Foorumiriippuvuus (riidat)

Tosikko?

Ainakin jo viisi vuotta olen ihmetellyt toistuvasti sitä kuviota kuinka aikani onnellisena jollekin foorumille kirjoiteltuani löydän itseni veretseisauttavasta riidasta jonkun hemmetin hunsvotin tai hölöttäjän kanssa. Tutkiskeltuani päiväkirjaani vuosien takaa olen havainnut että nettiharrastukseni alkuvaiheissa olin jo taistellut sellaisen tyypin kanssa jonka kommentit olivat tasoa "kuole huora". Erittäin järkevää kiistellä tuollaisen kanssa, joo-o!

En millään pysty antamaan periksi kun mielestäni toinen on epäoikeudenmukainen, väärässä tai kertakaikkisen paskamainen ihminen. Kuukausienkin sota jonkun kanssa on tullut käytyä, sittemmin aika on sentään lyhentynyt niin ettei ihan sentään viikkotolkulla enää tule sodittua. Asia kumminkin ottaa päähän aina välillä.

Netin käyttöä en halua lopettaa, koska täältä saa paljon hyödyllistä tietoa ja erityisesti ajankuluketta. Foorumeillekin pystyn tosiaankin kirjoittelemaan aina pitkään asiallisesti ja rauhallisena, mutta sitten tulee näitä huonoja kausia että alkaa kyrsiä joku tyyppi jota taas vastaavasti minä itse ilmeisesti kenkutan. Sitten vain taivas on rajana sille kuinka paljon asia voi alkaa päässä pyöriä ja kuinka paha olo tuleekaan.

Onko täällä ketään joka on päässyt provosoitumisen yläpuolelle? Tajunnut lopullisesti kuinka typerää on tarttua jokaiseen piikkiin ja herjaan? Kenties jopa oppinut olemaan välittämättä että foorumille jäädään valehtelemaan sinusta senkin jälkeen kun olet sieltä poistunut?

Onko kukaan oppinut välinpitämättömyyttä?

14

2604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trollaaja

      Minulla on trolliriippuvuus. Saan tyydytystä toisten ärsyttämiseen tarkoitetuista kirjoituksista, joita tylsyyden aikoina naputtelen. Sitten hihittelen kun luen suivaantuneita kirjoituksia kunnes valvoja poistaa iloni lähteen. Pitää kuitenkin muistaa rajat eli ei oikeilla nimillä ala ketään haukkumaan. Nykyaikana sanavapaus on tulkittavissa oleva asia, että kaikki arvostelukin pitää tehdä viittaamalla vaikkapa suuren joukkoon eikä yksittäisiin kohteisiin.

      Itse olen siis aika immuuni provosoimiselle, koska osaan aika helposti sellaiset tunnistaa ;)

      • Tosikko?

        Olenkin aina halunnut tietää mitä HC-trollaajan mielessä liikkuu (tottakai itsekin on joskus tullut tahallaan ärsytettyä, mutta se ei ole vakioharrastukseni).

        Mikä on perusideana ihmisten ärsyttämisessä, onko siinä taustalla syvä ihmisviha vai vain lievä inho ihmisten hyväuskoisuutta kohtaan? Tuleeko nautinto siitä että saa kokea itsensä älykkäämmäksi kuin muut, vaiko mistä?

        Vai onko taustalla perusajatus että netissä nyt kumminkin on kaikenlaista höttöä, joten ei tätä tarvitse ottaa niin vakavasti?

        (Varsinaisesti en tosin omassa aloituksessani puhunut sellaisesta provosoinnista että toinen on tosissaan ja toinen ei, sillä lähinnä pännivät ne riidat joissa molemmat ovat tosissaan. On tässä tappouhkauksiakin tullut saatua yms. eikä yksikään niistä kiistan toisista osapuolista ole ikinä nauranut päin naamaa että leikilläni minä vaan, päinvastoin kaivavat vanhaa vielä vuosienkin päästä vittuilun aiheeksi.)


      • trollaaja
        Tosikko? kirjoitti:

        Olenkin aina halunnut tietää mitä HC-trollaajan mielessä liikkuu (tottakai itsekin on joskus tullut tahallaan ärsytettyä, mutta se ei ole vakioharrastukseni).

        Mikä on perusideana ihmisten ärsyttämisessä, onko siinä taustalla syvä ihmisviha vai vain lievä inho ihmisten hyväuskoisuutta kohtaan? Tuleeko nautinto siitä että saa kokea itsensä älykkäämmäksi kuin muut, vaiko mistä?

        Vai onko taustalla perusajatus että netissä nyt kumminkin on kaikenlaista höttöä, joten ei tätä tarvitse ottaa niin vakavasti?

        (Varsinaisesti en tosin omassa aloituksessani puhunut sellaisesta provosoinnista että toinen on tosissaan ja toinen ei, sillä lähinnä pännivät ne riidat joissa molemmat ovat tosissaan. On tässä tappouhkauksiakin tullut saatua yms. eikä yksikään niistä kiistan toisista osapuolista ole ikinä nauranut päin naamaa että leikilläni minä vaan, päinvastoin kaivavat vanhaa vielä vuosienkin päästä vittuilun aiheeksi.)

        Vaikka trollaan välillä niin ei se ole elinehto minulle. Trollaan, jos on tylsää. Pelkkää ajankulua. Veikkaisin mielihyvän syyksi sen, että Internetissä voi rikkoa normaalin sosiaalikäyttäytymisen rajoja. Kovin moni ei varmasti syytäisi samaa tekstiä julkisesti. Toiseksi voisin mainita eräänlaisen huomion puutteen. Itseään voi tuoda ainakin sanallisesti esille netissä vaikka kukaan ei oikeasti tule trollaajaa tuntemaan. Trollaajan viestit jäävän paremmin toisten mieliin, jos ne ovat tarpeeksi ärsyttäviä. Se koukuttaa kun tietää joidenkin miettivän tyyliin "vitun idiootti tuo kirjoittaja". Minun tekemisistäni on jäänyt muistijälki.

        Trollaaja on oikeastaan pehmomuoto nykyajan häiriköstä. Turpalöylyjen, huutamisen ja särkemisen sijaan kirjoitetaan ärsyttäviä viestejä. Ihmisillä on vain luontainen tapa joskus herättää huomiota tavalla tai toisella, jos ei ole mitään tekemistä. En osaa sitä selittää sen tarkemmin. Tätähän tapahtuu jatkuvasti eri muodoissa.

        Trollaajan viestit ainakaan omassa tapauksessani eivät ole mitään tosia. Yritän vain keksiä mahdollisimman "ruman" viestin, jolla saisi aikaan reaktioita. Älä vastaa trollaajan viestiin, jos haluat sen karkoittaa. Mikään ei ole tylsempää kuin että ei tule vastauksia trolliviesteihin.


      • Tosikko?
        trollaaja kirjoitti:

        Vaikka trollaan välillä niin ei se ole elinehto minulle. Trollaan, jos on tylsää. Pelkkää ajankulua. Veikkaisin mielihyvän syyksi sen, että Internetissä voi rikkoa normaalin sosiaalikäyttäytymisen rajoja. Kovin moni ei varmasti syytäisi samaa tekstiä julkisesti. Toiseksi voisin mainita eräänlaisen huomion puutteen. Itseään voi tuoda ainakin sanallisesti esille netissä vaikka kukaan ei oikeasti tule trollaajaa tuntemaan. Trollaajan viestit jäävän paremmin toisten mieliin, jos ne ovat tarpeeksi ärsyttäviä. Se koukuttaa kun tietää joidenkin miettivän tyyliin "vitun idiootti tuo kirjoittaja". Minun tekemisistäni on jäänyt muistijälki.

        Trollaaja on oikeastaan pehmomuoto nykyajan häiriköstä. Turpalöylyjen, huutamisen ja särkemisen sijaan kirjoitetaan ärsyttäviä viestejä. Ihmisillä on vain luontainen tapa joskus herättää huomiota tavalla tai toisella, jos ei ole mitään tekemistä. En osaa sitä selittää sen tarkemmin. Tätähän tapahtuu jatkuvasti eri muodoissa.

        Trollaajan viestit ainakaan omassa tapauksessani eivät ole mitään tosia. Yritän vain keksiä mahdollisimman "ruman" viestin, jolla saisi aikaan reaktioita. Älä vastaa trollaajan viestiin, jos haluat sen karkoittaa. Mikään ei ole tylsempää kuin että ei tule vastauksia trolliviesteihin.

        Trollit elävät provosoitujista... Toki itsekin olen ihmetellyt mitä kaikkea posketonta ihmiset keksivätkään ottaa tosissaan.

        Eniten kai itse provosoidun sellaisesta missä mennään henkilökohtaisuuksiin ja minut itseni esitetään jotenkin irvokkaassa valossa. Tämä varmaan kielii huonosta itsetunnosta. Itsehän sen tietää mitä on, ja jos joku netissä muuta uskoo niin mitä sitten, ei se todellisuutta muuksi muuta. Mutta näin fiksusti en kykene ajattelemaan sillä hetkellä kun on riita jonkun kanssa...


