objektiiveja sovitteen kanssa digi järjestelmä rungossa,ja onko OM-zuikojen piirto reunoillakin hyvä.Kino OM-runkojen ja objektiivien omistaja.
mitä menettää ominaisuuksissa kun
8
1618
Vastaukset
- Kaikki rungon
Ominaisuudet.
Objektiivit toimii yleensä hyvin, myös digissä, mutta kaikki automatiikka katoaa.
Olympushan poimii keskeltä ruutua vain neljäsosan kinon kuva-alasta, joten kyllä siihen objektiivin paras piirto sattuu, ellei sitten sovite tee tepposia. - konkelokoipi
Kaikenhan siinä saa säätää itse: aukko ja tarkennus objektiivista. Kameran valotusmittarikaan ei sitten enää välttämättä ole yhtä tarkka kuin Digital Zuikoja käytettäessä.
Mutta jos sinulla on paljonkin noita OM-putkia, niin tietenkin kannattaa adapteri hankkia. Joskus saattaa olla jopa hauskaa leikkiä niillä, vaikka uusia Zuikojakin suosittelen ostamaan.
Ja koska Olympuksen kuvakenno on puolet filmiruutua pienempi vaikuttaa se polttoväliin tuplaavasti. Eli esim. 50mm f/1.4 laitettuna digi-Olympukseen muuntuu se 100mm f/1.4 vastaavaksi. Kuvanlaatu taasen kärsii hieman: kuvat ovat hieman pehmeämpiä.- kino objektiiveillä
kun ne piirtää keskustaa painottaen,luulis ettei ole vinjetointia, eikä muitakaan reuna pekmeyksiä.
- konkelokoipi
kino objektiiveillä kirjoitti:
kun ne piirtää keskustaa painottaen,luulis ettei ole vinjetointia, eikä muitakaan reuna pekmeyksiä.
Olen lukenut paljon keskusteluja dpreview.comissa kyseisestä aiheesta. Vanhat OM-objektiivit häviävät uusille digiobjektiiveille himmennettyinäkin. OM-objektiiveja kuin myös muitakaan filmilaseja ei suunniteltu pienelle digikennolle. Paras piirto on keskellä, mutta sekään ei riitä. Parhaillakaan OM-laseilla ei kuulemma pääse kuin juuri ja juuri kittilasien tasolle.
Mutta vinjetoinnin kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Ja piirto reunoillakin saattaa yllättää(tosiaan tietyin varauksin). Toisaalta, mikäs minä olen asiasta puhumaan? Olen vain lukenut ja nähnyt muiden testejä sekä kommentteja. Itselläni ei ole kokemusta muista kuin digi-Zuikoista. OM- sekä muidenkin filmiobjektiivien kokeilu voi hyvinkin olla kokeilun arvoista. - ihmetyttää ja panee
konkelokoipi kirjoitti:
Olen lukenut paljon keskusteluja dpreview.comissa kyseisestä aiheesta. Vanhat OM-objektiivit häviävät uusille digiobjektiiveille himmennettyinäkin. OM-objektiiveja kuin myös muitakaan filmilaseja ei suunniteltu pienelle digikennolle. Paras piirto on keskellä, mutta sekään ei riitä. Parhaillakaan OM-laseilla ei kuulemma pääse kuin juuri ja juuri kittilasien tasolle.
Mutta vinjetoinnin kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Ja piirto reunoillakin saattaa yllättää(tosiaan tietyin varauksin). Toisaalta, mikäs minä olen asiasta puhumaan? Olen vain lukenut ja nähnyt muiden testejä sekä kommentteja. Itselläni ei ole kokemusta muista kuin digi-Zuikoista. OM- sekä muidenkin filmiobjektiivien kokeilu voi hyvinkin olla kokeilun arvoista.epäilyttämään ettei tämä vaan ole myyjien kikka tehdä sovittu keskustelu rinki jossa sopivasti väheksytään vanhat om-objektiivit jotta saataisi digi objektiivit kaupaksi.En ole mistään kuullut että objektiivien piirtoominaisuudet olisivat radikaalisesti parantuneet,sekä lasilaadut muuttuneet paremmiksi.Tuntuis että on sama mihin se objektiivi piirtää filmille tai kennolle.
- konkelokoipi
ihmetyttää ja panee kirjoitti:
epäilyttämään ettei tämä vaan ole myyjien kikka tehdä sovittu keskustelu rinki jossa sopivasti väheksytään vanhat om-objektiivit jotta saataisi digi objektiivit kaupaksi.En ole mistään kuullut että objektiivien piirtoominaisuudet olisivat radikaalisesti parantuneet,sekä lasilaadut muuttuneet paremmiksi.Tuntuis että on sama mihin se objektiivi piirtää filmille tai kennolle.
Vanhoissa OM-objektiiveissa ei olekaan mitään vikaa - kunhan ne ovat OM- tai jossain muussa filmirungossa.
Kyllä lasilaadut ynnä muut tekniikat ovat vuosien saatossa parantuneet, mutta kyse ei nyt olekaan siitä. Kaiken tämän takana on kennon/filmin koko. Fourthirds-kenno on puolet kinokokoa pienempi. Kun OM-objektiivi laitetaan Fourthirds-kennoiseen kameraan, vain pieni osa objektiivin keskustasta on käytössä = Resoluutio/piirtokyky kärsii. Toisin olisi, jos tuossa digikamerassa olisi kinokokoinen kenno; koko objektiivin lasipinta-ala olisi käytössä.
Tämän resoluutiovajeen saa kyllä digitaaliobjektiivillakin, kääntää koko hoidon vain väärinpäin kuvakennon eteen. Tuloksena on järjetön suurennos(jopa 10:1), mutta kuvanlaatu on todella pehmeää. Tällä tyylillä olen kuitenkin saanut melko hienoja supermakrokuvia ötököiden päistä ja silmistä.
Siis parhaiden tulosten saamiseksi jokaiselle filmi-, dia- ja kennokoolle on oltava omat objektiivinsa. Kaikilla nykyisillä järkkärivalmistajilla on omat digiobjektiivinsa digijäkkäreille. Puhtaasti fysiikan lakien takia. - konkelokoipi
ihmetyttää ja panee kirjoitti:
epäilyttämään ettei tämä vaan ole myyjien kikka tehdä sovittu keskustelu rinki jossa sopivasti väheksytään vanhat om-objektiivit jotta saataisi digi objektiivit kaupaksi.En ole mistään kuullut että objektiivien piirtoominaisuudet olisivat radikaalisesti parantuneet,sekä lasilaadut muuttuneet paremmiksi.Tuntuis että on sama mihin se objektiivi piirtää filmille tai kennolle.
Jos englanti taipuu, tässä tarkempaa informaatiota aiheesta:
http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/any-lens.html
http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/omz.html
- Karvat
Zuiko 100 2.8 ja mustavalkofilmi tri-x suurennos kokonegalta 30x40cm ja nännistä näkyy hento neitikarva. Digi on hyvä johonkin, en vielä ole tarvinnut. 1976 OM2 pelaa ku tykki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522175
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3411403Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941375- 1681281
- 681061
- 35968
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31929Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59920Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27862Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46839