun joskus on tavallaan pytyllä herännyt eikä muista matkasta mitään..
oli vaan niin hauska lause :)
- miettiä
että jos lapsella on isosisaruksia, esim. nuori on tyttö 8v. ja isoveli on vaikka 12v. Tällöin isoveljen kaverit ovat jo murkkuja ja voivat olla tietyllä tapaa jo kiinnostuneita tämän 8v alastomuudesta. Turha väittää, ettei näin ole, koska itse olen omin silmin nähnyt, että näin se vain menee. En tarkoita, että he koskisivat tms. mutta he kommentoivat ja se jää tyttölapsen mieleen. JOten kunnolla vaatteet päälle viimeistään kouluiässä!
Kannattaa huomioida sekin, ettei kouluikäinen lapsi ja nuori enää välttämättä koe vanhempiensa alastomuutta kovin luontevana vaan se voi heistä olla hyvinkin kiusallista. He seuraavat jo medioista ym. ja lapsetkin ovat erilasisia. Toinen ei vaivaannu, toinen vaivaantuu. JOten kyllä hyviin tapoihin kuuluu, ettei kotona hiippailla alasti. Paitsi tietty saunassakäynti ym. johon alastomuus luonnollisesti kuuluu. - Pariton Isä
Itse olen aika arka alastomana oloon. En tiedä mistä johtuu, mutta ilman paitaa (alkkareista puhumattakaan) olen lähinnä pesulla ja nurmikkoa leikatessa (siis housut jalassa silloin tietty mutta paidan otan silloin pois, ja muuten myös uimarannalla). Myös farkut lähtevät nukkumista lukuunottamatta pois yhtä veikeasti. Yksin en siis nuku alasti, enkä tietenkään lapsenkaan kanssa. Tyttö saa puolestani nukkua nakusena jos siltä tuntuu (ja näin kesällä välillä tuntuu).
Toisaalta voin kyllä suihkusta vaatekaapille mennessä ihan nakunakin olla mikäli paikalla on vain ihan lähipiiriä, eli perhettä tai naisystävä. Silloinkaan en montaa minuuttia nakuna viihdy, kuten en myöskään yksikseni.
Mielestäni lapsi voi nähdä vanhempansa alasti ihan minkäikäisenä tahansa. Miten siitä voisi traumatisoitua.
Lapsi taas saa leikkiä nakuna niin kauan kun se tuntuu hänestä itsestään mukavalta.
Alastomuudessa ei ole mitään pahaa tai arvelluttavaa missään iässä, arvelluttavaa on se jos näkee seksiä kaikkialla missä on alastomuutta.- kunhan huomioimme
"Mielestäni lapsi voi nähdä vanhempansa alasti ihan minkäikäisenä tahansa. Miten siitä voisi traumatisoitua."
Tässäkin kannattaa kuitenkin huomioida se, että jos tämä selvästi näyttää olevan lapselle (esim. murkkuiässä) kiusallista niin on kunnioittavaa häntä kohtaan ettei hänen tarvitse vanhempiaan alasti nähdä.
Varmasti on normaalia kehitystä se, ettei koskaan koe oloaan kiusalliseksi vanhempiensa kanssa alasti ollessaan kuten myös se, että lapsi jossai n vaiheessa tällaisesta asiasta kiusaantuu. - Tristar
Odotin kyllä tosissani lynkkausjoukkiota mutta nähtävästi se ei saavukaan. Miten hienoa!
Yksi korostus pitää viestistäsi ottaa, ytimekkäänä ilamisuna esille:
"Alastomuudessa ei ole mitään pahaa tai arvelluttavaa missään iässä, arvelluttavaa on se jos näkee seksiä kaikkialla missä on alastomuutta."
- n. 20v
poikaystävälläni on paljon nuorempia sisaruksia ja hänen 5-vuotias sisarensa on hieman 'leimautunut' minuun, eli koko ajan täytyy esittää, näyttää, ja yrittää omia mut itselleen. :) mutta siinä vaiheessa, kun tuo 5-vuotias tyttö tulee poikaystäväni huoneeseen vaihtamaan yövaatteita päälleen, eli riisuu siinä samalla itsenä, mua kyllä jo vähän häiritsee. ok, se on lapsi, mutta ei silti tarvitsisi niin pitkälle enää tuon ikäisen mennä, kun vain puoli vuotta on tunnettu. siis tämä on vain oma mielipiteeni, enkä nyt tilanteesta mitenkään suuresti häiriinny, mutta hiuman se jo tuntuu kiusalliselta... Itse en ole koskaan ollut ns. 'nakuileva lapsi', sitä eivät vanhempani sallineet, joten moisesta kasvatuksesta on tietysti jääneet jäljet omaan mieleeni.
- Jihuuu
Alastomuus on ihan luonnollinen juttu, mutta tietyissä tilanteissa. Jotkut kansat hyppelevät ympäriinsä ilman paitaa, niin miehet kuin naisetkin mutta länsimaissa moinen (tissiteollisuuden johdostakin) ei ole soveliasta, että mennään tissit paljaana ruokakauppaan, johan sen sanoo lakikin.. eli luonnollista on, mutta tietyissä tilanteissa.
Nakuna leikkimisestä tulee mieleeni, että miksi lapsen tarvitsisi ylipäätään nakuna leikkiä? Mielestäni se vaatteiden päällä pitäminenkin ja siihen opettelu kuuluu täällä kulttuurissa asiaan. Eri juttu on sitten kotioloissa riisuminen/pukeminen, tai suihku/sauna oleskelu ja sen jälkeiset hetket, pukemiset, nukkumassa olot jne. Öisin ei ole mitään pahaa ilman vaatteita nukkumisessa.
En ole kyllä tullut edes ajatelleeksi, että lapsi saisi traumoja nähdessään vanhempansa nakuna. Eiköhän ne suuremmat traumat tule siitä, jos alastomuuteen suhtaudutaan tosi likaisena ja traumatisoivana asiana. Ainakaan n. vuoden ikäisen kanssa en ole koskaan ajatellut, että pitäisi jotenkin peitellä alastomuutta enkä keksi syytä, miksi yhtäkkiä alkaisimme peitellä sitä, jos välillä hetki viuhahdellaan ilman vaatteita :D
Alastomuus siis on ihan luonnollista, mutta ei se nakuilu joka paikkaan kuulu. Monille jotkut kimppasaunat kaverien kesken ovat ihan luonnollisia, ja sitähän se voi ollakin jos kaikkien ajatukset ovat samanlaiset, mutta itse turhan seksikeskeisiin ihmisiin törmänneenä en itse kokisi oloani luonnolliseksi nakuna muitten miesten näkyvillä, kun en luottaisi siihen että jokainen suhtautuu asiaan seksittömäksi, joten tästä syystä nakuilen vain oman mieheni nähden.
Samaan pyrin lapsenkin kasvattamaan, että tottuu siihen että alastomuus on ihan ok mutta tietyissä tilanteissa, ja varuillaan ihmisten kanssa kannattaa olla. - Sattuhan sitä
Olin kuudentoista, kun menin samanikäisen poikakaverini luo levyjä kuuntelemaan.
Järkytyin, kun kaverin mutsi istui eteisessä puuterinvärisissä rintsikoissa ja pikkareissa (ei ne kovin pienet voineet olla). Naisella oli jo ikää ja ylipainoa, olihan se näös.
Ikinä ei tuo kuva ole lähtenyt verkokalvoiltani.
Karmeinta, että nykyään näen tuon ilmestyksen, kun vain katson peiliini!
Meillä kotona oltiin alasti tai vähissä vaatteissa vain perheenjäsenten seurassa.
En tähän tämän syvällisemmin kommentoi, alkoi vaan naurattaa. Kyllä sitä voi saada trauman vaikka mistä:) - satu40
elämänvalintana?
Nakuna aina kotona ja kotipihalla joko koko perhe tai ainakin se osa perheestä joka tuntee olonsa nakuna kotoisaksi?- Milla.M
nimenomaan elämänvalinta, ja jos kerran tuntevat olonsa kotoisaksi, niin olkoon se sitten heidänlaisensa valinta.
Muistan täällä joskus keskustelun, jossa eräs äiti kertoi olevansa kotonaan aamusta iltaan ilman rihmankiertämää , ja sen olevan hänen mielestään kuulemma ihan normaalia. Minun henkilökohtainen mielipiteeni nyt kyllä on, että ei se kyllä ihan normaalia ole. - kotona alasti
Milla.M kirjoitti:
nimenomaan elämänvalinta, ja jos kerran tuntevat olonsa kotoisaksi, niin olkoon se sitten heidänlaisensa valinta.
Muistan täällä joskus keskustelun, jossa eräs äiti kertoi olevansa kotonaan aamusta iltaan ilman rihmankiertämää , ja sen olevan hänen mielestään kuulemma ihan normaalia. Minun henkilökohtainen mielipiteeni nyt kyllä on, että ei se kyllä ihan normaalia ole.Olen kotoisin melko uskovaisesta perheestä. Isän kanssa kävin saunassa viimeksi kun taisin olla kahdeksan. Vaatteet oli ja pysyi päällä. Ahdisti lapsena ajatus, että pitäisi olla ilman vaatteita. Kun muutin omaan kotiin niin jo vain lensivät kledjut nurkkaan. Olen kotona aina alasti kuin myös mieheni usein. en myöskään pakota lapsiani pukemaan jos ei huvita. Tottahan toki jos vieraita on niin kaikilla on vaatteet päällä. Samoin kesäisin myös mennään nudisti rannalle ihan koko perhe. On jotenkin vaan mukavampaa. Eikä siihen liity mitään seksuaalista päin vastoin. Eikä lapsiakaan ole ikinä tarttenut patistaa laittamaan vaatteita päälle kauppaan mennessä. Ihan ovat vapaaehtoisesti ne pukeneet.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657