      • outi

        kanssa.


    • lesbo...

      Minäkin alussa koitin hakea yhteisymmärrystä esim. historiallisiin totuuksiin. Tällöin opin että historia on enemmän propagandaa kuin tiedettä. Kannattaa jo valmiiksi suhtautua joihinkin vihamiehinä.

      Silti näitä kirjoituksia ei kannata ottaa kovin vakavasti - kukaan ei esimerkiksi minuakaan tunnista kaupan jonossa eikä tiedä missä päin Suomea asun.

      Huumorilla suhtautuminen auttaa.

    • sAAmari

      tuon provosoitumisen yläpuolelle :-) Minullakin tuntuu olevan kausia, jolloin jumiudun totaalisen turhaan jankkaamiseen jonkun nimimerkittömän puskasta huutelijan kanssa, vaikka aina välillä päätän, että en edes vastaa sellaisille. Yleensä huomaan takertuvani provosoiviin viesteihin silloin, kun tekeillä on jokin pitkäveteinen työ (suurin osa työstäni on koneella tehtävää, ja nettiyhteys on koko ajan taustalla auki). Sitten kun aloitan jotain uutta ja innostavaa, niin asiat asettuvat taas oikeaan mittakaavaan ja toisten tosikkomainen riidanhaastaminen vain huvittaa.

      Onneksi tiedossa on taas muutaman päivän matka, jolloin olen kokonaan työkännyn ja nettiyhteyden ulottumattomissa, vain muutama työpäivä vielä sitä ennen hoidettava pois kuleksimasta.

    • mato koukussa

      Joskus 2001 se alkoi...

      Olen 4-kymppinen täti ja kauhea nettihäirikkö.

      Olen onnistunut mallikkaasti välttämään foorumiriitelyä - aina kun netti ei ole saatavilla! Nyt kun menin hommaamaan yhteyden kotiin, tuli minusta jo muutamassa päivässä täysiverinen raivopää. Tätä nyt häpeän ja yritän olla kirjoittamatta - yrittämiseni saavutukset näette valittavasti edessänne.

      Kaiken lisäksi, onnistun perustelemaan kaiken uhon, viisastelun ja kinastelun jotenkin "hyödylliseksi", jotenkin tähän tapaan:

      - kun nyt kuitenkin joudun tosielämässä tekemisiin ns. hankalien ihmisten kanssa, voin karaista itseäni kasvottomien nettirähinöiden avulla.

      - koska "harrastan" sosiologiaa ja muuta ihmistieteilyä, luulen saavani täältä tietoa siitä, mitä muut ajattelevat ja varsinkin lisävalaistusta sellaisiin asioihin, joita en itse kertakaikkiaan tajua (esim. rattiraivo, tupakointi).

      - kuvittelen lisäksi voivani vaikuttaa edes joihinkin poloisiin kanssaihmisiin tai tukemaan niitä, joiden ajatukset poikkeavat massasta liialla maltillisuudella ja rationaalisuudella (jaahas, provosointi nostaa päätään).

      - voin "purkaa" sydäntäni, jos tapahtuu kauheita esim. työpaikalla tai liikenteessä.

      - voin kehittää kirjoitustaitoani ja oppia kenties jonain päivänä ilmaisemaan itseäni selkeästi.

      Itseäni puolustelen seuraavasti, kun meno kuitenkin yltyy överiksi ajoittain:

      - kaikkihan me ollaan täällä virtuaalipersoonia.

      - ei kukaan tosissaan voi ajatella "haista-paska-homo-vittu-mulkku-inisijä-vedä-ittes-hirteen-pysy-kotona-köyhä-lälläri" - yhtä feikkejä kuin minäkin.

      - täytyy vaan oppia olemaan provosoitumatta kun provosoidaan - ja jippii! täällähän sitä voi opiskella, jos missä, ja eikun kiitellä vaan, kun solvaukset satelevat, koska kiitollinenhan täytyy olla, jos joku uhrautuu ylentämään minut alentamalla itsensä.

      Joskus aikoinaan kun kirjottelin esim. huuhaa-palstalle, oli mukava saada palautetta "nauroin kippurassa", "putosin tuolilta". Asiallisia jos kirjoittelee, ei kiitosta kyllä heru, vaan ennemminkin viharyöppyjä, koska täällä asustaa sankka litteän maan seurakunta (pii pii pii ..provotutka vilkkuu), jolle se ei sovi, että joku jakaa "viisauttaan". Ennemmin pitäisi jakaa viisautensa - sanotaan vaikka - sadalla ja liittyä karvanoppajengiin! (PIIIIIIIIIIIIIII.....)

      Hoooh! Yritän..... hillitä.... itseni.....

      Kiusaajien kiusaaminen on kyllä tosin niiiin herkullista ja makeaa, että kuola valuu suupielistä. Olen joskus onnistunutkin häätämään jonkun vakiokommentoijan häiriköimästä ahdistelemalla häntä itse kvasipsykologisilla analyyseillä ja lemmenkipeillä lähentelyillä. Tosin aina on pelko perseessä, voisiko joku häiriintynyt ärsyyntyä niin pahasti, että menee tekemään jotain kamalaa. Ai niin, feikkejähän me kaikki, ei se nyt varmaan niin paha ole...

      Koko ajan on kyllä ihmetyttänyt viestien poistologiikka. Välillä en ymmärrä, miksi viestini on poistettu, vaikka se ei miltään kantilta katsottuna ole ollut herjaava tai sääntöjenvastainen. Olisiko joku vastaaja "saastuttanut" ketjun, vai olenko itse aiheuttanut poiston? Ehkä en suhtaudu riittävällä vakavuudella tähän kirjoitteluun, ehkä totuus on jossain tuolla ulkona (viii-uuu-uuu)????

      • ///...

        Vanha toi viestis, mutta joitakin ajatuksia...

        Pakko sanoa - jollei sitten tuokin kirjoituksesi ollut "feikki", että vaikutat kyllä todella vastenmieliseltä ihmiseltä kirjoittamasi perusteella.


        Jos tuossa kirjoittamasi pitää paikkansa, mitä nettikäyttäytymiseesi tulee, niin arvaas mikä sun kaltaisissas kirjoittajissa ärsyttää kaikkein eniten. No se, kun ei itse koskaan kehtaa tai voi keskusteluissa laukoa samaan tapaan, kuin jotkut muut. Se ärsyttää, kun tietää, että olisi paljon keskusteluissa esiin tulevaa sanavalmiimpi, mutta että kun ei vain koskaan kertakaikkisesti kehtaa laittaa takaisin aivan samalla mitalla, vaikka minkälainen tölvijä olisi kyseessä. Ja sanotaanko nyt, että koskapa olen ihmistieteidenkin osalta varmastikin esimerkiksi sinua ansioituneempi "harrastaja", en siksikään kehtaa sanoa sentään aivan mitä vain. Usein olisi kyllä todella ollut syy laittaa niin täysillä takaisin silkoille pahan mielen tuottajille, että ei mitään rajaa. Harmi, ettei voi.


        Niinsanotut "trollaajat" ovat hankalia siksi, ettei kyseisten käytös näy edustavan mitään logiikkaa. Pääasia sellaisille tuntuu olevan vain tarve saada aikaan hässäkkää ja koska kaiken maailman teatteridramatiikasta ja mielipidefeikkauksesta erityistä kicksiä itselleen saavia keskusteluissa esiintyy, ovat "trollit" joskus keskusteluista vaikeastikin erotettavissa. Yleensä sitä nyt luulee ja olettaa ( tai ainakin minä luulen), että ihmiset ovat edes suurinpiirtein vilpittömällä mielellä keskustelemassa ja ettei ainakaan kovin jyrkkää eroa henkilön todellisiin mielipiteisiin ja persoonaan kannanotoissa esitetä ( lievää tarinankerronnallisuutta keskusteluissa voin ymmärtää jo turvallisuussyistä, mutta muuten en), joten ei siinä aina tule ajatelleeksikaan, että jonkun tarkoitus olisi ainoastaan huvitella muiden kustannuksella ( en minä ainakaan tule ajatelleeksi)...


        "Trolleiksi" tietysti tunnistaa suorilta kirjoittajat, jotka tulevat asiallisiin kirjoituksiin vetämään juttuaan muka mielenterveyden ongelmista, jotka kehottelevat muita hankkimaan uusia harrastuksia "nettiriippuvuuden" sijaan tai jotka jakelevat muka tietäviä ohjeitaan siitä, että kuka muka toinen vaikkapa keskustelisi "itsensä kanssa" keskusteluissa ja sitä rataa... Olen havainnut, että erittäin tehokas ja raivostuttavan valitettava "trollien" lyömäase viedä keskusteluissa asiallisen kirjoituksen kirjoittaneen sanoilta uskottavuus, on syytellä toista esimerkiksi itsensä kanssa keskustelemisesta ja sitä sälää. Itseni kaltaiset ihmiset taas eivät edes pohdi sellaisia, että kuka esimerkiksi keskustelisi "itsensä kanssa" keskusteluissa, kun ei oikein käy edes mielessä...


        Sun kaltaistesi ihmisten kannattasi varoa viihdyttäessänne itseänne internetissä, ettei huvittelunne ihan hupsista heijaa muutukin vahongossa todelliseksi ja systemaattiseksi kiusaamiseksi. Kysymys lienee siinä asiassa ihmisen itsetiedostuksen tasosta ja lisäksi siitä, että onko pinnan alla muutakin, kuin tyhjää.


    • Millainen ihminen on sellainen, joka saa iloa siitä, että tekee jollekin maailman murheelliselmmaksi paikaksi elää?

      Tarkoituksetta tulen varmaan trollanneeksi, kun vain perustelen asiallisesti mielipiteeni. Ehkäpä pahin "trollaus" onkin sellainen, kun pystyy osoittamaan toisen argumentin paikkansapitämättömäksi - hermostumatta.

      • vain

        olisi kyseessä käsitteen 'trolli' väärinkäyttö!

        "Trolli on Internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Trolliksi voidaan kutsua myös henkilöä, joka kirjoittaa tällaisia viestejä.
        ...
        Sanaa käytetään usein väärin tahattomasti, mutta joskus myös tahallisesti lyömäaseena toisia kirjoittajia vastaan. Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä ole trolli, ellei tavoitteena ollut ihmisten ärsyttäminen. Vaikka ärsyyntyminen olisikin lopputulos, trollista ei ole kyse, ellei se myös ollut kirjoittajan ainoa tavoite. Trolli on erotettavissa provosoivasta väittelijästä myös siitä, että trolli harvoin osallistuu itse keskusteluun."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli

        (Oliko tämä viesti trolli?)


      • vain kirjoitti:

        olisi kyseessä käsitteen 'trolli' väärinkäyttö!

        "Trolli on Internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Trolliksi voidaan kutsua myös henkilöä, joka kirjoittaa tällaisia viestejä.
        ...
        Sanaa käytetään usein väärin tahattomasti, mutta joskus myös tahallisesti lyömäaseena toisia kirjoittajia vastaan. Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä ole trolli, ellei tavoitteena ollut ihmisten ärsyttäminen. Vaikka ärsyyntyminen olisikin lopputulos, trollista ei ole kyse, ellei se myös ollut kirjoittajan ainoa tavoite. Trolli on erotettavissa provosoivasta väittelijästä myös siitä, että trolli harvoin osallistuu itse keskusteluun."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli

        (Oliko tämä viesti trolli?)

        "ettei
        vain olisi kyseessä käsitteen 'trolli' väärinkäyttö!"

        Sanoisin pikemmin "hyödyntäminen"! Laitoinhan ko. sanan käyttämässäni asiayhteydessä sitaatteihin. Niin kuin juuri tuossa viestissä, johon vastasit, totesin, niin jostain syystä en osaa nauttia siitä, että saisin ihmisille pahan mielen itsetarkoituksellisesti - ja melkein tiedän, että kuitenkin varmaan monia v*****avat vastaukseni. Mutta ehkäpä se ei ole aina huono asia?

        "(Oliko tämä viesti trolli?)"

        Oliko tämä läksynkuulustelu?! Vastaus: No ei takuulla! Pikemminkin päinvastoin!


    • hoocee trolli

      Itse en harrasta aivan perinteistä trollaamista, lähinnä "virtuaalipelini" ovat kirjoituksia vastapuolen nimissä(vasurit ja muut huumeiden käyttäjät) ja myöhemmin sitten myötäilen toista nimimerkkiäni. Miksikö teen tuota?
      Jotta ihmiset ymmärtäisivät mikä on totuus näiden propagandaa suoltavien tahojen osalta.
      Tarkoitukseni ei ole aiheuttaa ihmisille tällä pahaa mieltä vaan haluan heidät ajattelemaan ilman ideologian tuomaa propagandaa.

      • 2hcthroller

        Edelliseen, mutta virtuaalipippelin sijasta mulla on myös ihan oikea pippeli.

        vakavasti he otettu hehehheheh, enkä poraa kyllä takarakoon?

        ei vaan trollailen pätemisen tarpeesta johtuvasta....................jostain.........hmmm. Sait kyllä aloittaja miettimään....


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe