HIGHLAND CATTLE

--aloittelija--- ...

Miten ja missä ja mihin ??? Aloittelevana highlandin kasvattajana kyselen,miten markkinoida niiden liha?Kaikki kyllä kehuu,et on hyvää lihaa ja arvokasta.Jos teuraaksi laitan,tuskin teurastamo mitään extraa maksaa..Mistään en ole löytänyt mitään tietoa,kuka niitä ottaa ja jalostaa,puhetta vain on,muttei näyttöä löydy.

19

3414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarttee

      teurastuttaa se jossain pikku teurastamossa ja markkinoida liha itse, silloin sinä päätät myynti hinnan.

      • / kasvattaja///////////////

        Mtta onko se kaikki vaan tässä??Eikö suomesta löydy tähän lihaan erikoistunutta yritystä? Hohoi ! Onk asiantuntijoita,taitavat olla lomilla vielä.Pitää siis kysellä muilta tiloilta,nään kierrellessäni,et on suuriakin pitkäkarva tiloja.Ei kai ne kaikki itse teurasta ja myy.....................ei kai.


      • Highland cattle kasvattaja
        / kasvattaja/////////////// kirjoitti:

        Mtta onko se kaikki vaan tässä??Eikö suomesta löydy tähän lihaan erikoistunutta yritystä? Hohoi ! Onk asiantuntijoita,taitavat olla lomilla vielä.Pitää siis kysellä muilta tiloilta,nään kierrellessäni,et on suuriakin pitkäkarva tiloja.Ei kai ne kaikki itse teurasta ja myy.....................ei kai.

        Meillä on reilu sata päätä ja kyllä ne ihan itse teurastetaan ja markkinoidaan. Mutta voithan yrittää soitella teurastamoihin ottavatko vastaan. Mutta tuskinpa saat yhtään parempaa hintaa kuin tavallisestakaan naudasta.

        Mielestäni sinun pitäis itse ensin opetella tuo markkinointi ja hankkia asiakkaat, ja sitten vasta suunnitella asiaa pitemmälle.

        ps. ja kaikki tuntemani kasvattajat myöskin hoitavat sekä markkinoinnin, että teurastuksen itse.


      • on mahdollista ...
        Highland cattle kasvattaja kirjoitti:

        Meillä on reilu sata päätä ja kyllä ne ihan itse teurastetaan ja markkinoidaan. Mutta voithan yrittää soitella teurastamoihin ottavatko vastaan. Mutta tuskinpa saat yhtään parempaa hintaa kuin tavallisestakaan naudasta.

        Mielestäni sinun pitäis itse ensin opetella tuo markkinointi ja hankkia asiakkaat, ja sitten vasta suunnitella asiaa pitemmälle.

        ps. ja kaikki tuntemani kasvattajat myöskin hoitavat sekä markkinoinnin, että teurastuksen itse.

        Isäntä kuuluu hirviporukkaan,seuralla on ajanmukainen lahtivaja,kylmiöineen.Pittää sitten markkinoida ne asiakkaat...sitten kun sen aika tulee.Tiedättekö,ostaako ravintelit tätä,tietenkin oltava el.lääk.lausunto lihasa. ??????????


      • asiasta
        on mahdollista ... kirjoitti:

        Isäntä kuuluu hirviporukkaan,seuralla on ajanmukainen lahtivaja,kylmiöineen.Pittää sitten markkinoida ne asiakkaat...sitten kun sen aika tulee.Tiedättekö,ostaako ravintelit tätä,tietenkin oltava el.lääk.lausunto lihasa. ??????????

        Ihan noin ei onnistu markkinointi asiakkaille. Teurastamo tulee olla valvottu ja hyväksytty elintarvikelainsäädännön mukaan, jossa eläimet teurastetaan.Sinun tulee rekisteröityä joko varastolaitokseksi taikka elintarvikehuoneistoksi, jossa toimintaa omalla tilalla harjoitat. Lihan raaka-kypsytyksestä tulee huolehtia (0- 2,3-6 vkoa)huolellisesti joko teurastamon omissa tiloissa taikka kotona tarkoituksenmukaisissa tiloissa. Liha tulee ennen tätä vakuumipakata. Mainitsemallasi tavalla teurastettua ja paloiteltua lihaa ei saa käyttää kuin omassa käytössä, ja siloinkin BVD kokeet on otettava. Ehdotankin, että soitat jollekkin Highland Cattle yhdistyksen jäsenelle, jolla tällaista toimintaa on ja kyselet perustiedot toiminnan aloituksesta häneltä. Taikka soittele paikkakuntasi terveystarkastajalle, asiat selviää sieltäkin! Katso www.highland cattle.fi ja sieltä ainakin hallituksen jäsenet osaavat kertoa lihan jatkojalostuksesta ja markkinoinnista. Asia vaatii panostusta, aikaa ja paljon intoa, mutta kannattaa kyllä, lihalle on markkinoita ja ostajia, ne pitää vain ITSE löytää!


      • kasvattaja kans
        Highland cattle kasvattaja kirjoitti:

        Meillä on reilu sata päätä ja kyllä ne ihan itse teurastetaan ja markkinoidaan. Mutta voithan yrittää soitella teurastamoihin ottavatko vastaan. Mutta tuskinpa saat yhtään parempaa hintaa kuin tavallisestakaan naudasta.

        Mielestäni sinun pitäis itse ensin opetella tuo markkinointi ja hankkia asiakkaat, ja sitten vasta suunnitella asiaa pitemmälle.

        ps. ja kaikki tuntemani kasvattajat myöskin hoitavat sekä markkinoinnin, että teurastuksen itse.

        Epäilen tuota teurastusta. Vai tarkoitatko, että teurastetaan rahtina ja myynti itse?


    • Vaka Vanha

      Kävin tuolla yhdistyksen sivuilla ja jäin kaipaamaan tietoa seuraavista asioista.

      Paljonko Lapissa saa eläinkohtaista tukea kyseisen karjan kasvatuksessa Higland.
      Mikä on teuraspaino ja lihan hinta.

      Kemijärvellä on myynnissä 33 eläimen karja, jolta puuttuu korvamerkit, paljonko merkitseminen maksaa.
      Mistä löytyy lähin kasvattaja tälle rodulle, voisi kysellä vähän tietoja ...

      • MRP

        Yhdistys ei käytännössä voi oikein antaa informaatiota tukien tasosta maamme eri osissa, sillä ne tuntuvat muuttuvan koko ajan ja lisäksi niihin vaikuttaa eläimäärän ja peltohehtaarien välinen suhde. Lisäksi nykyään voi erilaisilla ympäristötuen erityistuilla (esim. perinnebiotooppi) olla merkittävä vaikutus eläinten kasvatuksesta saataville tuille. Ajantasaisen tiedon saat oman paikkakunnan maataloustoimistosta tai alueellisesta TE-keskuksesta.

        Teuraspaino kolmivuotiaalla sonnilla on noin 350 kg, ja vaihteluväli voi olla alkaen hieman yli 300 ja päätyen jopa yli 400 kg:n. Isot teurastamot maksavat lihasta normaalin hinnan. Suoramyynti tai muu tavanomaisesta poikkeava tapa voi antaa suuremmat tulot, mutta vaatii toki töitä. Muista että Highlandin lisäarvo syntyy siitä, että se syö PELKÄSTÄÄN korsirehua. Tämän seurauksena lihan maku ja rasvahappojen koostumus terveysmielessä on aivan eri tasolla, kuin viljalla tehokasvatettujen rotujen liha. Lisää tutkittua tietoa esim sivuilla: www.eatwild.com (englanninkielinen sivusto)

        Lähimmän kasvattajan löydät joko yhdistyksen "jäsenistöä" sivuilta tai sitten soittamalla yhdistyksen hallituksen jäsenille.

        Todella erikoinen tapaus tuo korvamerkkien puuttuminen. Ei korvamerkit sinänsä maltaita maksa, mutta kannattaako tuollaista karjaa ostaa? Miten voit mietää mikä eläin on mikäkin ja mikä on niiden sukutaulu yms. Jokatapauksessa tukien saanti on tuollaiselle karjalle mahdotonta ja teurastamot eivät ota niitä vastaan. Oletko kysynyt miksi niillä ei ole merkkejä?


      • Vaka Vanha
        MRP kirjoitti:

        Yhdistys ei käytännössä voi oikein antaa informaatiota tukien tasosta maamme eri osissa, sillä ne tuntuvat muuttuvan koko ajan ja lisäksi niihin vaikuttaa eläimäärän ja peltohehtaarien välinen suhde. Lisäksi nykyään voi erilaisilla ympäristötuen erityistuilla (esim. perinnebiotooppi) olla merkittävä vaikutus eläinten kasvatuksesta saataville tuille. Ajantasaisen tiedon saat oman paikkakunnan maataloustoimistosta tai alueellisesta TE-keskuksesta.

        Teuraspaino kolmivuotiaalla sonnilla on noin 350 kg, ja vaihteluväli voi olla alkaen hieman yli 300 ja päätyen jopa yli 400 kg:n. Isot teurastamot maksavat lihasta normaalin hinnan. Suoramyynti tai muu tavanomaisesta poikkeava tapa voi antaa suuremmat tulot, mutta vaatii toki töitä. Muista että Highlandin lisäarvo syntyy siitä, että se syö PELKÄSTÄÄN korsirehua. Tämän seurauksena lihan maku ja rasvahappojen koostumus terveysmielessä on aivan eri tasolla, kuin viljalla tehokasvatettujen rotujen liha. Lisää tutkittua tietoa esim sivuilla: www.eatwild.com (englanninkielinen sivusto)

        Lähimmän kasvattajan löydät joko yhdistyksen "jäsenistöä" sivuilta tai sitten soittamalla yhdistyksen hallituksen jäsenille.

        Todella erikoinen tapaus tuo korvamerkkien puuttuminen. Ei korvamerkit sinänsä maltaita maksa, mutta kannattaako tuollaista karjaa ostaa? Miten voit mietää mikä eläin on mikäkin ja mikä on niiden sukutaulu yms. Jokatapauksessa tukien saanti on tuollaiselle karjalle mahdotonta ja teurastamot eivät ota niitä vastaan. Oletko kysynyt miksi niillä ei ole merkkejä?

        En ole saanut sitä vielä selville, mutta olen saanut sellaista informaatiota ettei eläimiä saa siirtää ennen merkitsemistä ja merkitseminen ei kuuleman sinänsä ole ongelma, se voidaan kyllä saamani tiedon mukaan tehdä jälkikäteenkin.

        Itse en näe siinä sinänsä ongelmaa, sukutaulut selkiää kyllä aikanaan kohdalleen, kun ottaa ne eläimet jotka on merkitty niin siitoseläimiksi.

        Olettaisin, että hinta olisi kohtuullinen kun ajattelee myynti ajankohtaa ja karjan tämän hetkistä tilaa, eli merkitsemättömyyttä ja siirtoehtoa, eli eläimet pitää siirtää tilalta pois mahdollisimman nopeasti.

        Paljonko pitääostaa heinää kyseiselle karjalle ensi talven aikana.


      • MRP
        Vaka Vanha kirjoitti:

        En ole saanut sitä vielä selville, mutta olen saanut sellaista informaatiota ettei eläimiä saa siirtää ennen merkitsemistä ja merkitseminen ei kuuleman sinänsä ole ongelma, se voidaan kyllä saamani tiedon mukaan tehdä jälkikäteenkin.

        Itse en näe siinä sinänsä ongelmaa, sukutaulut selkiää kyllä aikanaan kohdalleen, kun ottaa ne eläimet jotka on merkitty niin siitoseläimiksi.

        Olettaisin, että hinta olisi kohtuullinen kun ajattelee myynti ajankohtaa ja karjan tämän hetkistä tilaa, eli merkitsemättömyyttä ja siirtoehtoa, eli eläimet pitää siirtää tilalta pois mahdollisimman nopeasti.

        Paljonko pitääostaa heinää kyseiselle karjalle ensi talven aikana.

        eli varaudu 250-300 paalin tarpeeseen.

        Toinen vaihtoehto on teurastaa teuraskypsät eläimet tai sellaiset joiden sukutaulusta ei ole varmaa tietoa. Varmistu, ettei laumassa siitossonni ole astunut omia tyttäriään tai veljet siskojaan. Onhan vieroitukset tehty ajallaan? Ellei ole, niin riski tälläisiin sekaannuksiin on TODELLA iso. Teurastuksilla saisit lauman koon pienemmäksi ja rehutarpeen alaspäin.

        Sukujen selvittämisessä voi muuten ottaa hätätapauksessa DNA näytteen.

        Taas herää lisää kysymyksiä: Miksi eläimet pitää siirtää tilalta pois mahdollisimman nopeasti? Onko niin, että kaikki on retuperällä? Jos näin, niin eläinten takia toivon niiden pääsevän vastuullisen kasvattajan hoitoon.

        Muista kuitenkin että kaikissa tapauksissa halpa ei ole edullinen hankinta. Hyvä ja halpa ostetaan eri paikasta - myös eläimien ollessa kyseessä! Mahtaako tälle laumalle saada edes jalostusnaudan investointitukea? Tarkista asia TE-keskuksesta.


      • Vaka Vanha
        MRP kirjoitti:

        eli varaudu 250-300 paalin tarpeeseen.

        Toinen vaihtoehto on teurastaa teuraskypsät eläimet tai sellaiset joiden sukutaulusta ei ole varmaa tietoa. Varmistu, ettei laumassa siitossonni ole astunut omia tyttäriään tai veljet siskojaan. Onhan vieroitukset tehty ajallaan? Ellei ole, niin riski tälläisiin sekaannuksiin on TODELLA iso. Teurastuksilla saisit lauman koon pienemmäksi ja rehutarpeen alaspäin.

        Sukujen selvittämisessä voi muuten ottaa hätätapauksessa DNA näytteen.

        Taas herää lisää kysymyksiä: Miksi eläimet pitää siirtää tilalta pois mahdollisimman nopeasti? Onko niin, että kaikki on retuperällä? Jos näin, niin eläinten takia toivon niiden pääsevän vastuullisen kasvattajan hoitoon.

        Muista kuitenkin että kaikissa tapauksissa halpa ei ole edullinen hankinta. Hyvä ja halpa ostetaan eri paikasta - myös eläimien ollessa kyseessä! Mahtaako tälle laumalle saada edes jalostusnaudan investointitukea? Tarkista asia TE-keskuksesta.

        Ilmeisesti vouti valmistelee tilan myyntiä, en saanut suoraa vastausta, mutta selvästi viitattiin siihen suuntaan ...

        TE keskuksen joku tarkastaja tai muu virkamies oli ilmoittanut, ettei karjaa saa siirtää, ennenkuin merkintä on suoritettu.

        Itse ajattelin kyllä niin, että kaikki yksilöt joiden tausta ei selviä, niin teuraaksi ja lopuista tehdään se karja, joka jää itselle.
        Ostan ehkä sitten siitos-sonnin muualta vielä varmuudeksi ...

        Muuten kiitos vielä tuosta maininnasta jalostusnaudan investointituesta, pitää selvittää sekin.


      • MRP
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Ilmeisesti vouti valmistelee tilan myyntiä, en saanut suoraa vastausta, mutta selvästi viitattiin siihen suuntaan ...

        TE keskuksen joku tarkastaja tai muu virkamies oli ilmoittanut, ettei karjaa saa siirtää, ennenkuin merkintä on suoritettu.

        Itse ajattelin kyllä niin, että kaikki yksilöt joiden tausta ei selviä, niin teuraaksi ja lopuista tehdään se karja, joka jää itselle.
        Ostan ehkä sitten siitos-sonnin muualta vielä varmuudeksi ...

        Muuten kiitos vielä tuosta maininnasta jalostusnaudan investointituesta, pitää selvittää sekin.

        on muuten voimassa vain tämän vuoden. Jos eläimet ovat puhdasrotuisia, eikä niille ole maksettu inv.tukea, niin todennäköisesti ne on oikeutettu siihen. TE-keskus on oikea osoite selvittää asia.

        Kannatan ehdottomasti ajatusta ottaa jalostussonni muualta ja kokonaan eri sukuja. Muista sitten, että oikea ikä astuttaa hieho on vähintään kaksi vuotta. Hieho menee pilalle, jos sen astuttaa liian varhain.

        Ota yhteyttä yhdistyksen hallitukseen, niin saat selville mistä eläimet ovat peräisin. Mikäli kantakirjat ovat mukana, niin niistä käy ilmi minkä maan karjasta on kyse. Suomessa on tuonnit enimmäkseen joko Ruotsista, Tanskasta tai Saksasta. Jos eläimet ovat esim. Tanskasta, niin ota sonni Saksansukuisista jne. Näin varmistat että ei ole läheistä sukua.


      • Vaka Vanha
        MRP kirjoitti:

        on muuten voimassa vain tämän vuoden. Jos eläimet ovat puhdasrotuisia, eikä niille ole maksettu inv.tukea, niin todennäköisesti ne on oikeutettu siihen. TE-keskus on oikea osoite selvittää asia.

        Kannatan ehdottomasti ajatusta ottaa jalostussonni muualta ja kokonaan eri sukuja. Muista sitten, että oikea ikä astuttaa hieho on vähintään kaksi vuotta. Hieho menee pilalle, jos sen astuttaa liian varhain.

        Ota yhteyttä yhdistyksen hallitukseen, niin saat selville mistä eläimet ovat peräisin. Mikäli kantakirjat ovat mukana, niin niistä käy ilmi minkä maan karjasta on kyse. Suomessa on tuonnit enimmäkseen joko Ruotsista, Tanskasta tai Saksasta. Jos eläimet ovat esim. Tanskasta, niin ota sonni Saksansukuisista jne. Näin varmistat että ei ole läheistä sukua.

        Muuten, kävin tuossa kunnassa kyselemässä muita kyseisen karjan tuottajia, Rovaniemen alueella ei ole yhtään, satutko tietämään onko Lapin läänissä muita.
        Kävisin vähän kyselemässä hommasta.

        Yhdistyksen sivuilla ei ainakaan mainittu ketään Lapin läänistä ...

        Kiitti tuosta investointitukivinkistä vielä.


      • MRP
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Muuten, kävin tuossa kunnassa kyselemässä muita kyseisen karjan tuottajia, Rovaniemen alueella ei ole yhtään, satutko tietämään onko Lapin läänissä muita.
        Kävisin vähän kyselemässä hommasta.

        Yhdistyksen sivuilla ei ainakaan mainittu ketään Lapin läänistä ...

        Kiitti tuosta investointitukivinkistä vielä.

        ongelma, että en oikein voi ilmoittella ihmisten osoitteita ja nimiä täällä netissä. Ota nyt vain puhelin käteen ja soita yhdistyksen sihteerille, puheenjohtajalle tai muulle hallituksen jäsenelle.

        Eikä tämä Suomi nyt niin iso ole, etteikö voisi ajaa etelämmäskin. Kannattaa käydä vaikka useammallakin tilalla, koska sen avulla voi mahdollisesti välttää kalliitakin virheitä, jotka sitten tulisi muuten opittua kantapään kautta.

        Yhdistyksen jäsenluettelo ei ole läheskään täydellinen, koska kaikki eivät halua ilmoittaa toiminnastaan julkisesti netissä. Tiloja on kaikkiaan jäseninä noin 150 ja tietysti vielä ne tilat lisäksi, jotka eivät ole jäseniä yhdistyksessä.


      • Vaka Vanha
        MRP kirjoitti:

        ongelma, että en oikein voi ilmoittella ihmisten osoitteita ja nimiä täällä netissä. Ota nyt vain puhelin käteen ja soita yhdistyksen sihteerille, puheenjohtajalle tai muulle hallituksen jäsenelle.

        Eikä tämä Suomi nyt niin iso ole, etteikö voisi ajaa etelämmäskin. Kannattaa käydä vaikka useammallakin tilalla, koska sen avulla voi mahdollisesti välttää kalliitakin virheitä, jotka sitten tulisi muuten opittua kantapään kautta.

        Yhdistyksen jäsenluettelo ei ole läheskään täydellinen, koska kaikki eivät halua ilmoittaa toiminnastaan julkisesti netissä. Tiloja on kaikkiaan jäseninä noin 150 ja tietysti vielä ne tilat lisäksi, jotka eivät ole jäseniä yhdistyksessä.

        Aivan, näin teenkin ...


      • tämä sinun projekti
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Aivan, näin teenkin ...

        edennyt?


      • on edennyt
        tämä sinun projekti kirjoitti:

        edennyt?

        Homma on paketissa.


      • emohaikku
        MRP kirjoitti:

        on muuten voimassa vain tämän vuoden. Jos eläimet ovat puhdasrotuisia, eikä niille ole maksettu inv.tukea, niin todennäköisesti ne on oikeutettu siihen. TE-keskus on oikea osoite selvittää asia.

        Kannatan ehdottomasti ajatusta ottaa jalostussonni muualta ja kokonaan eri sukuja. Muista sitten, että oikea ikä astuttaa hieho on vähintään kaksi vuotta. Hieho menee pilalle, jos sen astuttaa liian varhain.

        Ota yhteyttä yhdistyksen hallitukseen, niin saat selville mistä eläimet ovat peräisin. Mikäli kantakirjat ovat mukana, niin niistä käy ilmi minkä maan karjasta on kyse. Suomessa on tuonnit enimmäkseen joko Ruotsista, Tanskasta tai Saksasta. Jos eläimet ovat esim. Tanskasta, niin ota sonni Saksansukuisista jne. Näin varmistat että ei ole läheistä sukua.

        Millä tavoin hieho menee pilalle kaksi vuotiaana astumisesta? Meillä myös haikkuja ja pääsääntöisesti astuttu 1,5 vuoden ikäisinä. Mitään ongelmia ei ole havaittu, ei emossa eikä vasikoissa. Eräs toinen kasvattaja väitti kivenkovaan, että hiehon kasvu loppuu kun tulee tiineeksi. Mutta ei pidä paikkaansa. Kasvu on jatkunut samaa tahtia kuin tiineettomillä.


      • tämmöstä pähkäilly
        emohaikku kirjoitti:

        Millä tavoin hieho menee pilalle kaksi vuotiaana astumisesta? Meillä myös haikkuja ja pääsääntöisesti astuttu 1,5 vuoden ikäisinä. Mitään ongelmia ei ole havaittu, ei emossa eikä vasikoissa. Eräs toinen kasvattaja väitti kivenkovaan, että hiehon kasvu loppuu kun tulee tiineeksi. Mutta ei pidä paikkaansa. Kasvu on jatkunut samaa tahtia kuin tiineettomillä.

        Mulla on semmonen käsitys, että kun se astuteaan liian aikaisin, niin kehittyvä vasikka vie tilan mahassa ja pötsi ei kasva tämän takia tarpeeksi suureksi, mikäli pötsi on liian pieni, niin rehunhyödyntämiskyky huononee ja sitä kautta esim. maidontuotantokyky laskee, jolloin vasikat jotka syntyy myöhemmin saattaa jäädä pienemmiksi, kun ne eivät saa alussa tarpeeksi maitoa.

        Pötsiä kasvatetaan sillä tavalla, että nuorelle hieholle annetaan mahdollisimman paljon karekarehua.

        Itse olen astuttanut yli kaksivuotiaana ensimmäisen kerran, suositus on astuttaa kolmivuotiaana.
        Mutta mulla onkon normaalia pienempiä noi eläimet, ehkä johtuu juuri tästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe