Ostimme keskiviikkona Maxi-Cosi Mobin turvaistuimen pojallemme. Tutkiskelimme käyttöohjeita ja huomasimme, että se taulukko, jossa pitäis olla merkitty valmistuspäivä oli TODELLA epäselvä.
Käytännössä ei siis selvinnyt edes valmistusvuotta, kun tuo taulukko oli ihan täynnä pisteitä :/ Miten nyt mahdan saada selville, kuinka "vanha" tuo istuin on? Kuinka vanhoja yleensäkään saa vielä myydä?
Kun siis tuon istuimen käyttöikä pitäisi olla 8vuotta (ellei mitään vauriota tule) ja oletin, että voitaisiin käyttää sitä sitten mahdollisella toisellakin lapsella aikanaan.
Tietääkö joku näistä jotakin? Lähetin maahantuojalle kyselyä, mutta oli kuulemman kesälomalla. Täytynee soittaa liikeeseen. Mutta olisi kiva, jos joku osaisi täällä hieman opastaa :)
Turvaistuimen ikä?
13
6363
Vastaukset
- sarafina
eikös se 8v tarkoita että istuinta saa käyttää 8v ikäisellä lapsella. siis en ole ajatellutkaan että istuin voi vanheta jotenkin? Äkkiä joku korjatkaa jos oon väärässä!
- alkup.
Käyttöohjeesta löytyy kunkin istuimen omat tiedot. Meillä siis tuo Maxi-Cosi Mobi, joka on tarkoitettu 9-25kg/9kk-4v lapsille. Ohjeessa lukee myös, että " Jos Mobia on käytetty kunnollisesti, sitä voidaan käyttää 2 lapsella tai noin 8 vuotta".
Sain vastauksen firmalta, joka oli istuimen käyttöohjeessa ilmoitettu maahantuojaksi. EIVÄT kuulemma ole olleet maahantuojia enää YLI VUOTEEN! Joten en tiedä kuinka vanhan istuimen olen saanut, kun tiedotkin ovat väärät. Ainakin siis yli vuoden vanhan.... :/ Soittelen tänään liikkeeseen, josta ostimme tuon. - sarafina
alkup. kirjoitti:
Käyttöohjeesta löytyy kunkin istuimen omat tiedot. Meillä siis tuo Maxi-Cosi Mobi, joka on tarkoitettu 9-25kg/9kk-4v lapsille. Ohjeessa lukee myös, että " Jos Mobia on käytetty kunnollisesti, sitä voidaan käyttää 2 lapsella tai noin 8 vuotta".
Sain vastauksen firmalta, joka oli istuimen käyttöohjeessa ilmoitettu maahantuojaksi. EIVÄT kuulemma ole olleet maahantuojia enää YLI VUOTEEN! Joten en tiedä kuinka vanhan istuimen olen saanut, kun tiedotkin ovat väärät. Ainakin siis yli vuoden vanhan.... :/ Soittelen tänään liikkeeseen, josta ostimme tuon.enpä ole oman istuimen käyttöohjeessa moista huomannu, pitääpä vielä tarkistaa kunhan pääsen autoon joka on siis 15km päässä miehen työpaikalla. Kun olen ollu siinä luulossa että istuinta voi käyttää kunnes tulee kolari niin ostettiin sellainen istuin joka sopii pojalle ja tytölle vaikka olis tehny mieli ostaa kukallinen. Vaikka eiköhän meillä kakkonen ole jo 8v päästä... (haaveilin kakkosesta jo raskausaikana ja silloinkin kun manailen tämän ekan kanssa)
Ihme touhua kyllä tuollainen että myydään ikivanhoja istuimia, ostitko lastentarvikeliikkeestä vai mistä? Kannattaa tosiaan olla yhteydessä siihen liikkeeseen josta ostit sen! Toivottavasti asia selvenee! Niin ja siellä mistä minä ostin istuimen niin oli vuoden vanhoja ja tämän vuoden mallia ja ne vuoden vanhat oli alessa. - alkup.
sarafina kirjoitti:
enpä ole oman istuimen käyttöohjeessa moista huomannu, pitääpä vielä tarkistaa kunhan pääsen autoon joka on siis 15km päässä miehen työpaikalla. Kun olen ollu siinä luulossa että istuinta voi käyttää kunnes tulee kolari niin ostettiin sellainen istuin joka sopii pojalle ja tytölle vaikka olis tehny mieli ostaa kukallinen. Vaikka eiköhän meillä kakkonen ole jo 8v päästä... (haaveilin kakkosesta jo raskausaikana ja silloinkin kun manailen tämän ekan kanssa)
Ihme touhua kyllä tuollainen että myydään ikivanhoja istuimia, ostitko lastentarvikeliikkeestä vai mistä? Kannattaa tosiaan olla yhteydessä siihen liikkeeseen josta ostit sen! Toivottavasti asia selvenee! Niin ja siellä mistä minä ostin istuimen niin oli vuoden vanhoja ja tämän vuoden mallia ja ne vuoden vanhat oli alessa.Olen myös kovin ihmeissäni, jos vanhoja istuimia voidaan myydä uutena. Tämä meidän istuin ei siis ollut missään alessa/tarjouksessa, vaan aivan normaalihintainen. Eikä todellakaan sanottu sanallakaan, että voisi olla vanha. Päinvastoin sanoivat, että Maxi-Cosi on vasta tullut heidän valikoimiinsa. Turusta ostin Lastentarvikkeesta.
Itse oletin täysin, että saan uuden istuimen, jota voimme sitten käyttää sen 8 vuotta. Tuo 8 vuotta on siis valmistajan suositus. Voi olla eri merkeillä ei suositus. Ja kai sitä periaatteessa voi pitempäänkin käyttää... Mutta siis tuossa suosituksessa syynä luultavasti muoviosien heikentyminen ajan kuluessa. Ja edellyttää säilytystä tasaisessa lämpötilassa.
Luin, että EU:n määräysten mukaan istuimeen on merkittävä selvästi ja pysyvästi valmistusajankohta. Tätä ei siis meidän istuin täytä. Merkintäkohta on, mutta selvää merkintää ei. Soitan tänään liikkeeseen ja selvittelen tilannetta. Ilmoittelen tänne sitten, jos jollekin on joskus hyötyä.
OT: Itsekin haaveilin kakkosesta jo raskausaikana ja samoin silloinkin, kun nyt 8,5kk-ikäinen poikamme valvottaa öisin yms... :) - alkup.
alkup. kirjoitti:
Olen myös kovin ihmeissäni, jos vanhoja istuimia voidaan myydä uutena. Tämä meidän istuin ei siis ollut missään alessa/tarjouksessa, vaan aivan normaalihintainen. Eikä todellakaan sanottu sanallakaan, että voisi olla vanha. Päinvastoin sanoivat, että Maxi-Cosi on vasta tullut heidän valikoimiinsa. Turusta ostin Lastentarvikkeesta.
Itse oletin täysin, että saan uuden istuimen, jota voimme sitten käyttää sen 8 vuotta. Tuo 8 vuotta on siis valmistajan suositus. Voi olla eri merkeillä ei suositus. Ja kai sitä periaatteessa voi pitempäänkin käyttää... Mutta siis tuossa suosituksessa syynä luultavasti muoviosien heikentyminen ajan kuluessa. Ja edellyttää säilytystä tasaisessa lämpötilassa.
Luin, että EU:n määräysten mukaan istuimeen on merkittävä selvästi ja pysyvästi valmistusajankohta. Tätä ei siis meidän istuin täytä. Merkintäkohta on, mutta selvää merkintää ei. Soitan tänään liikkeeseen ja selvittelen tilannetta. Ilmoittelen tänne sitten, jos jollekin on joskus hyötyä.
OT: Itsekin haaveilin kakkosesta jo raskausaikana ja samoin silloinkin, kun nyt 8,5kk-ikäinen poikamme valvottaa öisin yms... :)Soitin liikkeeseen, josta istuimen ostimme. He eivät edes tienneet istuimessa olevan valmistuspäivän merkintää. Eikä heillä ollut käyttöohjettakaan käsillä. Myyjä naureskeli, että "mihin sellaista tietoa tarvitsen"! Ja sanoi, että se käyttöikä alkaa ostopäivästä. Ja ettei istuimia pidetä varastossa montaa vuotta. Mutta kuitenkin käyttöohjeessa lukee yli vuoden vanha maahantuoja.
Otin yhteyttä Lastentarvikkeen sivujen kautta. Nyt tämä asia alkoi ärsyttää entistä enemmän. En koe saavani hyvää asiakaspalvelua, jos myyjä naureskelee, kun sattumoisin haluan saada tietää, kuinka vanhan istuimen olen ostanut. Kyseessä on kuitenkin suuri hankinta rahallisesti ja mukana lapsen turvallisuus. Olisi eri asia, jos olisin leluja ostelemassa...
Ehkä olen pikkutarkka, mutta on minulle tärkeä asia. - pikkutarkka
alkup. kirjoitti:
Soitin liikkeeseen, josta istuimen ostimme. He eivät edes tienneet istuimessa olevan valmistuspäivän merkintää. Eikä heillä ollut käyttöohjettakaan käsillä. Myyjä naureskeli, että "mihin sellaista tietoa tarvitsen"! Ja sanoi, että se käyttöikä alkaa ostopäivästä. Ja ettei istuimia pidetä varastossa montaa vuotta. Mutta kuitenkin käyttöohjeessa lukee yli vuoden vanha maahantuoja.
Otin yhteyttä Lastentarvikkeen sivujen kautta. Nyt tämä asia alkoi ärsyttää entistä enemmän. En koe saavani hyvää asiakaspalvelua, jos myyjä naureskelee, kun sattumoisin haluan saada tietää, kuinka vanhan istuimen olen ostanut. Kyseessä on kuitenkin suuri hankinta rahallisesti ja mukana lapsen turvallisuus. Olisi eri asia, jos olisin leluja ostelemassa...
Ehkä olen pikkutarkka, mutta on minulle tärkeä asia.vaan välität lapsesi turvallisuudesta ja haluat rahoillesi vastinetta. Se on sinun oikeutesi! Onneksi luin sinun kirjoituksesi. Olin menossa tänään samaan liikkeeseen ostamaan täysin samaa istuinta. Täytyy mennä piinaamaan myyjää ja kysyä kaikki mahdollinen. Eikä lastentarvikeliikkeiden myyjät tiedä juuri mitään myytävänä olvista tuotteista, kokemusta on!!
- alkup.
pikkutarkka kirjoitti:
vaan välität lapsesi turvallisuudesta ja haluat rahoillesi vastinetta. Se on sinun oikeutesi! Onneksi luin sinun kirjoituksesi. Olin menossa tänään samaan liikkeeseen ostamaan täysin samaa istuinta. Täytyy mennä piinaamaan myyjää ja kysyä kaikki mahdollinen. Eikä lastentarvikeliikkeiden myyjät tiedä juuri mitään myytävänä olvista tuotteista, kokemusta on!!
Tekisitkös sellaisen palveluksen (itsellesikin tietty hyötyä), että pyytäisit nähdä valmistuspäivämerkinnän istuimesta?
Maxi-Cosi Mobista se tulisi löytyä istuimen päällisen alta. Eli päällinen irroitetaan yläosasta ja noin siinä kohdassa, joka tulee lapsen selän alle, on taulukko. Siinä on ylhäällä kuukauden 1-12 ja sivussa vuodet. Katso mihin kohtaan siinä on laitettu merkintä. Meillä siis tuo taulukko täynnä pisteitä. Eikä tosiaan valmistusajasta hajua. Pidä puolesi, se aika PITÄÄ olla merkitty selvästi.
Toivottavasti saisit asiasta lisätietoa ja jos viitsisit ilmoittaa tännekin. Kun itse asun 60km päässä Turusta, niin en helposti pääse liikkeeseen nyt.
Muuten suosittelen ko. istuimen ostoa. On tosi jämäkän ja turvallisen oloinen. Meidän poika istui siihen kuin valettu ja autoommekin oli oikein passeli.
Ko. liikkeessä saimme muuten odottaakin melko kauan, että saimme palvelua. Eikä myyjä tosiaan kertonut kovin paljoa istuimesta, onneksi olimme tehneet tarkan tutkimustyön ennen. Aika epävarma oli, kun mieheni pyysi asentamaan istuimen autoomme.
Olisin kiitollinen, jos kertoisit kokemuksestasi :) - alkup.
pikkutarkka kirjoitti:
vaan välität lapsesi turvallisuudesta ja haluat rahoillesi vastinetta. Se on sinun oikeutesi! Onneksi luin sinun kirjoituksesi. Olin menossa tänään samaan liikkeeseen ostamaan täysin samaa istuinta. Täytyy mennä piinaamaan myyjää ja kysyä kaikki mahdollinen. Eikä lastentarvikeliikkeiden myyjät tiedä juuri mitään myytävänä olvista tuotteista, kokemusta on!!
Ja kiitos kannustavasta viestistäsi. Tuli itseasiassa aika tyhmä olo soitettuani liikeeseen.
Ihanaa, jos kirjoituksestani olisi hyötyä jollekin toisellekin. - sarafina
alkup. kirjoitti:
Soitin liikkeeseen, josta istuimen ostimme. He eivät edes tienneet istuimessa olevan valmistuspäivän merkintää. Eikä heillä ollut käyttöohjettakaan käsillä. Myyjä naureskeli, että "mihin sellaista tietoa tarvitsen"! Ja sanoi, että se käyttöikä alkaa ostopäivästä. Ja ettei istuimia pidetä varastossa montaa vuotta. Mutta kuitenkin käyttöohjeessa lukee yli vuoden vanha maahantuoja.
Ehkä olen pikkutarkka, mutta on minulle tärkeä asia.Itsellä oli myös ongelmia istuimen oston kanssa, kun oli asiantuntematon myyjä. Valitin myyjästä johtajalle mutta sain hyvin välinpitämättömän kohtelun, johtaja ei oikeasti tuntunut välittävän vaikka myyjät ei tiedä mistään mitään :( enpä enää mene siihen liikkeeseen. Kannattaa siis olla tarkkana myyjien kanssa! Voithan ottaa yhteyttä myös kuluttajansuoja-asiamieheen jos palvelu ei tyydytä. Itseäni loukkaisi tosi paljon tuollainen naureskelu. Minun mielestä ei voi olla pikkutarkka kun on kyse hengestä!
- alkup.
sarafina kirjoitti:
Itsellä oli myös ongelmia istuimen oston kanssa, kun oli asiantuntematon myyjä. Valitin myyjästä johtajalle mutta sain hyvin välinpitämättömän kohtelun, johtaja ei oikeasti tuntunut välittävän vaikka myyjät ei tiedä mistään mitään :( enpä enää mene siihen liikkeeseen. Kannattaa siis olla tarkkana myyjien kanssa! Voithan ottaa yhteyttä myös kuluttajansuoja-asiamieheen jos palvelu ei tyydytä. Itseäni loukkaisi tosi paljon tuollainen naureskelu. Minun mielestä ei voi olla pikkutarkka kun on kyse hengestä!
No niin. Lastentarvikkeesta soitettiin. Mutta tämäkään ei tiennyt istuimessa olevan valmistuspäivämerkintää. Tai että yleensäkään istuimissa on se merkitty. Perusteli kuitenkin istuimen olevan uusin mahdollinen...
Lastentarvike on kuulemman alkanut maahantuoda Maxi-Coseja joulukuussa 06. Ja hänellä on kuulemman siellä näytekappaleena 11/05 valmistettu istuin. Meidän istuimemme ei voi Lastentarvikkeen mukaan olla ainakaan sitä vanhempi. Todennäköisesti kuulemman uudempi. Eli voin käyttää tätä sen 8 vuotta.
Tuosta merkinnästä ei kyllä tullut selvyyttä. Heillä siellä olevassa istuimessa oli erilainen merkintätyylikin kuin meidän istuimessa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tämä merkintä on pakollinen. En ehtinyt äsken asiasta mainita, kun poika huusi syliin samalla.
Anteeksipyyntöä myyjien osaamattomuudesta ja vaivannäöstäni odotin, en saanut. Tuo naureskelu loukkasi minuakin. Aivan kuin minun lapseni turvallisuus ei saisi olla minulle tärkeä asia eikä se kiinnosta heitä lainkaan. En taida itsekään enää asioida ko. liikkeessä. - sarafina
alkup. kirjoitti:
No niin. Lastentarvikkeesta soitettiin. Mutta tämäkään ei tiennyt istuimessa olevan valmistuspäivämerkintää. Tai että yleensäkään istuimissa on se merkitty. Perusteli kuitenkin istuimen olevan uusin mahdollinen...
Lastentarvike on kuulemman alkanut maahantuoda Maxi-Coseja joulukuussa 06. Ja hänellä on kuulemman siellä näytekappaleena 11/05 valmistettu istuin. Meidän istuimemme ei voi Lastentarvikkeen mukaan olla ainakaan sitä vanhempi. Todennäköisesti kuulemman uudempi. Eli voin käyttää tätä sen 8 vuotta.
Tuosta merkinnästä ei kyllä tullut selvyyttä. Heillä siellä olevassa istuimessa oli erilainen merkintätyylikin kuin meidän istuimessa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tämä merkintä on pakollinen. En ehtinyt äsken asiasta mainita, kun poika huusi syliin samalla.
Anteeksipyyntöä myyjien osaamattomuudesta ja vaivannäöstäni odotin, en saanut. Tuo naureskelu loukkasi minuakin. Aivan kuin minun lapseni turvallisuus ei saisi olla minulle tärkeä asia eikä se kiinnosta heitä lainkaan. En taida itsekään enää asioida ko. liikkeessä.luin tätä istuimen käyttöohjetta eikä käyttöiästä löydy mainintaa ollenkaan, minulla siis britax. mutta tottahan se on että muovi haurastuu ajan kanssa ja näiden istuimien pitäisi olla kestäviä, joten tuollainen käyttöikä olisi hyvä olla. Tuolissakaan ei minun mielestä ole tietoa valmistusajasta. Outoa...
Kukkarolla kannattaa äänestää ja lähettää vaikka sähköpostilla palautetta saamastaan palvelusta. - on mahdollista?
alkup. kirjoitti:
Olen myös kovin ihmeissäni, jos vanhoja istuimia voidaan myydä uutena. Tämä meidän istuin ei siis ollut missään alessa/tarjouksessa, vaan aivan normaalihintainen. Eikä todellakaan sanottu sanallakaan, että voisi olla vanha. Päinvastoin sanoivat, että Maxi-Cosi on vasta tullut heidän valikoimiinsa. Turusta ostin Lastentarvikkeesta.
OT: Itsekin haaveilin kakkosesta jo raskausaikana ja samoin silloinkin, kun nyt 8,5kk-ikäinen poikamme valvottaa öisin yms... :)"Ja edellyttää säilytystä tasaisessa lämpötilassa."
Eiköhän sitä istuinta käytetä ainakin ensimmäiset 3 vuotta autossa, joten se siitä tasaisesta lämpötilasta. VÄlillä on 50 astetta lämmintä ja välillä 20 pakkasta, siis siellä auton sisällä. - alkup.
on mahdollista? kirjoitti:
"Ja edellyttää säilytystä tasaisessa lämpötilassa."
Eiköhän sitä istuinta käytetä ainakin ensimmäiset 3 vuotta autossa, joten se siitä tasaisesta lämpötilasta. VÄlillä on 50 astetta lämmintä ja välillä 20 pakkasta, siis siellä auton sisällä.Eihän tuo minun oma keksintöni ja ohjeeni ole säilyttää tasaisessa lämpötilassa. Vaan turvaistuin valmistajien.
Ainakin meidän istuimen ohjeessa lukee, että äärimäisissä lämpötiloissa säilytys haurastuttaa muoviosia (en muista tarkkaa sanamuotoa). Ja kyllä tämä on mielestäni ihan ymmärrettävä asia. Muista jostain aikaisemminkin lukeneeni, että koskisi kyllä ihan kaikkia istuimia.
Käytännössä en tosiaan tiedä, miten saa toteutettua... Kesällä ainakin suositellaan suojaamaan peittämällä istuin, ettei aurinko paista suoraan siihen. Myös kangas haalistuu tällöin ja muoviosista tulee vaarallisen kuumat pienelle. Kai talvellakin voisi laittaa istuimen päälle pressun tms. En tosin tiedä auttaako, mutta olisi ainakin yritetty.
Myös silloin kun istuinta ei käytetä, ensimmäinen ei enää mahdu ja toinen on vielä liian pieni, pitäisi istuin säilyttää kuivassa huoneenlämmössä. Nämä siis ohjeita joita olen lukenut. Itse en osaa perustella, kun en ole niitä keksinytkään. Mutta mielestäni ainkain ymmärrettäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862