Ei ADHD ole syy

Oppia ikä kaikki

Käyttäytyä huonosti tai puhua rumia, mitä mieltä olette? Toki erilaisuutta pitää hyväksyä, mutta ei se ole silti oikeutettua käyttäytyä huonosti.

12

1408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä

Ei todellakaan.. olen pojalleni usein sanonut, että se ei ole tekosyy tai oikeus tehdä koatin, kun on diagnoosi. Hän on joskus kommentoinut, minulle sitä, että kyllähän hän voi kiusata naapurin tyttöjä, kun hällähän on se ADHD ja naapuri tätikin sanoi, että ei hälle ole opetettu tapoja? Tämä tapahtui aikalailla siihen aikaan, kun hänet kuusivuotiaana diagnosoitiin..(Sen jälkeen olen pyrkinyt kertomaan diagnoosista aina leikkitovereiden vanhemmille)

• ADHD myös

Olen aivan samaa mieltä.

ADHD ei oikeuta käyttäytymään huonosti, vaan adhd saattaa olla siihen syy.

Syy, EI OIKEUTUS!

Kun tuntee syyn, voi asialle tehdä jotain. Syy voi olla sekin, että potuttaa ja harmittaa, ei sekään oikeuta käyttäytymään huonosti. Vaan jos ei tunne pohjimmaista syytä, käytöksen juuriin on vaikeata puuttua. ADHD:n taakse ei saa mennä piiloon. "En minä mitään tälle voi, minä olen ADHD!"

Höpsistä. Jatkuvaa yritystä, pyrkimistä ja pään seinään lyömistä se on jossain määrin muidenkin ihmisten elämä. Joskus onnistuu, joskus ei. Silti pitää yrittää.

• ADHD myös

Niin, ja piti vielä lisäämäni, että lyhyt pinna, impulsiivisuus ja herkkyys saattavat kuulua oireluetteloon, vaan rumien puhuminen ja tahallinen huono käytös eivät.

Itselläni joskus opiskelutilanteissa meinaa palaa käämit, kun opettajilla on mielestäni typerät jutut :/ Siinä kohtaa kun osaisin olla viittaamatta ja puhumatta!

Ja kaikki tämä sen jälkeen, kun aloitin lääkityksen!

Ennen lääkitystä kun en juurikaan KUUNNELLUT niitä opettajien juttuja. Saatoin istua koko tunnin nätisti ja katsella jonnekin yläviistoon, enkä tunnin jälkeen osannut lainkaan sanoa, että mitä siellä oli puhuttu. Kokeisiin luin vähän monisteita juurikaan sisäistämättä asiaa ja pärjäsin hyvin! Ja jatkoin haaveilua.

Nyt kun minulla on kyky kuunnella niitä opettajan juttuja ja keskittyä niihin, huomaankin, että jotkut niistä ovat ihan saamarin typeriä! Että tuollaistako minä olen opiskellut jo vaikka kuinka pitkään, eihän tässä ole mitään järkeä, eihän tämä näin mene, minä olen eri mieltä!

Ja se on sitten pakko sanoa. Ihan heti.

Nyt harkitsen sitä, että ärsyttävimpien opettajien tunneille voisi mennä luomuna, ilman Ritalinia, etten joutuisi hankaluuksiin. Että voisin vain piirustella ja hörhöillä koko tunnin pois omissa maailmoissani ja vilkuilla kelloa, että koska täältä pääsee pois. Tai sitten voisin käyttää keskittymisvoimani siihen, etten avaa suutani kertaakaan koko oppitunnin aikana. Tyyliin: pidä suu kiinni, pidä suu kiinni, älä vastaa tuohon, älä vastaa tuohonkaan ... hyvä! Pidä suu kiinni, pidä suu kiinni ...

Tai sitten voisin palkata jonkun kavereista lyömään minua kansiolla, jos rupean viittilöimään puheenvuoroa itselleni.

kun vain oppisin sen, ettei kaikkeen tarvitse reagoida! Sitä pitää harjoitella, ei sitä voi pistää ADHD:n syyksi. Minä en ole vaan vielä tottunut siihen, että hiffaan, mitä ympärillä tapahtuu. Yleensä ihmiset oppivat olemaan soittamatta suuta opettajalle n. ala-asteen kolmannella luokalla.

Minä olen 27.

Vähänkö nolottaa. Minkälainen mielikuva minusta syntyykään niille kaikille muille samaa kurssia käyville? Hulluna varmasti pitävät, tai muuten ikävänä ihmisenä.

:(

• puukeiju

Olen tuossa aivan samaa mieltä. Lääkityksellä on hyvät ja huonot puolensa. Esim koulun suhteen se että huomaa kuinka typeriä joidenkin opettajien puheet voi olla, mutta suurin osa ei sitä huomaa. Ne ovat jo ala-asteella oppineet että opettajat puhuvat vain asiaa. Yleensä ne ns. normaalit eivät edes kyseenalaista opettajien puheita. itselläni kun aloitettiin lääkitys kävi koulumaailmassa niin että oli opettajia mitkä ottivat todelliseksi silmätikuksi kun kyseenalaistin asioita, mutta oli muutama opettaja jotka jopa ilahtuivat kun joku oli edes herännyt ja kysyi että onko siinä mitä hän opettaa todella järkeä tai meneekö se asia todella noin. Onko esimerkiksi sinulla itselläsi ollut koskaan kokemusta että ensin opettaja kirjoituttaa jotain vihkoon ja sit käskee yliviivaamaan tai repimään koko sivun pois? Jos on voit olla varma että se opettaja on yrittänyt haastaa jo selittäessään koko porukkaa että edes yksi kysyis että onko sen opettajien puheissa mitään järkeä...

• hö-lmö.

"Ja se on sitten pakko sanoa. Ihan heti. "

hassua.. tämä on se minun suurin ongelmani..
        varsinkin kun olen yrittänyt opiskella..
        ja ihan ilman lääkkeitä..

jos on ollut lääkkeitä olen pystynyt miettimään
        rauhassa sana valintoja..
        ja sitä että kannattaako edes aloittaa riitelyä..

itselläni koulut meni pipariksi 2 luokalla..
        siis peruskoulussa..
        kun opettaja opetti jotain mihin en uskonut..
        ja ikinä en saanut selitystä siihen..

adhd töksäyttää "epäystävällisesti" ehkä toisten mielestä
        mutta ei itse sitä niin näe..
        luulin että adhd olisi empaattinen ja itse niin tunnen..
        ja vaimo myös..
        *yrittää muistella*

mistäs tässä puhuttiin..

niin kaipa kuspäitä löytyy
        kaikista ryhmistä..

• bascha

Kyllä jokainen ADHD:ta sairastavakin on itse vastuussa puheistaan, sekä sanoistaan, niin kuin kaikki muutkin ihmiset. Ketään ei saa haavoittaa puheillaan, eikä sanoillaan.Käytös säännöt on jokaista ihmistä varten tarkoitettu. Jos ei osaa
      käyttäytyä, niin kannattaisi lukea käytöksen kultaista kirjaa, hyvistä käytös tavoista;kyllä se siitä.

• Kuitenkin ADHD-henkilöllä on perusoireena myös sekin, että impulsiivisuutensa vuoksi hän ei ajattelekaan aina seurauksia, sillä usein hän ensin tekee jotain ja sitten vasta ajattelee...

• Liian paljon impulsiivisuutta
        triple-adhd kirjoitti:

Kuitenkin ADHD-henkilöllä on perusoireena myös sekin, että impulsiivisuutensa vuoksi hän ei ajattelekaan aina seurauksia, sillä usein hän ensin tekee jotain ja sitten vasta ajattelee...

Olen opetellut itse, että ajattelen ensin ja sitten vasta teen, ja tarvittaessa nukun yhden yön ja katson olenko samaa mieltä huomenna, muuten saatan esim. laittaa välit välittömästi poikki mieheni kanssa, ellen harkitse yön yli.

• Liian paljon impulsiivisuutta kirjoitti:

Olen opetellut itse, että ajattelen ensin ja sitten vasta teen, ja tarvittaessa nukun yhden yön ja katson olenko samaa mieltä huomenna, muuten saatan esim. laittaa välit välittömästi poikki mieheni kanssa, ellen harkitse yön yli.

ADHD ei tosiaan oikeuta ketään tekemään pahoja asioita, mutta ADHD voi todellakin olla syynä siihen, vaikka siinä kuinka yrittäisi olla tekemättä kaikkea pahaa...

Olen itse hieman kehittynyt mm. siinä, että puhelimen saldo kesti viimeksi n. kaksi viikkoa, mutta ennen saldo loppui jo kahden päivän sisällä..
        Ilman saldorajaa lasku voisi olla jopa 300€
        Niin joskus kävi pari kertaa aiemmin... Puhelimessa voin joskus puhua ihan taukoamattakin...

Tiedän myös senkin, että voi paljon harjoitella asioita, että käytös voi ainakin vähän muuttua parempaan suuntaan...

Kuitenkin ensisijaisen tärkeä asia on tiedostaminen...

Lääkitys voi auttaa myös siinä harjoittelussa...
        Aikuisena saanut ADHD-Dg:n ei kykene muuttumaan koskaan hetkessä, se voi viedä paljon aikaa... jopa vuosia...

Itse nyt rupesin pitämään päiväkirjaa ja kännykkää käytän apuna muistutuksia laittamalla kalenteriin...
        Joka päivä soi, että silloin pitää tehdä tätä ja sitten soi taas.. pitää sitten tehdä toista! =)

Suosittelen muillekin kännykän tai ainakin kalenterin, ehkä myös päiväkirjan käyttöä!

• Mitä ADHD-henkilön pitäisi tehdä, jos hänellä on ADHD:n lisäksi todettu esim. Touretten syndrooma?!

• Euripides

suvuissa joissa esiintyy Tourettea on myös enemmän ADHD-, ADD- ja assitapauksia. Jokin geneettinen koira tähän on kätkettynä.

• Anonyymi

Mitä hyötyä siitä diagnoosista on jos ei saa vapauksia käytös normeista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe