miksei olympus tee metallirunkoisia

digi slr kameroihin

kallein ammattilais kameramalli ainoa.Muovi kuluu enemmän,eikä kestä hankausta.Kansa haluaa metallia ja pitkää ikää kameralle.

4

1081

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkelokoipi

Käsittääkseni suosituin materiaali nykyään on polykarbonaatti, joka on suht jämäkkää muovia. Valmistajat haluavat tehdä kameroistaan kevyitä ja pieniä, joten metalli- ja magnesiumrungot ovat tulleet harvinaisiksi; ainoastaan pro-malleissa rungot metallia. Polykarbonaatti on vahvaa tavaraa, ja mielestäni kestää kyllä kaikenlaiset hankaukset. Ja jossain määrin sietää jopa kolhujakin.

Olympus varsinkin on pyrkinyt pieniin ja keveisiin järkkärirunkoratkaisuihin. Pienimpiä malleja(E-400, E-410) on haukuttu "neitikameroiksi" juuri kokonsa takia. Silti nämä kyseiset mallit on saatu jämäkäntuntuisiksi ja eivät tällä osastolla ole yhtään kilpailijoitaan heikompia.

Itse olen muuten huomannut erikoisen trendin koskien kameroiden ns. "rimpulakerrointa" - Olympuksen eduksi: Olympus E-300 voitti aikoinaan EOS 300D:n, ja E-500 marginaalisesti EOS 350D:n. Mielipidekysymyksiä toki, ja jokainenhan tykkää rutistella kameroita eri kohdasta. Täten siis veikkaan, että E-510 tuntuu kädessä paremmalta kuin EOS 400D... (E-510 en ole kokeillut, mutta käyttäjäkommenttien mukaan rungon laatu on parempi kuin 400D:ssä.)

Minulla on E-500 ja E-1, ja olen kokeillut monia kameroita kädessäni. Harrastajamallien keskuudessa erot ovat pieniä. Kyllä ne kaikki kestävät yhtä paljon(tai vähän) rankempaa käyttöä. E-1:ni tosin on kyllä kuin toiselta planeetalta verrattuna harrastajarunkoihin: vankka kuin tankki sekä kestää pölyt ja roiskeet. Mutta en silti usko, että 1,5 vuotta vanha E-500:ni pamahtaisi palasiksi ihan lähitulevaisuudessa...

• monenmoisella kuvannut

Kyllä näissä "muovikameroissa" on tarpeelliset osat metallia mm. bajonetti yms. Itse olen nyt digiaikana päätynyt Olympukseen, ensin E-300 ja nyt E-510. Aiemmin filmiaikana käytin Canoneita, Nikoneita ja Pentaxia, ihan hyviä vehkeitä kaikki. Tuosta muovisuudesta, tänään kuvasin työpaikalla saman hintaluokan kuin E-510, Canon EOS kameralla ja se ihan tosissaan tuntui muoviselta, mutta silläkin sai ihan ok. kuvia. Vanhempi kamerani E-300 on yhä vuosien jälkeen käytössä ja toimii erinomaisesti, eikä ole edes "hankautunut" piloille. Nämä vehkeet ovat hintaluokassa, jota harrastelijat käyttävät ja siihen hommaan erinomaisia. Muuten, kun olen nyt E-510 kameralla kuvannut pari viikkoa, niin silläkin saa pahuksen hyviä kuvia, vaikka on "muovia". Ei pidä tehdä kummallisia päätelmiä, jos ei ole ko. laitteita edes kokeillut.

• Verkonpaino

Muovi hajoo herkemmin joten uutta on ostettava :)
      Satsaa laatuu osta Canon tai Nikon.

• 758opu9

Canon on tosi lepsun tuntuinen. Nikon on kestävämmän tuntuinen, mutta Olympuksen kanssa on vaikea sanoa kumpi tuntuu paremmalta. Hämmästyttää kuitenkin miten markkinointi on onnistunut saamaan Canonin vaikuttamaan ei muoviselta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. TTK-tippuja Elina Gustafsson tilittää tulosten jälkeen: "Mä olisin toivonut, että Suomen kansa..."

Ou nou, ex-nyrkkeilijä Elina Gustafsson tippui parinsa Ansku Bergströmin kanssa Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Tuli kyllä täysin puskista ja yllätyk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      8137
    2. Maria Veitola sai pakit tänäkin vuonna - Tämä yksi pariskunta kieltäytyy aina Yökylässä-sarjasta

Maria Veitola on kyllä nähnyt monenlaisia julkkisten koteja vuosien varrella. On ollut Maisa Torppaa, Tiina Jylhää ja Anu Saagimia... Kenet sinä halua
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      7001
    3. Ei oo Pikkaraisella kaikki kotona

Viimeisessä insta pätkässään tuijottaa kameraan nyrkki pystyssä, ja huutaa vamos. Voi hyvää päivää, kertoo mitä päässä liikkuu.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      2755
    4. Kuumaa huumaa! Sofia Belorf keimailee pienen pienessä kesämekossaan: "Nyt jo ikävä..."

No nyt ei ole kulunut paljoakaan kangasta tähän Sofian mekkoon. Mekko on nimittäin varustettu reilulla kaula-aukolla ja lyhyellä pituudella... https:/
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      2170
    5. IS: Tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa ja nopeasti

Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle ”tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa ja nopeasti ja heitä tarvitaan kaikkiaan 130 000 ”. Vo
      Maailman menoa
      221
      2062
    6. Martinan mersu herättää ansaittua kateutta

Martina Aitolehti on menestynyt ikinuori nainen ja herättää ansaistsemaansa huomiota kaikkialla. Myös Mercedes Benzin pääkonttoriassa Saksassa kaunis,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      843
    7. Tietäisitpä vaan kusipääukko

mitä susta ajattelen. Naamas on aina, kuin norsun vitulla ja tuima ilme naamalla. Kuka semmoista jaksaa katsella. Koskaan et naura millekkään ja mikää
      Ikävä
      60
      812
    8. Sano EI korruptiolle, älä osta Marinin mainostamaa Pihka Collection reppua

Valveutuneena kansalaisena ja kuluttajana voit vaikuttaa. Jätä Pihka Collectionin Marin-reppu kylmästi kaupan hyllylle ja osta sen sijaan joku toinen
      Tampere
      165
      717
    9. Viisi rokotevastaista radiojuontajaa kuollut Yhdysvalloissa lyhyessä ajassa koronavirukseen

Rokotekriittiset radiojuontajat uskoivat mitä ihmeellisimpiin salaliittoteorioihin koronarokotteen suhteen. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viisi-
      Maailman menoa
      316
      688
    Aihe