Tapoin 3 kyytä lauantaina

Vidar

Kesämökkimme läheisyydessä on viihtynyt aina reippaanlaisesti kyykäärmeitä. Olen päättänyt, että jokainen kyy, jonka tontilta tapaan, saa siirtyä autuaammille metsästysmaille. Siskon mäyräkoirat eivät toistaiseksi ole saaneet puremia, ihme kyllä.

Lauantaina kävelin tontin takaosissa..Rinnetontti, jossa kivilouhikkoa. Jalkani vieressä sihisi kyy, ja minulla lenkkarit jalassa. Huusin avopuolisolleni, että tuo rautalapion, täällä on kyy. Kumarruin ottamaan oksaa maasta, ja näin toisen kyyn.Keskitin huomion ensin näkemääni, ja iskin pään seutuville. Niskat katkesivat. Avopuolisoni toi lapion, jolla vapautin toisen käärmeen olemisen tuskasta. Kolmas kyy oli kerällä ison juuren alla, n.10cm korkeassa tilassa. Hitaasti siirsin lapion lähelle kyytä, ja iskin. Kolmas kyy kohtasi loppunsa.

Tarkkailin hetken maastoa ympärilläni. Mukavia pikku onkaloita siellä täällä. Neljäs kyy oli kerällä kannon juuressa pää koholla. Iso jötkäle. Täytyy myöntää, että jännitys kasvoi, kun lähestyin neljättä kyytä, rautalapio pistoasennossa. Mutta ilmeisesti tämä neljäs, suurin yksilö oli viisastunut seuratessaan lajitoveriensa kohtaloa..olin vielä usean askeleen päässä, kun kyy sujahti uskomattoman nopeasti onkaloonsa. Pian tämän jälkeen sää huononi, ja sunnuntaina satoi vettä, lähes koko päivän. Kyytä ei näkynyt.

76

19826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vetteman

      eikä normaalisti ihminen pääse lähellekkään kyytä,jos se tulee yllätetyksi,lähtee karkuun.

      Ootko varma,ettet sekoittanut öisiä uniasi todellisuuden kanssa?

      Kyitä kannattaa varoa,koska ne saattavat purra,jos tuntevat olevansa uhattuina eikä niillä ole sillä hetkellä piilopaikka,mihin voisivat mennä.

      • Vidar

        Itse et ilmeisesti ole koskaan kyytä luonnossa tavannut. Oletko lukenut kirjoista, että ne ovat niin arkoja, ettei ihminen lähelle pääse?

        Ymmärrän toki, että joissakin saattaa kokemukseni aiheuttaa jonkin sortin närää (syitä voi olla monia), ja on mukavaa yrittää väittää, ettei niin voi tapahtua.

        Rohkaise mielesi, ja lähde käärmemaille liikuskelemaan. Metsistä kyitä ei toki tarvitse tappaa.

        Ps. Jos opettelet liikkumaan rauhallisesti ja kohtalaisen pienellä töminällä, huomaat että kyy ei ihan heti pakenekkaan, kun havaitsee sinut. ;)


    • Mökkiläinen

      Vain hullut tappaa kyykäärmeitä. Kyy on rauhoitettu eläin ja sillä on oma hyödyllinen tehtävänsä luonnon suuressa kiertokulussa. Jos pelkää käärmeitä, niin kyyn voi hätistellä pois mökin pihapiristä. Kyy pelkää ihmistä ja pakenee mökkitontilta, kun siellä liikutaan.

      • Bootsit

        Kyy onkin hyödyllisimpiä eläimiä luonnossamme.Esimerkiksi kyyn nahka on erittäin jalostuskelpoista.Minullakin on tälläkin hetkellä jalassani kyyn nahkaiset bootsit sekä kyynnahkainen stetson päässä.


      • Vidar

        Useasti ne kesämökkiläiset, joiden tonteilla kyyt eivät liiku, neuvovat närkästyneenä hätistelemään kyyn pois. Olen havainnut, ettei se tepsi. Kesämökkimme rakennettiin v. 1997. Tähän kevääseen mennessä olen tappanut pihapiiristä 7 kyytä.Useita näköhavaintoja, jotka eivät ole johtaneet kaivattuun lopputulokseen. Perheeseemme kuuluu lukuisia koiria, (pieniä valitettavasti) ja muutama läheltä piti tilanne on ollut.

        Pari kesää sitten olimme avopuolisoni kanssa olleet viikon päivät mökillä, tontilla touhuten ja mekastaen. Kun lähdimme kuistilta uimaan, rantaan päin, luikerteli kyy samaan suuntaan polun vieressä, n 2 metrin päässä meistä. Vaikka olimme viikon tontilla touhunneet, puutöitä tehden, ei käärme ollut siirtynyt muille maille. Naapurimökkiläiset valittavat myös käärmeongelmasta.

        Joko emme vain yksinkertaisesti osaa pitää tarpeeksi kovaa meteliä, esim. moottorisahaa käyttäessämme, tai sitten muutamat "viisaat" mökkiläiset neuvovat kuulopuheiden perusteella, ja sanovat jotta minä tiedän: kyy lähtee muualle, kun maa tärisee.

        Toivoisin itsekkin, että kyyt siirtyisivät muualle, mutta pätevää karkotuskeinoa ei ole. Muurahaisista kyyt eivät ole moksiskaan. M


      • vipera

        oo rauhoitettu..rantakäärme kyllä..muuten olen samaa mieltä että kyyn voi jättää rauhaan ja se on hyödyllinen


      • Malviina

        rauhoitettu eläin. Mutta totta sekin, ettei niitä kannata huvikseen listiä. Rauhoitettu on rantakäärme ja kangaskäärme sekä "jalaton lisko" vaskitsa.
        Maalla noita välillä pyörii. Viime syksynä löytyi käärmeennahka talon kivijalan vierestä. Elikkä meillä on ikioma kotikäärme. Joka mitä ilmeisemmin on rantakäärme (pelto-, karjakäärme toiselta nimeltään).


      • sinulle
        Vidar kirjoitti:

        Useasti ne kesämökkiläiset, joiden tonteilla kyyt eivät liiku, neuvovat närkästyneenä hätistelemään kyyn pois. Olen havainnut, ettei se tepsi. Kesämökkimme rakennettiin v. 1997. Tähän kevääseen mennessä olen tappanut pihapiiristä 7 kyytä.Useita näköhavaintoja, jotka eivät ole johtaneet kaivattuun lopputulokseen. Perheeseemme kuuluu lukuisia koiria, (pieniä valitettavasti) ja muutama läheltä piti tilanne on ollut.

        Pari kesää sitten olimme avopuolisoni kanssa olleet viikon päivät mökillä, tontilla touhuten ja mekastaen. Kun lähdimme kuistilta uimaan, rantaan päin, luikerteli kyy samaan suuntaan polun vieressä, n 2 metrin päässä meistä. Vaikka olimme viikon tontilla touhunneet, puutöitä tehden, ei käärme ollut siirtynyt muille maille. Naapurimökkiläiset valittavat myös käärmeongelmasta.

        Joko emme vain yksinkertaisesti osaa pitää tarpeeksi kovaa meteliä, esim. moottorisahaa käyttäessämme, tai sitten muutamat "viisaat" mökkiläiset neuvovat kuulopuheiden perusteella, ja sanovat jotta minä tiedän: kyy lähtee muualle, kun maa tärisee.

        Toivoisin itsekkin, että kyyt siirtyisivät muualle, mutta pätevää karkotuskeinoa ei ole. Muurahaisista kyyt eivät ole moksiskaan. M

        Kyy on siellä, missä safkaa. Teidän tontilla on myyriä ja hiiri. Ja niiden perässä kyyt. Ei ne tömistelemällä häivy. Tottuvat töminään.

        Osta muutama toppa tupakkaa. Ripottele tupakan purua pihlajien alle, pitkin peltoa ja muutoinkin sellaisiin paikkoihin missä myyrät viihtyvät. Myyrät häipyvät, ja niiden jälkeen kyyt.

        Ei kestä


      • Kyy ei pakene

        Sen verran paljon on kyitä nurkissa, että voin sanoa: ne ei ihmistä pakene!

        Minkään sortin tömistys ei pelästytä!

        Luulempa päinvastoin - liruttelevat uteliaisuuttaan paikalle!


      • uyruofuvyfytdss55
        Bootsit kirjoitti:

        Kyy onkin hyödyllisimpiä eläimiä luonnossamme.Esimerkiksi kyyn nahka on erittäin jalostuskelpoista.Minullakin on tälläkin hetkellä jalassani kyyn nahkaiset bootsit sekä kyynnahkainen stetson päässä.

        ...että housuissasi on myös kyynnahkainen kalukukkaro, jossa kyynnahkainen tekopenis.


      • Roger F
        Vidar kirjoitti:

        Useasti ne kesämökkiläiset, joiden tonteilla kyyt eivät liiku, neuvovat närkästyneenä hätistelemään kyyn pois. Olen havainnut, ettei se tepsi. Kesämökkimme rakennettiin v. 1997. Tähän kevääseen mennessä olen tappanut pihapiiristä 7 kyytä.Useita näköhavaintoja, jotka eivät ole johtaneet kaivattuun lopputulokseen. Perheeseemme kuuluu lukuisia koiria, (pieniä valitettavasti) ja muutama läheltä piti tilanne on ollut.

        Pari kesää sitten olimme avopuolisoni kanssa olleet viikon päivät mökillä, tontilla touhuten ja mekastaen. Kun lähdimme kuistilta uimaan, rantaan päin, luikerteli kyy samaan suuntaan polun vieressä, n 2 metrin päässä meistä. Vaikka olimme viikon tontilla touhunneet, puutöitä tehden, ei käärme ollut siirtynyt muille maille. Naapurimökkiläiset valittavat myös käärmeongelmasta.

        Joko emme vain yksinkertaisesti osaa pitää tarpeeksi kovaa meteliä, esim. moottorisahaa käyttäessämme, tai sitten muutamat "viisaat" mökkiläiset neuvovat kuulopuheiden perusteella, ja sanovat jotta minä tiedän: kyy lähtee muualle, kun maa tärisee.

        Toivoisin itsekkin, että kyyt siirtyisivät muualle, mutta pätevää karkotuskeinoa ei ole. Muurahaisista kyyt eivät ole moksiskaan. M

        Voi voi Vidar ja aika moni muukin näköjään.

        Moottorisahan meteli ei kyllä kyitä hetkauta suuntaan tai toiseen, sillä kyyt ovat kuuroja.

        Maan tärähtely sen sijaan saattaa saadakin kyihin liikettä ja yleensä saakin.

        Olen silti jopa metsässä törmännyt oikeaan kyyryteikköön, jossa huomasin kyyn kerällä. Minulla oli ns. maastokengät jalassa ja shortsit, joten päätin ottaa varman päälle enkä jatkaa enää kyseiseen suuntaan vaan palailin takasin päin. Samaan aikaan tietysti katse kiinnostuneena jalkoihin ja näin vielä 4 kyykäärmettä sillä reitillä, jota olin juuri äsken varomattomasti ja reippaasti painellut menemään. Mikään näistä 4:stä ei pakoon luikerrellut ja olivat ehkä noin metrin päässä siltä reitiltäni.

        Joten aina kyyt eivät ole niin arkoja, mutta toisaalta eivätpä kyllä näyttäneet minkäänlaisia agressiivisuuden merkkejäkään. Ikäänkuin yrittivät olla mahdollisimman paikoillaan, jotta eivät tulisi nähdyiksi.

        Mutta koska arkuudessa on eroja, niin varmasti on eroja agressiivisuudessakin. Silti erittäin harvoin kyy edes yrittää purra. Se vaatii kyllä jo jotain sen suuntaista, että ollaan lähes astumassa päälle, minkä kyy todennäköisesti tulkitsee hyökkäykseksi.

        Mitään muuta järkevää syytä ei kyyllä ole hyökätä sanotaan metrin päästä ihmisen jalkaan eikä mihinkään sellaiseen eläimeenkään mikä on niiden ravinnoksi liian suurta.


      • Anonyymi

        Kyy EI ole rauhoitettu! Sori vaan.


      • Anonyymi
        vipera kirjoitti:

        oo rauhoitettu..rantakäärme kyllä..muuten olen samaa mieltä että kyyn voi jättää rauhaan ja se on hyödyllinen

        Siis KYY EI OLE RAUHOITETTU! Ja sen kyllä tapan muuallakin kuin omassa metsässä JOS minulla olisi esim lapio mukana (mitä kyllä harvemmin kanniskelemaan mukanani…). Rantakäärme ON rauhoitettu samoin käärmemäinen lisko vaskitsa.


      • Anonyymi
        Bootsit kirjoitti:

        Kyy onkin hyödyllisimpiä eläimiä luonnossamme.Esimerkiksi kyyn nahka on erittäin jalostuskelpoista.Minullakin on tälläkin hetkellä jalassani kyyn nahkaiset bootsit sekä kyynnahkainen stetson päässä.

        Kyy onkin hyödyllisimpiä eläimiä luonnossamme.Esimerkiksi kyyn nahka on erittäin jalostuskelpoista.Minullakin on tälläkin hetkellä jalassani kyyn nahkaiset bootsit sekä kyynnahkainen stetson päässä.

        Onko ne suomalaista kyytä vai oletko ostanut ulkomailta? Tiedät kai miten käärmeiden nahka käsitellään? Elävän käärmeen sisään lasketaan letkulla vettä niin, että ne pullistuvat mahdollisimman isoksi ja nahka venyy... https://www.youtube.com/watch?v=ZT55RpM23Bw


      • Anonyymi

        Höpö höpö Ei ole rauhoitettu eläin 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö Ei ole rauhoitettu eläin 😂

        Kuoleeko kyy jos sitä vahinkoitaa ?


      • Anonyymi
        Kyy ei pakene kirjoitti:

        Sen verran paljon on kyitä nurkissa, että voin sanoa: ne ei ihmistä pakene!

        Minkään sortin tömistys ei pelästytä!

        Luulempa päinvastoin - liruttelevat uteliaisuuttaan paikalle!

        Juu, ei ne kovin arkoja oo sano kirjat mitä hyvänsä ;)


      • Anonyymi
        Kyy ei pakene kirjoitti:

        Sen verran paljon on kyitä nurkissa, että voin sanoa: ne ei ihmistä pakene!

        Minkään sortin tömistys ei pelästytä!

        Luulempa päinvastoin - liruttelevat uteliaisuuttaan paikalle!

        Juu, ei ne kovin arkoja oo sano kirjat mitä hyvänsä ;)


    • vipera

      Niin kun yllä sanotaan keskustelua luonnosta ja sen tarjoamista virkistysmahdollisuuksita. Ilmeisesti Vidarin mielestä se oli hauskaa virkistystä...tai sit se haluu vaan provoilla..kyyongelma on useimmiten ihmisten omassa päässä...mun tontilla kyy saa olla rauhassa

      • Vidar

        Sinun tontilla tuskin on kyykäärmeitä näkynyt..=)
        Tuskin sinulla ainakaan on pieniä lapsia/koiria.

        Saattaisi mielipiteesi muuttua..

        Uskotko vipera, en pidä kyiden tappamisesta. Mielelläni siirtäisin ne elävänä vaikka sinun tontillesi touhuilemaan.


      • vipera
        Vidar kirjoitti:

        Sinun tontilla tuskin on kyykäärmeitä näkynyt..=)
        Tuskin sinulla ainakaan on pieniä lapsia/koiria.

        Saattaisi mielipiteesi muuttua..

        Uskotko vipera, en pidä kyiden tappamisesta. Mielelläni siirtäisin ne elävänä vaikka sinun tontillesi touhuilemaan.

        saunani takana on säännöllisesti ollut yksi kaksi kyytä...vuosikaudet. Eikä se jos mulla olis koiria tai pieniä lapsia olis mitään vaikutusta mielipiteisiini...Lapsia voi valistaa asiasta ja koirat voi pitää poissa sieltä..


    • Hannu

      Jostain muistan lukeneeni, että suomalaisessa kuivassa kangasmaastossa on keskimäärin n. 70 kyytä hehtaarilla. Käärmeet muuten kaihtavat enemmän maan tärinää kuin ääntä. Yritä vaikka saada anoppisi hyppimään tasajalkaa tontillasi.

      • konevuokraaja

        Vuokratkaa konevuokraamosta kesäajaksi mökillenne polttomoottori käyttöinen tamppauskone eli tamppari.Koneen annetaan käydä aamusta iltaan ,kyllä kyyt pysyvät loitolla tontiltanne.


      • Töminä ei auta
        konevuokraaja kirjoitti:

        Vuokratkaa konevuokraamosta kesäajaksi mökillenne polttomoottori käyttöinen tamppauskone eli tamppari.Koneen annetaan käydä aamusta iltaan ,kyllä kyyt pysyvät loitolla tontiltanne.

        Jos töminä pelättäs käärmeet, niin ei niitä meilläpäin näkis. Muutaman kilometrin päässä kaaliomurska, luulis että käärmeet ois hävinny. Ei, ne on niin tottuneita kallioperän jytinään, että mikään ei hetkauta. Näin varmaan myös muualla. Moottoritiet ja muut jatkuvaliikenteiset väylät on totuttaneet käärmeet niin tärinään, ettei siinä auta, vaikka mummo ja pappa hyppeis yhdessä tasajalkaa.


    • Syyhykärmes

      ...ole vaarallinen ja sen myrkkyyn ei voi kuolla....jos sen ei anna iskeä hampaita peffaansa.

      • wagneri

        Ei ole rauhoitettu. Jos rauhoitetaan heikennetään lakien arvostusta yleensä. Kyy on siksi inha ja vaarallinen otus, että se on paras tappaa tavattaessa. Itse ratkaisin kyy ongelman ottamalla mökilleni päiväksi metsurin, joka kaatoi runsaat kymmenen puuta, kaivin koneen, joka irrotti kannot, isot kivet ja tasasi tontiia. Sen jälkeen kymmenkunta kivituhka kuormaa, jotka osin levitettiin koneellisesti osin lapiolla ja haravalla. Kyyt eivät ole hietikolle tulleet ja jos tulevat näkyvät ja kuolevat. Naapurien tonteilla niitä yhä vilisee, etteivät aina uskalla pihoillaan liikkua.


      • lilllukkka

        Voi hersväkkärä Sinun tietämystäsi. Käytkö useinkin kokeilemassa kyykkähyppelyä kyytantereella?


      • Purastu

        Purasu ei välttämättä tapa, mutta voi jättää kärsimyksen ja säryn loppuiäksi.

        Ei tarvii olla eriyisen herkkä tai allerginen ja silti kyyn purasu voi jättää jälkensä loppuelämäksi.

        Töppöjalkana eteenpäin!


    • Laura The Tiisti

      Nyt sut vois ilmiantaa,sillä kyy rauhoitettiin jokunen vuosi sitten! Sakot hipoo lähelle kahta tonnia(€!),ja jos sitä ei maksa joutuu ehdolliseen vankeuteen.
      Meidän mökillä on myös kyykääremitä.Tänään kun lähdettiin pois,meinattiin ajaa yhden päälle.
      Se yksilö oli melkein 60 senttinen,aika kookas siis.Faija hätyytteli sen tieltä pois,mutta ei tappanut.Itse en kylläkään hyväksy minkään eläimen tappamista,täälainen luonnonlapsi kun olen.Meillä kanssa mäyräkoira ajokoira ja sekarotuinen.Kyypakkauksia on pari kappaletta varmuuden vuoksi.Ei ne kyyt siihen mökin tienoolle kylläkään tule,on ne sen verran arkoja elukoita että menee ihmisiä pakoon.

      • wagneri

        Kyyn tappaminen on laillista.
        Kettutyttöjen tyyliin kuuluu valehdella jopa käärmeistäkin, käyttävät pahimpia naisten keinoja joihin kuuluu olennaisena osana valehtelu. Sitten teeskentelevä, etteivät tienneet kun kyy on niin söpö jne. hyödyllinen kun syö inhottavia hiiriä elävältä ja sitä on muka mukava katsella jne.

        Todellakaan ketään ei sakoteta ellei keksi jotain julmaa tapaa kyyn tuhoamiseksi. TAPPORAHA OLISI PAIKALLAAN. (ITSE OLEN VALMIS MAKSAMAAN 10€ TAPPORAHAN KESÄPAIKKANI LÄHELTÄ TAPETUSTA KYYSTÄ)


      • jesse
        wagneri kirjoitti:

        Kyyn tappaminen on laillista.
        Kettutyttöjen tyyliin kuuluu valehdella jopa käärmeistäkin, käyttävät pahimpia naisten keinoja joihin kuuluu olennaisena osana valehtelu. Sitten teeskentelevä, etteivät tienneet kun kyy on niin söpö jne. hyödyllinen kun syö inhottavia hiiriä elävältä ja sitä on muka mukava katsella jne.

        Todellakaan ketään ei sakoteta ellei keksi jotain julmaa tapaa kyyn tuhoamiseksi. TAPPORAHA OLISI PAIKALLAAN. (ITSE OLEN VALMIS MAKSAMAAN 10€ TAPPORAHAN KESÄPAIKKANI LÄHELTÄ TAPETUSTA KYYSTÄ)

        kettutytöistä kun ei tässä niistä ole kyse. Tällä palstalla pitäisi puhua luonnon tarjoamista virkistysmahdollisuuksista eikä tappaminen minun mielestäni ole sitä....


      • wagneri
        jesse kirjoitti:

        kettutytöistä kun ei tässä niistä ole kyse. Tällä palstalla pitäisi puhua luonnon tarjoamista virkistysmahdollisuuksista eikä tappaminen minun mielestäni ole sitä....

        Liika luonnon suojelukin estää nauttimasta luonnosta.


      • jesse
        wagneri kirjoitti:

        Liika luonnon suojelukin estää nauttimasta luonnosta.

        jättää luonnosta nauttiminen niille jotka siitä osaa aidosti nauttia...


      • Laura The Tiisti
        wagneri kirjoitti:

        Kyyn tappaminen on laillista.
        Kettutyttöjen tyyliin kuuluu valehdella jopa käärmeistäkin, käyttävät pahimpia naisten keinoja joihin kuuluu olennaisena osana valehtelu. Sitten teeskentelevä, etteivät tienneet kun kyy on niin söpö jne. hyödyllinen kun syö inhottavia hiiriä elävältä ja sitä on muka mukava katsella jne.

        Todellakaan ketään ei sakoteta ellei keksi jotain julmaa tapaa kyyn tuhoamiseksi. TAPPORAHA OLISI PAIKALLAAN. (ITSE OLEN VALMIS MAKSAMAAN 10€ TAPPORAHAN KESÄPAIKKANI LÄHELTÄ TAPETUSTA KYYSTÄ)

        Joo no valitettavasti en ole kettutyttö tai mikään sellanen.Miksköhän sitten mun tuttu sai sakot?? Jos ei kerran ole rauhoitettu. Sitäpaitsi hiiret ei ole inhottavia,eikä kyy söpö. En kylläkään inhoakaan kyytä,mutta silti.


      • wagneri
        Laura The Tiisti kirjoitti:

        Joo no valitettavasti en ole kettutyttö tai mikään sellanen.Miksköhän sitten mun tuttu sai sakot?? Jos ei kerran ole rauhoitettu. Sitäpaitsi hiiret ei ole inhottavia,eikä kyy söpö. En kylläkään inhoakaan kyytä,mutta silti.

        tappoi ehkä kyyn jossain sopimattomassa paikassa tai turhan kivuliaasti. Tappoi ehkä jonkun muun käärmeen. Sakko tuli mahdollisesti muusta syystä kuin kyyn taposta eli ehkä tappoi sen luonnonsuojelualueella tai luonnonpuistossa. Niissä ei ole syytä vahingoittaa kyytäkään. En usko, että kaupungin puistoissakaan on sopiva tappaa kyitä enkä ihmettelisi yhtään, jos silloin sakot rapsahtaisivat.


      • Blasepo vaikutus

        Kortisonilla on vain vähäinen jos senkään vertaa vaikutusta kyynpuremaan. Allergista reaktiota voi ehkä vähän rauhoittaa.

        Suurin vaikutus tulee, kun ihminen luulee olevansa lääkitty ja rauhoittuu. Lakkaa kohkaamisen ja sitä kautta verenkierto ei ole niin vilkasta, joten myrkky ei pääse leviämään laajasti elimistöön.

        Kyyn myrkky rikkoo verisuonistoa - siten voi olla hyvinkin tuhoisa vaikutuksiltaan esim. sisäelimissä, vaikkei tappaisikaan.

        Oma lukunsa ovat henkilöt, joilla syystä tai toisesta on jo ennestään hauras verisuonisto.


      • allergisen
        Blasepo vaikutus kirjoitti:

        Kortisonilla on vain vähäinen jos senkään vertaa vaikutusta kyynpuremaan. Allergista reaktiota voi ehkä vähän rauhoittaa.

        Suurin vaikutus tulee, kun ihminen luulee olevansa lääkitty ja rauhoittuu. Lakkaa kohkaamisen ja sitä kautta verenkierto ei ole niin vilkasta, joten myrkky ei pääse leviämään laajasti elimistöön.

        Kyyn myrkky rikkoo verisuonistoa - siten voi olla hyvinkin tuhoisa vaikutuksiltaan esim. sisäelimissä, vaikkei tappaisikaan.

        Oma lukunsa ovat henkilöt, joilla syystä tai toisesta on jo ennestään hauras verisuonisto.

        Ei sen tarvii olla kyy, että tarveis puremaa pelätä. Myös rantakäärmeen - se keltakorva - puraisu voi olla hengen vaarallinen allergiselle.

        Apiaisen pisto voi tappaa. Samoin allergisella hengen voi viedä pähkinä, selleri, hajuste,.. mikä kenelläkin.

        Voi olla, että se ensimmäinen kosketus taikka käärmeen puraisu on tappava. Ehtii kuolla, ennen kuin tiesi olevansa allerginen. Käärmeestä voi edes olettaa, että sen murema voi ehkä aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion, ja siten henkeä uhkaavan tilan - useiden kemikaalien kohdalla asia tulee täytenä yllätyksenä.

        Buranakin voi tappaa allergisen!


    • Pena

      että näet painajaisia jättikyistä jotka tulevat kostamaan viattomien luontokappalaleiden hirmuista
      kärsimystä.
      Tunnetko oleva nyt parempi ihminen ja aidosti onnellinen.

      Ihminen joka pystyy tappamaan murhanhimossaan kyykäärmeen pystyy myös julmuuksiin toista ihmistä kohtaan.Käy sinun lapsiasi sääliksi.
      Jos tietäisin nimesi ilmoittaisin sinut heti lastensuojeluviraston valvonta listalla.

      S I K A !!!!!!!!!!!!!!!!

      • Vidar

        Sinähän varsinainen kotitarvepsykologi olet. =)

        Analysoit juuri, että jos kykenen tappamaan 3 kyytä, pahoinpitelen väistämättä lapsiani, henkisesti tai fyysisesti. Mitä mieltä olet metsästäjistä noin yleensä? =)

        Ota nyt hyvä mies lääkkeesi, ettet vallan sekoa. Tosin, jos saan sanoa, vaikuttaa käytöksesi vahvasti Pauliinamaisemmalta kuin Penalta...=) Huono aika kuusta?


    • wagneri

      Saako kyyn tappaa?
      Kyyn saa tappaa. Kyytä ei Suomessa ole rauhoitettu. Euroopan luonnonsuojelusopimus edellyttää kaikkien matelijoiden rauhoittamista, mutta Suomi on tehnyt varauman liittyessään sopimukseen.

      Mutta jos kyyn tappaa, se on tehtävä tuottamatta tarpeetonta kärsimystä kyylle; ei pidä ruveta hommaan, ellei osaa tehdä sitä oikein. Luonnonsuojelulaki ei estä kyyn tappamista, mutta eläinsuojelulain säädökset koskevat rauhoittamattomiakin eläimiä; sen 32 § säätää: "Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti". Asetuksella on tarkemmin säädetty mm. siitä, että joidenkin eläinten tappamisen saa tehdä vain erikseen luetelluilla keinoilla, mutta tuo yleissäädös koskee kaikkia eläimiä.

      Lisäksi mm. rantakäärme on rauhoitettu, joten pitää osata erottaa käärmelajit toisistaan. Puhumattakaan kyyn ja vaskitsan erottamisesta toisistaan! (Kyyn selässä on yleensä selvä sahajuova. Jos sellaista ei näy, kyseessä voi olla muu, rauhoitettu laji, joten jos ei osaa tarkempia tunnistuskeinoja, on syytä antaa eläimen olla rauhassa.)

      Eikä kyytä muuten ole syytä tappaa kuin harvinaisissa poikkeustilanteissa, lähinnä pihapiirissä, jossa oleilee pieniä lapsia. Jos kyy on pahoin loukkaantunut, se on myös syytä lopettaa, jos osaa tehdä sen. Lakikin vaatii: "Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Jos eläin on kuitenkin sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, eläin on lopetettava tai on huolehdittava siitä, että se lopetetaan." (eläinsuojelulain 14 §).

      Yleisesti on syytä lisätä, että huomattavan suuri osa Suomen eläimistä on suojeltu luonnonsuojelulain nojalla, muun muassa kaikki matelijat paitsi kyy.

      On syytä lopettaa paskan puhuminen kyyn rauhoituksesta. Tappaa saa ja pitää. Vain elinkelvoton degeneroitunut tietämätön ja typerä ihminen ei kykene kyytä tappamaan ja valehtelee sen rauhoitetuksi.
      TAPPAKAA KYY AINA KUN KYKENETTE. (Autola en viitsinyt ajaa yli, väistin refleksinä, kun en ollut varma lajista)

      • jesse

        Kyy ei ole rauhoitettu, totta, mutta muuten pidän kyyn tappamista turhana...Mun mielestä on aika sadistista puhua täälä tommosia että se pitää tappaa..mitähän muuta wagnerin mielestä pitää tappaa....Kyyn kanssa pystyy tulemaan toimeen aivan hyvin...munkin pihassa on säännööllisesti niitä ja annan niiden olla rauhassa


      • wagneri
        jesse kirjoitti:

        Kyy ei ole rauhoitettu, totta, mutta muuten pidän kyyn tappamista turhana...Mun mielestä on aika sadistista puhua täälä tommosia että se pitää tappaa..mitähän muuta wagnerin mielestä pitää tappaa....Kyyn kanssa pystyy tulemaan toimeen aivan hyvin...munkin pihassa on säännööllisesti niitä ja annan niiden olla rauhassa

        kyyt, vanhat raihnaiset koirat ja kissat (etteivät kärsi) ampiaiset, paarmat ja itikat (ainakin teltassa). Sudet ja karhut tietysti, sikäli kuin rauhoitukset eivät estä. (ylleensä estävät). Siis mitään ei tule tappaa, jos ei ole tarvis ja yleensä sitä ei ole.


      • Pena

        muttei myöskään ihminen, jotenka lainaten edellisen kirjoittajan mielipidettä tappakaa aina
        kun näette ihmisen.


      • wagneri
        Pena kirjoitti:

        muttei myöskään ihminen, jotenka lainaten edellisen kirjoittajan mielipidettä tappakaa aina
        kun näette ihmisen.

        juju on siinä, että ihmistä ei tosiaan ole suojeltu rauhoituksilla kuten eläimiä. En myöskään neuvoisi kuitenkaan tappamaan tai estelemään päälle tulijoita edes kello 12 yöllä vaikka tulisivat kohti kirves kädessä. Saat syytteen ja rangaistuksen hätävarjelun liioittelusta. Sota aikana sodan säännöt estävät ja ovat estäneet vihollisten raa'an kohtelun ja turhan tappamisen. Tämä on koskenut ja koskee kaikkia, paitsi tietysti amerikkalaisia.


      • tyttö
        Pena kirjoitti:

        muttei myöskään ihminen, jotenka lainaten edellisen kirjoittajan mielipidettä tappakaa aina
        kun näette ihmisen.

        Vaihda nimimerkkisi äläkä esitä miestä.


    • poiuy

      .. nyt lähiviikoina se tulee samalle paikalle paistattelemaan kun missä se oli nyt. Kunhan vaan olosuhteet pysyvät samioina, varsinkin tuulen suunta. Kyyt tuntevat tonttinsa ja tietävät missä päin heidän tonttia on juuri sinä päivänä hautova kuumuus.

      silloin kun pelästytin sen neljännen kyyn omalta paikalta, sinun olisi kannattanut tulla samalle paikalle noin puolen tunnin päästä. Ja kyy olisi ollut omalla aurinkobaaripaikalla.

    • Siellä

      Kytiksellä kolon vieressä koko sunnuntain vaikka satoi ? Kyy saattoi olla viereisessä kolossa ja virnuili sinulle etkä huomannut

      • Mari

        olet sittenkin tehnyt itsetutkiskelua ja huomannut omat piirteesi ja ominaisuutesi.
        Nyt vielä kun otat ne päivittäiset pillerit niin sinusta saadaan taas yhteiskuntakelpoinen.


    • wagneri

      Saat sen varmasti. Kuumalla hellepäivällä ryömii esiin ja on nopeimmillaan, mutta viisas mies voittaa aina kyyn järjenjuoksussa ja muutenkin.
      Lapio kannattaa pitää paikassa, josta sen saa helposti esiin.
      Ostin muuten kaksi linnunpönttöä eilen. Yksi maksoi 2€, mutta kaksi sai 5€:lla. Ymmärsin jujun ja tietenkin ostin kaksi. Myivät johonkin hyvään tarkoitukseen. Tänään jo kirjosiepot kävivät tutustumassa. Saa nähdä jäävätkö pysyviksi asukkaiksi. PS. Kyyt pitävät linnun poikasista.

      • Maitotyttö

        Kyy on inhoittava,mutta hyödyllinen.Tavallisesti pakenee ihmistä. Taisi olla talvehtimispaikka,jos oli louhikkoinen. Kyyt menevät suunnilleen samaanpaikkaan jokavuosi talveksi.Muurahaispesä olisi hyvä karkoittaja kyylle,mut niitä tuskin viitsit tappaa yksitellen lapiolla ;)
        Uskon että kesänmittaan tontillasi ei ole yhtään kyytä,ne ovat maastossa ja palaavat talveksi horrokseen. Ne olivat lämmittelemässä tai lisääntymisrituaali menossa. Etkö muuten tiedä ettei tulevaa aktia saa keskeyttää vasta ,kun se on suoritettu voit lopettaa uroksen ;) . Se iso oli naaras.Kyy ei pistä/pure kun äärimmäisessä hädässä.Ei se ihmisiä syö.Vain ihminen tappaa huvikseen,eläin puolustautuu ja tappaa syödäkseen ei enempää.


      • "Havukka-Aho"

        Tässä kun on lukenut kauhutarinoita kyistä, niin tuntuu Suomen kansa olevan peloissaan tuosta matelijasta. Onhan niitä mökillä, mutta ei niitä viitsisi tappaakaan, ei ne taida siitä loppua, mutta kun saisi kehiteltyä hyvät "kyyn poiminta pihdit", niin niitä voisi siirrellä sivummalle ämpäreissä, kun en muuten osaa käsitellä kärmestä, esim. hännästä nostelemalla. Olisiko kellään hyviä vinkkejä "kyyn poiminta pihdeistä"


      • kyykkyyn
        "Havukka-Aho" kirjoitti:

        Tässä kun on lukenut kauhutarinoita kyistä, niin tuntuu Suomen kansa olevan peloissaan tuosta matelijasta. Onhan niitä mökillä, mutta ei niitä viitsisi tappaakaan, ei ne taida siitä loppua, mutta kun saisi kehiteltyä hyvät "kyyn poiminta pihdit", niin niitä voisi siirrellä sivummalle ämpäreissä, kun en muuten osaa käsitellä kärmestä, esim. hännästä nostelemalla. Olisiko kellään hyviä vinkkejä "kyyn poiminta pihdeistä"

        mutta sitä on pakko sietää


      • lipokieli
        kyykkyyn kirjoitti:

        mutta sitä on pakko sietää

        Kuinka monta ihmistä suomessa on kuollut kyyn puremaan?
        Viimeisen 20v. aikana ei yhtään.
        Ampiaisen/mehiläisen 2-4 vuodessa.


      • Piha puhtaaksi
        lipokieli kirjoitti:

        Kuinka monta ihmistä suomessa on kuollut kyyn puremaan?
        Viimeisen 20v. aikana ei yhtään.
        Ampiaisen/mehiläisen 2-4 vuodessa.

        Sinulla ei ole oikeaa tietoa kuoleman tapauksista!
        Meidän mökki-naapurin 6v.tyttö kuoli kyyn puremaan muutama vuosi sitten.
        Älä levitä väärää tietoa.
        Hävittäkää käärmeet mökkitontilta, jos teillä on lapsia.
        Pitäkää piha alue paljaana, jotta käärmeen havaitsee helposti


    • Taas yks hullu !!!

      Mistä näitä idiootteja oikein tulee ???

    • 30

      50 vuotta olen asunu täälä kairassa ja kyitä tapan aina kun nään,,,,kuuluu luontoon jotta vahvin se määrää ja mie kuulun luonthoon ko asun sielä, teen parkkikasoja ja ku pakkaset tullee niin sielähän net luikerot on ja eiku tuli pensiinin kera parkkiläjjään ,niin kymmenistä pääsee erroon. ja äläkää te taajamatontut puuttuko meittin tekosiin ku met olemma ikäpolovikauvet täälä asuneet ja tiijämmä luonnon jutut.sama ku mie tulisin sanomhaan että tuo katu pitäs sulukia ku siinä meni myyrä tien yli.koittakaahan ymmärtää että met tiijämmä luonnosta niin palijo ettei se tejän kalloihin mahu..jaa mutta tuo kissan rotku pittää vielä nylykiä ku tarvin kissannahkalakin ja kärvennetty kissan raato on muuten hyvä ketunsyötti...isävainaa opetti ja mie opetan pojille ja pojan poijalle

      • 14-vuotias poika

        Olet asia äiä !! samaa mieltä kanssasi täysin!! ihan sama saako kyyn tappaa vai ei mutta kyllä minä ainakin tapan jos vain nään olen nyt kahden vuoden aikana tappanut 2 kyytä juuri tänään toisen kun se luikerteli ohitseni pannu huoneesen ja ei muutakun lapio hommiin ja käärme viipaleiksi ja sen jälkeen vielä poltto tynnyriin ja tulta perään ei ainakaan perkele enään meidän pihalle tule.... niin ja perheeseen kuuluu lisäkseni kaksi pikkusisarusta jotka aika pieniä vielä ja huom olen 14-vuotias poika että jos näätte kyyn niin eikun lapio käteen ja slaisseiksi !!! :)


    • kyylle kuolema

      kyy on paholainen se pitää tappaa.kyystä ei ole luonnolle vitunvertaa hyötyä,se syö yhden hiiren sulattelee sitä seuraavat 2 kuukautta jonkka aikana noita hiiriä on poikinut jo monta tusinaa. kyyn tapan metsässä ja pihassa aina jos sattuu tielle pää irti ja muurahaispesään loput.

    • Vihaatte eläimiä????

      Kyyn tappajat muuttakaa kaupunkiin kerrostaloon!!!

    • Mitä höpäjät

      Kyyllle kuolema niminerkille: Sinustako sitten on luonnolle hyötyä????

    • Luopukaa lemmikeistä

      Luopukaa kaikista kotieläimistänne eläinvihaajat

    • Lemmikit teiltä pois

      Niin teiltä kaikilta kyykärmeen tappajilta saisi ottaa kotieläimet kokonaan pois.

    • lovegame2

      minusta olisit voinut hyvinkin jättää ne kyyt rauhaan jotka vaan oli paikallaan. miksi niitä pitäisi tappaa, antaa luontokappaleiden olla. siihen pitää vaan tottua että kyyt kuuluu suomen luontoon. :)

    • Luomuteurastaja oulu

      Minä poltan kyyt, ammun oravat ja sorsat ja rantakäärmeet katkon keskeltä ja laitan grilliin. Herkullista ruokaa. Ampiaispesät poltan...muurahaispesät poltan. Tykkään tuhota kaikkia ötököitä..mä myrkytän myös rotat, hiiret ja muut metsän eläimet. Nää on mun maita ja tänne on ihan turha tulla minkää luontokappaleen aukoo päätään ja naureskelee stana!! Karhukin tottelee riittävän isoa kaliiberia. Idiootit ihmiset ja haaveilijat tottelee nyrkkiä paremmin ku uskottekaan.

    • puna'

      haista natsi paska!

    • nimikristitty

      Kyykäärmeistä ei ole yleensä mitään haittaa ihmisille,ja eläimetkin huomaavat ne ennenkuin ihminen.Matelijoilla on huono maine ihmiskunnissa.Ne ovat kuitenkin tarpeellisia luonnon kiertokululle.Ihminen on siitä kummallinen otus,että jos jotakin eläintä ei ymmärretä,niin se pitää ehdottomasti tappaa.

    • niitä riittää täällä

      Hyvä ne on kuitenkin aina tavattaessa tappaa, niin eivät pääse ketään puremaan.

    • Kyytpronssihärkään

      Tapan kaikki kyyt mitäpihalleni tulee
      Eikä ole suomessa rauhotettuja

    • moukkamän

      Se on sun pikku pippelis kusistondiksessa.

      • romualdo2

        oliko tuosa jonnin joutavasa avausviestisä vielä oikein rehvastelun makuakin... meleko säälittäviä tyyppejä. kun etenee rauhallisesti luonnossa, asianmukaisissa varusteissa, liian lähelle osunut säikähtänyt kyy kyllä ilmoittaa itsestään varoitusäänellään, sähinällään. Hyvin harvoin niihin törmää tai edes huomaa.. itse aktiivinen samoilija, 70-luvun lopulta lähtien marjastus, sienestys ja yrttihommissa leipätyönsä tehnyt elämäntapakeräilijä.


    • kestokassi

      Ostin viisi vuotta sitten vanhan pientilan kesäpaikaksi ja siellä oli kyyongelma.

      Aloitimme siistimällä pihapiirin ja ulkorakennukset, sekä loukutimme syksyllä melkoisen määrän hiiriä ja myyriä. Pakettipellon reunaan tehtiin lasten kanssa pöllönpönttöjä ja saatiinkin helmipöllöpari pesimään.

      Ensimmäisenä kesänä pyydystin kuusi kyytä. Pahvilaatikossa vein niitä metsäautotien päähän ja toivotin onnea uuteen kotiin.
      Toisena kesänä pakkomuutin enää kaksi kyytä ja sen jälkeen en ole nähnyt ainuttakaan käärmettä.

      Sellaisella liikuntarajoitteisille tehdyllä varrellisella tartuntakouralla nostelin varovasti laatikkoon ja kaikki sujui ilman vaaratilanteita. Menihän siinä enemmän aikaa, kuin lapiolla tappamiseen, mutta kaikille tuli hyvä mieli. Voi tietysti olla, että joillekkin vajakeille tulee se hyvä mieli pään irrottamisesta?

      Kolmas kyytön kesä siis menossa ja tällä kokemuksella voin sanoa, että kyytä ei tonttisi kiinnosta, jos siellä ei ole syötävää ja suojaa.

      Noin muuten, Suomeenkin on raivattu metsän keskelle lukuisia asfaltoituja alueita ihmisen asuttavaksi. Niitä sanotaan kaupungeiksi.
      Siellä on tosi turvallista asua, eikä jatkuvasti tarvitse pelätä luontoa. Karhu tai hirvi voi joskus eksyä lähimaille, mutta siitäkin ilmoitetaan radiossa ja polisiipartiot turvaavat siviilit.

    • hohhoijaaaqa

      Kyy EI OLE RAUHOITETTU SUOMESSA. Kyyn SAA TAPPAA. Tänään tapoin Kyyn. Sihisi mun 2.5kg koiranpennulle mökin takana. Hakkasin Kyyn pään paskaksi ja heitin variksille.

    • Anonyymi

      Moisen urotyön jälkeen täytyy varmaan vetää pari tuntia happea.

    • Anonyymi

      Toivottavasti mökkisi ei ole puutiasseudulla. Niitä kantavat pikkujyrsijät lisääntyvät, kun ei ole kyitä kantaa harventamassa.

      • Anonyymi

        Ennemmin vaikka mitä muuta kuin kyitä. 10 vuotta ja noin 250 tapettua kyytä ja tänä kesänä enää yksi. Ennen vanhaa ei ollut kotoperälläni kyitä ja hyvin tultiin toimeen. Ps. Kohta olemme taas kyyvapaa alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennemmin vaikka mitä muuta kuin kyitä. 10 vuotta ja noin 250 tapettua kyytä ja tänä kesänä enää yksi. Ennen vanhaa ei ollut kotoperälläni kyitä ja hyvin tultiin toimeen. Ps. Kohta olemme taas kyyvapaa alue.

        60 vuotta metsämökissä asuneena, olen tappanut viimeisen 15 vuoden aikana satoja kyitä mökkini läheltä ja pihalta. Nyt kyy rauhoitettiin, mutta sain ilm. tuhottua populaation, jonka alku on noissa siirtojutuissa. Tuskinpa rauhoituksella on juuri merkitystä, sillä inho kyitä kohtaan on syvälle juurtunutta. Siirtäminen on todella tyhmää, sillä alue voi olla kyille sopimatonta ja aiheuttaa oman vaaran lemmikeille ja ihmisille. Luonto tulee kyllä toimeen ilman käärmeitäkin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe