ja se huutaa..huutaa..huutaa

pian vainaa

Kertokaa mulle, mitä vittua voi tehdä, jos lapsi, 2 kk vaan huutaa. Viime viikon ajan pidin kirjaa ja huutoa keskimäärin siis 19h/vrk.

Voiko antaa jotain kipulääkettä? relat,cuplatonit,distafylit on testattu, imetetty ja annettu pulloa. Mistään ei ole mitään apua.

Minulla ei ole van hempia ja miehen erittäin iäkäs äiti asuu liki 600 km:n päässä. Ei ole ihmisiä siis, jotka ottaisi. Kaverit eivät ota ja varaa ei ole palkata ketään hoitajaa ja vaikka olisi, niin lapsen pitäisi mennä pois täältä kotoa, jotta saisin nukuttua.

Olen kuullut että kätilöopistolla olisi unikoulu, voivatko ottaa sinne? Tai voiko kokeilla jotain lääkettä. Minut saa pian toimittaa laitoshoitoon, niin uupunut olen

38

9726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta kolmen lapsen äiti

      Älä ainakaan ominpäin anna lapsellesi mitään lääkkeitä! Vauva hieronta on yksi mitä kannattaa kokeilla, jos on energiaa. Ohjeen saa neuvolasta ja siellä ne voi näyttää mallia. Jos vauvasi aistii sinun ärtyneisyyden niin se voi itkeä myös turvattomuuden tunteesta. Neuvola on paras paikka hakea apua. Ei tämä paikka. Kunnilta on mahdollisuus saada kotihoito apua. Viattoman vauvan ensi kuukaudet on tärkeintä jokaiselle ja silloin myös panostetaan äidin jaksamiseen! Jos annat korviketta niin kannattaa kokeilla Tuttelin gefilusjauhetta, meillä se vei suurimman osan huudosta pois!! Kannattaa pyytää ja vaatia neuvolasta apua. Se on niiden työtä, joka siellä osataan:) Ps. kipulääkitys voi olla hengenvaarallista, muista miettiä lapsesi parasta..

      • hae tukihenkiloa

        talkoo[periaatteella eli tarjoot ruuan varmaan joku armelias tulee pitelemaan vauvaa etta saat levata, itsekin voi tulla ellet asu liian kaukana


    • Maria..

      missäpäin asut? Itsellä on paljon kokemusta pienistä huutavista vauvoista.:) Kyllä niitä auttajia löytyy, jos osaa etsiä. Toisaalta sitä ei tietenkään mielellään anna lastaan ventovieraalle hoitoon.

      Tai sitten soita sinne neuvolaan ja kerro tilanteesta, he osaavat varmaaankin tarjota apua.

      Voimia teille!

    • mummonainen

      lähellä jonne voisit mennä vauvoinesi lepäämään, jos vielä imetätkin. Toiset hoitaisivat kaiken muun.
      Kuulostaa tosi rankalta ja huolestuttavalta.
      Tiedän...laitoshoitoon joutuu tuota menoa, mutta se ei ole sun vika. Ota yhteyttä tosiaan neuvolaan tai ihan lääkäriin suoraan.

    • maitoallergiaa

      Lapsellasi voi olla allergiaa. Vie lääkärille!

    • Mammali

      Hyvä nuori äiti,
      Olitpa kirjoittanut huolestuttavaa tekstiä pienen lapsen äitinä...Vauvaa ei saa ensinnäkään imettää äidin ollessa maaten, vaan imetäpä lasta itse istuen. Toiseksi vauvalla saattaa olla koliikkivaivaa ja se on todellakin yötäpäiväähuutamista aina noin 3kk ikään saakka..Siksi onkin nyt tärkeätä, että oman jaksamisesi kannalta menet neuvolaan ja pyydät sieltä ottamaan yhteyttä kunnan kodinhoitajapalveluun ja pyydät sieltä apua kotiisi. Saat sen pientä peruskorvausta (saattaa olla myös maksutonkin palvelu) vastaan. Kirjoitit myös kätilöopiston unikoulusta.Ainakin Jorvissa on hoidettu lapsia,joilla on unirytmi sekaisin. Hae heti apua ja ole rehellinen neuvolassa.Kerro, miten elämänne sujuu kotona ja myös siitä, että et ole saanut nukutuksi.-Apua saat myös Mannerheimin lastensuojeluliitolta.
      -Toivottavasti asia järjestyy parhainpäin ja jaksatte kasvaa yhdessä tasapainoiseksi perheeksi.Lapsesi tarvitsee sinua ja anna hänelle rakkautta a turvallisuutta heti alusta lähtien. Voimia ja jaksamista sinulle ja perheellesi.

      • suurperheen äiti

        Miksi ei saa imettää maaten?


      • ????????????
        suurperheen äiti kirjoitti:

        Miksi ei saa imettää maaten?

        minkä ihmeen takia ei saisi imettää maaten?niin olen itse imettänyt kolmea lastani,ongelmitta...


      • merkkitähti
        ???????????? kirjoitti:

        minkä ihmeen takia ei saisi imettää maaten?niin olen itse imettänyt kolmea lastani,ongelmitta...

        poika tukehtua maitoon kun maaten imetin, sen jälkeen en ole maaten imettänyt enkä ikinä enää aiokaan....


      • suurperheen äiti
        merkkitähti kirjoitti:

        poika tukehtua maitoon kun maaten imetin, sen jälkeen en ole maaten imettänyt enkä ikinä enää aiokaan....

        Miten se liittyi siihen makuuasentoon?


      • merkkitähti;)
        suurperheen äiti kirjoitti:

        Miten se liittyi siihen makuuasentoon?

        makuulla ja imetin poikaa kunnes yhtäkkiä sillä tuli maidot nenusta ja meinas tukehtua siihen


      • mummo jo
        merkkitähti;) kirjoitti:

        makuulla ja imetin poikaa kunnes yhtäkkiä sillä tuli maidot nenusta ja meinas tukehtua siihen

        molemmat lapset aina makuulla, toista 6kk, toista 8kk. Ei mitään ongelmia. En ole koskaan kuullut että lapsi olisi tukehtunut äidinmaitoon. Eri asia tietty jos nukahtaa lapsen päälle tms.
        Ja miten sitä jaksaa aina istua jos vauva huutaa 19h/vrk?? Johan siinä lapsi putoo sylistä, mikä lienee vielä pahempaa.
        mutta kukin tyylillään. Älkää vaan suotta pelotelko...


      • 4:n äiti
        mummo jo kirjoitti:

        molemmat lapset aina makuulla, toista 6kk, toista 8kk. Ei mitään ongelmia. En ole koskaan kuullut että lapsi olisi tukehtunut äidinmaitoon. Eri asia tietty jos nukahtaa lapsen päälle tms.
        Ja miten sitä jaksaa aina istua jos vauva huutaa 19h/vrk?? Johan siinä lapsi putoo sylistä, mikä lienee vielä pahempaa.
        mutta kukin tyylillään. Älkää vaan suotta pelotelko...

        Minut on synnärillä suorastaan pakotettu imettämään makuullaan. Esikoisen imettäminen ei aluksi onnistunut makuullaan, joten imetin hoitajilta salaa istualtaan.


      • äippä
        4:n äiti kirjoitti:

        Minut on synnärillä suorastaan pakotettu imettämään makuullaan. Esikoisen imettäminen ei aluksi onnistunut makuullaan, joten imetin hoitajilta salaa istualtaan.

        kyl mä ainaki olen imettäny makuultaan eikä poika ole muuta kuin ehkä paremmin syöny mitä jos olen istualtaan.. synnärillä muakin kehotettiin imettämään makuultaan..


      • imettää makuullani

        Rinnat niin raskaat ja isot, että makuulla oli ihan paras imettää, eikä mukulakaan tukehtunut, vaan kerrankin kaikki oli niin autuaallista, että nukahdettiin molemmat tyytyväisinä tissi pojan suussa. Se oli kivaa. Tietysti jos maitoa tursuaa yli oman tarpeen tai jos lapsi ahnehtii enemmän kuin pystyy nielemään, niin vaara siinä piilee. Mutta imetys ei olekaan tässä se pointti, vaan: HAE APUA itsellesi, aloittaja, ennen kuin nimimerkkisi käy toteen. Toivon sulle kaikkea hyvää!


      • _minzu_

        Miksi ei saisi makuuasennossa imettää vauvaa? Ensinnäkin imetit sitten istualtaan tai makuultaan, vauva on suht koht samassa asennossa molemmin tavoin, itse makuullaan. Ja toiseksi, jos oikeasti on väsynyt ja pelkää pudottavansa vauvan tai (kuten itselläni) paikat hellänä ja istuminen yhtä tuskaa, makuultaan imettäminen turvallinen tapa. Ainoa miinus makuullaan imettämisessä on vaara nukahtaa vauvan päälle, mutta voit nukahtaa myös istualleen ja esim. tippua penkiltä ja vauva jää alle. Lappeenrannassa EKKS:ssa neuvottiin imettämään makuultaan, istumisesta ei puhuttu lainkaan ja näin on varmasti monessakin muussa paikassa. Itse kotona aloin kokeilla istualtaan imettämistä kun pystyin ensikertaa synnytyksen jälkeen itse istumaan, muttei siitä tullut mitään, esikoisen kanssa muutenkin koko ajan "varpaillaan" ettei hän mene rikki. Ensisynnyttäjien yleisin ongelma vauvaa käsiteltäessä. Eli nyt kiinnostaisi, miksei makuullaan saisi imettää?


      • on joo kyllä
        äippä kirjoitti:

        kyl mä ainaki olen imettäny makuultaan eikä poika ole muuta kuin ehkä paremmin syöny mitä jos olen istualtaan.. synnärillä muakin kehotettiin imettämään makuultaan..

        Makuultaan se homma yleensä aloitetaan ja on ihan turvallista.


    • mipsaus

      luulenpa, että vauvasi on koliikki vauva.
      koliikki kestää yleensä 3 kk ja voi todella olla raastavaa ja ahdistavaa!!!
      Onni on, että se loppuu, lapsi ei huuda koko ikäänsä.minua helpotti tosiaan tieto siitä, että huuto loppuu.
      mutta voi kyseessä olla joku muukin.
      esim kosketusherkkyys tai allergia.

    • saman kokenut

      ..voi olla koliikki.Ite kokeiltiin ruokavalion muutosta ja kaikkea mut vasta vyöhyketerapia auttoi vatsavaivoihin.huuto loppui kuin seinään kolmen käyntikerran jälkeen.Suosittelen!!

      • Meilläkin

        huudettiin 2,5 kk. 2kk iässä oli jo paha ripuli ja 2,5 kk iässä vein päivystävään lääkäriin, otin kakkavaipan mukaan.. Maitoallergiaa! Huuto väheni huomattavasti ja vähitellen lapsi parani oikealla ruokavaliolla ja viimein vain itkettiin normaalisti, välillä vieläkin (2v) huudetaan jos väärää tulee syötyä.

        Ja - lapsi ei huutoon kuole! Jos vaan saat nukuttua itse vaikka pumpulit korvissa, ja mies valvokoon yön hoitaen lasta niin jo yhdenkin yön uni piristää sinut tuosta ahdingosta! Tiedän kokemuksesta!!


    • MEILLE AUTTOI!

      Menkää ihmeessä vyöhyketerapiaan, mein tyttö huusi 2,kk, vietiin vyöhyketrapiaan ja kolmannen kerran jälkeen huuto lakkasi!

    • valvotte

      Noh missäs se mies on, eikö vois hoitaa välillä että saisit nukuttua?

    • toinen äiti

      Kenelläkään tutulla vauvalla joka on pienestä päässyt kantoliinaan, ei ole alkanut koliikkia sen jälkeen. Eräs liina-asiantuntija uskoo että kun vauvan vatsa on vasten äidin vatsaa ja saa "hierontaa" ja pää on pystyssä, pääsee kaikki röyhyt ja hapot pihalle eikä vatsavaivoja pääse syntymään.

      Kangaskaupasta tavallista trikoota neljä metriä (hinta noin 35e) ja leikkaat pituussuunnassa kahtia. Näin saat kaksi pitkää kantoliinaa, netistä löytyy sidontaohjeet kuvineen.

      Kokeilla ainakin kannattaa.

    • Suvituulikki
    • kärsivällisyyttä

      Ota rauhallisesti, älä käytä tuota sanaa v***u -
      se ei kuulu vastasyntyneen äidin sanastoon.
      Kun äiti huutaa- lapsi huutaa...

      Älä jää yksin enää ongelmasi kanssa - jos tilanne
      käy sietämättömäksi, soita hätänumeroon ja kerro tilanteesi. Vauva turvaan ja sinulle apua kans!

      Kaikkea hyvää. Vauva-aika voi olla hyvää aikaa, kun sen oivallat!

      • n31...

        Ei vauva kärsi äidin kiroilusta, väsymyksestä ja masennuksesta kylläkin. Miksi aina löytyy näitä jeesustelijoita jotka tarttuvat epäolennaisuuksiin ja lisäävät äidin syyllisyydentunteita tyyliin " vittu ei kuulu vastasyntyneen äidin sanavarastoon".
        Mikäli kirosanat ovat kuuluuneet äidin sanavarastoon jo aiemmin, ei se vauvan syntymä sitä miksikään muuta. Toki myöhemmin voi yrittää päästä kiroilusta eroon, ettei lapsi oppisi rumia sanoja äidiltään... mutta 19 tuntia valvoneena ei vain ehkä ole oikea hetki tällaiseen.

        Ap:lle sanoisin, että mikäli et saa apua lapsen isältä tai sukulaisilta, soita neuvolaan ja kerro tilanne siellä. He osaavat järjestää sinulle apua. Myös jotkut sairaalat ottavat sisään vauvoja hätäpauksessa, jotta äiti saa nukuttua.


      • huutava vauva
        n31... kirjoitti:

        Ei vauva kärsi äidin kiroilusta, väsymyksestä ja masennuksesta kylläkin. Miksi aina löytyy näitä jeesustelijoita jotka tarttuvat epäolennaisuuksiin ja lisäävät äidin syyllisyydentunteita tyyliin " vittu ei kuulu vastasyntyneen äidin sanavarastoon".
        Mikäli kirosanat ovat kuuluuneet äidin sanavarastoon jo aiemmin, ei se vauvan syntymä sitä miksikään muuta. Toki myöhemmin voi yrittää päästä kiroilusta eroon, ettei lapsi oppisi rumia sanoja äidiltään... mutta 19 tuntia valvoneena ei vain ehkä ole oikea hetki tällaiseen.

        Ap:lle sanoisin, että mikäli et saa apua lapsen isältä tai sukulaisilta, soita neuvolaan ja kerro tilanne siellä. He osaavat järjestää sinulle apua. Myös jotkut sairaalat ottavat sisään vauvoja hätäpauksessa, jotta äiti saa nukuttua.

        Meillä oli kanssa huutava vauva, joka huusi sen kolme kuukautta. Meillä oli koliikkia, mihin ei mikään auttanut. Ei hyssyttelyt, ei rela-tipat eikä mitkään muutkaan tipat, ei vyöhyketerapia. Ei siis mikään muu kuin aika. Ja kokemuksesta voin sanoa, että huuto on aika hermoja raastavaa. Toivottavasti kaikki tämän kokevat osaavat ja uskaltavat hakea apua neuvolasta tai muualta taholta.Ja aina kannattaa myös selvittää ettei lapsi ole sairas ja huuda sen vuoksi.Väsyneenä ei jaksa tehdä mitään, joten jo lapsenkin kannalta on tärkeää, että äiti saa levätä tarpeeksi.


    • Karhu-äiti

      1. Lapsella voi olla maitoallergia. Tavalliset vastikkeet eivät sovi tällaiselle lapselle ja imettävän äidin on lopetettava maitotuotteiden käyttö.
      2. Vyöhyketerapia helpottaa usein lapsen vaivoja, mutta vasta useamman kerran jälkeen.
      3. Kerro neuvolassa tilanteesta rehellisesti ja pyydä apua.

    • mummonainen

      ehtistkö muutamalla sanalla kertoa mitä kuuluu? Olen seuraillut tätä ketjua ja olin jo alkuun todella huolissani.
      Oman tyttäreni juttu oli mielessä kun vastasin ja tiedän että voi olla kyseessä todella vakava uupumus jo moisen jälkeen. Onko teillä asiat saatu järjestymään jotenkin?

      Meillä lapsen äiti ajautui unettomuuden seurauksena maniaan -->psykoosiin aika pian ja laitoshoitoon. Syy oli yksinkertaisesti ettei pystynyt nukkumaan, ei vaikka yritettiin auttaa hoidossa. Niin olivat hormonit ja aivokemiat jo sekaisin. Lääkityksellä ollut siitä pitäen ja huonot unet vieläkin, monien kuukausien jälkeen.

      Parempaan päin menty, mutta uni häiriintyy helposti. Vauva pian vuoden ikäinen, terve jässikkä :)

    • hepuli

      ehdottaisin yksityiselle lääkärille menoa! Tutkisivat kunnolla ettei lapsella ole esim kovatulehdusta tai muuta sairautta. Vyöhyketerapia myös kokeillun arvoinen ja meillä kantooliina toimi välillä. Ostimme myös vauvan riippu keinun jossa sai heijattua lasta hetken ilman alituista kantelua. Peitoon kapalointi rauhoittaa meillä toisinaan ihan hetkessä, ei toimi aina... olen myös käyttänyt pikkuisa lääkärissä koska toisinaan huutoa oli minusta omituisen paljon.. jos epäilet ummetusta hae apteekisa mallasuutetta!

    • äidin osako

      Itselläni oli samanlainen,itki yötä päivää.Itku taukosi vain, kun pistin vainuun ja menin ulos. Nukkua en kyllä voinut, mutta saipahan jutella toisten äitien kanssa, joita tapasin reittieni varsilla. Sitä kesti 3 kk, oli tosi raskasta.Vaikka taisi lapsella olla vielä vaikeampaa, kun ei osaa sanoa mikä on,itkeä vaan.Neuvolassa sanoivat koliikin vaivaavan, sain lääkettäkin,auttoi se ainakin vähän.Isäkin käveli muutaman yön edestakaisin olohuoneessa,mutten nukkunut kuitenkaan!

      • 9999

        Vie vauva lääkäriin ja vaadi allergiatestejä. Niitä odotellessa lopeta kokonaan Tutteli ja NAN, jotka aiheuttavat tosi pahoja vatsaoireita ei-maitoallergisillekkin. Osta Prismasta ja S-Marketista ja myös apteekista saatavaa äidinmaidonjauhokorviketta, nimeltä Nutrilon Comfort. Meidän vauvan huudot loppui siihen.

        Hommaa kantoliina tai ergoreppu.

        Vauvallasi on selvästi joku sairaus tai ongelma, koska jos oikeasti huutaa 19 h vuorokaudessa, niin eipä paljon saa nukuttuakaan.


    • iiiiskääää

      Miespuolisena insinöörinä lähtisin hakemaan helpotusta teknisistä apulaitteista. Hanki kunnolliset kuulosuojaimet tai korvatulpat. Itse käytin peltoreita kun ensimmäisen muksun kanssa oltiin ensimmäisiä kuukausia. Kakara huusi kuin syötävä aina meikän sylissä, eikä äitikään sitä voinut jatkuvasti tuutia. Pistin peltorit päähän ja kummasti jaksoi paremmin muksua lohduttaa.

      Kova ääni on ihmisille suuri stressitekijä. Kokeilkaas vaikka täyttää ristisanatehtävää kun palohälytin huutaa korvan juuressa. Nykyisin ongelma meillä ilmenee autossa. Vanhempi kakara kiusaa toista takapenkillä ja huuto on infernaalinen molemmin puolin. Koita siinä sitten keskittyä ajamiseen kun samalla yrittää vasemmalla kädellä kurittaa kakaraoita tai itse huutaa koviten.

    • Neuvo

      Helpoin ratkaisu ongelmaasi on tod.näk sama kuin minkä tuo etusivulla näkyvän flamewarin aloittaja toteutti aikoinaan: pistä pentu kylmäksi ja vetoa vain masennukseen sekä siihen ettet muista mitään. Olet vähän aikaa terapiassa ja sitten elämä hymyilee taas. Muista toki vetää roolia myöhemminkin etteivät epäile mitään: väännä tekoitkua silloin tällöin ja muuta paskaa. Kukaan ei syyllistäisi vaan kaikki ymmärtäisivät Sinua.

      Katumustahan te itsekeskeiset eläimelliset kusipäät (joita myös äideiksi kutsutaan) ette kuitenkaan tunne MISTÄÄN, joten en näe syytä mikset juuri Sinä kokeilisi? Go for it, girl! :)

    • m

      moikka. voisiko olla maito-allergiaa? vie lapsi yksityiselle lääkärille, jos eivät ota terveysasemalla vakavasti.
      meidän lapsemme huusi 11 kk ennen kuin saimme diagnoosin.
      meillä huudettiin 6h putkeen jne.

      ymmärrän todella hyvin väsymyksesi, käy mannerheimin sivuilla.
      sieltä ainakin saa lastenhoitoapua.

    • J K

      VOIVAT OTTAA SINNE

    • dsadsadsa

      Porukka jakaa neuvoja vaikka huutaja on (toivonmukaan) jo 4-5 vuotias =)

      Koliikki on kyllä tapetilla aina vaaveleiden kanssa, tosin ap tuskin enää näistä neuvoista kostuu.

    • minskut

      En ole varma auttaako tämä yhtään mutta 4 lasta kasvatettuani jo isoiksi ... olisi semmonen kokemus : kaksi ensimmäistä imetin niin että vatsa yhdellä kertaa täydeksi eli molemmat tissit ja lisämaitoa .. ja siis tähtäsin siihen että syöttöjen väli on noin 3 h ... kolmannen lapsen kohdalla kokeilin neuvolan ja "viisaampien " tyyliin että lapsi syötetään kun on nälkä .. miten usein tahansa ... roikuin sitten tissi kiinni joka toinen tunti ja neiti huuti kurkku suorana sitten yöllä kunnes mulle riitti ja päätin tehdä samoin kuin 2.ensimmäisen kohdalla ... syöttöväli 3 h .. tuttia suuhun ja vähän keitettyä vettä imemistarpeeseen ... siihen loppui yöhuuto ja mahan kipristely ja saatiin nukkua. Kestämistä ja jaksamista ... toivon että löydät jonkun ihanan ihmisen läheltä joka vaikka silloin tällöin ottaisi huutavan käärön hoidettavakseen että saisit nukkua, silloin nauttisi vauvasta runsaasti enemmän ... harmi että asun tod.näk. liian kaukana .. voisin auttaa .. :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe