Kanta-asiakkaat ja

vieras.II

Huomaa, että palstalla on vakiojoukko joka keskustelee keskenään, kantaa ottaen toistensa viesteihin, mutta jos uusi, outo ilmaisee mielipiteensä, saa kuin pilkkakirveen selkäänsä.
Sen havainnoin tein kun luin kauniita ajatuksia jotka oilikin heti lynkattu.
Kirjoittaja kai ei ole vakiporukkaa ja siksi hän saa tuntea olevansa ulkopuolinen, kuten allekirjoittanutkin kun otin kantaa muutamaan juttuun. Eipä tule taas aikoihin palstalle poikettua, se on niin vieras vieraalle.
Viihtykää.

23

1889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituksiin

tulisi paremmin vastauksia, jos olisi jonkinlainen nimimerkki, ettei aloitus jatkuisi samalla lauseella koko juttu ja jos keskustelu jatkuu, niin tietäisi kenelle vastaisi.

Tämä on nyt hyvä esimerkki sellaisesta kirjoituksesta.

• vierasII

Oli, hänelle voi vastata

• KristaTee

Olin havaitsevani lievää katkeruutta. Kyllä täällä kuule ns. rekatut nikit useinkin joutuvat höpöttämään itsekseen ja kuraa tulee jokaiselle joskus niskaan.

Se on myönnettävä, että nimimerkillä varustettuun viestiin tulee helpommin vastattua. Mistä johtuu en tiedä. Ehkä siitä, että nimelle on helpompi puhua kuin lauseelle. Jos edes jonkinlaista "nimeä" käyttää, niin ei ainakaan minulle ole mitään väliä onko rekattu vai ei.

Tietääkseni täällä ei ole mitään vastauspakkoa.

• pappa37

Minä olen näillä palstoilla, kun HALUA OLLA. Olen pois silloin, kun olen itsekeskeisellä päällä ja pyörin vain oman napani ympäri.

• vieras vaan

kävitkö itse vastaamassa hänen kauniisiin ajatuksiinsa kauniisti? Kauneus on suhteellinen käsite, rehellisyyskin on arvo.

• KristaTee

En, en käynyt. Tunnustan, etten ole lukenut niitä. Kovin moni viesti jää valitettavasti lukematta. Vaan jos kauniita ajatuksia oli, niin en takuulla olisi niitä tyrmännyt.

• Laajemmin katsoen kyse on kansallisesta piirteestämme.
      Siihen vedoten meille myydään tarpeettomia tavaroita ja palveluja.

Meille on tärkeää mitä me kuvittelemme muiden meistä ajattelevan!
      Sekä yksilö- että kansallisella tasolla.

Sama henki huokuu näillä palstoilla.
      Palaute on tärkeää ja mitään positiivista ei saisi mistään sanoa. Tähän on ilahduttavia, kannustavia poikkeuksia!

Mitä väliä sillä on jos joku nipottaja vetää porot sieraimiinsa ja jotkut tuovat sen julki hyvinkin alatyylisesti.
      Sehän on heidän päänsärkynsä.
      Toisaalta, välinpitämättömyyskään ei johda mihinkään mutta hieman myönteisempää sävyä joskus toivoisi.

Muiden mielipiteistä.
      Svedut ovat kiinnostuneita ainoastaan siitä kahelista kalle ll:sta.
      Anglosakseja ja Keski- ja Etelä-Eurooppalaisia ei kiinnosta pätkääkään muiden kansallisuuksien mielipiteet.
      Huippuna ehkä ranskalaiset.

• Atolfia

vieraana eräs pariskunta.

Kiinnitin juuri tuohon kiinnostuksen puutteeseen huomiota.

Vieraani kertoi laajasanaisesti, kuinka hänen lapsensa ja lapsenlapsensa ovat eteviä ja pärjäävät hyvin missä vaan. Harrastavat kaikkea aivan valtavasti. Omistavat jos jonkinlaisia titteleitä ja oppiarvoja.

Kertaakaan ei kysynyt, mitä minulle ja lapsilleni ja lastenlapsilleni kuuluu.

Annoin hänen puhua, enkä yrittänytkään puhua omistani. Myötäilin vain ja sanon väliin, että ai miten ihanaa, onpas hienoa jne.

Luoja varjelkoon minua moisesta. Toivon oppivani olemaan kiinnostunut puhumaan enemmän toisten
        asioista kuin kehuskelemaan omia juttujani.

Oliko tämä rumasti kirjoitettu?

• Atolfia kirjoitti:

Vieraani kertoi laajasanaisesti, kuinka hänen lapsensa ja lapsenlapsensa ovat eteviä ja pärjäävät hyvin missä vaan. Harrastavat kaikkea aivan valtavasti. Omistavat jos jonkinlaisia titteleitä ja oppiarvoja.

Annoin hänen puhua, enkä yrittänytkään puhua omistani. Myötäilin vain ja sanon väliin, että ai miten ihanaa, onpas hienoa jne.

Luoja varjelkoon minua moisesta. Toivon oppivani olemaan kiinnostunut puhumaan enemmän toisten

En ole mikään psykologi mutta minusta vieraanne ovat tyypillisiä "toisten aivoilla ajattelevia".

Itsekeskeisyydessään he pitävät tärkeänä sitä millaisen kuvan, etevä, lahjakas, varakas, kaunis, suosittu ym. he haluavat itsestään sinulle antaa.

Olisit imarreltu! He pitävät sinun mielipidettäsi tärkeänä.
        Niin kyllä kaikkien muidenkin.

Todennäköisesti vieraillanne on, varallisuusasteesta riippuen, myös menestymisen ulkoisia tunnuksia.
        Kuuluu oleellisena osana tuohon "todistetakkaan" että revitään irti kaikki mahdollinen hinnalla millä hyvänsä!

Säälisit heitä! Heillä on vaikeaa.
        Myötätunto ei kyllä mielestäni edellytä itsensä kiduttamista pakottautumalla seurustelemaan heidän kanssaa.

Minä en ole samasta syystä viitsinyt seurustella samalla paikkakunnalla asuvan veljeni kanssa.
        Ainoa kanssakäymisen muoto olisi: Jumpe, että sinä olet etevä! Aivanko totta, sinä osasit! Ajatella, vielä sinun iässäsi! Nuoret naiset, kateeksi käy!
        Eikös se ollut aika kallista? Niin, onhan sinulla rahaa!

Jumalauta! Ihmettelen jos joku viitsii moiseen kärsimykseen antautua!

Yritin välttää karkeita ilmaisuja!

• reilusti vaan ei objektiivi...

Kansallinen piirrekö: sinulle saattaa olla tärkeää, mitä muut sinusta ajattelevat ja ehkä jollekin muullekin. Tunnustaudun joukosta poikkeukseksi. Minulle on jotakuinkin samantekevää mitä minusta ajatellaan siitä yksinkertaisesta syystä,että en koskaan tule sitä tietämään oikeasti. Mehän emme sano sitä mitä itse asiassa ajattelemme aikuisen oikeasti. Jonkun heitot eli ikävähköt kommentoinnit ovat palautetta jostakin muusta, ei välttämättä siitä kirjoituksesta, johon vastataan. Puretaan vain pahaa oloa ja joku saa olla nyrkkeilysäkkinä.

Mutta ettäkö koko Suomi olisi täynnä pikkusieluisia ikävyyksien kylväjiä, jotka eivät toiselle ihmiselle anna juurikaan arvoa? En usko,kun ei ole pakko eikä sinullakaan voi siitä olla tieteellistä näyttöä, empiiristä ehkä.

Onko palaute todella tärkeää, useimmat viestithän jäävät vastausta vaille eli ilman palutetta - ? Jos olisin tyypillinen palstavastaaja en luultavasti viitsisi sinulle vastata, koska sanelet omia mielipiteitäsi yleistyksinä,hyi, hyi. Tähän kannustuksena sanonkin,että on ilahduttavaa löytää silti joku jonka kanssa voi olla eri mieltä riitelemättä. Sillä ihan mielellään saat olla omaa mieltäsi, minä olen muuta mieltä. Olen koko ikäni tykännyt olla eri mieltä sellaisen kanssa, joka tietää tasan tarkkaan kuinka asioiden pitäisi olla vaan ei sitä, kuinka ne itse asiassa ovat.

Olen siitä samaa mieltä, että miksi ottaa nokkaansa jonkun nipotuksista, eri mieltä voi varsin hyvin olla, mutta erimielisen kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, jos ei tunne siihen kutsumusta. Toisen kallon sisältöön on turhaa yrittää pureutua. Niinollen toisen todellisia ajatuksia tai mietteitä me emme koskaan tiedä, hyvä jos omiamme osaamme tulkita. Että näinkin laajemmin katsoen ja yleistämättä ilkeilyjä sentään kansalliseksi piirteeksemme.

• Atolfia
        laiska-lasse kirjoitti:

En ole mikään psykologi mutta minusta vieraanne ovat tyypillisiä "toisten aivoilla ajattelevia".

Itsekeskeisyydessään he pitävät tärkeänä sitä millaisen kuvan, etevä, lahjakas, varakas, kaunis, suosittu ym. he haluavat itsestään sinulle antaa.

Olisit imarreltu! He pitävät sinun mielipidettäsi tärkeänä.
        Niin kyllä kaikkien muidenkin.

Todennäköisesti vieraillanne on, varallisuusasteesta riippuen, myös menestymisen ulkoisia tunnuksia.
        Kuuluu oleellisena osana tuohon "todistetakkaan" että revitään irti kaikki mahdollinen hinnalla millä hyvänsä!

Säälisit heitä! Heillä on vaikeaa.
        Myötätunto ei kyllä mielestäni edellytä itsensä kiduttamista pakottautumalla seurustelemaan heidän kanssaa.

Minä en ole samasta syystä viitsinyt seurustella samalla paikkakunnalla asuvan veljeni kanssa.
        Ainoa kanssakäymisen muoto olisi: Jumpe, että sinä olet etevä! Aivanko totta, sinä osasit! Ajatella, vielä sinun iässäsi! Nuoret naiset, kateeksi käy!
        Eikös se ollut aika kallista? Niin, onhan sinulla rahaa!

Jumalauta! Ihmettelen jos joku viitsii moiseen kärsimykseen antautua!

Yritin välttää karkeita ilmaisuja!

tuosta kirjoituksestani, jossa moitin vieraitani.
        Eihän se oikeastaan kuulu asiaan. Mutta kun otit kantaa viestiini, niin jatkan hieman.

Mitä noihin menestymisen ulkoisiin tunnuksiin tulee, niitä ei ole.

Ehkä juuri sen takia täytyy tuoda tuo "paremmuus"kaikessa esille, jotta osaisin asettaa heidät heidän arvonsa mukaiseen statukseen.

Meitä ihmisiä on monenlaisia. Itsekukinhan me pyrimme tuomaan itseämme jollakin tavalla tykö. Kenties tuo perhe kaikkinensa on heille hirveän tärkeä ja ainoa asia, josta riittää juttua. Onhan se ihanaa, että kaikki on hirveän loistavasti, vaikka se ei missään näy.

Onhan perhe minullekin tärkeä ja olen kiitollinen lapsistani ja lastenlapsistani.

• Atolfia kirjoitti:

Luin viestisi vieraistasi, jotka käyttäytyivät mielestäni itsekeskeisesti, puhumalla vaan itsestään ja läheisistään. Mulla on ihan samoja koemuksia joskus ollut. Yksi kertaa kyläilyä riitti mulla sellaiseen paikkaan.Ajattelen että tuskin he pahaa tarkoittavat, mutta eivät vaan huomaa sitä. Tarttis laittaa videolle joskus vastaavanlainen vierailu ja näyttää heille kun tulevat uudelleen kyläilemään. Jos sitten huomaisivat.

• tosielämässäkin

Kuppikuntia muodostuu todellisessakin elämässä. Täälläkin samanhenkiset ihmiset keskustelevat keskenään ja katselevat joskus syrjäsilmällä niitä jotka eivät heidän mielestä sovi joukkoon.
      Tämä kesä on mielestäni ollut hyvin rauhallinen tällä palstalla ja keskustelut siistejä, esim. viime kesään verrattuna.
      Moni rekisteröity nikki on joutunut vuosien varrella vainon kohteeksi ja on jättänyt palstan, toiset niin kuin minä, eivät enää käytä nikkiä jos joskus kirjoittelee. Työpaikkakiusaamiseen verrannollista toimintaa, olisiko verkkokiusaamista?

• säikähtänyt

Tuo pitää paikkansa : viime kesänä oli kateellisten lauma liikkeellä muutamien nikkien kimpussa.

• KristaTee

se on, eikä siitä pidä välittää. Aina on kaiken ilkeilyn seassa kuitenkin jotain asiallistakin. Jopa ystävällistä.

Eiköhän ole niin, että koska meitä täällä käyviä on runsaasti, niin aina löytyy niitä, joiden pitää saada purkaa huonoa oloaan. Jos känkkäröinti täällä auttaa, niin onhan jotakin saavutettu.

Eivät sovi joukkoon? Ei ole mitään direktiiviä määrittelemässä sopivat ja ei-sopivat. Kaikki mahtuu tänne.

Mukavaa päivänjatkoa.

• OliviaKoo

Onko taas se aika vuodesta, kun tämä sama, iänikuinen asia otetaan esiin?
      Säännöllisin väliajoin se ainakin näyttää ilmoille putkahtavan.

Palsta on avoin kaikille. On jokaisen oma asia, haluaako avata ketjun, kirjoittaa ketjuun vai vain lueskella.
      Mielenkiintonsa, halujensa ja kykyjensä mukaan.

Palstalla on vakituisesti ja silloin tällöin kirjoittavia. Koskaan en ole nähnyt yhdenkään "kanta-asiakkaan" moittivan tai mollaavan heitä, jotka vain satunnaisesti kommentoivat.
      Miksi siis joku ottaa hampaisiinsa heidät, joilla kirjoitushaluja on enemmän. Kateutta?

Laskepa, aloittaja, kuinka monta otsikkoa ruudulle mahtuu. Jos siellä on yksi tai kaksi tai vaikkapa kolmekin nk. vakinikin tekemää aloitusta, jää sinulle ja muille vielä taatusti tilaa.

Saahan tietysti tästäkin aiheesta otsikon ja sen alle juttua, jos ei muuta keksi.

• 2vieras

Heti syntyy keskustelua jos on pienikin arvio palstan toiminnasta. Puolustautuminen alkaa heti, ja osoitetaan kuinka on tilaa. On kai. Kaikki saavat kirjoittaa, mutta outo jää pyörittelemään silmiään kun ei osaa heti tarttua mikiin karaokessa, tai seisoa pystypaarissa, tai istua kahvilla puhumassa ilmoista ja syömisistä ja varsinkin jos ei vakijutuissa ole mukana on heti ulkopuolinen ja outo aloittakoon vaikka ilmoista puhumisen. Miksi niitä aloituksia, järkeviä pohdintoja ja vähemmän uusia otsikoita, vapaata jutustelua ilman kaavaa ja kangistuneita tapoja. Vaikka naapurin kanssa voi puhua muustakin kuin suomi 24 palstojen ikuisista kärhämöinneistä kuka on ja mitä, ja täällä tosielämässä on kesä ja tytöt sorjia kukkamekoissaan.Palstalla vain toistoja ja hetken ajankulua,harvemmin aikaa tulee täällä kulutettua ruutua tuijottaen. Elämää ja iloa huutaa livemaailma.

• outoouto
        2vieras kirjoitti:

Heti syntyy keskustelua jos on pienikin arvio palstan toiminnasta. Puolustautuminen alkaa heti, ja osoitetaan kuinka on tilaa. On kai. Kaikki saavat kirjoittaa, mutta outo jää pyörittelemään silmiään kun ei osaa heti tarttua mikiin karaokessa, tai seisoa pystypaarissa, tai istua kahvilla puhumassa ilmoista ja syömisistä ja varsinkin jos ei vakijutuissa ole mukana on heti ulkopuolinen ja outo aloittakoon vaikka ilmoista puhumisen. Miksi niitä aloituksia, järkeviä pohdintoja ja vähemmän uusia otsikoita, vapaata jutustelua ilman kaavaa ja kangistuneita tapoja. Vaikka naapurin kanssa voi puhua muustakin kuin suomi 24 palstojen ikuisista kärhämöinneistä kuka on ja mitä, ja täällä tosielämässä on kesä ja tytöt sorjia kukkamekoissaan.Palstalla vain toistoja ja hetken ajankulua,harvemmin aikaa tulee täällä kulutettua ruutua tuijottaen. Elämää ja iloa huutaa livemaailma.

Kuka se ei olisi outo ollut tänne ensi kertaa tullessaan? Ei täällä kukaan ole syntynyt.

Jos tuntuu siltä, että ei sovi joukkoon, on paras pysyä pois.
        On ihan turha esittää kritiikkiä, jos ei ole tarjota parempaa vaihtoehtoa.

Ja kai se on sitten vaan alistuttava sen naapurin kanssa puhumaan ilmoista, jos ei täältä löydä mieleistään.
        Mitä tänne tulet jauhamaan, jos et ole tyytyväinen, mene ihmeessä sinne livemaailmaan ja pysy siellä.

• OliviaKoo
        2vieras kirjoitti:

Jos hyökätään, ei siis saa vastata. Se on heti puolustautumista.

Sinäkin olet siis avannut Pystybaarin oven, koska tiedät, mitä siellä rupatellaan (vai oletko vain sattunut siitä parturissa kuulemaan :D).Syyttävä sormesi sojottaa suoraan baarin suuntaan.

Voi hyvänen aika, miten voi yksi viestiketju saada aikaan kuumia tunteita.
        Mutta. Olen kuullut viisaammilta, että kateus on ansaittava. Muu tulee itsestään.
        Ehkä Pystybaari on sitten ansainnut sen kateuden.

• 2vieras
        OliviaKoo kirjoitti:

Jos hyökätään, ei siis saa vastata. Se on heti puolustautumista.

Sinäkin olet siis avannut Pystybaarin oven, koska tiedät, mitä siellä rupatellaan (vai oletko vain sattunut siitä parturissa kuulemaan :D).Syyttävä sormesi sojottaa suoraan baarin suuntaan.

Voi hyvänen aika, miten voi yksi viestiketju saada aikaan kuumia tunteita.
        Mutta. Olen kuullut viisaammilta, että kateus on ansaittava. Muu tulee itsestään.
        Ehkä Pystybaari on sitten ansainnut sen kateuden.

Kävin tutustumassa, kivaa siellä tuntui olevan, mutta siitä huolimatta! Otin vain kantaa siihen mitä vierasII sai puheenvuorollaan aikaan ja sainkin minäkin samasta sateesta. Toivotan kaikille viihtymistä ja totean edelleenkin että provosointi on täälläkin kyllä paras kiihdytin juttuihin, ja näkyy tulevan koko laidalta, joten pysyn poissa. Täällä en ikimaailmassa tuntisi olevani kotonani, joten voitte olla rauhassa minun puolestani ja anteeksi kun otin osaa ihan suotta. Vaikka en pahaa sanaa kenestäkään sanonut, viilsi kai veitseni liian syvän haavan arkaan paikkaan. en kiitä enkä moiti kun en lähemmin tunne teitä enkä tapojanne, visiteerasipa vain kun aloittaja oli harmissaan.

• 2vieras kirjoitti:

Kävin tutustumassa, kivaa siellä tuntui olevan, mutta siitä huolimatta! Otin vain kantaa siihen mitä vierasII sai puheenvuorollaan aikaan ja sainkin minäkin samasta sateesta. Toivotan kaikille viihtymistä ja totean edelleenkin että provosointi on täälläkin kyllä paras kiihdytin juttuihin, ja näkyy tulevan koko laidalta, joten pysyn poissa. Täällä en ikimaailmassa tuntisi olevani kotonani, joten voitte olla rauhassa minun puolestani ja anteeksi kun otin osaa ihan suotta. Vaikka en pahaa sanaa kenestäkään sanonut, viilsi kai veitseni liian syvän haavan arkaan paikkaan. en kiitä enkä moiti kun en lähemmin tunne teitä enkä tapojanne, visiteerasipa vain kun aloittaja oli harmissaan.

ettet ole ennen Pystybaarissa käynyt, koska jo ensimmäisessä viestissäsi viittasit karaokeen ja pystybaarissa istumisiin. Se onkin sitten eri asia, jos et viihdy siellä, kaikilla on vapaus valita seuransa - netissäkin.

On vain ihmeellistä, miksi täytyy valittaa toisten kirjoittelemisista. Jokainen tekee aloituksia mieltymystensä mukaan ja sille ei sitten voi mitään, jos ne ei toisia kiinnosta eikä vastauksia tule.

Itse olen vasta täällä roikkunut puolisen vuotta, enkä minäkään heti tänne sisälle päässyt - monet viestit meni ilman kommentteja.
        Sisukas kun olen, pistin lusikkani moneen soppaan ja niin teen edelleen, ajatelkoot toiset mitä haluaa!

Vakituinen nikki sitäpaitsi auttaa kummasti - oli rekattu tai ei!

• 2vieras

Niityt kukkivat ja linnut laulavat. Elämässä on sisältöä ilman näitä palstoja, joten reippaasti vaikka torille.

• olla aina samaa mieltä ?

Olen kirjoitellut silloin tällöin tälle palstalle. Milloin nimimerkillä, milloin ilman. Kanta-asiakasjoukkoon en ole tuntenut kuuluvani, koska ajatukseni yksinkertaisesti poikkeavat usein muiden aatoksista eli enemmistön. Jos joku vakijoukko on tai haluaa olla yhtämieltä jostakin jutusta, suon sen heille, sellaistahan on elävässä elämässäkin - kasvokkain. Siellä erimielisyys vaan usein on selän takana puhumista.

Selkääni olen saanut monesti sanallisella tasolla tai siten,että kukaan ei vastaa mitään. En rehellisesti sanoen ole kummastakaan saanut sätkyjä, ehkä se joillekin on pettymys. Olen kuitenkin ajatellut, että palstaa lukee moni, joka ei ehkä viitsi kirjoittaa. Vaikka kuinka korostamme yksilöllisyyttämme, emme me niin hirveän erilaisia kuitenkaan ole, taustat kun vaikuttavat ajattelutapaamme ja kokemukset.

Jos juuri tällä palstalla kirjoittelevissa ei satu olemaan laillani ajattelevia, koko Suomesta löytyy heitä varmasti. Tunnustan olevani myös sen verran laiska ja/tai toimelias muualla, että päivittäin/viikoittain viitsi/ehdi tarkastella, onko joku vastannut minulle jotakin vai ei. Sopiva periaate on palstakirjoittelussa ollut: koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee... Ehkä sitä voisi käyttää joku muukin. Ja myös sitä,että mahdollisen kanta-asiakasjoukon lisäksi palstalla näyttää kirjoittelevan muitakin satunnaisia puoli- tai vakinaisia matkailijoita, mikä on vallan mainio asia. Sekaan mahtuu lisää edelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      5071
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      78
      3107
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      18
      2829
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2555
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      45
      2351
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1811
    7. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      74
      1778
    8. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1526
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1314
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82