varokaa evinrude 40 E-TEC

vanhassa vara parempi

Ostin viime kesänä uutena Evinrude 40E-Tec 2-tahti perämoottorin. Kone on oikutellut uudesta lähtien,2 kertaa olen jäänyt keskelle järven selkää mootorin sammuessa,käyntiin ei ole lähtenyt(onko normaalia?)Kone on pitänyt kovemmassa vauhdissa pientä nykimistä. Eli moottori ei kestä 4 tunnin vetouistelua tyhjäkäynnillä. Huollossa on vaihdettu tulpat,jonka jälkeen moottori on taas toiminut. Onko muilla vastaavia kokemuksia kysestä moottorista? Mikä vikana ? onko säädöt oikein? Vanhassa vara parempi

10

8854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kierroksia lisää

      Jos käynti korjautuu tulppien vaihdolla,ajat liian pienille kierroksilla ja tulpat karstautuvat. Veneesi on luultavasti kevytkulkuinen ja sinulla on vakiopotkuri?Potkurin vaihto pienempinousuiseen auttaa hiukan.Kyllä ne kaikki 2-tahtiset karstautuvat kauan pienillä kierroksilla ajettaessa.Käypäs vetouistelu.com palstalla kysymässä,sieltä voi apu löytyä.

    • Se on paras

      Ettei vain olisi vitsi, tai sitten onko sitä ohjelmoitu suomen bensalle, koska kuulemma jotain eroa on ameriikan ja suomen bensiinissä, joka on aiheuttanu moottoreissa jotain häiriöitä.

      Vaihda tulpat tai säädä kärkiväli sadan tunnin välein, jos paljon uistelet.

      • tulpat

        jota esim mercury käyttää


      • jussipussi
        tulpat kirjoitti:

        jota esim mercury käyttää

        käydä ja löytyä tohon koneeseen...on Kipparilehden mukaan tosi tarkkaa että tulpan kärkikin on oikeassa asennossa, muuten ei käynnisty...Tuntuu muuten ton koneen tekniikka tosi hienolta ja huolettomalta, uistelussa ääni ei tosin ole yhtä miellyttävää kuin nelitahtisessa.


      • ei kannata
        jussipussi kirjoitti:

        käydä ja löytyä tohon koneeseen...on Kipparilehden mukaan tosi tarkkaa että tulpan kärkikin on oikeassa asennossa, muuten ei käynnisty...Tuntuu muuten ton koneen tekniikka tosi hienolta ja huolettomalta, uistelussa ääni ei tosin ole yhtä miellyttävää kuin nelitahtisessa.

        vaihtaa mitään muuta kuin juuri se Champion PEB...jotain. Muilla tulee ihan varmasti ongelmia.
        Kipparilehden herra "asiantuntijan" ei kyllä pitäisi aukoa edes moottorin koppaa, koska siellä sisäpuolella ei ole mitään mistä hän jotain ymmärtäisi. Yhdenkin kerran herra meni koeajolla aukomaan koppaa, ja kiinni laittaessa kun ei oikein tuntunut menevän kunnolla paikalleen, istahti sitten koko painolla kopan päälle, että kyllä varmaan menee. Ja menihän se. Mutta samalla irtosi koneesta letkut, ja hinaamalla tultiin rantaan. Ja sehän oli tietysti moottorin vika.
        Sitä emme tiedä miten Leppä onnistui kämmäämään E-tecin tulpanvaihdonkin. Todennäköisesti tappokytkin oli jäänyt auki, vaihde päälle tai tulpanjohto irti, koskapa E-tec normaaleilla ihmisillä lähtee kyllä käyntiin vaikka tulpan elektrodin rako ei olisi suuttimeen päin. Vain tyhjäkäynti muuttuu silloin hiukan epätasaisemmaksi.


      • vanhassa vara parempi

        Suomesta ostin koneen ja merkkiliikkeessä on ohjelmoitu, sain tulpat vaihdettua ja kone toimii taas,uusissa tulpissa kärkiväli oli pienempi (säädetty valmiiks). Pitäsköhän koneen ottaa kierroksia enemmän täysillä ajettaessa, ylös trimmattuna,tämä kone ottaa maks. 5300 rpm. Mielestäni pitäs kiertää enemmän?? Jospa tolla uskaltas uistella taas, vähän tuntuu kone epävarmalta, jos on isommilla vesillä.Hyvänä puolena on E-tec;n kulutus. Tehtiin kesällä reissu 5 henkilön lastilla, kulutus oli vain 35L/150 km.


      • TOIMII SE
        vanhassa vara parempi kirjoitti:

        Suomesta ostin koneen ja merkkiliikkeessä on ohjelmoitu, sain tulpat vaihdettua ja kone toimii taas,uusissa tulpissa kärkiväli oli pienempi (säädetty valmiiks). Pitäsköhän koneen ottaa kierroksia enemmän täysillä ajettaessa, ylös trimmattuna,tämä kone ottaa maks. 5300 rpm. Mielestäni pitäs kiertää enemmän?? Jospa tolla uskaltas uistella taas, vähän tuntuu kone epävarmalta, jos on isommilla vesillä.Hyvänä puolena on E-tec;n kulutus. Tehtiin kesällä reissu 5 henkilön lastilla, kulutus oli vain 35L/150 km.

        Pitkän reissunhan sinä oot ajellu. Kulutus on ollu äkkiä laskien 0,23 litraa kilometrille.

        Muuan kertoi Kippari-lehdessä vaihtaneensa isomman E-tecin juuri luotettavuuden tähden, josta oli saanu esimakua 50 E-tecin kanssa.

        Sanoi, että ei yksikään moottori ennen, hänellä eikä tuttavillakaan ole käynnistyny niin varmasti, kuin E-tec. Oli erittäin tyytyväinen moottoriinsa.


    • Evinrudesti

      Tulpat pitää osata vaihtaa,
      kierrokset pitää olla 5000-6000 k/min , varmaan jokin 5500 k/min on sopiva täyskaasu.
      Eikö siihen voi liittää jotain huoltotietokonetta?
      Jotain vikaa siinä on kun ei kestä 4 tunnin vetouistelua, siinähän E-tecissä on tietokoneohjattu palaminen joka varsinkin alhaisilla kieroksilla pitäisi juuri puuttua peliin. Vaadi kauppiasta säätämään se uudelleen, eihän tuommoista uutta takuuvehjettä kannata itse alkaa miettimään että mikä siinä on.
      Kauppias koville vain...
      Ai niin, olethan tietenkin tarkistanut bensasuodattimen jos on vanhaa bensaa/hartsia siellä. talvisäilytys o.k ?

      • vanhassa varaparempi

        Viimekesänä käytin huollossa,siellä liitettiin huoltotietokoneeeseen,moottori ei käynnistynyt,tietokone vikaa ei löytänyt. Vaihdettiin tulpat,kone toimi taas melkein moitteettomasti,pientä nykimistä ilmeni edelleen vaikka kone tuli huollosta.Uistelun jälkeen lähdettävä liikkeelle tod. varovasti jos meinaa päästä rantaan asti.,(kone meinaa sammua kaasua lisättäessä).Vika lienee tulpissa tai niiden asennuksessa/kärkivälissä, asennus todella tarkkaa. Miksi E-tec:ssä tulppien vaihto on tehty niin hankalaksi? Ei pitäs olla vikaa bensassa/suodattimessa. Tankki ja letkut ym.asennettaessa uusia


      • Axu2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe