..jos vaan joku voisi auttaa..?
Olen kärsinyt unettomuudesta jo yläasteelta saakka, ilmeisesti unettomuus tuli kuvioihin samaan aikaan kuukautisten kanssa, joten voi olla jotenkin sidoksissa hormonitoimintaan.
Unilääkkeitä en voi käyttää elämäntilanteeni vuoksi (pienen lapsen yh), nukahtamislääkkeet eivät auta, eivät edes moninkertaisella annoksella, tämä on todettu ihan sairaalahoidossa.
Vaikeimman kauden yli olen välillä mennyt Remeronilla, joka kuitenkaan ei sovi pitkäaikaiseen käyttöön koska on ensisijaisesti mielialalääke ja sillä on paljon muita sivuvaikutuksia.
Kaikki mahdolliset niksit, vinkit, unikoulut, meditaatiot ym. jutut, mitä neuvotaan kokeilemaan, olen kokeillut.
En siis saa unta, enkä pysy unessa. Ja väsyttää, väsyttää niin paljon, että elämä ei ole kovin tolallaan.
Olen kierteessä, joka ylläpitää unettomuutta ja unettomuuden aiheuttamat vaivat ylläpitävät huonoa elämänlaatua, joten en jaksa tehdä mitään.
Olen vasta kolmekymppinen, joten sinnittelen vielä jotenkuten, mutta kroppa ei kohta enään jaksa. Minulla on säännölliset elämäntavat, ainoa pahe on tupakointi, jota sitäkin olen vähentänyt todella minimiin, tarkoituksena on lopettaa. Liikun, syön säännöllisesti.. mutta silti unettomuus on kuitenkin jo vaikuttanut minuun aika paljon, näytän vanhalta ja väsyneeltä, ihoni on huono ja kaiken tämän seurauksena minulla on lievää ylipainoa terveellisistä elämäntavoista huolimatta. Hormonitoimintani on sekaisin nyt huonomman jakson aikana ja se sitten turvottaa.
Unohtelen asoita, olen hajamielinen ja selvästi tunnen itseni tyhmemmäksi, kuin mitä tiedän olevani parempina kausina.
Minulla ei ole stressiä, ei huolia, eikä mitään syitä, jotka selittäisivät unettomuuteni.
Lääkärit eivät ota minua vakavasti ja vaikka sairaalassa on seurattu minua, saan silti vastaukseksi vain olankohautuksia ja hyssyttelyjä tilapäisestä stressistä ym. En ole helposti stressaantuvaa tyyppiä, joten se on täyttä puppua.
En oikein enää tiedä, mitä tekisin. Pelkään sekoavani... Varmaan olette ainakin osa nähneet Fight Club elokuvan? Pelkään että minullakin napsahtaa päässä vielä joku päivä - ja pahasti.
Nukun siis keskimäärin 3 tuntia yössä, joskus enemmän, joskus vähemmän ja sekin vähä uni on katkonaista. Toisinaan ei uni tule koko yönä, pisin valvomisjakso on vuosien takaa ja silloin valvoin lähes 5 vuorokautta, lähiaikoina pisimmät unettomat jaksot ovat olleet 2-3 vrk. Erittäin harvoin onnistun pysymään unessa 4-5 tuntia yhtäjaksoisesti. Minä todella haluaisin nukkua. Enkä tule toimeen noin vähällä unella, en todellakaan.
Onko täällä ketään, joka itse tai tuntisi edes jonkun, joka on kärsinyt pahasta unettomuudesta? Olisiko kenelläkään ehdottaa mitään mikä voisi auttaa?
Loputon unettomuus
20
6825
Vastaukset
- pasi
Oot varmaan myös melatoniinia kokeillu. Entä rentouttava tee ennen nukkumaan menoa(kamomilla), entä valeriaana?
- Kohtalotoveri
Hei. Olen kohtalotoverisi unettomuuden suhteen, minulla se tosin vasta alkoi lapsen synnyttyä 33-vuotiaana mutta on kestänyt äärettömän kauan jo. Apua sain vasta, kun päätin uhrata nettona n. 850 euroa kunnon unipolysomnografia-tutkimukseen alan johtavassa klinikassa, Espoon Rinnekodin unitutkimusklinikassa. Tuo tutkimus on laajin mahdollinen, ei ole siis pelkkä unipatja. Siellä nukutaan rauhallisessa omassa pimeässä huoneessa, piuhat ei haittaa, saa ottaa unilääkkeen yms. Erittäin hyvä unilääkäri, neurologi Gabriele Sved, määräsi Lyricaa, nyt annoksella 75 mg, se auttaa kuulemma pysymään unessa eli vähentää heräilyä sekä lisää syvää unta. Totta, en ole ollut samalla lailla enää väsynyt ja uni on pidentynyt 6-7 tuntiin!!!!
Lisäksi kognitiivis-behavioraalinen terapia on ehdoton, senkin olen aloittanut. Heidän yhteystietojaan voi kysellä psykologiliitosta, tai siis heidän yhdistystään, en muista sitä enää ulkoa. Sieltä neuvovat sitten alueellasi olevan terapeutin. Vaikka ei olisi ongelmia, tuo auttaa nimenomaan siihen ainoaan ongelmaan, unettomuuteen ja sen pelkoon. Siellä opitaan lisäksi tehokas progressiivinen syvärentoutus, mikä auttaa oikeasti nukahtamaan. Sitä tehdään kotona joka ainoa päivä, että lihakset oppii muistamaan mitä on olla rento ja samoin autonominen hermosto tyyntyy. Lyrica auttaa samalla, se rauhoittaa hermostoa uneen. Ei tee mitään sivuvaikutuksia.
Mietin itse monta vuotta mistä saisin apua, kunnes vihdoin päätin mennä uniklinikalle, missä muualla asiaa ymmärrettäisiin paremmin, ei missään. Koeta soittaa sinne ja varata tutkimusaika ja tuolle em. lääkärille aika myös.- nukumatti karkuteillä
kuullosti hyvältä tuo uniklinikalla käynti. Olen itsekin sitä miettinyt, mutta se tosiaan vaatii taloudellista satsausta. Terapiakaan kun ei ole ilmaista. Oon kans kärsinyt unettomuudesta, lähinnä nukahtamisvaikeuksista pitkään. Apua olen hakenut monesta paikasta ja suhtautuminen on vaihdellut. Välillä tuntuu, että masennusdiagnoosia tyrkytetään väkisin. Itse en missään nimessä koe olevani masentunut. Olen ajatellut, että vaikeus nukkua on joskus aikanaan vaikean elämäntilanteen jälkeen jäänyt päälle, autonominen hermosto käy ikään kuin ylikierroksilla. Kuvaamasi hoito voisi todellakin auttaa, kiitos hyvästä vinkistä! Ja voimia kaikille unettomille.
- Zaka
kuulostaa tutulta teksiltä. itse ole kamppaillut unettomuuden kanssa n 15 vuotta ja välillä tuntuu että pää sekoaaa kokonaan. unilääkkeistä on ollut apua mutta kun niitä ei haluttais jatkuvasti syödä. olen kokeillut luontaistuotteita, joskus auttaa joskus ei. unettomuus vaikuttaa jokapäiväiseen elämään, jos ei saa nukkua niin sitten ei lähetä minnekään eikä mitään tehdä. koko perhe kohta kärsii. töissä jaksaa jotenkin päivän mutta illalla ei pää nouse sohvalta. tk lääkärit lähettää psykologille mutta sekään ei ole auttanut kun unettomuuden syytä ei saada selville. nyt olen menossa uniklinikalle. toivottavasti siitä olis edes apua ??!!
- Elovena 51
Kyllä näitä keskuselupalstoja lukiessani olen huomannut, etten ole ainut uniongelmasta kärsivä. Olen jo 51-vuotias, monenlaista hoitoa kokenut virkanainen. Takana on vaikeita aikoja, mutta nykyisin elämäni on tasapainoista ja mielekästä.
Unilääkkeitä, mielialalääkkeitä ja rauhoittavia olen joutunuit popsimaan, jotta pysyn elämässä kiinni. Uni ei kuitenkaan ole samanlaista.
kuin luonnolisesti. En muista, koska olisin ilman dopingia nukahtanut. Tällä hetkellä lääkkeenä on Klotripptyl yksi tabletti iltaisin. Ellei se auta ja edessä on vaativa työpäivä, joudun ottamaan lisäksi nukahtamislääkkeen.
Luontaistuotteet, punaviinin, oluen ja konjakin olen kokeillut tuloksetta. Alkoholi enemmänkin huonontaa nukahtamistani pieninäkin annoksina. Syksyllä taas olen menossa lääkärille. Uusia pillereitä vai? Jos olen ilman lääkettä, saatan valoa hulluuden partaalle asti. Näin kävi jo ennen kuin olin kokeillutkaan unilääkkeitä.
Joten myötätuntoa teille, hyvät kanssaeläjät. Keskustellaan.
- hopplös
Voi, otan osaa; täällä toinen "pesukarhu". Minulla kyllä meni yönuet jatkuvien, pakollisten ylitöiden vuoksi. Kaikki konstit on kokeiltu, vaan eipä ole apua löytynyt. Jouduin jäämään eläkkeelle, kun en pysynyt enää tolpillani. "Unessa" töihin mennessäni aamulla kaaduin suoraan naamalleni ja nenä murtui, toisella kertaa murtui käsi. Olen käynyt unipatjatutkimuksessa, psykiatrilla, psyk. osastohoidossa, muilla lääkäreillä, syönyt melatoniinit, tryptofaanit, unilääkkeet, rauhoittavat, juonut yömaitoa, kamomilla-, hunaja- ym. -teet, kokeillut luontaistuotteet, käynyt poppamiehillä ja -naisilla, kaukoparannusta pyytänyt, käynyt hypnologilla, homeopaatilla, lenkillä ym. ym. ym. Vaan ei auta mikään!! Olen täydellinen hermoraunio.
Voisiko joku vielä jotain keinoa ehdottaa?- .......
tuo unettomuus..kaverillani on...pitäisi varmaan elää kivikautta kun nykyelämä on niin stressaavaa............elä päivä kerrallaan...... se on ohje jota on hyvä noudattaa...eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo...ehkä avun ongelmaan....
- tohtorismiehiä 40040
Halcion 0,25-0.5 mg - heti nukkumaan mennessä
insomin 5mg -iltaisin (unessa pitävä lääke)
Remeron Soltab 7,5-30mg (liukeneva tbl.) -iltaisin, noin ½-tuntia ennen maaten menoa.
Tolvon 30-45mg. -iltaisin
Effexor 75-225 riippuen hoitovasteesta. -aamuisin.
tosta halcionista(triazolaami) vielä että (tbl kielen alle, ja simmut kiinni..heräät aamulla että mitäs kummaa. Taisinpa nukkua. ja voi pojat kyllä se fiilis on hyvä. - ^------
tohtorismiehiä 40040 kirjoitti:
Halcion 0,25-0.5 mg - heti nukkumaan mennessä
insomin 5mg -iltaisin (unessa pitävä lääke)
Remeron Soltab 7,5-30mg (liukeneva tbl.) -iltaisin, noin ½-tuntia ennen maaten menoa.
Tolvon 30-45mg. -iltaisin
Effexor 75-225 riippuen hoitovasteesta. -aamuisin.
tosta halcionista(triazolaami) vielä että (tbl kielen alle, ja simmut kiinni..heräät aamulla että mitäs kummaa. Taisinpa nukkua. ja voi pojat kyllä se fiilis on hyvä.halcion on lähes anesteetti teholtaan. kunhan tosiaan malttaa nukkua... kreikkaa tuo lääkkeen nimikin ja tarkoittaa "rauhallisuuden / tyyneyden merta"
- tyvär86
oon kärsinyt unettomuudesta jo 9 kuukautta. alussa kokeiltiin kaiken näköistä, mutta kesällä sain mirtazapin 30mg kuurin jonka aikana nukahtamislääkkeet lopetettiin. kaks kuukautta meni todella hyvin mutta tässä sitä taas mennään alamäkeen. viikon aikana olen nukkunut keskimäärin 4 tuntia yössä. ja nekin nukahtamislääkkeillä. eli oikeastaan ne ei auta ollenkaan. mirtazapin vei alussa jalat alta ja nukuin ihanasti. mutta en enää. valvon taas hurjan paljon. tuntuu ettei mitään vaihtoehtoja ole enää jäljellä. ahdistaa, vaikka mirtazapin on ennen auttanut siihenkin... ajattelin että raskaan työviikon jälkeen nukuttaa. illalla tosin väsytti paljon mutta yön saldo oli siltikin 2 tuntia. en pärjää näin vähällä unella.
- :)
Polttakaa kunnon paukut, niin eiköhän uni tule.
- no sleep
Itselläni myäs ollut vuosien unettomuus ja ihan kaikki mahollinen kokeiltu van en pysy unessa.Muutama tunti iltyöstä ja siihen jää unet.Viime yönä otin sit Imovanen 7,5mg kun tänään tärkeä meno mutta se yksi tabu ei auttani ja sit piti ottaa toinen jonka jälkeen nukuin muutaman tunnin!!!!!
- kokeilutjatkuu
Kokeile Tolvon 10 mg illalla, ei varsinaisesti nukuta, mutta samantyyppistä vaikutusta kuin mirtalla, mirta lihottaa, tolvonissa en oo huomannu samaa, mutta se taitaa poistaa jotain tiedostamatonta ahdistusta ja jos yöllä herää, niin nukahtaa uudestaan. Tuo mirta 30 mg kuulostaa aika isolta annokselta, olen kuullut, että jotkut nukkuu 4-5mg annoksella ja sen teho perustuu just siihen minimaaliseen annokseen ,noin iso mirta-annos kumoaa sen nukuttavan vaikutuksen. tarkistappa heti se annostus. näähän tolvonit ja mirtat on ns.vanhanaikaisia masennuslääkkeitä, mutta nukahtamiseen niitä käytetään tosi pienillä annoksilla.Minkälaisia teidän lääkärit on, jos ne ei tiedä näistä-terkkarilääkäreitä?ne terkkarilääkärit ei tiedä tämmösistä hienosäädöistä mitään, kysykää psykiatreilta ja muilta asiantuntijoilta, ne on taatusti kuullu asiasta. itekkin kärsin unettomuudesta, mutta otan kyllä surutta imovanea(5mg puolikas tai max kokonainen tbl), jos on päästävä aamulla ylös töihin, mutta kyllähän se unen laatu on tosi huonoa, jos joutuu nukkumaan imovanella, se syvän unen vaihe puuttuu kokonaan, siis se unen vaihe missä levätään, palaudutaan ja kerätään voimia seuraavaa päivää varten.Taidanpa kysyäkkin tuota lyricaa, jos se antaa sitä syvääkin unta.
Olen itsekin varmaan 20v taiteillut tämän uniongelman kans ja tehny kaiken maailman temppuja, välillä menee paremmin ja sitten taas upotaan kunnolla. mutta aika paljon pystyn nukkumaan tuolla tolvonilla, jos aamulla ei tartte heti lähteä 8.ksi töihin.
Sinä yh, pystytkö viemään lasta joskus jonnekkin ja nukut, tarkoitan, että ottaisit silloin kunnolla unilääkettä ja nukkuisit vaikka sillä tavalla, että tulisi semmonen fiilisi, että edes JOSKUS saisi nukkua, olkoonkin vaikka unilääkkeellä. - no sleep
Itselläni käytössä mirtatsapiini 45mg koska mulla kävi niin ettei se pieni mirta annos nukuttanu vaan tuo 45mg.Tosin jo vuosia mirtaa syöny,ei enää nukuta sekään muutta poisti ahdistuksen joten siksi sitä edelleen käytän.Olen koittanu joskus et otan vaan 15mg yöksi mutta uni ei tule ollenkaan joten niin yksilöllistä on tuo mirtankin teho eikä kaikilla vällämätä nukuta sillä pienellä annoksella.Tolvonia minulle ei voida kirjottaa kun suvussa leukemiaa.Tolvon jotenkin voi kuulema vaikuttaa valkosolujen tuotantoon tai jotain.
- yyyyyyyyyyyDzi
vaikuttaa yhdellä tuhannesta tai jtn vastaavaa että no worrie .... kyl se auttaa! tolvon rox 60mg
- mietuosie
Tiedän että kannabis on laitonta mutta suosittelen kokeilemaan enne ku sanotte mitään.Itellä on ollu kans nukahtamisvaikeuksia vuosia,kerran kaveri tarjos kannabista ja nimeomaan indica pohjasta mikä auttaa TODELLA hyvin saamaan unta.Kokeilin jotain nukahtamiseen helpottavaa lääkettä imovan vai mitä oli,aamulla oli kauheessa pökkyrässä eikä pystyny mihinkä lähtee.Joten muut lääkkeet heitetty hevonkuuseen ja kannabis indica polttanut iltaisin niin pystyy nukahtaan todella helposti.PELASTUS löyty huumeista.Suosittelen edes kokeilemaan.
- erkkipelimerkki1
Kannabis ei kylä ole huume!!
- 7+19
Kerro se poliisille :)
- Mvkl
Kilpirauhanen!!!!! Niin monella syy on siinä ja nämä maamme puoskarit eivät sitä tajua. Mäkin menetin unettomuuden kymmenen vuotta, kunnes itse älysin pyyttää kilpirahasarvot katsottavaksi.
- 28888
katsottu on mut sängyssä ei nukuta sillon ku siel pitäs nukkua ja sillon ku valvoo pitäs ni ei nukuta. ja H-merkinnän kanssa ei mitään mahdollisuutta saada yhtään tujumpaa lääkettä (kolmiolääkkeet) josta saisi tosiaan avun. Unettomuutta ollut alle kymmenvuotiaasta asti. ja huumeitakaan en käytä koska olen korvaushoidossa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241