milläkähän keinoilla lähtisitte korjaamaan vioittuneita tulpan kierteitä. tiedän että on olemassa sellaisia jousia jotka korvaavat kierteet, sekä holkkeja, joissa on sisä ja ulkopuolella kierteet. katselin tossa bilteman luetteloa ja siellä myytiin sellaista holkkimallia, joka oli todella edullinen. ongelmana on vain se,etten tiedä sitä, joutuuko tässä holkki mallissa reikää ensin suurentamaan ja sen jälkeen kierteyttämään kierretapilla.Jousimallissahan vain reikä tietääkseni kierteytetään ja sen jälkeen laitetaan se jousi vempain sisään. jos jollakin teistä on kokemuksia tai tietoa, niin olisin kiitollinen vastauksista.
tulpan kierteet
24
13668
Vastaukset
- tulppa
Jos tulpan kierteet on sökönä niin osta uudet tulpat.
Vai onko siis kannessa olevat tulpan reikien kierteet paskana?
Ei pitäis vääntää liian tiukkaan. - korjaamoon
On parempi, jos et lähde vähäistä tarvetta varten hankkimaan halpakaupan työvälineitä, joilla onnistuminen on epävarmaa.
Itse pilattuoasi mahdollisuudenkin kunnostaa kierteen, aiheutat tilanteen , että koko kansi on uusittava.
Kierteenkorjaus -sarjastakin joudut maksamaan ja korjaamo antaa työlleen takuun... noiden vaihtoehtojen välinen hintaero jää lopulta pieneksi.
Mietippä tuota.....- sökönä
siis kannessa olevat kierteet on sökönä,enkä ole todellakaan innokas viemään korjaamoon,koska tiedän kuitenkin sen hintatason.jos olen hinnan suhteen väärässä niin korjatkaa. kyseessä on vanha perämoottori jossa on alumiiniset kierteet sökönä yhdessä pytyssä.korjaus operaatio niissä on kuitenkin sama kuin autoissa joten näin parhaaksi kysellä asiaa täältä palstalta. jos jollakin on kokemusta tai tietoa asiasta,niin vastatkaa ihmeessä.
- blahblah
sökönä kirjoitti:
siis kannessa olevat kierteet on sökönä,enkä ole todellakaan innokas viemään korjaamoon,koska tiedän kuitenkin sen hintatason.jos olen hinnan suhteen väärässä niin korjatkaa. kyseessä on vanha perämoottori jossa on alumiiniset kierteet sökönä yhdessä pytyssä.korjaus operaatio niissä on kuitenkin sama kuin autoissa joten näin parhaaksi kysellä asiaa täältä palstalta. jos jollakin on kokemusta tai tietoa asiasta,niin vastatkaa ihmeessä.
vaan, kyllä se siitä suttaantuu
- Sagittarius
sökönä kirjoitti:
siis kannessa olevat kierteet on sökönä,enkä ole todellakaan innokas viemään korjaamoon,koska tiedän kuitenkin sen hintatason.jos olen hinnan suhteen väärässä niin korjatkaa. kyseessä on vanha perämoottori jossa on alumiiniset kierteet sökönä yhdessä pytyssä.korjaus operaatio niissä on kuitenkin sama kuin autoissa joten näin parhaaksi kysellä asiaa täältä palstalta. jos jollakin on kokemusta tai tietoa asiasta,niin vastatkaa ihmeessä.
Kierteen korjaus korjaamoilla keskimäärin 15 €.
- sökönä
Sagittarius kirjoitti:
Kierteen korjaus korjaamoilla keskimäärin 15 €.
No jaa, eipä toi todellakaan ole mikään hirmuhinta. Mahtais pelkästään osat tulla ton verran maksamaan. Se tässä rupes taas mietityttään, että joutuuko kannen ottaan pois kyseistä operaatiota varten? Kannen tiiviste taas maksais 35 euroa
- blahblah
Sagittarius kirjoitti:
Kierteen korjaus korjaamoilla keskimäärin 15 €.
tattarisuolla kun veit kaverin faijalle, joka teki sen kun ehti, ilman kuittia tietysti.
- vespa
sökönä kirjoitti:
No jaa, eipä toi todellakaan ole mikään hirmuhinta. Mahtais pelkästään osat tulla ton verran maksamaan. Se tässä rupes taas mietityttään, että joutuuko kannen ottaan pois kyseistä operaatiota varten? Kannen tiiviste taas maksais 35 euroa
...mutta on riski, että saattaa mennä Helicoilin kierrettä tehtäessä tulleet purut sisään sylinteriin.
Näin on kuitenkin onnistunut vastaava homma konepyörän kanssa: Käännä moottori sellaseen asentoon, että sitä työstää niinku ylösalaisin, mäntä yläkuolokohdassaan tai niin ylhäällä kuin kierretappi antaa mahdollisuuden (ettei puruilla ole mahdollisuutta mennä imu/pakokanaviin, kaksitahtisesta ilmeisesti kyse) ja runsas huuhtelu paineilmalla. Sitten Helicoil lukitteen kanssa paikoilleen.
Itse kuitenkin päätät, onko tuo pieni riski uuden tiivisteen hinnan väärti.
Toisaalta, kun otat kannen ja sylinterin irti saat putsattua vuosien saatossa kertyneet karstatkin samalla pois. - Sagittarius
sökönä kirjoitti:
No jaa, eipä toi todellakaan ole mikään hirmuhinta. Mahtais pelkästään osat tulla ton verran maksamaan. Se tässä rupes taas mietityttään, että joutuuko kannen ottaan pois kyseistä operaatiota varten? Kannen tiiviste taas maksais 35 euroa
Siis ei tarvii ottaa kantta irti ja kun niitä alumiinin puruja sinne sulinteriin kuitenkin tippuu niin paineilmallahan ne sieltä samantien puhalletaan pois.
Ja tuo hinta minkä laitoin on moottorikoneistamon listahinta eikä mikään tattarisuon juttuja niinkuin joku blaablaa kirjoitti.
Suosittelen soittamista lähimpään moottorikoneistamoon koska ne tekeevät sitä rutinoituneemmin kuin autokorjaamot ja pystyvät antaan hinnan heti puhelimessa. - blahblah
Sagittarius kirjoitti:
Siis ei tarvii ottaa kantta irti ja kun niitä alumiinin puruja sinne sulinteriin kuitenkin tippuu niin paineilmallahan ne sieltä samantien puhalletaan pois.
Ja tuo hinta minkä laitoin on moottorikoneistamon listahinta eikä mikään tattarisuon juttuja niinkuin joku blaablaa kirjoitti.
Suosittelen soittamista lähimpään moottorikoneistamoon koska ne tekeevät sitä rutinoituneemmin kuin autokorjaamot ja pystyvät antaan hinnan heti puhelimessa.kysyä että mikäs koneistamo niin halvalla tekee ?Ja moottorikoneistamo ei sitten korjaa Helicoililla tai jos tekee ,niin on samaa tasoa tattarisuon sedän kanssa.
- kokemusta on
jostain pikkukorjaamosta tulpankierretappi ja vedä kierteet "uusiksi"! Itselläni oli niin huonot kiertaat Saabissa, että "ampui" ajossa tulpan ulos. Senjälkeen kun kierre vaan "avattiin", ei ollut ongelmia vuosiin ja tulpat sai vaihdettua ihan normaalisti. Maksoi pullakahvit!
- remppa
AINA kannattaa ensin kokeilla kierretappia, joka putsaa vanhat kierteet kondikseen. Sitten vain oikea kiristysmomentti, joka on YLLÄTTÄVÄN pieni.
- sökönä
remppa kirjoitti:
AINA kannattaa ensin kokeilla kierretappia, joka putsaa vanhat kierteet kondikseen. Sitten vain oikea kiristysmomentti, joka on YLLÄTTÄVÄN pieni.
mulla tää homma sattu siten,että kiristin ihan normaalisti tulppia, kunnes yksi tulpista ei suostunut kiristymään. Kas kummaa kun tulpan ympärillä olikin sen jälkeen alumiininen jousi.Se niistä kannessa olevista kierteistä.Eipä tota vikaa pysty millään kierteen korjaustapilla korjaamaan, on niin pahasti menneet.
- älähän
sökönä kirjoitti:
mulla tää homma sattu siten,että kiristin ihan normaalisti tulppia, kunnes yksi tulpista ei suostunut kiristymään. Kas kummaa kun tulpan ympärillä olikin sen jälkeen alumiininen jousi.Se niistä kannessa olevista kierteistä.Eipä tota vikaa pysty millään kierteen korjaustapilla korjaamaan, on niin pahasti menneet.
Noin minäkin luulin, mutta niinpä vaan tuli uudet kierteet ja tulppa pysyi! Kokeile edes ensin!
- sökönä
älähän kirjoitti:
Noin minäkin luulin, mutta niinpä vaan tuli uudet kierteet ja tulppa pysyi! Kokeile edes ensin!
se tässä on surkeaaa, että mulla sattuu olemaan reiän seinämät täysin sileitä, eli reiän halkaisija on kierteiden lähdön seurauksena suurentunut. Tällöin sitä tuskin pystyy sytytystulpan kierteen korjaus tapilla parantamaan, koska siellä ei ole metallia mihin se puris. Kyseessä on alumiiniset kierteet, joten ne eivät ole läheskään niin kestävät kuin tavalliset. Ne kierteethän silloin aikoinaan jäivät ikään kuin jouseksi sytytystulpan kierteiden ympärille ja lähtivät siis irti kun otin tulpan sytytystulpan reiästä pois. Tavallinen metalli ei mielestäni näin käyttäydy, vaan siinä kierteet ikään kuin liiskaantuvat ja tällöin sitä voi yrittää korja sytytystulpan kierteen korjaustapilla.
- alumiinikansi
sökönä kirjoitti:
se tässä on surkeaaa, että mulla sattuu olemaan reiän seinämät täysin sileitä, eli reiän halkaisija on kierteiden lähdön seurauksena suurentunut. Tällöin sitä tuskin pystyy sytytystulpan kierteen korjaus tapilla parantamaan, koska siellä ei ole metallia mihin se puris. Kyseessä on alumiiniset kierteet, joten ne eivät ole läheskään niin kestävät kuin tavalliset. Ne kierteethän silloin aikoinaan jäivät ikään kuin jouseksi sytytystulpan kierteiden ympärille ja lähtivät siis irti kun otin tulpan sytytystulpan reiästä pois. Tavallinen metalli ei mielestäni näin käyttäydy, vaan siinä kierteet ikään kuin liiskaantuvat ja tällöin sitä voi yrittää korja sytytystulpan kierteen korjaustapilla.
ja se tulppa lenti mäkeen käydessä, joten ei varmaankaan paljon metallia jäänyt?
Jos siihen reikään menee uusi tulppa painamalla, taitaa konstit olla vähissä. Muussa tapauksessa et häviä mitään, jos kokeilet! - mjo33400
alumiinikansi kirjoitti:
ja se tulppa lenti mäkeen käydessä, joten ei varmaankaan paljon metallia jäänyt?
Jos siihen reikään menee uusi tulppa painamalla, taitaa konstit olla vähissä. Muussa tapauksessa et häviä mitään, jos kokeilet!Niin, se voidaan tehdä paikallaan, ei ole mitään vaaraa, jos puruja menee sylinteriin, kyllä ne sieltä lähtee ihan itsestään.
- mjo33400
Helikoil on ainoa oikea tapa korjata kirteet. Siihen porataan sopivan kokoinen reikä ja laitetaan uusi kierre, jonka jälkeen laitetaan helikoil kierreosa. Varmasti toimii.12 vuotta niitä on tehty.
- kierteet sileänä
miten saisi mopon sylinterikannen tulpanreijälle uudet kierteet ? meni nimittäin tulppaa irrotaessa kierteet
- kansi irti
Sillä samalla Helicoil elementillä, mitä tässä ketjussa aiemmin jo mainostettiin.
- parasta ennen
Osta uusi sylinterikansi.
Plastic Paddingia voi kokeilla, mutta ei se pysy. - Mopsi500
Tulpan kierteen korjaus (joutuu avaamaan kannen, kun on niin syvällä kierre ja paskaa menisi koneeseen), kannen tiivisteen ( yläpään) korjaus, jakopään hihnan vaihto ja jarrupalojen vaihto hinta-arvio yht. 700-800 e, mutta ei voi mitään... 35 euroa aikana kaukana, tulpatkin itse ostettu. Työtuntiarvio 8 h (n. 500 €)
- a(2)
Kyllä se onnistuu noihin syvällä oleviin tulpanpaikkoihinkin, kun vaan on nimenomaan tulpankierteen korjaussarja.
Ja ei sitä alumiinipurua paljon sinne koneen sisälle mene, kun homman tekee huolella.
Mutta tosiaan niitä tulppia ei saa kiristää liiian tieukalle, eikä avatessakaan pitäisi (alkulöysäystä lukuunottamatta) käyttää oikeastaan yhtään voimaa, vaan mielummin vaan käännellä tulppaa edestakaisin, kunnes se tulee ulos. - fixman
a(2) kirjoitti:
Kyllä se onnistuu noihin syvällä oleviin tulpanpaikkoihinkin, kun vaan on nimenomaan tulpankierteen korjaussarja.
Ja ei sitä alumiinipurua paljon sinne koneen sisälle mene, kun homman tekee huolella.
Mutta tosiaan niitä tulppia ei saa kiristää liiian tieukalle, eikä avatessakaan pitäisi (alkulöysäystä lukuunottamatta) käyttää oikeastaan yhtään voimaa, vaan mielummin vaan käännellä tulppaa edestakaisin, kunnes se tulee ulos.Purujen pääsy sylinteriin estetään siten, että käännetään kampiakseli sellaiseen asentoon, että työstettävän sylinterin mäntä on mahdollisimman ylhäällä ja pakoventtiili auki.
Irrota pakokäyrä/sarja ja tiivistä paineilmaputki pakoaukkoon rätillä tms. Päästä sylinteriin ilmaa täysillä kun poraat ja kierteytät. Käytä suojalaseja, lastut lentävät silmille vauhdilla.
Keksin homman, kun vaijerilossin toisesta koneesta oli mennyt painepumpun öljyntäyttöaukon kierre ja pumppu heitti öljyt ulos, saaden moottorin käymään kierrosluvultaan aaltoilevasti. Pumpun irroittaminen ja lähettäminen korjaukseen/vaihtoon maakuntahallituksen pajalle olisi vienyt muutaman päivän, joten minut kutsuttiin apuun. Painoin pumpun ilmausreiästä paineilmaa sisään samalla kun tein uuden isomman kierteen, eikä hommaan mennyt tuntia enempää järjestelyineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844