Missä vika?

Ihmeissään..

Missä vika, kun 5-vuotias tyttö ei tunnu käsittävän kehoituksia/käskyjä/pyyntöjä ellen käytä todella käskevää äänensävyä ja lyhyttä, ytimekästä lausetta?
Kaksiosaisesta ohjeesta ei kannata edes haaveilla, jos neito kuuntelee niin pitkälle että se "ja" sana tulee, alkoi jo kitinä ja tuskastuminen.
Normaaalit jutut kuten hammaspesu tai syömään tulo saattavat aiheuttaa totaalisen tuskaisen valumisen lattialle kitinällä ja vaikeroinnilla säestettynä.
Neiti käyttää omaa ääntään melko paljon. Kaksi vuotta on kitketty sisällä kiljumista pois ja yritetty opettaa, että apua saa kun pyytää, ei kirkumalla, parkumalla ja kiukuttelulla. Edistystä tapahtuu, mutta hitaasti...
Tuntuu, ettei tyttö kykene kuuntelemaan puhetta yli viittä sanaa, vaikka yrittäisikin. Joskus tosin tuntuu, että leikkiessä toisia lapsia kuuntelee paremmin.
Ylivilkkautta on todettu, mutta mitään tarkempaa arviota neidin tilanteesta ei ole.
On vaan surullista, kun kotona pitää kuulostaa armeijan komentokeskukselta ja kurin on oltava tarkkaa, sillä jos yksikin päivä menee "liian hyvin" ja pelkillä kehuilla, seuraavana päivänä neiti uskoo voivansa tehdä ihan mitä huvittaa, isottelee, inttää tuplaten enemmän vastaan eikä ota eitä vastaukseksi.
Muutenkin neiti on "rikkinäinen levysoitin". Jos hän päättää kysyä juotavaa kesken puheluni, hän hokee sitä lakkaamaatta, vaikka huomaisi puhelimen. Toisto loppuu vasta, kun hän saa haluamansa tai keskeytän puheluni ja käsken hänet pois huoneesta odottamaan puhelun loppumista. Silloin hän parkuu lohduttomasti tai nakkelee niskojaan ja poistu verisesti loukkaantuneena paikalta.

Tyttö oppi kävelemään noin 10kk iässä, puolitoista vuotiaana tuli jo hyvin vaikeatkin sanat ja lyhyitä lauseita.
Huomionkipeydellä ei ole rajaa, aina on sirkus ja teatteri menossa, keinot ovat vain kehittyneet iän mukana.
Neiti on myös hiukan kömpelö ikäisekseen, mutta sitä selittänee yliliikkuvat nivelet.
Mistä on kyse, mitä muuta voin tehdä, kuin odottaa vielä vuoden, ennenkuin pääsemme neuropsyk.testeihin, kun on jonoa...

9

1775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi hemmoteltu nainen

      joka vaatii että lapsikin olisi kuin kone... Viestistäsi voi päätellä, että kun lapsi kerrankin saa kehuja, hän ajattelee, että ehkä sittenkin on ihan hyvä ja äiti tykkää hänestä. Sitten taas kylmää vettä niskaan...

      Luultavasti lapsessa ei ole muuta vikaa kuin äiti/isä.

    • ML213

      Niin, eikös tuo edellä ole juuri 5- vuotiaan tyypillistä käyttäytymistä.Esim. Meillä on erittäin tyypillistä 5v pitkäkestoinen asian toistaminen, jos toinen ei kuuntele häntä tai tilanne on sellainen, ettei lapsen pyyntöön voi keskittyä.

      Lapsen kasvatuksessa yleensä kannattaa huomioida ajoissa, ettei kasvata/ohjaa lasta itsekkääksi eli pyrkii ohjaamaan lapsen mielikuvia lähes vauvasta lähtien, ettei hän ole keskipiste tms.Lapsihan luonnostaan, ilman ohjausta kasvaa itsekeskeisyyteen ja tässä lienee se suurin kasvatustarve/ohjaus lapsessa eli huomioimaan ympäristö.

    • Tristar

      voihan se olla että tyttö ei ihan oikeasti pysty keskittymään kaksiosaisen ohjeen kuuntelemiseen, tai ei ymmärrä sitä. Meilläkin toimivat vain armeijamalliset ohjeet, kahdella sanalla korkeintaan (tosin ikää vanhemmalla vasta 3), dysfasia todettu eli poika ei todellakaan ymmärrä puhetta :D. Käytössä apuna kortteja ja viittomia opetellaan (huonolla menestyksellä), nimenomaan nuo yitmekkäät ilamisut viittomaan tai kuvaan yhdistettynä menevät perille mutta pelkkä puhuttu -ei toivoakaan.

      Lapset taas ekskenään käyttävät hyvin paljon yksinkertaisempaa ja ytimekkäämpää kieltä, tytön on kavereita sikäli hhelmpompi ymmärtää jos ongelma on siinä. Hyvä että olette jonossa tutkimuksiin kuitenkin, vaikka jonoa onkin. Voihan noita kuvakortteja esimerkiksi kokeilla vaikka diagnosoitua ongelmaa ei olisikaan, useissa ihan tavispäiväkodeissakin on kuvat juuri ohjeiden ja käsitteiden hahmottamista helpottamaan. Lapsi on kuitenkin lapsi :D ja oppiminen on vielä hurjasti kesken!

      ***

    • Kuntouttaja

      Surullista, että täällä on kysymystäsi kommentoitu myös ala-arvoisesti viittaamalla hemmoteltuun naiseen jne.

      Vaikuttaa siltä, että lapsellasi on kielen ymmärtämisen vaikeuksia. Tyypillisesti silloin rutiinitilanteissa (usein samanlaisena toistuvissa) lapsi ymmärtää puheen ja kehoitukset tai silloin, kun ohje annetaan riittävän yksinkertaisesti. Tosin ei aina jälkimmäisessäkään tapauksessa mikäli lapsi ei ymmärrä joitakin käsitteitä. Tällaisia voivat olla vaikkapa tilakäsitteet kuten alla, päällä, vieressä jne. Niinpä voi olla, ettei lapsi ymmärrä niinkään yksinkertaista ohjetta kuin "Laita nukke tuolin päälle".

      Kiukkukohtaukset, huomionkipeys jne. voivat olla puheen ja kielenvaikeuksista johtuvia seurannaisvaikutuksia tai liittyä itse neurologispohjaiseen ongelmaan. Kumpi on muna tai kana, sitä on usein mahdotonta tietää.

      Ota yhteyttä kuntasi puheterapeuttiin, kerro ongelmasi ja pyydä lapsellesi tutkimusaikaa.

      Toivotan sinulle ja perheellesi hyvää kesää!

      • sama juttu

        Kyllä vain, meillä lievästi dysfaatikolla sama juttu. Kiukku vähenee, kun ymmärrys vähenee. Mutta tarvittiin puheterapeutin apua noiden abstraktien käsitteiden ymmärtämiseen. Poitsu on jo käynyt peruskoulun ja pärjäsi hyvin muuten, mutta sanallisten tehtävien ymmärtämisessä oli aina vaikeuksia, ellei ne olleet lyhyesti selitettyjä ja mahdollisimman vähän abstakteja käsitteitä. Sitä mitä ei näe, voi olla vaikea käsittää.

        Erikoista kyllä, mutta englanti meni erinomaisesti ja siinä hän käsitti nuo abstarktit käsitteet hyvin. Itselle välähti, että kirjassa ne oli usein kuvin selitetty, joten se johtui ehkä siitä. Kannattaisi varmaan kokeilla kuvia, niitä voi tehdä itse ja löytyy netistäkin.

        Tämä murrosikäinen kirjoittaa erittäin hyvin. Mutta puheissa ei koskaan käytä pitkiä lauseita vieläkään. Eikä edelleenkään ohjeessa voi olla montaa asiaa yhtä aikaa, vaan ne on selitettävä lyhyesti. Jos vaikka sanoaa siivoa huoneesi, hän tietää täsmälleen mitä tehdä. Mutta jos sanoo, ota matot pois ja imuroi sekä pyyhi pölyt, hän saattaa ottaa matot ja tulla kysymään mitä sitten pitikään tehdä.


      • toisin päin
        sama juttu kirjoitti:

        Kyllä vain, meillä lievästi dysfaatikolla sama juttu. Kiukku vähenee, kun ymmärrys vähenee. Mutta tarvittiin puheterapeutin apua noiden abstraktien käsitteiden ymmärtämiseen. Poitsu on jo käynyt peruskoulun ja pärjäsi hyvin muuten, mutta sanallisten tehtävien ymmärtämisessä oli aina vaikeuksia, ellei ne olleet lyhyesti selitettyjä ja mahdollisimman vähän abstakteja käsitteitä. Sitä mitä ei näe, voi olla vaikea käsittää.

        Erikoista kyllä, mutta englanti meni erinomaisesti ja siinä hän käsitti nuo abstarktit käsitteet hyvin. Itselle välähti, että kirjassa ne oli usein kuvin selitetty, joten se johtui ehkä siitä. Kannattaisi varmaan kokeilla kuvia, niitä voi tehdä itse ja löytyy netistäkin.

        Tämä murrosikäinen kirjoittaa erittäin hyvin. Mutta puheissa ei koskaan käytä pitkiä lauseita vieläkään. Eikä edelleenkään ohjeessa voi olla montaa asiaa yhtä aikaa, vaan ne on selitettävä lyhyesti. Jos vaikka sanoaa siivoa huoneesi, hän tietää täsmälleen mitä tehdä. Mutta jos sanoo, ota matot pois ja imuroi sekä pyyhi pölyt, hän saattaa ottaa matot ja tulla kysymään mitä sitten pitikään tehdä.

        Eipä ole äidilläkään sana hallussa, siis tietenkin niin päin, että ymmärryksen LISÄÄNTYESSÄ kiukku vähenee. Jätä nuo pari vastausta omaan arvoonsa, se jolla on terve lapsi, ei tiedä erityislapsen kasvatuksensa mitään vaikka luulee tietävänsä. Itsellänikin on toinen lapsi erittäin helppo ja terve sekä erittäin aikaisin puhumaan oppinut, joten "tietäisin" varmaan paljon enemmän lastenkasvatuksesta ilman tätä erityislastani.


    • alkuperäinen....

      Kiitos teille, jotka vastasitte asiallisesti.
      Piikittelyjä ja muita mielestäni provoiksi luokiteltavia en aio kommentoida muuta kuin sanomalla menkää itseenne, täydelliset äitylit ja isukit ;)
      Toivottavasti olisi kyse "väärästä hälyytyksestä" ja neiti olisi vain vähän hitaampi kehittymään puheenymmärryksensä kanssa. Ylivilkkaus on jo sinäänsä pienoinen haaste, kun keskittyminen on hakusessa ja silloinkin kuin keksittyy, on ymmärrys hakusessa...
      Itselläni on toki paha mieli, kun pitää olla ns. tyly, mutta enemmän olen huolissani neidin turhautumisesta, kun kommunikointi on työlästä...
      Mutta on meillä tuttavapiirissä vaikka millaisia erityislapsia, ADHD, diabetes, dysfasia ja down, noin niinkuin aakkosellisesti aloitettuna, ja kummasti lapsetkin sopeutuvat!
      Hyvää kesän jatkoa kaikille =)

      • se alkuperäinen...

        Niin, se vielä piti kirjoittaa, että meillä on yksi ADHD-lapsi myös. Olen harjoitellut tukiviittomat aikoinaan tämän vuoksi, mutta iso osa on päässyt unohtumaan.
        Olen myös opiskellut ratkaisukeskeistä valmennusta ja käynyt vanhemmille suunnattuja toimintaterapeuttisia keinoja opettavia kursseja ym.
        Vaikka lapsia on kolme ja jokainen lapsi on erilainen, tarvitsee erilaista lohtua/läheisyyttä, omanlaistaan rohkaisua ja kasvatusta, ja ymmärrän tämän, en silti haluaisi hyväksyä, että tällainen "militarismi" olisi ainoa toimiva tapa kehoittaessa ja ojentaessa tyttöä.


      • luet ketjua
        se alkuperäinen... kirjoitti:

        Niin, se vielä piti kirjoittaa, että meillä on yksi ADHD-lapsi myös. Olen harjoitellut tukiviittomat aikoinaan tämän vuoksi, mutta iso osa on päässyt unohtumaan.
        Olen myös opiskellut ratkaisukeskeistä valmennusta ja käynyt vanhemmille suunnattuja toimintaterapeuttisia keinoja opettavia kursseja ym.
        Vaikka lapsia on kolme ja jokainen lapsi on erilainen, tarvitsee erilaista lohtua/läheisyyttä, omanlaistaan rohkaisua ja kasvatusta, ja ymmärrän tämän, en silti haluaisi hyväksyä, että tällainen "militarismi" olisi ainoa toimiva tapa kehoittaessa ja ojentaessa tyttöä.

        Tiedät kyllä asioista paljon, joten hankala lähteä antamaan vinkkejä.
        Muutaman vinkin antaisin. Eli mitä voit tehdä, voit tehdä asioita kolmella tasolla;
        1)yhteydet tutkimuksiin ja kuntoutuksiin, laita niitä vireille, vaadi vastaanottoaikoja jne. Myös puheterapeutille. Puheterapeutti kykenee arvioimaan ja tutkimaan myös ymmärtämistä. (kone hidas, en ryhdy lukemaan alkuketjua)
        2) Tutki itse. Kuntoutukseen ja tutkimuksiin on apua, kun osaat itse kertoa ja kuvailla missä ongelmia ja minkälaisia. Eli tarkastele mitä lapsi ymmärtää, miten reagoi eri tilanteisiin. Kuuleeko? Eihän kyseessä ole kuulon alenema? Miten reagoi tuttuihin toistuviin juttuihin ("mennään ulos, laita kengät jalkaan"; älä katso eteistä ja kenkiä puhuessasi) entä vieraampiin juttuihin? Entä tutut tilanteet ja mukavat? Testaa ymmärtäminen jollain kivalla ("vie lelupupu sängyn alle, sitten otetaan jäätelöä")
        3) Kuntouta vaikka et tiedä mistä on kyse. Löytyykö papunetistä viittomia? Käytä kuvia apuna, auttaako? (Näytä kuvasta esim. kaupan kuva, kun lähdette sinne) tee kuvista päiväohjelma seinälle. Näytä kuvista mitä tapahtuu nyt, mitä sen jälkeen, sitten kuva nurinpäin, kun tehty.Viittomien lisäksi kuvat ovat tärkeitä jos puheen ymmärtämisessä ongelmia. Katso myös ADHD:n kuntoutusohjeita, niistä vinkkejä toimia. Eihän teillä tarvitse edes olla ADHD:tä, mutta jos niiden kuntotusvinkit toimii, niin mikä ettei? Hae aina lapseesi katsekontakti kun puhut hänelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe