Alkoi tässä muutama viikko sitten kuulua tuttu
jurina Xsara/02/115tkm etupäästä ja netissä googlaamalla totesin, että ranskattarella näyttää olevan sama tyyppivika kuin meillä reilu 15 vuotta sitten olleella pösö 309:llä - molemmat etupyörän laakerit menivät sadan tuhannen pintaan. Viasta on
hyvä kuvaus tässä linkissä
(http://sfnet.fi/group.php?id=58266&newsgroup=sfnet
.harrastus.autot&sid=&bf=4).
Kun etupyöriä käänsi oikealle, ääni hieman vaimeni.
Siispä huoltoon mennessä tiesin kertoa, että se on
vasemmanpuoleinen etupyöränlaakeri. Kustannuksia
tuli reilu 200 euroa merkkihuollossa.
Paljon ei näköjään ole muuttunut 15 vuoteen
ranskalaisilla. Kori ei onneksi ruostu
entiseen malliin, mutta pikkuvikaa riittää.
Ja se selittänee heikon jälleenmyyntiarvon.
Kakkosautoksemme pari vuotta sitten ostettu
Xsara on jo ehtinyt esittää muutamia tyyppi-
viostaan: lämppärin puhaltimen säätimen
transistori kärähti ja puhallin puhalsi
täysillä aina.Vanhalta pösöpalstalta löytyi
yksityiskohtainen korjausohje (http://fls.hekker.hu/~fls/text/peg_blower.htm),
joten tinaustaitoinen selvisi siitä alle
10 euron kustannuksilla - mutta se vaiva...
Meisseli kädessä pitää aina silloin tällöin
lähestyä oikeanpuoleista peiliä. Sen
alta löytyy ulkolämpötilan mittarin anturi.
Jos ilmastoitu Xsara alkaa viiletä pakastin-
lukemille ja Xsaran ulkolämpömittari näyttää
tosi hellettä 60, on aika toimia.Kun anturille
antaa lisää lämmintä, muistaa lämpömittarikin,
että ei Pohjolassa tällaisia helteitä ole.
Ja Xsaran lämmitys/ilmastointi toimii taas
oikein.
Kun eka kerran jouduin vaihtamaan etuvalojen polttimot Xsaraan puolihämärässä bensa-aseman pihalla, meni siihen aikaa lähes tunti eli
enemmän kuin yhdelläkään autolla, joka meillä on vuosien varrella ollut.
On ilmeisesti Ranskassa oletus, että nämä polttimot vaihdetaan huoltokorjaamolla siistinä sisätyönä.
Mutta toisinaan H7:t eivät katso huoltokorjaamon
aukioloaikaa...
Paljonkohan sitikan hintaan pitäisi lisätä,
että laittaisivat jo ensiasennuksena autoihinsa
sellaiset osat, jotka kestää. On tässä nimittäin
ollut vuosien varrella muutama Toyota ja Nissankin, jotka eivät ole ainakaan meikäläisellä
alle 150t sen enempää murhetta aiheuttaneet.
Xsaran etupyörän laakerit eivät näköjään kestä
15
7376
Vastaukset
- minäkun
saan polttimoiden (molempien) vaihdossa tuhrautumaan aikaa sen 3 minuuttia.
Noo sekin taisi riippua vuosimallista, mutta omassa -99 mallissa polttimoiden vaihto on niin yksinkertaista, että jos siinä tunti menee niin siinä kyllä jo luetaan ohjekirjasta, missä etuvalot sijaitsee!- Erkko!
Ehkä se on pimeässä vaikeampi tehdä. Itsellä on kanssa tämä '99 malli, eikä siinä pahemmin aikaa mene hämärässäkään. Toisaalta mulla on taskulamppu autossa aina mukana. =)
Omien eikä edellisen omistajan tietojen mukaan laakereita ei ole vaihdettu. Eli vähintäänkin niillä on ajettu 170tkm. - MSa
Erkko! kirjoitti:
Ehkä se on pimeässä vaikeampi tehdä. Itsellä on kanssa tämä '99 malli, eikä siinä pahemmin aikaa mene hämärässäkään. Toisaalta mulla on taskulamppu autossa aina mukana. =)
Omien eikä edellisen omistajan tietojen mukaan laakereita ei ole vaihdettu. Eli vähintäänkin niillä on ajettu 170tkm.215tkm kesti etupyörän laakeri, vaihto maksoi molemmille puolille yhteensä 200e, FAG:n hyvillä laakereilla
- kestivät
MSa kirjoitti:
215tkm kesti etupyörän laakeri, vaihto maksoi molemmille puolille yhteensä 200e, FAG:n hyvillä laakereilla
etupyörien laakerit 306 pösössä. Ei ole Citroen, mutta PSA-tekele kuitenkin.
- Nimetön
kestivät kirjoitti:
etupyörien laakerit 306 pösössä. Ei ole Citroen, mutta PSA-tekele kuitenkin.
Onpa tuo 100tkm ihan melko pitkä taival jo renkaitten osille ja paljon toki riippuu ajo tavasta,millaisissa olosuhteissa ajaa ja ensi asennukseta ja laakereitten laadusta...
Mutta pidän tuota vikaa aika harmittomana ja ei pahana asiana ja sitä paitsi kyllä ne toyotankin osat kanittaa,,muun muassa tuo lämmitin laite,polttoaineen mittari anturi,valot,polttoaine laite viat,ruoste,,,
Mutta hyvä tietää että voi varautua myös berlingon laakerin vahtailemiseen =) - TT-Citikka
Nimetön kirjoitti:
Onpa tuo 100tkm ihan melko pitkä taival jo renkaitten osille ja paljon toki riippuu ajo tavasta,millaisissa olosuhteissa ajaa ja ensi asennukseta ja laakereitten laadusta...
Mutta pidän tuota vikaa aika harmittomana ja ei pahana asiana ja sitä paitsi kyllä ne toyotankin osat kanittaa,,muun muassa tuo lämmitin laite,polttoaineen mittari anturi,valot,polttoaine laite viat,ruoste,,,
Mutta hyvä tietää että voi varautua myös berlingon laakerin vahtailemiseen =)Minulla oli ennen VW Jetta ('88 mallinen), jossa etupyörän laakerit kestivät yleensä tuollaiset 60-80 tkm. Kun ihmettelin heikkoa kestoa korjaajalle, niin hän totesi, että näitä saa olla myötäänsä vaihtamassa, monissa muissakin autoissa. Kyseisessä autossa ei kyllä ollut ohjaustehostinta ja auton kääntely vaati melkoisesti voimaa.
Nyt on '03 mallinen Berlingo ylittänyt 120 tkm:n rajan, eikä ole tarvinnut laakereihin koskea (koputtaa puuta). Saas nähdä milloin pitää - autossa kun on vielä HDi-kone nokalla, joten etupäässä on tavallista enemmän painoa. - on jo hyvin
kestivät kirjoitti:
etupyörien laakerit 306 pösössä. Ei ole Citroen, mutta PSA-tekele kuitenkin.
Ja kannattaa muistaa,että laakerit valmistettaneen jossain aivan muulla,kun jossain psa-konsernin tehtaalla.
Volvoihin,volkkareihin,relluihin jne... sama juttu. Laakereita menee.Kuluva osa ja valmistuskustannukset pidetään kurissa,joten... - epäilys
on jo hyvin kirjoitti:
Ja kannattaa muistaa,että laakerit valmistettaneen jossain aivan muulla,kun jossain psa-konsernin tehtaalla.
Volvoihin,volkkareihin,relluihin jne... sama juttu. Laakereita menee.Kuluva osa ja valmistuskustannukset pidetään kurissa,joten...aika usein japanilais valmisteisia laakereita, sekä monissa muissa merkeissä, oliskohan alihankkijoiden viallisia laakereita, kuten toyota sivuilla on tapana haukkua, jos on vikoja niin syyllinen on alihankkija.
- Ranskalaisilla ajava
Tässä vähän toisjuttua ranskalaisten autojen pyöränlaakereiden kestosta. Olen vuodesta -90 ajanun PSA-autoilla. Ensin oli kaksi 405 Pököä, niillä ajeltiin molemmilla n. 150 tuhatta eikä mennyt yhtään pyöränlaakeria. Sitten tuli 306 SRDT, siinä etupyörän laakerit kesti 150 tuhatta, ne uusin kahdesti ja kun auto poistui meiltä, oli mittarissa 470 tuhatta, viimeiset laakerti kesti 170 tuhatta eikä senkään jälkeen ollut mitään oireita. Sitten ajoin Citroen ZX TD:llä 430 tuhatta. Siihen vaihdettiin myös etupyörän laakerit 150 tuhannen kohdalla. Sen jälkeen kestivät, eli minä ajoin 280 tuhatta vaihdon jälkeen eikä vielä oireilleet. Nyt ajelen C5 HDI:llä. Siihen vaihdettiin etupyörän laakerit 160 tuhannen kohdalla. Jää nähtäväksi miten kauan nämä kestää. Takapyörän laakerita ei ole vaihdettu yhteenkään autooni.Kaikki vaihdetut laakerit on ns. tarvikeosia, SKF, SNR ja jokin espanjalainen merkki, en nyt muista mikä.
Lohdutukseksi laakerimurheisiin voi sanoa että se on näihin vehkeisiin aika halpaa remonttia ja sen pystyy lähes jokainen nyrkkipajakin tekemään. On kuitenkin varottava liian kovia otteita laakeria paikalleen pantaessa, hitaasit vaan prässillä niin se auttaa kestämään. Voi olla että kokoonpanossa tehtaalla niitä leivotaan melkoisella vauhdilla ja se voi olla yksi syy huonoon kestoon. Perussyy on kuitenkin maantiesuola joka pääsee ajan mittaan tiivisteestä läpi ja se on laakerin menoa.- monta sataa
tuhatta km Sitikoissa. Exällä Xara 2001 2L koneella ja reippaasti yli 100000km ajettu. Polttimoiden vaihdossa meni muutama minuutti taskulampun valossa pakkasessa huoltoaseman pihassa. Just noi H7 polttimot.
Ei nyt tule mieleen koska viimeksi on pyörän laakereita tarvinnut vaihdella. Ei ainakaan 20 vuoteen.
- huikkaharju
citikkasi pois, jos on tommonen. onhan noita autoja liikkeet pullollaan, joissa on ihan samoja ominaisuuksia, jopa polttimoiden vaihto on vielä hiukka hankalampaa. ja joissa laakerit kestävät, mutta jarrut ja kytkin eivät.
- vm -99
ajettu 199tkm ja ei ole laakereissa ollu vikaa. Eikä kyllä muutenkaan ole isoja murheita ollu, aina perille päässy joka kelissä. Ja on muuten lämpimänpi talvella kuin esim 850/v70 volvo. Parilla kaverilla on kyseiset laitteet ja molemmat sanoneet sen.
Suurimmat murheet kuluvien osien lisäksi on ollut takaluukkuun menevien johtojen temppuilu. Tahtoo mennä poikki siellä kumin sisässä, niitä joutunut pari kertaa korjaamaan. - kuin 100 000 eli sama kuin
Ajattelin vain kertoa kokemukseni Xsarasta ja
ihmetellä, miksi tietyt ensiasennusosat, joita
Citroen käyttää, ovat huonoja. Ja miksi tehdään
sellaisia tuotehuononnuksia, kuin vaikeutunut
etuvalopolttimoiden vaihto. Berlingossa 99/1.9D/275t ei laakerivikoja ole ollut, sen vikalista on lähes
täysin tämän linkin mukainen:tiri2 (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=22000000023653259)
,paitsi taka-akselilla ei ole ollut ongelmia ja nokka-akselin hihnan kiristin meni 170tkm kohdalla.Raidetangon päät
menivät vaihtoon ekakatsastuksessa ja rumpujarrujen
liimapalat irtosivat jumiutaen takapyörän (vaarallinen vika). Ja käsijarrun jos veti
talvella päälle pakkasella, jumiutui takapyörät eli jarrurumpuihin pääsi vettä. Tavallisesta varaosakaupasta
ostetut osat ovat senjälkeen kestäneet ongelmitta
paremmin kuin ensiasennusosat.
Berlingo täyttää vielä tänäänkin tehtävänsä
erittäin hyvin ja sen käyttöarvo on paljon
korkeampi kuin jälleenmyyntiarvo:-) - joopasen
nyt olis sitte vänkärin puolen laakerin vaihto edessä.
- Xsaristi
Onkohan mulle sattunut erityisen hyvä yksilö kun ei mitään vikaa ole ilmennyt.Kuljin on Xsara 1,9 tdi -98 ajettu jo 320tkm,joista itse yli 100tkm.Seuraavaksikin ostan sitikan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042995Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391570Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921422- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783