Närästys/Ärtyvä suoli

Mitä tekisin?

2001 vuonna oli mulla närästystä, tehtiin vatsatähystys, ei löytynyt mitään, vaivat menivät ohi Somac-lääkkeellä.

Viime syksynä mulla alkoi ulostamisongelmat, eli ulostaminen oli hankalaa. Sen lisäksi tuli myöhemmin vaivaksi närästykset, joka meni pitkäaikaisella kahden kuukauden Somac-kuurilla ohi. Peräsuoli ja paksusuoli myöhemmin tähystettiin ja ne oli ok. Mitään diagnoosia ei tähystyksien jälkeen kerrottu mutta itse aloin miettimään että olisko sitten ärtyvän suolen vaiva, kun vaivani kovasti viittasivat siihen, tai itseasiassa peräsuolitähystyksen jälkeen terveyskeskuslääkäri epäili ärtyvää paksusuolta.

Nyt kysyisinkin että onko nämä kaksi vaivaa eli refluksi ja ärtyvä suoli jotenkin käsi kädessä eli voivatko vaivata osittain samaan aikaan. Toki nyt olen joutunut syömään Ibuxin-lääkettä kahden kuukauden ajan, eli on voinut sekin aiheuttaa närästykset. Lääkkeen määrännyt lääkäri kylläkin sanoi että Ibuxin on vähiten vatsaa ärsyttävä tulehduskipulääke.

Lekureita ei saa näin lomakuukautena kiinni mistään ja Pepcid Duon olen turvautunut hätäapuna, ja se tuntuisikin auttavan ainakin hiukan.

Onko kenelläkään teistä vatsavaivaista ollut sekä närästystä että ärtyvän paksusuolen vaivaa.

Aamulla kun herään on huono olo ja närästää mutta kun saan ruokaa, se huonovointisuus vähenee.

Libraxia ja Agiocuria käytän ärtyvän paksusuolen hoitoon.

Vuoden 2001 jälkeen närästys on muuttunut mulla jopa sellaiseen muotoon että tuntuisi kun olisi hengen ahdistusta eli astmaa mutta aina nuo refluksivaivat on kylläkin menneet ohi Somacilla.

3

1573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

Minulla myös sekä närästää, että suolisto reistaa. Enemmän vaivaava on kuitenkin ripuli kuin tuo närästys. Niin ja täsystetty on useita kertoja, ärtyvää suolta "vain".

• Stressimahanen äijä

ja muuten tuo Librax pitäisi auttaa myös noihin refluksivaivoihin, eli ainakin minulla on noita molempia, tuntuisi että vuoronperään.

Mun vatsavaivani on tosin diagnisoitu stressiksi.

• jlpo

närästys ja ärtyvä paksusuoli yhdessä voi olla siitä hankala juttu, että närästyslääkkeet voi pahentaa ärtyvän paksusuolen toimintaongelmia, koska ne tappavat suolesta myös tarvittavia bakteereita ym. Eli närästyslääkkeet pahentavat suolistosi hyvinvointia, niitäkään ei olisi hyvä syödä hirvittävän paljon. Joskaan sille ei ikävä kyllä voi mitään, jos kipujen vuoksi on pakko.

Toisaalta kaikki tulehduslääkkeet pahentavat närästystä, myös ibuprofeeni. Ainut särkylääke, joka ei ärsytä vatsaa, on panadol ja siihen verrattavat. Mutta sehän ei ole tulehduskipulääke..

Sitä paitsi, ei niissä tähystyksissä aina välttämättä löydy mitään, vaikka jotain olisikin. Suoli ja vatsa elää niin paljon koko ajan ja muuttuu, ettei siellä aina mitään näy. Jollain toisella kertaa siellä voisi näkyäkin jotain..

Ja toi ärtyvä paksusuoli on sitten niin tyhmä jäte-ämpäritauti, ettei tosikaan. Lääkärit on keksinyt, että aina kun ne ei tiedä, mikä ihmistä vaivaa, kun se vatsa on kipeä, niin annetaan sille nyt joku nimilappu - ärtyvä paksusuoli. On sitten niin epämääräinen diagnoosi, ettei sillä ole mitään virkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13