Työpaikkana kotihoito

Lähihoitaja -73

Kertoisiko joku kokemuksia millaista on työskennellä lähihoitajana kotihoidossa. Minkälaiset työvuorot? Onko raskasta? jne.
Työskentelen tällä hetkellä vuodeosastolla 3-vuorotyössä ja haluaisin pois vuorotyöstä.
Olen ymmärtänyt, että kotihoidossa eninmäkseen päivävuoroja ja silloin tällöin iltavuoroja ja viikonloppu päivystystä. Onko näin pääkaupunkiseudulla?

6

2550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iltaisin itkua

voin vain kertoa oman kokemukseni kotihoidosta työskentelystä. Kiire on aivan valtava , yhdessä paikassa ehtii olla korkeintaan viisitoista minuuttia ja sen jälkeen seuraavaan paikkaan, paikkoja voi olla iltavuorossa klo 16.00- (ensimmäiseen paikkaan voi mennä vasta klo 16:00;n jälkeen, ettei asiakkaalle tule liian pitkä väli aamuun) ja ethän voi laittaa ketään yökuntoon vielä neljältä iltapäivällä) -21.00 , 17 paikkaa klo 16-21 välillä ja sinä välillä yleensä pitäisi sitten syödäkin ja jossakin, jos meneekin vaikka tunti sairaskohtauksen takia, niin siinähän menee sitten uusiksi koko loppuillan suunnittelu. Minä henkilökohtaisesti ainakin itkin usein kotona iltaisin (enkä ole mikään herkkänahkainen), kun tuntui, että jätin asiakkaat heitteille, koska en ehtinyt tehdä iltahommia, niin kuin olisin halunnut. Minun oli sanottava pomolle, että tämä ei ole minun paikkani, sillä en voi tehdä työtäni täysipainoisesti vaan teen kaiken vähän kuin huitaisten. Meillä ainakin oli yksi viikonloppu neljässä viikossa vapaa ja iltatöitä kaksi tai kolme viikossa.
      Alalla 20-vuotta ollut, kotihoito on Suomessa "käymistilassa", täällä ei ole tarpeeksi tekijöitä ja asiakkaita tulee koko ajan lisää ja aina vain huonompikuntoisia, ajattelehan , kun kotihoidossa voi olla niitäkin jotka puetaan ja vessatetaan esim. MS-potilaat, niin, riittääkö 15 minuuttia?
      Työtä pääset kotihoidossa tekemään urakalla. ONNEA jokaiselle päivälle.

• kokemus....

Itse olen ollut kotihoidossa töissä nyt kuusi vuotta ja vakanssinkin sain pari vuotta sitten. Tällä hetkellä meillä on kovinkin rentoa, koska asiakkaista 1/3 osastolla tai intervallilla. Sitten yritetään käyttää se aika vaikka vanhusten ulkoiluun, mutta silti aikaa jää rutkasti ylimääräistä. Yleensä ottaen meillä aamuvuorossa on n. 6 paikkaa, ehtii hyvin pitää kaikki lakisääteiset:). Viikonloppuja on 1-2 kuuden viikon listoissa. Iltavuoroja on muutama/6 vkon lista. Ja noista iltavuoroista: Meillä on 10 paikkaa klo 16-21 ja niistäkin puolet näitä, joille käydään pistämässä insuliini tai viedään lääkkeet. Loppuillasta pari kolem asiakasta, jotka huolehditaan "yökuntoon" ja peitellään sänkyyn asti. Itse tykkään tehdä iltoja.
        Meillä on lisäksi loistava esimies, joka itsekin lähtee tarvittaessa kentälle töihin ja muutenkin rento ja avoin työyhteisö. Itse en menisi mistään hinnasta laitospuolelle töihin! Välillä tuntuu, kun kotiin tulee, ettei olisi töissä ollutkaan.. rakastan niin työtäni, etten koe sitä millään tavalla velvoitteeksi, raskaaksi tai ikäväksi. Tässä oli siis vähän toisenlainen kokemus.

• tulen teille töihin
        kokemus.... kirjoitti:

Itse olen ollut kotihoidossa töissä nyt kuusi vuotta ja vakanssinkin sain pari vuotta sitten. Tällä hetkellä meillä on kovinkin rentoa, koska asiakkaista 1/3 osastolla tai intervallilla. Sitten yritetään käyttää se aika vaikka vanhusten ulkoiluun, mutta silti aikaa jää rutkasti ylimääräistä. Yleensä ottaen meillä aamuvuorossa on n. 6 paikkaa, ehtii hyvin pitää kaikki lakisääteiset:). Viikonloppuja on 1-2 kuuden viikon listoissa. Iltavuoroja on muutama/6 vkon lista. Ja noista iltavuoroista: Meillä on 10 paikkaa klo 16-21 ja niistäkin puolet näitä, joille käydään pistämässä insuliini tai viedään lääkkeet. Loppuillasta pari kolem asiakasta, jotka huolehditaan "yökuntoon" ja peitellään sänkyyn asti. Itse tykkään tehdä iltoja.
        Meillä on lisäksi loistava esimies, joka itsekin lähtee tarvittaessa kentälle töihin ja muutenkin rento ja avoin työyhteisö. Itse en menisi mistään hinnasta laitospuolelle töihin! Välillä tuntuu, kun kotiin tulee, ettei olisi töissä ollutkaan.. rakastan niin työtäni, etten koe sitä millään tavalla velvoitteeksi, raskaaksi tai ikäväksi. Tässä oli siis vähän toisenlainen kokemus.

wau, missäspäin Suomea näin loistavat olosuhteet työn teolle on? Minä haluan teille töihin välittömästi!

• TÄÄLLÄ
        tulen teille töihin kirjoitti:

wau, missäspäin Suomea näin loistavat olosuhteet työn teolle on? Minä haluan teille töihin välittömästi!

Klo 15.30-21.00 Käyt parhaimmassa tapauksessa 23:n asiakkaan luona. Tukka putkella saa mennä. Ei jouda taukoa pitämään. Iltoja satunnaisesti 3:ssa viikossa 3-7 kpl.

Kiirettä pitää....iltavuoroissa. Täytyy muistaa vielä kaasujalka pitää kurissa kun ei noita asiakkaiden välisiä matkoja pysty pyöräillen tai kävellen tekemään.

• kokemus...
        tulen teille töihin kirjoitti:

Tämä on tälläinen 10 000 asukkaan paikkakunta, kotihoidossa hlökuntaa n. 35 ihmistä. Sijaisia otetaan aika helposti, jos esim. sairaslomia ja ei ehditä omalla porukalla hommia hoitaa. Eli siis vanhukset eivät hoitajapulasta kärsi eikä hoitajien selkänahasta toisten poissaoloja revitä. Ehkä tämä on suurimmalta osin hyvän työnjohdon ansiota, että työt tulee hyvin hoidettua ja työntekijät jaksavat ja voivat hyvin.

• samanlainen homma
        kokemus.... kirjoitti:

Mukava kuulla, että samankaltaisia paikkoja on muuallakin!

Meilläkään ei kiire paina, kuin joskus harvoin. Silloinkin täytyy jollekin asiakkaalle tulla sairaskohtaus tai muuta poikkeavaa...

Iltavuorossa on 16-21 noin 8-10 käyntipaikkaa. Näistä ei ketään peitellä nukkumaan, eikä kenellekään tarvitse avustaa edes yöpukua.
        Moni käynti perustuu esim. yksinäisyyteen ja turvattomuuteen. Sitten on näitä lääkityksien hoitoja, insuliineja jne.

Ajattelin jo, että joku meidän työpaikalta kirjoittelee... Pomokin on samanlainen meillä, loistotyyppi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe