Annetaanko Puolassa tippejä?

JoonaO1

lähdössä kohta Krakovaan. Onko Puolassa tapana antaa tippejä ravintoloissa vai sisältyykö palvelumaksu jo hintaan kuten joissain maissa on tapana? Jos tipit tapana niin kuinka monta % kokonaislaskusta?

12

13361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nova Huta

Kyllä on tapana antaa tippiä, kuten kaikissa ei niin "korkeiden palkkojen maissa"... Tarjoilijoiden palkat ovat Puolassa noin. 8zl/h ylös päin... Tietysti, mikäli palvelu ei jostain syystä miellytä, niin asiaa kannattaa harkita uudelleen. Sopiva määrä on varmasti 10-15% kokonaissummasta.
      Itse tulee annettua omassa suosikkiravintolassani noin 20%, mutta takana onkin jo pitkä asiakassuhde...

• gfxc

Paikallisen kysymänäkin vielä tuli vastaus että kyllä sisältyy.. eikä paikalliset ainakaan tippaa..ehkä jossakin ökyravintolissa joihin on vara vain parempi palkkaisilla ja en tarkoita sphinks ravintolita jotka muuten ovat erittäin hyviä ruokaravintolita.
      Paljon saa kehuja kyllä suomalisilta ja muiltakin. ja eritt'in halpoja jos vertaa suomen hintoihin.

• Nova Huta

Täälä taas teppo-turistit antaa vinkkejä, jotka ovat tutustuneet yhteen tai kahteen paikalliseen!!=)

Kuinka moni suomalainen antaa Suomessa tippiä?? Ei varmasti kovin moni, enkä yhtään ihemettele, jos eivät kaikki puolalaisetkaan heidän tulotasollaan tippaa. Mutta, jos palvelu on hyvää ja ruoka maukasta, niin miksi et antasi tippiä, koska olet kuitenkin maksanut ateriastasi huomattavasti vähemmän kuin esim. Koti-Suomessa... ja edelleen tässä nyt viittaan myös puolalaisten tarjoilijoiden palkkoihin, ei tunnu sinun taskussa paljolta pari zlotya, mutta muiden taskussa ehkäpä!

Suurin osa omista (lue useita) puolalaisista ystävistäni tippaa aina, tosin saattavat olla sitten niitä "parempia" ihmisiä (sarkasmia)! =) Lisätään vielä, että puolalaiset antavat esim. tippiä yökerhojen baarihenkilökunnalle huomattavasti useammin kuin suomalaiset Suomessa.

Eli siis, jos haluat antaa kuvan perisuomalaisesta teppo-turistista, niin älä tippaa, muutoin suosittelen!

• gfxc
        Nova Huta kirjoitti:

Täälä taas teppo-turistit antaa vinkkejä, jotka ovat tutustuneet yhteen tai kahteen paikalliseen!!=)

Kuinka moni suomalainen antaa Suomessa tippiä?? Ei varmasti kovin moni, enkä yhtään ihemettele, jos eivät kaikki puolalaisetkaan heidän tulotasollaan tippaa. Mutta, jos palvelu on hyvää ja ruoka maukasta, niin miksi et antasi tippiä, koska olet kuitenkin maksanut ateriastasi huomattavasti vähemmän kuin esim. Koti-Suomessa... ja edelleen tässä nyt viittaan myös puolalaisten tarjoilijoiden palkkoihin, ei tunnu sinun taskussa paljolta pari zlotya, mutta muiden taskussa ehkäpä!

Suurin osa omista (lue useita) puolalaisista ystävistäni tippaa aina, tosin saattavat olla sitten niitä "parempia" ihmisiä (sarkasmia)! =) Lisätään vielä, että puolalaiset antavat esim. tippiä yökerhojen baarihenkilökunnalle huomattavasti useammin kuin suomalaiset Suomessa.

Eli siis, jos haluat antaa kuvan perisuomalaisesta teppo-turistista, niin älä tippaa, muutoin suosittelen!

on taaplaillut täällä jo pari vuotta että jos jotain tiedän niin voin sen tänne kirjoittaa. Toki voi tippailla jos on saanut hyvää palvelua osakseen,varsinkin jos ottaa huomioon palkkatason.. ravintolojen palvelutaso muuten vaihtelee aika rajusti puolassa..Mutta kuten sanoi jo aiemmin niin puolassa ei niin yleisesti tippailla. Sanokoot novahuta mitä haluaa. Heh...vaikka oletkin täällä asunut tai asut,ei se takoita että tunnet joka kolkan tavat, et edes satunnaista turistia erota ;-)

• gfxc
        gfxc kirjoitti:

on taaplaillut täällä jo pari vuotta että jos jotain tiedän niin voin sen tänne kirjoittaa. Toki voi tippailla jos on saanut hyvää palvelua osakseen,varsinkin jos ottaa huomioon palkkatason.. ravintolojen palvelutaso muuten vaihtelee aika rajusti puolassa..Mutta kuten sanoi jo aiemmin niin puolassa ei niin yleisesti tippailla. Sanokoot novahuta mitä haluaa. Heh...vaikka oletkin täällä asunut tai asut,ei se takoita että tunnet joka kolkan tavat, et edes satunnaista turistia erota ;-)

Eli asustelen ja liikun täällä. Suomessa matkustelen lomalla teppo-turistina ;-) että kysyhän ensikerralla ennekuin oletat turistiksi. Et ole ainut puolan kävijä tai edes siellä olija

• Nova Huta kirjoitti:

kaikki totta mitä puhut, itse olen asunut liki 10 v Puolassa ja nähnyt aikojenkin muuttavan käsitteitä, turha teppo turistin on urputtaa "parin vuoden Kokemuksella" Itse en ilikee lähtee laskun maksettuani, ellen pientä tippii jätä, maalimalla on kummallinen tapa huomioida palvelu.

• taktak
        asukas100 kirjoitti:

kaikki totta mitä puhut, itse olen asunut liki 10 v Puolassa ja nähnyt aikojenkin muuttavan käsitteitä, turha teppo turistin on urputtaa "parin vuoden Kokemuksella" Itse en ilikee lähtee laskun maksettuani, ellen pientä tippii jätä, maalimalla on kummallinen tapa huomioida palvelu.

siinäpä melkoinen mallikansalainen suomesta joka osaa jättää tippiä! No onhan se jotain sekin. Vaan ei ole ihan suomalainen tapa selvinpäin ainkaan...siinä on polakki ihan ihmeissään kun suomalainen kännikala jättää vielä tipit! hoh hoh...varsinaisia maailman kansalisia nämä kolme

• gfxc
        asukas100 kirjoitti:

Eiköhän täällä ole tarkoitus antaa vinkkejä ja omia kokemuksia muille suomalaisille jotka matkustavat Puolaan ja kysyvät vinkkejä??
        Tuskin on tarkoitus rymistellä rintaa siitä kuinka kauan joku on täällä ollut... ;-)

• gfxc kirjoitti:

Eiköhän täällä ole tarkoitus antaa vinkkejä ja omia kokemuksia muille suomalaisille jotka matkustavat Puolaan ja kysyvät vinkkejä??
        Tuskin on tarkoitus rymistellä rintaa siitä kuinka kauan joku on täällä ollut... ;-)

sorry, jos "öykkäröin" mut kokemuksesta vaan kerroin oman näkemyksen, ei minun täällä asuminen ole minulle itseasia, vaan ainoastaan kokemukseen pohjautuva tieto, jonka haluan jakaa tänne mahdollisesti matkustaville, jos se sinua närästää antaa sit olla

• Nova Huta
        asukas100 kirjoitti:

sorry, jos "öykkäröin" mut kokemuksesta vaan kerroin oman näkemyksen, ei minun täällä asuminen ole minulle itseasia, vaan ainoastaan kokemukseen pohjautuva tieto, jonka haluan jakaa tänne mahdollisesti matkustaville, jos se sinua närästää antaa sit olla

Kerroin itse myös oman näkemykseni siitä kuinka olen tottunut toimimaan ja mitä olen itse kokenut paikallistenkin tekevän. Voihan olla mahdollista, että tavat vaihtelee jopa kaupungeittain ja tietysti sekin vaikuttaa kenen seurassa liikkuu eli mistä niitä omia kokemuksiaan sitten ammentaa...

Mitä tuon "tak tak" nimimerkin kommentteihin tulee, niin ne voidaankin sitten jättää täysin omaan arvoonsa!=)

• gfxc
        asukas100 kirjoitti:

Närästä. Mutta kuten sanoin, minullakin on kokemuksia,ei ehkä niin monelta vuodelta mutta kuitenkin. Ja tarkoitin että kuulostit siltä kuin sinun kokemuksesi on ainoastaan niitä "oikeita"
        Jos kerron mitä minä olen kokenut niin sen ei pitäisi sinuakaan närästää. Että se siitä :D

• puolassa
        Nova Huta kirjoitti:

Kazimierzissa asustelin ja ensimäiseen ravintola/baariin menin ja jätin tippiä sen 10%. Tarjoilija kysyi, että mitä tämä on? Vastasin, että tippiä. Kysyi, että mistä? Hehee, vastasin että palvelusta. En tiedä mikä väärinkäsitys tuossa oli, mutta "paremmissa" ravintoloissa tippi näytti kuuluvan asiaan.

Hotellissa pöydälle jätetyt rahat näytti kuuluvan siivojalle tippinä :)

Ehkä minäkin saan vielä teppo-turistin arvonimen!? Nooh, ei tullu ainakaan kännättyä suomalaisella tyylillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      22
      2738
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1805
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      67
      1719
    4. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      52
      1655
    5. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      119
      1643
    6. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      1593
    7. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      70
      1429
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1235
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      1168
    10. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1117
    Aihe