Olen tässä jo jonkin aikaa tehnyt vaatteita ihan sellaisella perusompelukoneella (jossa ei ole edes jousto-ommelta). Nyt kuitenkin on alkanut kiinnostamaan alusasujen ja trikoovaatteiden (jumppa-asut yms) ompelu.
Saumuria olen aikaisemmin käyttänyt ja päteväksi havainnut.
Makukysymyshän tämä on, mutta kumpi kannattaisi hankkia, saumuri vai sellainen kalliimpi ompelukone jossa on jousto-ommel yms?
Onnistuuko trikoon ompelu ompelukoneella ilman yläsyöttäjää, ilman että hermo menee?
Noissa kalliissa koneissa mainostetaan, että niissä on vaikka ja kuinka monta erilaista ommelta, tarvitaanko niitä kaikkia mihinkään vai ovatko ne yleensä vain koristeompeleita?
Onko saumurille muita kuin se yksi suomenkielinen kirja, 'Opi saumurin salaisuudet', vai mikä se oli?
Saumuri vai O-Kone
10
4791
Vastaukset
- tarvitaan
Esim. trikoopaidan helman joutuu ompelemaan joustavalla ompelukoneen ompeleella, vaikka saumat sujauttaa saumurilla. En pärjäisi ilman ompelukoneen joustavia ompeleita. Ei niihin tarvita monimutkaista konetta.
- Mistress_Chaos
Saumuri on ehdoton trikoovaatteita tehdessä, mutta saumuri sauma ei oikeen riitä muiden kankaiden ompelussa. Eikä ompelukoneessakaan ole välttämätöntä käyttää mitään hienoja tikkejä, kyllä kolmiaskel siksakistakin saa sopivan joustavaan, kunhan käyttää lyhyttä tikkiä. Neuloksia ommellessa kannattaa sitten muistaa pallokärkineulat.
- kirsi1981
Saumuri on kyllä parempi trikoota ommellessa.
Ja jos investoit vähän kalliimpaan saat
koneen jolla pystyy tekemään myös oikeaoppiset
käänteet trikoo reunoihin. Ks kauppojen trikoovaatteiden helmat tms.
Koneet maksaa noin 1000 euroa, (esittelykoneita saa halvemmalla)
mutta niistä löytyy todella paljon ompeleita ja
mukana on myös tavallinen suora ommel jolla voi
ommella tavallisia saumoja.
Itse meinaan ostaa tällaisen koneen...- Nälkä kasvaa
1000e kuullostaa aika paljolta koneesta!
Eli itse tekemällä ei todellakaan säästä jos laitteisiin menee heti puolen vuoden ruokarahat. Ja sitten niitä täytyy käyttää huollossa yms yms.
Mikä noista kalliimmista koneista tekee paremman?
Itse olen ommellut Pfaffilla ja sitten ihan perus-Brotherilla joilla on hinta eroa vaikka kuinka ja paljon. Ainoa ero jonka olen huomannut on se, että halvempi kone on tarkempi langankireyden säädöstä. Tulee helposti suttua. Mutta tuosta selviää kun säätää koneen oikein, sen jälkeen ei ole tarvinnut paljoa säädellä (no, joskus hieman uuden puolan asettamisen jälkeen, mutta en ole siihen vielä kuollut).
Eipä mulla ole varaa ostaa koneita kuin tuolta Anttilasta ja Hobby Hallista kun ne myy niitä osamaksulla. Sopii köyhän kukkarolle. - *****
Nälkä kasvaa kirjoitti:
Eli itse tekemällä ei todellakaan säästä jos laitteisiin menee heti puolen vuoden ruokarahat. Ja sitten niitä täytyy käyttää huollossa yms yms.
Itse olen ommellut Pfaffilla ja sitten ihan perus-Brotherilla joilla on hinta eroa vaikka kuinka ja paljon. Ainoa ero jonka olen huomannut on se, että halvempi kone on tarkempi langankireyden säädöstä. Tulee helposti suttua. Mutta tuosta selviää kun säätää koneen oikein, sen jälkeen ei ole tarvinnut paljoa säädellä (no, joskus hieman uuden puolan asettamisen jälkeen, mutta en ole siihen vielä kuollut).
Eipä mulla ole varaa ostaa koneita kuin tuolta Anttilasta ja Hobby Hallista kun ne myy niitä osamaksulla. Sopii köyhän kukkarolle.Perussaumuri on ihan hyvä varsinkin trikoita ommeltaessa, ja saumurin kanssa käy ihan yksinkertainen ompelukone. Ompelukonetta, kun se on saumurin parina, tarvitaan enimmäkseen vain esim. vetoketjun, napinläpien ja käänteiden ompeluun, joten saumuri, kallis ja monipuolinenkaan, ei korvaa kokonaan ompelukonetta. Trikoovaatteiden käänteet saat ommeltua kaksoisneulalla, sellainen kai sopii nykyiseen ompelukoneesi. Joten ostaisin ompelukoneliikkeestä käytetyn ja huolletun saumurin ompelukoneen pariksi. Vanhat koneet mm. Bernette ja Bernina ovat aika hyviä.
- Nälkä kasvaa
***** kirjoitti:
Perussaumuri on ihan hyvä varsinkin trikoita ommeltaessa, ja saumurin kanssa käy ihan yksinkertainen ompelukone. Ompelukonetta, kun se on saumurin parina, tarvitaan enimmäkseen vain esim. vetoketjun, napinläpien ja käänteiden ompeluun, joten saumuri, kallis ja monipuolinenkaan, ei korvaa kokonaan ompelukonetta. Trikoovaatteiden käänteet saat ommeltua kaksoisneulalla, sellainen kai sopii nykyiseen ompelukoneesi. Joten ostaisin ompelukoneliikkeestä käytetyn ja huolletun saumurin ompelukoneen pariksi. Vanhat koneet mm. Bernette ja Bernina ovat aika hyviä.
Tuo kuullostaa jo paremmalta!
Kaksoisneula löytyy, sellainen tuli koneen mukana. En vielä ole sitä kokeillut, mutta piakkoin aion kyllä.
Olen tuollaista käytettyä ja huollettuakin katsellut 'sillä silmällä'. - *****
Nälkä kasvaa kirjoitti:
Tuo kuullostaa jo paremmalta!
Kaksoisneula löytyy, sellainen tuli koneen mukana. En vielä ole sitä kokeillut, mutta piakkoin aion kyllä.
Olen tuollaista käytettyä ja huollettuakin katsellut 'sillä silmällä'.Jos sinulla on käytettävissä edes jonkinlainen toimiva ompelukone, niin mielestäni nyt sinun kannattaisi hankkia se saumuri. Hyviä merkkejä saumureissa ovat mm. Bernina, Bernette ja Juki. Juki valmistaa myös eri konemerkeille saumureita, mutta en osaa sanoa, merkkiä ja mallia, mikä olisi Jukin valmistama. Ilmeisesti (en ole varma) ainakin jotkin Berninan saumurit ovat Jukin valmistamia. Käytetty ja huollettu perussaumuri on ihan hyvä vaihtoehto, jos on tultava toimeen pienellä budjetilla.
Jousto-ommel ja monipistosiksak ovat hyviä ominaisuuksia ompelukoneessa, mutta jos ei nyt ihan jatkuvasti ompele jotain superjoustavia lycrajuttuja, niin kyllä sitä pärjäilee joten kuten ilman jousto-ompeleitakin. Siksak on aika joustava, sitä on ainakin ennen käytetty mm. uimapukujen käänteissä, joissa kaksoisneulaommel ei jousta tarpeeksi. Monipuolisemman ompelukoneen voit hankkia joskus myöhemmin, koska sitäkään ei kannata ostaa ihan mitä tahansa. Hyvä ompelukone maksanee ainakin 400 - 500 euroa. Ja ompelukoneen jousto-ompeleesta vielä, että oman kokemukseni mukaan minulla jousto-ommel venytti neuloksen ikävästi kun neulos liikkui paininjalan alla edestakasin. Varsinkin vinoon leikatuissa saumoissa venyminen sai saumat aaltoilemaan. Saumuri ei sitä ole tehnyt, vaikka minulla ei vanhassa saumurissani ollut edes differentiaalisyöttöä. Nälkä kasvaa kirjoitti:
Eipä mulla ole varaa ostaa koneita kuin tuolta Anttilasta ja Hobby Hallista kun ne myy niitä osamaksulla. Sopii köyhän kukkarolle.ja hyvä perusompelukone ovat riittävän hyvät, mikäli ompelet silloin tällöin harrastukseksi. Jos ompelee paljon, on hyvä sijoittaa enemmän ja ostaa kunnon koneet, alan liikkeestä, ei mistään postimyynnistä. Itselläni on kalliimmat koneet, kun ompelen todella paljon. Ompelukoneelta en tarvitse kuin hyvän suoran ompeleen ja napinläven. Kun on hyvä saumuri, jossa joustopäärme (se t-paitojen helmoissa oleva), on ompelukoneen jousto-ompeleet ym. aika turhia.
Ja noista hinnoista, oikein hyvät ompelukoneet maksavat parikin tuhatta euroa. Omat koneeni ovat niin vanhoja, että on ostettu markka-aikaan, ompelukone vuonna -95 maksoi 7000 markkaa ja saumuri vuonna-98 12 000 markkaa. Ja tuo satsaus on kannattanut, molemmat edelleen loistavassa kunnossa. Ja niillä todella on ommeltu ahkerasti. Ovat hintansa tienanneet moneen kertaan.
- mape.
kumpaakin tarvitaan jos aikoo ommella enemmän ja monipuolisesti.
Ompelukoneessa suurin osa ompelua harastavista käyttää suoraa, siksakkia ja napinläpeä. Kolmipiste siksak on hyvä olla olemassa tiettyihin tilanteisiin.
Saumurilla voi huolitella lähes kaiken ja on ehdoton joustavia materiaaleja ommellessa.
Satsaa ennemmin kunnon nelilankaiseen saumuriin kuin toiseen ompelukoneeseen.- mieltä
molemmat tarvitaan ehdottomasti. Jos pitää valita, niin ompelukone sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦525069Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.913922En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v153223- 372824
- 442185
- 212182
- 392156
- 92045
- 641711
Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä
Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk341692