Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Getz kokemuksia

Skoijari

Ajattelin kirjoittaa tänne kokemuksia Hyuandai
Getzistä noin niin kuin suht objektiiviselta kannalta. Ajelen itse eurooppalaisella autolla
säännöllisesti, mutta kesäloman ajaksi otin
vuokra-autoksi Getzin, koska olen kiinnostunut
merkistä noin yleisestikin.

Itse ajelen n 40 tkm / vuosi ja kokemusta on
parin kymmenen vuoden ajalta lähinnä eurooppalaista merkeistä.

Ensivaikutelmia.

Hytti vaikuttaa melko tilavalta, vaikka kyse
onkin pikkuautosta. Itse olen 185 cm pitkä ja
ei ole ongelmia ajoasennon löytymisessä. Takapenkille mahtuu pari lasta mukavasti.

Takaluukku on pieni, siitä ei pääse mihinkään
eli lastenvaunuja tai muuta isompaa autolla
ei voi kuljettaa.

Ohjaamo ja hallintalitteet on pelkistetty
ehkä hyvälläkin tavalla ja intuitiiviset
käyttää. Muoviahan ne on ja kestävyydestä en
tiedä, mutta eiköhän ne 5 vuotta kestä, joka
on takuuaika.

Kaasu on kyllä ihmeellisen ärhällä ykkös- ja
kakkosvaihteella. Pieni painallus ja kierrokset
hyppäävät lähellä 4 tonnia. Tämä pienenä miinuksena, mutta tuohonkin ehkä tottuu.

Yksi asia mihin ei meinaa tottua on seikka,
että en löydä kaasujalalle mukavaa asentoa
sitten millään matka-ajossa. Hampaat irvessä
pitää hakea asento, jossa vain vähän kengän
kärjellä käytetään kaasua, muuten jalkaan
iskee kramppi puolen tunnin ajon jälkeen.
Aika paha miinus, mutta jos Getziin on saatavana
vakionopeudensäädin, niin tuon kanssakin voi elää.

Ajettavuus on positiivinen yllätys. Auto kulkee
suoraan ja menee mutkissa täsmällisesti. Jos
ikävä kaasupoljin unohdetaan, niin tällä voisi
kuvitella ajavansa pitempiäkin matkoja. Uratkaan
ei häiritse, kuten esim Citroenin C4:ssa tai
Toyotassa.

Kulutus on pieni. Kolariturvallisuus heikko.

Yhteenvetona:

Tilava kokoonsa nähden
Yllättävän hyvä ajettava.
Suuntavakaa maantiellä
Pieni kulutus

- Huono kolariturvallisuus luokassaan
- Kaasupoljin on jotenkin ihan syvältä.
- Tavaratila
- Kaasun kierrosherkkyys ykkösvaihteella on jotenkin merkillistä.

Kouluarvosana 7 , hintaluokassaan ehkä
ihan hyvä valinta. Riippuu vähän mitä
asioita painottaa auton valinnassa. Itse
painotan turvallisuutta, luotettavuutta
ja ajettavuutta. Arvosana olisi yli 8, jos
kolariturvallisuus olisi parempi.

49

16452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15000 tkm
      • Skoijari

        10 pistettä NCAP etutörmäyksessä ei ole ok vaan välttävä 63% parhaasta mahdollisesta. Luokassa on
        selvästi parempia autoja, kuten Yaris, Citikka yms.

        Mutta tämä on siis vain yksi ominaisuus. Muuten
        Hyny on kelpo auto.

        Etutörmäys
        Korin käytös törmäyksessä hyväksyttiin hallituksi, vaikka takajalkatilan muodonmuutos oli huomattava. Myös etumatkustajien rintakehiin kohdistunut rasitus oli melko korkealla tasolla. Niin ikään kuljettajan vasempaan jalkaan kohdistunut rasitus oli korkeahko, ja lisäksi osuma jäykkiin kojelaudan ja ohjauspylvään rakenteisiin aiheutti molempien etumatkustajien polville selvän loukkaantumisriskin.


      • hmk,

        Lada on hyvä auto


    • vm-2005

      Olen ajellut nykyisin kyseisellä autolla.
      Kyllä olet kaasupolkimen suhteen ihan oikeassa.
      Syy on siinä,että kaasupoljin on niin sanotusti
      "välitetty,"joka aiheuttaa ärhäkkyyden 1. ja 2. vaihteellla.
      Se on todella ensi alkuun vähän vaikea käyttää,ennen kuin oppii sen "kikat."
      Mutta sen kanssa pystyy elämään ihan hyvin,kun on oppinut sen käytön.
      Plussana kaikkien pisteiden lisäksi luen vielä sen,että ei ole tarvinnut käyttää korjattava.Ainoat remontit ovat olleet 2 seisontavalon polttimon vaihtoa eteen.(Lisäksi vielä helppo vaihtaa.)

      • 20000km

        Kaasuun totuin aika nopeasti ja kytkimen päällä oleva vaijeri piti "lumpsauttaa" eri asentoon, kun 46 mono ei meinannut mahtua spedaalille. Tavaratila on himppasen pieni, mutta hankkimani kattotelineet on mainio apuväline siihen. Bensan kulutus on seikka mikä minusta pitäisi saada pienemmäksi, sen pitäisi olla alle 6 l kaikissa oloissa nyt on alle 7 l. Vikoja ei ole ilmennyt eikä näillä kilometreillä pitäisikään... Tyytyväinen olen ollut, tuohon kulutukseen kun vielä saisi jonkun ohjelmapäivityksen...


    • piilokas

      muuten mutta kolariturvallisuus ja tavaratilat ovat luokassaan ihan hyvät.Kaasupolkimen kanssa ei ole ollu mitään kummaa.Kulutus on korkeahko,mutta ei korkea,istuimet aika pienet ja Ajettavuus hyvä.Kokonaisuutena 8.5 arvosana.

    • getzistä

      Samoja havaintoja. Meillä 2 autona getz 1.1 3d.
      Tosiaan kaasupoljin tuntuu muutaman "koeajon" perusteella melko herkältä. Liikkeelle lähtiessä meinaa tosiaan vähän moottori huutaa, mutta ilmeisesti siihen tottuu helposti, koska vaimolla ei mitään ongelmaa liikkeelle lähdössä.

      Kaasupoljin ei tosiaan tule 45 kengällä luonnollisesti päkiällä painettavaksi, eli ilmeisesti suunniteltu pienempi kavioiselle, ei tässäkään vaimolla mitään huomauttamista. Itse huomasin, että kun tukee kaasujalan mattoon hieman kauempaa, niin osuu päkiä paremmin polkimelle ja näin saa paremmen tunnon herkkään kaasuun.

      Sitten positiivisempiin kokemuksiin. Ihmeen laadukkaan tuntuinen auto. Kyseessä meilläkin alle 11 000e malli. Ei kuulu nitinöitä ei natinoita, jousitus on mainio, äänieristys parempi kuin missään aikaisemmin ajamassani pikkuautossa. Takana jalkatilaakin ihmeen runsaasti, "keskitunneli" melko matala, joten takana istuu jopa kolmekin suht mukavasti.

      Moottorin koko ei siis oikea paljon maanteillä ajaville, mutta siis kaupunkiautona aivan loistava.

      En tiedä toista autoa, mistä sais näin paljon vastinetta rahoille...

      • Getz tuntuu

        Kyllä Getz 1,1 tuntuu olevan ihan hyvä
        maantieajossakin.


      • piilokas
        Getz tuntuu kirjoitti:

        Kyllä Getz 1,1 tuntuu olevan ihan hyvä
        maantieajossakin.

        että ajan maantiellä getz 1.1 ennemmin kuin monella 1.4 tai 1.6 toisenmerkkisellä(1 esim.Corolla) autolla.


      • Getsistä
        Getz tuntuu kirjoitti:

        Kyllä Getz 1,1 tuntuu olevan ihan hyvä
        maantieajossakin.

        Aivan niin, ihmeen vakaa kulkija myös maantiellä. Tarkoitin lähinnä oikeaa moottorinkokoa paljon maantiellä ajavalle. (Esim. hitaampien yhdistelmäajoneuvojen mahdolliset ohitustarpeet..)


    • Kolmas vuosi menossa

      Laitan tänne jatkeeksi oman mielipiteeni autosta . Kolmas vuosi menossa 1.1 Getzin kanssa ja mitään isompia miinuksia ei ole sanottavana . Ostin ajoneuvon uutena ja alussa se tuntui todella nuhapumpulta , mutta ärhäköityi siitä ihan kelvolliseksi menopeliksi . Mikään ohitushirmu se ei ole vieläkään , mutta liikenteen seassa ihan kelpo menijä .

      Kesällä 2008 teimme reissun Norjan puolelle ja kilsoja kertyi 3609km , hyvin pysyi Getz vauhdissa mukana , huolimatta jyrkistä nousuista ja laskuista vuonoissa .

      Getz on toiminut yllättävän hyvin , jopa tavaran kuljetuksessa ja sitä on työn puolesta joutunut tekemään kohtuullisesti . Takapenkkien kääntö sujuu nopeasti ja hattuhyllyn saa sijoitettua takapenkkiläisten jalkatilaan . Sisälle mahtuu maalipurkkeja , keskikokoiset tikkaat , porakoneet , varaosalaatikot etc . . . Olen onnistuneesti saanut kuljetettua koottuna aikuisten polkupyöränkin sisätiloissa .

      Tavaratilassa olleet tavaran kiinnityslenkit piti poistaa tieltä , tuntuivat raapivan aina laatikoiden ja purkkien sivut naarmuille .

      Kilometrejä on nyt pikkuisen vajaat 60 000km , eikä autoon ole tarvinnut huoltojen lisäksi tehdä mitään korjauksia . Nyt auton hinta näytää olevan alk.9999€ , joten se lienee halvimpia pienten autojen luokassa ? Voin suositella , saahan rahalla vastineeksi tiloiltaan kuitenkin sopusuhtaisen auton .

    • diplinssi

      viime syksynä ostettiin 7000 ajettu Getz 1.4. Nyt 21000km mittarissa. Perhe on ollut tyytyväinen, kaikki haluaa ajaa sitä. Ei vikoja. Itse olen kulkenut suurimman osan viime talven työmatkoista 56km/päivä pääkaupunkiseudulla:
      näppärä ja pieni
      kiihtyy hyvin
      nätti
      hyvät sisätilat
      hyvät penkit
      hyvät valot

      - kulutus yli 7L pääkaupunkiajossa
      - pohjan kumina ja rengasmelu (niin kyllä muillakin vastaavilla)
      - ärhäkkä kaasupoljin
      - pitkäjalkaiselle ratti jää kauas ( pituuteni 183cm)

      • toi 1.4

        liikkuukin varmaan ihan kivasti, oma 1.1L aika lussu ja bensaa menee varmaan enemmän. Ajoasento on todellakin hieman hankala mutta lyhyessä ajossa vielä menee (muutama kerta pidempi reissu maantiellä, käy nilkan päälle). Ajoasento on aivan vastaava kuin vanhoissa 1960-1985 fiiuissa, eli noudattaa ns. ISA (Italian Standard Ape) järjestelmää, sopii hyvin jos ranteet keikkuu polvien tasalla.
        Muuten harmiton peli, ei laaksoa ei kukkulaa, Korealainen Toyota!


      • koeajo

        Ajoin


      • crdi 1,5:n
        koeajo kirjoitti:

        Ajoin

        noin kuukausi sitten ja aika hyvältä kyllä tuntuu..:) Pieneksi matka-autoksi mitä mainioin.....tosiaan tehoa/ohituskiihtyvyyttä löytyy niin että välillä nauruksi laittaa :) Kaasupolkimen asento on kyllä ihan p...stä, mutta kummasti siihenkin tottuu; tuli auton matkakyvyt testattua Pohjois-Norjan pikareissulla 2650 km / 50 tuntia: kaasujalka ei krampannut kertaakaan vaikka olin ihan varma, että niin tulee käymään! Johtui varmaan siitä, että kaasujalka oli jatkuvassa liikkeessä kun oli niin p....n hauska ajettava, erityisesti Norjan vuoriston mutkateillä ylös ja alas... kolmos ja nelosvaihteilla mutka-ylämäkeen 60-90 nopeuksissa tunne on sellainen, että useimmat kaksilitraset bensakoneet jäisi tasan tarkaan taakse...:) Tuollaisesta jatkuvasta "räppäilystä" johtuen reissun kulutus jäi pikku-dieseliksi ehken hieman korkeaksi - matkan keskikulutukseksi tuli peräti 5,5 l/100 km (tankkauslukemista laskettu)..... :)


    • 2 vuotta 2. autona

      Positiivinen yllätys ollut. Yllättävän vakaa kulkija jopa moottoritienopeuksilla. äänieristyskin luokkaa parempi kuin oli edellisessä 2. autossa 206:ssa sekä vm-05 Fiestassa, jota välillä tulee ajeltua. Myös jousitusmukavuus on mielestäni erinomainen, mitä ei tahdo nykyään edes isommissa autoissa olla.
      Vikoja puhdas 0:lla
      Negatiivista vois sanoa tosta kaasun herkkyydestä. Itse vähemmän autoa ajavana tuppaa vähän huudattamaan lähdöissä moottoria, jos ei muista tota ominaisuutta. Lisäksi kaasupoljin on ilmeisesti suuniteltu pienempi koipiselle, kun oma 44 jalkani. Täytyy jotenkin kantapäätä ottaa riittävän kauaksi polkimesta, jotta päkijällä saa tuntuman tohon herkkään polkimeen. Mutta näin taas joutuu jotenkin jännittämään nilkkaa. Jos ajelisi autolla pidempää matkaa, niin saattaisi varmaan nilkka väsyä.
      Talvella kaipaisin tohon keskuslukitukseen kaukosäätöä. Lukkopesät jäätyvät turhan helposti, vaikka aseöljyllä lukkosulan jälkeen voitelee. En tiedä auttaisko ongelmaan, jos ei käyttäisi sisätilanlämmitintä.
      Hintaansa nähden 11 te varusteineen (t.renkaat, lohko sis.tila, soitin) auto kyllä ylittänyt reilusti enakko-odotukset. Suosittelen!

      Niin ja tosta kaasupolkimesta sen verran, että kun vaimo autolla ajelee, niin ei ole siis mitään ongelmaa kun jalka autoon "oikean" kokoinen ja polkimen herkkyyteen tottunut, kun päivittäin ajelee.
      Ainakin 15 huollon hintakin oli mielestäni melko kohtuullinen, karvan alle 150 e.

      • Kessukka

        Tuli hankittua 1 kk sitten 1,4 koneella ja todella hyvä kauppa. Pääsin eroon
        ranskantautisesta, sähkövikaisesta Rellu Cliosta. Todella hiljainen ja vakaa kulkija.
        Voima piisaa kaikissa olosuhteissa. Takapekkien muuntelu kätevää ja kulku takapenkille melko vaivatonta. Kaasun herkkyys aluksi vaivaa, mutta sen kanssa tulee sinuksi pian. Ajoasento ok ja muutkin ensikuukauden kokemukset myönteisiä.
        Kattoantennin jalkavaiva (tyyppivika) Täytynee käyttää harjattomassa pesussa, niin
        ei tarvi antennia irroittaa. Antennijalan hinta noin 50 €. Kepittää Clion mennen tullen eikä ainakaan ranskantautinen sähkövikainen !!!


    • 0n!!!!

      MULLA ON GETZ 1,1 VM 2007 JA AJETTU NYT 22 TKM. PELITTÄÄ ONGELMITTA. AUTO ON LOISTAVA, VÄITTÄISIN MAAILMAN PARHAAKSI AUTOKSI (HINTA-LAATU). VAKAA AJAA 140:SSÄ MOTARILLA, TILAA ON VIIDELLE, LOMAKAMPPEET MAHTUU JA VIELÄPÄ SE ETTÄ NAISET KATSELEE AUTOA IHASTUNEENA! :) TEHOT RIITTÄÄ MM. REKASTA KERRALLA OHI, KULUTTAA SEN 4,5 SATASELLA. HUOLTO HALPAA JA ASIAKASPALVELU JORAA.

      TERV. MATIKAINEN

      • heräsit

        ja päästit kissan ulos.


    • pois,,,,

      hyvä on

      • ihan ok

        kommentti, et vain tainnut huomata että aloitus oli yli 2 vuotta sitten.


    • Getz fan

      Olen ajanut n. 10 000 km, ei ole ilmennyt vikoja, merkkihuollot tehty. Kaikin puolin hyvä pikkuauto. Kaasu herkässä, pitää kaasuttaa "varpaalla". Ainoa miinuspuoli lienee se että ei näy valaistua nopeusmittaria pimeän aikaan.

      • getzisti

        Minulla myös Getz 1.1. Ajettu nyt 32 000km, kaksi vuotta vanha, uutena ostettu. Ensimmäinen uutena ostettu auto kohdallani, pienituloinen kun olen. Edullinen hinta houkutti ja kyllästyin jatkuviin korjauskuluihin käytetyissä autoissa, kokemuksia monista merkeistä. Nyt olen teettänyt Getzin vuosihuollon h-kirjan mukaan, muuten ei mitään ylimääräisiä kuluja. Huolloissakaan ei ole autosta vikoja löytynyt ja huolto ollut kohtuuhintainen. Lisäksi uutta autoa ei tarvitse katsastaa kuin vasta auton ollessa 3-vuotias, siinäkin säästyy rahaa. Auto on muutenkin "huono ostos" velkarahalla mutta nyt auto maksettu eikä auton arvonlaskukaan harmita koska takuutakin vielä kolme vuotta jäljellä ja uskon että autosta on iloa pitkäksi aikaa.

        Paljon autoa kehuttu edellä ja itsellä samoja kokemuksia. Talvella lumisessa ja mäkisessä maastossa oli hankaluuksia, etenkin matkaan lähtö lumesta kaltevalta pinnalta oli hankalaa. Getzin renkaathan ovat kapeat eikä tehoja moottorissa paljon ole. Nyt onneksi talvella toinen p-paikka.Naapurikin vitsaili että osta neliveto city-maasturi, täällä ei muulla pärjää.


      • Mies sähköinen

        Muutin kytkentää niin, että mittarinvalot ja kaikkien mittarin ulkopuolella olevien kytkimein valot palavat myös päivälläajoasennossa ja asensin himmentimen.

        Hyvinhän se Getz on palvellut, jos vikoja ajettelee, mutta eihän se mikään premiun-laatuauto ole, niinkuin jotkut täällä antavat ymmärtää - ilmeisen vähävikainen kuitenkin ja tuo vaimon ostokset kotiin siinä missä joku kalliimpi länsiautokin.


      • Hyndy
        Mies sähköinen kirjoitti:

        Muutin kytkentää niin, että mittarinvalot ja kaikkien mittarin ulkopuolella olevien kytkimein valot palavat myös päivälläajoasennossa ja asensin himmentimen.

        Hyvinhän se Getz on palvellut, jos vikoja ajettelee, mutta eihän se mikään premiun-laatuauto ole, niinkuin jotkut täällä antavat ymmärtää - ilmeisen vähävikainen kuitenkin ja tuo vaimon ostokset kotiin siinä missä joku kalliimpi länsiautokin.

        Hinta-laatu ihan ok. Erittäin hyvä ajaa kaikilla teillä eikä tälläkään jää jalkoihin, paitsi mäkisellä tiellä täydellä kuormalla tai peräkärryn kanssa. Aina käynnistynyt kevyesti pakkasilla. Talvilämmin. Tehokas ilmastointi, jonka kyllä selvästi huomaa moottorin lisärasituksena. Selkeät hanikat. 5-vaihde on sitkeä, mutta maantiellä kaipaisi jo kutosta (jaksaisikohan?)

        Huoltoväli on lyhyehkö (15.000 km) ja hinnat kovat näin pieneksi autoksi. Kulutus on myös suuri: täytyy oikein pihistellä, että pääsee alle 7 l/100 km. Vesipumppu alkoi vuotaa (ei takuu), pelkääjän sivulasi pamahti hajalle moottoritiellä (ei takuu), ovien aukipitolaitteet eivät pidätä yhtään, mittarivalot hankala vaihtaa, valoautomatiikka typerä. Jos ei ole varovainen, niin kaasupolkimen painaminen aiheuttaa aina 'sammakot', kun siirtyy joutokäynniltä vedolle. Pakki on aina pitänyt hieman pakottaa päälle. Umpioiden lasit=muovit alkavat olla aika rokonarpiset. Takaluukun maalipinnassa pientä ruostetta. Maskin kromilistassa ruostetta. Vakionopeuden säädin ja keskuslukituksen kauko-ohjaus olisi pitänyt raaskia hankkia lisävarusteina.

        Kaiken kaikkiaan hyvä hankinta.


      • frtyuj
        Hyndy kirjoitti:

        Hinta-laatu ihan ok. Erittäin hyvä ajaa kaikilla teillä eikä tälläkään jää jalkoihin, paitsi mäkisellä tiellä täydellä kuormalla tai peräkärryn kanssa. Aina käynnistynyt kevyesti pakkasilla. Talvilämmin. Tehokas ilmastointi, jonka kyllä selvästi huomaa moottorin lisärasituksena. Selkeät hanikat. 5-vaihde on sitkeä, mutta maantiellä kaipaisi jo kutosta (jaksaisikohan?)

        Huoltoväli on lyhyehkö (15.000 km) ja hinnat kovat näin pieneksi autoksi. Kulutus on myös suuri: täytyy oikein pihistellä, että pääsee alle 7 l/100 km. Vesipumppu alkoi vuotaa (ei takuu), pelkääjän sivulasi pamahti hajalle moottoritiellä (ei takuu), ovien aukipitolaitteet eivät pidätä yhtään, mittarivalot hankala vaihtaa, valoautomatiikka typerä. Jos ei ole varovainen, niin kaasupolkimen painaminen aiheuttaa aina 'sammakot', kun siirtyy joutokäynniltä vedolle. Pakki on aina pitänyt hieman pakottaa päälle. Umpioiden lasit=muovit alkavat olla aika rokonarpiset. Takaluukun maalipinnassa pientä ruostetta. Maskin kromilistassa ruostetta. Vakionopeuden säädin ja keskuslukituksen kauko-ohjaus olisi pitänyt raaskia hankkia lisävarusteina.

        Kaiken kaikkiaan hyvä hankinta.

        Miten perustelivat, ettei vesipumppu mennyt takuuseen???


      • pimeällä

        Käännä valoviiksestä ajovalot pois automatiikka asennosta, niin valot syttyvät nopeusmittariin.


      • Nainen ratissa
        pimeällä kirjoitti:

        Käännä valoviiksestä ajovalot pois automatiikka asennosta, niin valot syttyvät nopeusmittariin.

        Moi, onko kenelläkään tietoa mikä ihme on Getzissä vialla, kun auton sammuttaa, valot laittaa pois, niin kelloon ja radioon jäävät virrat päälle. Radionhan saa pois päältä helposti, mutta miten hitossa sen kellon saa pimeäksi?!? Onko vikaa releissä vai piuhoissa vai mitä ihmettä... Ensimmäistä talvea ko auto alla.


      • kellon säätö
        Nainen ratissa kirjoitti:

        Moi, onko kenelläkään tietoa mikä ihme on Getzissä vialla, kun auton sammuttaa, valot laittaa pois, niin kelloon ja radioon jäävät virrat päälle. Radionhan saa pois päältä helposti, mutta miten hitossa sen kellon saa pimeäksi?!? Onko vikaa releissä vai piuhoissa vai mitä ihmettä... Ensimmäistä talvea ko auto alla.

        Radio on sulla ilmeisesti kytketty suoraan tai väärin virtalukolta. Kello varmaan saakin pysyä ajassa?


      • diplinssi
        Hyndy kirjoitti:

        Hinta-laatu ihan ok. Erittäin hyvä ajaa kaikilla teillä eikä tälläkään jää jalkoihin, paitsi mäkisellä tiellä täydellä kuormalla tai peräkärryn kanssa. Aina käynnistynyt kevyesti pakkasilla. Talvilämmin. Tehokas ilmastointi, jonka kyllä selvästi huomaa moottorin lisärasituksena. Selkeät hanikat. 5-vaihde on sitkeä, mutta maantiellä kaipaisi jo kutosta (jaksaisikohan?)

        Huoltoväli on lyhyehkö (15.000 km) ja hinnat kovat näin pieneksi autoksi. Kulutus on myös suuri: täytyy oikein pihistellä, että pääsee alle 7 l/100 km. Vesipumppu alkoi vuotaa (ei takuu), pelkääjän sivulasi pamahti hajalle moottoritiellä (ei takuu), ovien aukipitolaitteet eivät pidätä yhtään, mittarivalot hankala vaihtaa, valoautomatiikka typerä. Jos ei ole varovainen, niin kaasupolkimen painaminen aiheuttaa aina 'sammakot', kun siirtyy joutokäynniltä vedolle. Pakki on aina pitänyt hieman pakottaa päälle. Umpioiden lasit=muovit alkavat olla aika rokonarpiset. Takaluukun maalipinnassa pientä ruostetta. Maskin kromilistassa ruostetta. Vakionopeuden säädin ja keskuslukituksen kauko-ohjaus olisi pitänyt raaskia hankkia lisävarusteina.

        Kaiken kaikkiaan hyvä hankinta.

        Nyt noin 42000 mittarissa, ei ongelmia.
        15000km huoltoväli on minusta sopiva, kun takuuaika menee umpeen ja alan itte vaihtaa öljyt. Se on meillä 11kk.
        Maalipinta vähän herkkä kiveniskemille, pistemäisiä jälkiä.
        Pyöräkotelot ja helmat kerää hekposti sohjoa, kun ei Hesassa aurata teitä. Täytyy potkia jäitä pois.
        Kuskinovesta toimiva keskuslukitus ei riitä. Ostan jonkun halvan kauko-ohjaussarjan, vaikkapa jatek.fi.
        Ja pohjaa vois massata ja asettaa ääneneristysmattoa, kunhan ehtii.


    • iikkoo

      onko getsissä 1.3 ollut vikaa virtalukossa ja pensan syöttöpumpussa

    • 2007getz

      Getziin saa antennijalan edullisesti ebaysta koodi 96220-1C010 hakuun ja maksaa n. 14 euroa. Youtubessa video vaihtamisesta : How to Remove/Replace the Antenna/Aerial base mount on a 2007 Hyundai Getz (AKA Click TB). Antennin alaosa mureni kun väänsin irti. 110000 ajettu kun ostin,nyt mittarissa 114000 joten ei vielä paljon kokemusta muutta kulutus hyvin kohtuullinen alle 6 l/100 km työmatka-ajoa n.40 km päivä.

    • Kätevätäti

      Minun Hyundai Getz -08 vuoti vettä apukuskin jalkotilaan. Matto homehtui. Selvisi suunnitteluvirhe. Eturengas heittää hiekan ja vedet renkään ylä- ja talapuolella oleva roiskemuovin taakse, 8 vuoden aikana maa-ainesta oli kertynyt n.20 cm kerros korin ja muovin väliin. Tätä täyttynyttä reittiä pitkin olisi myös tuulilasilta tulevan veden pitänyt päästä poistumaan. Saman pilarimaisen kanavan yläosassa on johdon läpivienti rungossa, kun vesi ei päässyt kanavaa pitkin alas, nousi vesi läpiviennin korkeudelle ja tuli auton sisälle, läpivientiä ei oltu massattu.

      Jos siis kohtaatte saman ongelman, kuskin lattialla vettä tai apukuskin lattialla vettä niin irroita rengas, ruuvaile muovinen roiskesuoja irti ja tyhjennä vedenpoistokanavasta pska pois. Myös tuulilasin huurtuminen pakkasella sisäpuolelta voi johtua vuodosta.

      • ainatein

        PS itse ostin getzin uutena,,,ja heti pari vuotta kun olin ajanut otin irti eturoiskeläpät ja sen takana olevan muovin sieltä tuli paskaa varmaan kilo,,,sinne kerääntyy maaainesta tein sen noin 2-3v välein ja pidin getziä 13v,,ja aina olivat hyvässä kunnossa kun putsas ei yhtään ruostetta,,,Monissa autoissa on tää vika alkaa sieltä ruostuun.mutta moni ei tiedä joskus kurkata sinne ?? :)


      • 2007getz

        täytyypä jossain vaiheessa tsekata...Autossa 121000 km täynnä moitteettomia kilometrejä.


    • hynkelwagen

      ajoin n. 300 000 km ja ilman vikoja. aivan käsittämättömän kestävä.

      Jousitus on kivikova eli se on epämukavuustelijä. AJoin kuitenkin pitkiä matkoja, jopa useita kertoja lappiin.

      1.4L kone jaksa hyvin vetää peräkärryä ja venetraileria pirteästi. Mitään heikkoutta ei havaittu. Muutenkin kovin ärhäkkä peli kulkemaan ja monet yllätin kun lähti ohituksissa kiihtymään tosi riuskasti kun vaihteet vain oikein valitsi.

      Arvo tietysti putoaa mutta se pitää vaan tiedostaa.

      Vanteet keräävät lunta koska ovat suorat sylinterit. Pitää puhdistaa lumesta jottei ala täristämään. Moottori karstoittuu helposti joten kannattaa viikottain luukuttaa hetken moottoritiellä. Käytä 98-oktaanista, ei kulje kunnolla 95:lla nykyisin.

      Tavaratila pieni mutta jos porukkaa ei ole paljon, voi penkit kaataa ja tilaa tulee paljon lisää. Itse ajoin sillä tavoin suurimman osan ja kuljetin firman tavaroita.

      Varsinainen säästöpossu autoksi.

      • 2007getz

        Jousitus kieltämättä kova...124000 mittarissa


    • Autoetsinnässä

      Itsellä mietinnässä vm 2003 Getz. Onko kannattavaa ostaa kyseinen auto käytettynä ja kuinka hyvin uskaltaa luottaa autoon jos lähtee pidempääkin matkaa taittamaan? Kokemuksia kyselen.

      • H_K__

        Jos auto on säännöllisesti huollettu ja ajettu alle 500.000km niin siitä vaan.
        Getz on laadukas pikkuauto ja sopii Suomen talveen.
        Huomattavaa/hauskaa on, että esim. Turkissa sitä on myös taksina aika lailla.


      • eljefedelbarrio

        Kannattaa mieluummin ehkä samantien harkita esim. 2009-2013 Hyundai i20. Huomattavasti modernimpaa suunnittelua ja tekniikkaa kuin getzissä! Toki jos ihan perustekniikkaa eikä haittaa vanha suunnittelu niin getzit on kyl suht kestäviä ja toimivia kunhan huollot tehty. Läheistä sukua olevat Kia Picanto tai Kia Rio myös erinomaisia vaihtoehtoja!


      • Meihemi

    • kysyjäoon

      Miten on Getzin -07 parkkivalon kanssa, pitääkö ottaa umpio irti kun vaihtaa ja montako ruuvia?

      • ainahyny

        Osta huoletta<< itse ajoin 252tkm mittariin ainut mikä tuli pamahti ohjaustehstimen putki,,toinen vika meni jarruputki, no nekin oli vaan syöpyneet ei sen kummempaa ja hyvin toimi oli mikä sää tahansa laakista käymään esim 30 asteen pakkasessa hyvä auto edullinen pitää ite vaihoin tuohon i20 ja on varmaa tekniikkaa,,,ajelen hymyssä suin aina näin :))))))))))))))))))))))))


      • helppoooo

        EI TARVII OTTAA YHTÄÄ RUUVII IRTI JOS VAIHDAT PARKKIPOLTTIMON,,,, PLUS AJOVALOPULTTIMON..LÄHTEE SIITÄ KUN PYÖRÄYTÄT ,,SORMILLA _:))


    • 2007getz

      Ilmastointilaiteesta kyselisin kun näyttäisi taas siltä että pitää huoltaa joka kevät. Mikähän mahtaisi aiheuttaa? Olen käyttänyt ilmastointia kerran kuussa talvella jolla olen olettanut ilmastoinnin pysyvän kunnossa vaan eipä pysy. Nyt ei tule sitä normaalia moottorin trehon alenemista kun laittaa päälle ja puhaltaa haaleaa ilmaa.

      • toinenhynynyt

        getsin ilmastointi ei mene päälle jos ilmassa on pakkasta eli talviaikaa valo vaan palaa,,,pitää kayttää esim jossain lämpösessä hallissa esim parkki,,,mulla oli getz 13v huolsin ilmastoinnin 2kertaa koko aikana,,ja aina tuli jääkylmää kesäisin:


      • 2007getz

        Ok. kiitti kommentista!


      • bntttt
        toinenhynynyt kirjoitti:

        getsin ilmastointi ei mene päälle jos ilmassa on pakkasta eli talviaikaa valo vaan palaa,,,pitää kayttää esim jossain lämpösessä hallissa esim parkki,,,mulla oli getz 13v huolsin ilmastoinnin 2kertaa koko aikana,,ja aina tuli jääkylmää kesäisin:

        Minulla Getz 13 v ei ole ilmastointia laisinkaan. Ei ongelmaa.


      • Anonyymi
        bntttt kirjoitti:

        Minulla Getz 13 v ei ole ilmastointia laisinkaan. Ei ongelmaa.

        Vika oli ilmastoinnissa lauhduttimessa.Vuoti koeponnistuksessa ja kustannusarvio yli 400 joten jäi tekemättä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2172
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1886
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1558
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1550
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1462
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe