Pääsin tänä vuonna opiskelemaan haluamaani yliopistoon ja olen tässä alkanut jo etukäteen miettiä tuota vaihtoon lähtöä. Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä siitä, koska vaihtoon kannattaa lähteä? Ensimmäisen vaiko toisen vuoden opintojen jälkeen. Mikä olisi hyvä aika viettää vaihdossa? Entä mihin aikaan vuodesta vaihtoon yleensä lähdetään? Käsittääkseni esim. muualla Euroopassa opinnot alkavat myöhemmin syksyllä kuin Suomessa. Esim. Ranskassa ja Englannissa olleet, kertokaahan kokemuksia!
Milloin vaihtoon lähdetään?
6
4570
Vastaukset
- usassaasuva
Yliopistosta ei yleensä pääse vaihtoon kuin aikaisintaan 3 opiskeluvuotena, arvosanavaatimuksia on myös joten opiskele ahkerasti :)
Itse kävin vaihdossa vasta 5 vuonna, en katunut. Vaihdot alkaa Usa:han elokuussa ja tammikuussa. Jos raha riitää niin vuosi, muuten 6 kk.- Joensuun
Joensuun yliopistosta pääsee vaihtoon jo toisena opintovuotena. Itse olen ollut kahdesti vaihdossa, neljäntenä ja viidentenä opintovuotena. Mitään arvosanavaatimuksia ei ole ollut. Jotkut koulutusohjelmat, esimerkiksi kasvatustiede, voivat asettaa rajoituksia, mutta kv-palveluiden puolesta pääsee vaikka jo toisena opintosyksynä.
Vaihto-ohjelmani olivat Nordplus ja Erasmus. Sain molempiin yli tuhat euroa stipendiä. Nordplus-vaihdossa olin seitsemän ja Erasmus-vaihdossa viisi kuukautta. Rahoitus ei ainakaan minulle ole ollut juuri sen suurempi ongelma kuin elämisen rahoittaminen Suomessakaan.
- Elina
Vaihtoon pääsee todellakin vasta kolmantena lukuvuonna tai vasta sen jälkeen. Kaikki opinnot mitä pitäisi siihen menneessä olla tehtynä pitää olla tehty. Arvosanat vaikuttavat myös tähän joten opiskele ahkerasti ja tee kokeet hyvin. Vaihtoon voi hakea 3-12kk. Itse olen ollut Espanjassa vaihdossa ja koulu alkaa syyskuun lopussa ja kestää tuonne kesäkuun loppuun. Yleensä vaihtoon lähdetään syksyllä tai sitten tammikuussa, mutta olen nähnyt myös kesken syyslukukauden/kevät lukukauden lähteneitä vaihtareita.
- erias
riippuu niin monesta asiasta: esim. mitä opiskelet ja minne oot hakemassa plus minkä ohjelman kautta. Kyllä jonnekin pääsee joistakin koulutusohjelmista jo yhden vuoden opiskelun jälkeen, mutta kaippa se vaihtelee.
- treelta
Kyllä voi lähteä jo ekan vuoden jälkeen (riippuu koulusta) mutta vasta tokan vuoden jälkeen normaalisti, tai on järkevintä. Jos opintojen loppupuolella menee, voi olla jo kaikki opinnot suoritettu ja ei saa mitään hyväksiluetuksi, opintojen alkuvaiheessa on sivuaineet sun muut vielä auki ja voi ihan hyötyäkin vuodesta. (Siis opintojen etenemisen kannalta, hyötyjä nyt on muitakin..)
Mihin vuodenaikaan sinne menet riippuu maan yliopistojärjestelmästä, onko se kuten Suomessa syyskuussa alkaa ja loppuu toukuussa, onko käytössä trisemesterit (usein UK) tai sitten kesä- ja talvilukausi (esim. Saksa, Sveitsi) vai menetkö vaan lyhyeen kesävaihtoon.
Eli vaikea sanoa, kysy koulusi kansainvälisten asioiden vastaavalta, löydät ehkä matkaraportteja (niitä löytyy ihan netistäkin korkeakoulujen sivuilta) neuvoja ja vinkkejä.
Onnea matkaan!- Nimetön
ihan koulusta.
turha toisten sanoa että vasta kolmannen jälkeen, sillä varmasti kyllä enemmän lähtee porukkaa vaihtoon kolmannen jälkeen, kun kandivaihe esim. yliopistossa saatu päätökseen, mutta minä ja kaverini ollaan menossa eri puolelta suomesta nyt jo kakkosvuoden aikana. ennen kandivaihetta. itse sanoisin että suurin osa varmaan lähtee kolmannen aikana, mutta kakkosella ja nelosella kannattaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791