Veneiden jäähdytysjärjestelmät

veneetön

Venekuume on iskenyt ja moottorivene pitäisi saada. Selvittäisikö joku (tai hyvä linkki) millaisia ovat venemoottoreiden jäähdytysjärjestelmät. Ihmettelin erästäkin myynti-ilmoitusta, jossa kerrottiin jäähdytysjärjestelmän olevan makeavesi, kuitenkin vene on merivedessä!

7

8029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tietenkin

      makeaa vettä tai pakkasnestettä kiertämässä moottorissa, ja lämmönvaihdin. Vaihtimen toisella puolella pyöritetään kylmää merivettä. Järjestelmän etuna on että suolavesi ei pääse moottoria syövyttämään.

    • Kapu III

      Sanonta merivesijäähdytys tarkoittaa, että moottorin jäähdytykseen käytetään vettä jossa vene on, eli meri- tai järvivettä ihan sama.
      Eli veneen pohjassa on pohjaventtiili josta vesi tulee vesipumpulle ja siitä moottorin kierron kautta ulos, joko pakoputken kautta kokonaan tai osittain tai vaan suoraan kyljestä ulos jos on kuivapakoputki.

      Sanonta makeavesijäähdytys tarkoittaa, että moottorissa on glykolivesi (maistuu sokerille), jota jäähdytetään erillisessä lämmönvaihtimessa taas vedellä, jossa vene sattuu olemaan. Moottorissa on siis kaksoisvesikierto 1. glykolivesi 2. vesi jossa vene on (meri tai järvi). Järjestelmässä on kaksi vesipumppua moottorin oma 1. kierto ja ns. merivesipumppu 2. kierto (merivesipumppu pumppaa järvivettä ihan hytä hyvin). sekä lämmönvaitimia 1 tai useampia myös öljyn laudutin voi olla järjetelmässä (suositeltava varuste). Järjestelän etuna on moottorin suojaus korroosiolta ja jäätymiseltä, sillä meri/järvivesi kuluttaa vain moottoriin nähden edullista lämmönvaihdinta, eli moottori on pitempi ikäinen kuin suorassajäähdytyksessä (merivesijäähdytys).

      Lisäksi on kölijäähdytys, jossa moottorissa on glykolivesi joka kiertää putkistossa, joka on veneen pohjassa tai kölissä, kuitenkin niin että se on veneen ulkopuolella ja moottorin jäähdytys vesi jäähtyy näin siis taas vedessä jossa vene on. Etuna tässä järjestelmässä on jäätymättömyys eli pitempi ajokausi. Veneissä jossa on kölijäähdytys on kuivapakoputki, joka on myös parempi kuin märkäpakoputki.

      Näiden lisäksi on myös olemassa ilmajäähdytteisiä moottoreita mutta niiden ongelmana on kovaäänisyys, lisäksi ne ovat usein pieniä.

      Tässä nyt alkuun tovottavasti on apua.

      • märkä

        Sanot yksiselitteisesti, että kuiva pakoputki on parempi kuin märkä pakoputki.

        En ole aivan samaa mieltä. Kuiva pakoputki on kuuma ja vaatii pienessä veneessä aivan liikaa tilaa ja on yleensä vielä äänekäs. Märässä pakoputkessa ei ole mitään noita ongelmia, mutta se edellyttää veden pumppausta pakosarjaan ja siitä aiheutuu syöpymistä. Molemmissa on siis hyviä ja huonoja puolia.


      • Kapu III
        märkä kirjoitti:

        Sanot yksiselitteisesti, että kuiva pakoputki on parempi kuin märkä pakoputki.

        En ole aivan samaa mieltä. Kuiva pakoputki on kuuma ja vaatii pienessä veneessä aivan liikaa tilaa ja on yleensä vielä äänekäs. Märässä pakoputkessa ei ole mitään noita ongelmia, mutta se edellyttää veden pumppausta pakosarjaan ja siitä aiheutuu syöpymistä. Molemmissa on siis hyviä ja huonoja puolia.

        Äänet saa hallintaan ja veneen suunnittelussa jos on otettu huomioon kuivaputki niin sen saa yleensä aika huomaamattomaksi rakenteiden sisään.

        Tärkein etu kuivalla putkella on että sinne ei jää vesihöyryä moottorin sammuttua niinkuin märkäänpakoputkeen joka hiipii sitten takaisen moottoriin ja venttiilikoneistoon sitä syövyttäen, korostuu etenkin merivedessä (suolasessavedessä).

        No jotkut kiertävät tätäkin ongelmaa sulkemalla pakoputken vesikierron vähän ennen moottorin sammutusta ja näin "kuivaavat" pakoputken ennen moottorin sammutusta, en tiedä onko hyvä ratkaisu, auttaa varmaan jonkin verran.

        Ja kyllä molempi parempi, siis tiedä häntä.


      • märkä kirjoitti:

        Sanot yksiselitteisesti, että kuiva pakoputki on parempi kuin märkä pakoputki.

        En ole aivan samaa mieltä. Kuiva pakoputki on kuuma ja vaatii pienessä veneessä aivan liikaa tilaa ja on yleensä vielä äänekäs. Märässä pakoputkessa ei ole mitään noita ongelmia, mutta se edellyttää veden pumppausta pakosarjaan ja siitä aiheutuu syöpymistä. Molemmissa on siis hyviä ja huonoja puolia.

        ..ei sitä aina johdeta pakosarjaa syövyttämään, TDM40A ja siinä yhdistyy vasta turbon jälkeen..pakomutkaan...yms.samanlaiset


      • Kapu III
        jrsj kirjoitti:

        ..ei sitä aina johdeta pakosarjaa syövyttämään, TDM40A ja siinä yhdistyy vasta turbon jälkeen..pakomutkaan...yms.samanlaiset

        Siis jäähdytys vesihän "yleensä" johdetaan pakoputkeen vasta pakosarjan jälkeen jo erilliseen putkeen joka on pulttiliitoksella pakosarjanlaipassa, tässä taas pitää huomioida myös moottorin asema vesilinjaan nähden.

        Eli jos yhde johon jäähdytysvesi tulee pakoputkeen on alle 200mm vedenpinnan yläpuolella, on suositeltavaa käyttää laponestoventtiiliä, joka tapahtuu seuraavasti ulosmenevä jäähdytysvesi kierrätetään laponestoventtiilin kautta joka sijaitsee min. 400mm vedenpinnan yläpuolella yhteeseen josta jäähdytysvesi menee pakoputkeen.

        Eli heti kun merivesipumppu lakkaa pumppaamasta niin laponestoventtiili aukeaa ja päästää ilmaa letkuun, jolloin vesi valuu vedenpinnan tasolle ennen laponestoventtiliä ja sen jälkeisestä putkesta vesivaluu pakoputkeen, johon se mahtuu hyvin.

        Ilman tätä on vaarana että moottorin sammuttamisen jälkeen tulee lappoilmiö, joka täyttää moottorin vedellä ja pikkuhiljaa myös koko veneen, kun ilmanputsarin kautta alkaa valumaan vettä veneensisälle.


      • vene1234

        Mulla on veneessä just tuollainen jäähdytys. Eli ajan veneellä meressä ja merivesi jäähdyttää lämmönvaihdinta jossa koneen vesi/glykoli seos kiertää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7465
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5404
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      258
      4612
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4505
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3257
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      49
      2695
    7. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2358
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2333
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2332
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2184
    Aihe