Menen nyt lukion kolmannelle ja olen ajatellut, että lähtisin sen jälkeen lukemaan yliopistoon ehkä historiaa tai kirjallisuutta. Mihin yliopistoon kannattaisi ensisijaisesti hakea, mikä on paras? Helsinki? Turku? Tampere? Onko niissä ja niiden arvostuksessa yleensä paljon eroja? Vai olisiko huonompi juttu opiskella esim. Joensuussa kuin Turussa?
Onko yliopistoissa eroja?
16
5059
Vastaukset
- Panu
Perustutkinto-opiskelijan kannalta yliopistojen väliset erot eivät ole kovin merkittäviä: kaikki suomalaiset yliopistot ovat opiskeluun hyviä vaihtoehtoja. Yliopistojen väliset erot liittyvätkin ennen kaikkea niiden tekemään tutkimukseen ja sen vaikuttavuuteen ja yliopiston kokoon: suuressa yliopistossa on luonnollisesti enemmän valinnanvaraa kuin pienessä.
Opiskelijan kannalta merkittäviä tekijöitä ovat kuitenkin yliopiston ja opiskelukaupungin tarjoama opiskeluympäristö. Niistä saa tietoja esimerkiksi Suomen ylioppilaskuntien liiton julkaisemasta "Opiskelijan yliopisto" -tutkimuksesta.- mieltä
Perustutkinto-opiskelijaksi hakeutuvan lienee yleensä turha pohtia hakukohteensa "hyvyyttä". Nuo mahdolliset erot yliopistojen välillä tulevat esiin lähinnä jatko-opintoja suoritettaessa. Ja niitä jatko-opintojahan ei toki ole pakko suorittaa samassa yliopistossa kuin sitä perustutkintoa.
- dolorese
mieltä kirjoitti:
Perustutkinto-opiskelijaksi hakeutuvan lienee yleensä turha pohtia hakukohteensa "hyvyyttä". Nuo mahdolliset erot yliopistojen välillä tulevat esiin lähinnä jatko-opintoja suoritettaessa. Ja niitä jatko-opintojahan ei toki ole pakko suorittaa samassa yliopistossa kuin sitä perustutkintoa.
Olen asiasta eri mieltä. Yliopistojen välillä on eroja.
Pääsääntöisesti Helsinkiä arvostetaan eniten. Helsigistä on liikkeellä mielikuva maan korkeatasoisemmasta opetuksesta ja tutkimuksesta. On tietenkin eri asia onko Hki kaikkien alojen tutkimuksessa maan paras, mutta myytti elää vahvana. Lisäksi Hki tarjoaa useimmilla aloilla laajimman tarjonnan vaihtoehtoja ja tietenkin esim. sivuainemahdollisuuksia.
Ehkä jotakin perusteluja Hgin paremmuudesta on se, että siellä on yleensä kovin kilpailu paitsi opiskelupaikoista myös professuureista ja muusta opetusviroista. Näin ollen voisi kuvitella, että Hgistä löytyy alan parhaat opettajat.
Seuraavina listalla ovat Turku ja Tampere, joillakin aloilla (biotieteet) myös Kuopio ja Oulu (tekniikka). Lapin yliopisto on, ehkä yllättäin, kovalaatuisin media-alalla ja osittain markkinoinnissa. Muut "maakuntayliopistot" tulevat pitkällä perässä. Eroavaisuuksia esim. Hgin ja Joensuun kansantaloustieteilijöillä on kuulemma kuin yöllä ja päivällä.
Käytännössä ei liene merkitystä missä tutkintonsa suorittaa. Työelämässä tosin tunnistetaan "kovat koulut" ja niistä valmistuneita arvostetaan. Lisäksi joissakin yliopistoissa on eroja opintojen painotuksen suhteen, jolla sattaa olla merkitystä työelämässä.
Opiskelupaikalla on sen sijaan paljonkin merkitystä mikäli suunnittelee tekevänsä tutkimustyötä. Hgin ja Turun tutkimusryhmät saavat rahaa helpommin kuin Jyväskylä tai Joensuu. Näin se vaan on.
Tampereen yliopistoa, varsinkin sen viestinnän laitosta, on pitkään pidetty ns. "punaisena" eli demariryhmittymänä. Tämäkin myytti elää vahvana.
Itse neuvoisin hakemaan juuri sinne yliopistoon joka tuntuu mieluisammalta. Kannattaa ehkä myös taktikoida sen verran, että myös pääsee sisään jonnekin. Helsingin humanistinen on kovin kilpailtu tiedekunta, jonnekin muuale pääsee helpommalla.
Yliopistokaupunkien miellyttävyydessä on jokaisella oma mielipiteensä. Jos suurkaupunki ei kiehdo oikea valinta saattaa olla esim. Jyväskylä. Toisaalta Hgin osakuntaperinteistä jää silloin paitsi, mutta sen varmaan voi korvata jollakin muulla aktiviteetillä. - Minä itse Turussa
dolorese kirjoitti:
Pääsääntöisesti Helsinkiä arvostetaan eniten. Helsigistä on liikkeellä mielikuva maan korkeatasoisemmasta opetuksesta ja tutkimuksesta. On tietenkin eri asia onko Hki kaikkien alojen tutkimuksessa maan paras, mutta myytti elää vahvana. Lisäksi Hki tarjoaa useimmilla aloilla laajimman tarjonnan vaihtoehtoja ja tietenkin esim. sivuainemahdollisuuksia.
Ehkä jotakin perusteluja Hgin paremmuudesta on se, että siellä on yleensä kovin kilpailu paitsi opiskelupaikoista myös professuureista ja muusta opetusviroista. Näin ollen voisi kuvitella, että Hgistä löytyy alan parhaat opettajat.
Seuraavina listalla ovat Turku ja Tampere, joillakin aloilla (biotieteet) myös Kuopio ja Oulu (tekniikka). Lapin yliopisto on, ehkä yllättäin, kovalaatuisin media-alalla ja osittain markkinoinnissa. Muut "maakuntayliopistot" tulevat pitkällä perässä. Eroavaisuuksia esim. Hgin ja Joensuun kansantaloustieteilijöillä on kuulemma kuin yöllä ja päivällä.
Käytännössä ei liene merkitystä missä tutkintonsa suorittaa. Työelämässä tosin tunnistetaan "kovat koulut" ja niistä valmistuneita arvostetaan. Lisäksi joissakin yliopistoissa on eroja opintojen painotuksen suhteen, jolla sattaa olla merkitystä työelämässä.
Opiskelupaikalla on sen sijaan paljonkin merkitystä mikäli suunnittelee tekevänsä tutkimustyötä. Hgin ja Turun tutkimusryhmät saavat rahaa helpommin kuin Jyväskylä tai Joensuu. Näin se vaan on.
Tampereen yliopistoa, varsinkin sen viestinnän laitosta, on pitkään pidetty ns. "punaisena" eli demariryhmittymänä. Tämäkin myytti elää vahvana.
Itse neuvoisin hakemaan juuri sinne yliopistoon joka tuntuu mieluisammalta. Kannattaa ehkä myös taktikoida sen verran, että myös pääsee sisään jonnekin. Helsingin humanistinen on kovin kilpailtu tiedekunta, jonnekin muuale pääsee helpommalla.
Yliopistokaupunkien miellyttävyydessä on jokaisella oma mielipiteensä. Jos suurkaupunki ei kiehdo oikea valinta saattaa olla esim. Jyväskylä. Toisaalta Hgin osakuntaperinteistä jää silloin paitsi, mutta sen varmaan voi korvata jollakin muulla aktiviteetillä.Opiskelevat kertovat että luentosalit ovat aina niin täynnä että suuri osa opiskelijoista joutuu seisomaan, muutenkin siellä on joko liikaa opiskelijoita tai liian vähän proffia
- naurut
Minä itse Turussa kirjoitti:
Opiskelevat kertovat että luentosalit ovat aina niin täynnä että suuri osa opiskelijoista joutuu seisomaan, muutenkin siellä on joko liikaa opiskelijoita tai liian vähän proffia
Enpä ole koskaan opiskeluaikanani joutunut seisomaan luennolla.
- Hah hah hah
naurut kirjoitti:
Enpä ole koskaan opiskeluaikanani joutunut seisomaan luennolla.
Ihan fakta juttu nimittäin että helsingissä on opintosalit ahdettu liian täyteen.
- Myös Turussa opiskeleva
Minä itse Turussa kirjoitti:
Opiskelevat kertovat että luentosalit ovat aina niin täynnä että suuri osa opiskelijoista joutuu seisomaan, muutenkin siellä on joko liikaa opiskelijoita tai liian vähän proffia
Kyllähän täällä Turussakin olen ollut muutamalla kurssin alkupään luennolla, jossa osa ihmisistä on joutunut istumaan auditorion portailla.
Et kai sä tosissasi usko, että HY:ssa luennoilla ei mahdu istumaan? - ...
dolorese kirjoitti:
Yliopistokaupunkien miellyttävyydessä on jokaisella oma mielipiteensä. Jos suurkaupunki ei kiehdo oikea valinta saattaa olla esim. Jyväskylä. Toisaalta Hgin osakuntaperinteistä jää silloin paitsi, mutta sen varmaan voi korvata jollakin muulla aktiviteetillä.Tässä eri yliopistojen (ja yhden ammattikorkeakoulun) arvosanojen keskiarvot eräältä valtio-oppiin liittyvältä verkkokurssilta. Jätin listasta pois ne koulut, joilta kurssille osallistui vähemmän kuin kolme opiskelijaa.
Helsingin kauppakorkeakoulu 4
Lapin yliopisto 4
Åbo Akademi 3,86
Turun kauppakorkeakoulu 3,67
Svenska Handelshögskolan 3,5
Turun yliopisto 3,41
Tampereen ammattikorkeakoulu 3,4
Jyväskylän yliopisto 3,38
Tampereen yliopisto 3,38
Helsingin yliopisto 3,36
Tampereen teknillinen yliopisto 3,29
Joensuun yliopisto 3,29
Oulun yliopisto 3,18
Teknillinen korkeakoulu 3
Kuopion yliopisto 3
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 2,67 - ...
... kirjoitti:
Tässä eri yliopistojen (ja yhden ammattikorkeakoulun) arvosanojen keskiarvot eräältä valtio-oppiin liittyvältä verkkokurssilta. Jätin listasta pois ne koulut, joilta kurssille osallistui vähemmän kuin kolme opiskelijaa.
Helsingin kauppakorkeakoulu 4
Lapin yliopisto 4
Åbo Akademi 3,86
Turun kauppakorkeakoulu 3,67
Svenska Handelshögskolan 3,5
Turun yliopisto 3,41
Tampereen ammattikorkeakoulu 3,4
Jyväskylän yliopisto 3,38
Tampereen yliopisto 3,38
Helsingin yliopisto 3,36
Tampereen teknillinen yliopisto 3,29
Joensuun yliopisto 3,29
Oulun yliopisto 3,18
Teknillinen korkeakoulu 3
Kuopion yliopisto 3
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 2,67Ei niin, että noista kauhesti voisi mitään päätellä, mutta Lapin yliopisto on joka tapauksessa yllättävän korkealla listassa.
- ...
... kirjoitti:
Ei niin, että noista kauhesti voisi mitään päätellä, mutta Lapin yliopisto on joka tapauksessa yllättävän korkealla listassa.
...niin ja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat pärjänneet paremmin kuin Tampereen yliopiston =D
- Ihan uteliaisuudesta
dolorese kirjoitti:
Yliopistokaupunkien miellyttävyydessä on jokaisella oma mielipiteensä. Jos suurkaupunki ei kiehdo oikea valinta saattaa olla esim. Jyväskylä. Toisaalta Hgin osakuntaperinteistä jää silloin paitsi, mutta sen varmaan voi korvata jollakin muulla aktiviteetillä....mytologiaa vai MuTulogiaa? Ja opiskeletko sitä ihan varmasti yliopistossa?
- ...
Yliopistoissa on eroja. Nimittäin esim. sen suhteen mitä oppiaineita tarjoavat.
Mikä yliopisto sitten on kokonaisuudessaan "paras" tai "kehnoin" on oikeastaan hieman huonosti asetettu kysmys.
No mutta, historian ja kirjallisuuden - joista olet kiinnostunut - perusopiskelu on kyllä hyvin samanlaista yliopistosta riippumatta. Humanistissa oppiaineissa ei tarvita kalliita laboratorioita tms., vaan opiskelu sujuu pitkälti lukemalla - tätä voi jokainen tehdä yhtä hyvin tai yhtä huonosti, ihan riippuen opiskelijan omista kyvyistä.
Lähinnä eroja tulee sitten siinä millaisia asioita kunkin yliopiston hissan/kirjallisuuden ainelaitoksilla painotetaan - millaisia tutkimusintressejä kunkin laitoksen henkilökunnalla on.
Joensuusta voi sanoa sen, että siellä on ainoa kirjallisuuden laitos (tai tarkemmin kult. tutkimuksen oppiaineryhmä), jossa voi opiskella taiteensosiologiaa päaaineena.
Noin yleisesti ottaen humanistisia _oppiaineita_ ei nyky-yhteiskunnassa valitettvasti hirveästi arvosteta. Oikeastaan ei siis pidä niinkään kysyä mikä yliopisto on "paras" tai "arvostetuin", vaan mikä oppiaine/mitkä oppiaineet nauttivat suurinta arvostusta. Arvostetumpia lienevät soveltavat oppiaineet (tekniikka, kauppatieteet) sekä niitä tukevat luonnontieteelliset oppiaineet ja lääketiede. - ainakin..
Jyväskylään on vaikeampi päästä opiskelemaan kirjallisuutta kuin turkuun.. Muutenkin olen saanut sen käsityksen että monissa aineissa Jyväskylän opetustasokin olisi parempi kuin Turun, että ottaisin kyllä tuohon mukaan Jyväskylän yliopiston.
Loppupeleissä työelämän kannaltahan sillä ei suuresti ole vääliä missä olet opiskellut. Saattaapa olla niinkin että tason alhaisuuden takia saatat saada paremmat arvosanat sellaisesta yliopistosta jossa on alhaisempi taso.. en kylläkään tiedä varmaksi.. - ...
Vieläpä sellainen kommentti liittyen ihan yleisestikin näihin keskusteluihin, joissa pohditaan yliopistojen tasoa ja paremmuttaa ja muuta sen sellaista.
Usein tälaisissa keskusteluissa tuntuisi vaikuttavan taustalla sellainen ajatus, että opiskelijan oppiminen ja sen "laatu" on pääosin kiinni siitä missä sattuu opiskelemaan. Harvoin tuntuisi nousevan esiin se, missä määrin opiskelija on _itse_ vastuussa oppimisestaan. Eli: periaatteessa on aika sama missä yliopistossa perusopintojaan tekee - oppiaineiden ydinsisällöt ovat samat - ja enemmän pitäisikin miettiä sitä millainen on oma motivaatio opiskella ja oppia. Onko motivaatio sisälähtöistä, aitoa halua oppia ensisijassa oppimisen ja uuden tiedon takia, vai oppia jonkin ulkoisen syyn takia. Nykykulttuuri tietenkin painottaa kaikessa tällaista jälkimmäistä välineellistä ajattelua - kaiken pitäisi olla ensisijassa käännettävissä jollakin tavalla hyöty- ja välineajatteluun sopivaksi, oppimisella ja sivistyksellä sinänsä vaikuttaisi valitettavasti olevan hyvin vähän sinällään, itsessään, merkitystä. - kuitenkin
Sellaisessa käsityksessä olen, että työnantajat arvostaisivat enemmän Helsingin yliopiston humanistista kuin Turun yliopiston. Ihan mutu-käsityksestä on kuitenkin kyse. Nykyisellä alallani työnantajat arvostavat pääsääntöisesti molempia ihan yhtä paljon.
Opiskelin itse Turun humanistisessa vuoden ajan ja vaihdoin alaa, koska minua ärsytti turkulaisten humanistien huono itsetunto. Liian moni tuntui kärsivän alemmuuskompleksista, koska olimme "vain" humanisteja. Ehkä sitten kärsin siitä itsekin, koska vaihdoin alaa... Joka tapauksessa ehkä tässä suhteessa voisi olla eroa yliopistojen välillä. Olisikohan opiskeluilmapiiri myönteisempi Hesassa tai Tampereella?
Toisaalta Turun puolesta puhuu ehdottomasti se, että toimeentulo opiskelijalle on kuitenkin täällä kaikkein helpointa. Vuokrat ovat kohtuullisia, asuntoja on tarpeeksi ja joukkoliikenne on tosi edullista verrattuna Helsinkiin tai Tampereeseen.- lisäys
Lisään vielä tuohon viestiini, että alanvaihtoni ei johtunut sinänsä opetuksen tasosta tai sisällöistä. Eli ongelma ei ollut henkilökunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1001713- 551123
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4381094- 1701023
- 58801
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126782- 83730
- 51698
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38675- 57671